تعداد بازدید: 3345

توصیه به دیگران 0

شنبه 26 دی 1394-8:58

دغدغه باغداران از واردات بی‌رویه مرکبات

دامادی:کمر کشاورزان با سیاست‌های نادرست شکسته شد

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس گفت: امروز تولید نه تنها رونق ندارد، تولید کننده رمق هم برای تولید ندارد، چون کمر کشاورزان با سیاست‌های نادرست شکسته شد.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، گزارش ارسالی کمیته رسانه نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس: استان مازندران طبق اعلام کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی رتبه نخست کشور در تولید مرکبات را دارد و با اعلام مسئولان استانی، مازندران می‌تواند نیاز میوه شب عید کل کشور را تامین کند.

فصل برداشت مرکبات رو به انتهاست و نکته‌ای که ذهن بسیاری از باغداران و کشاورزان مازندرانی را مشغول کرده، بحث واردات بی‌رویه مرکبات به کشور است که طبق سالهای گذشته این روند در روزهای پایانی سال از سوی برخی دلالان و چراغ سبز وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

* مرکبات در خانه کشاورزان انبار شد

عابدین نجفی -یکی از باغداران شهرستان میاندورود- اظهار کرد: زمان برداشت مرکبات در روزهای گذشته به پایان رسید و بخش قابل توجهی از میوه‌های پرتقال و تامسون در انباری خانه‌ها بسته‌بندی شد.

وی با بیان اینکه امسال تعداد محدودی از باغداران به علت مشکلات مالی، مرکبات خود را برای فروش روانه بازار کردند، افزود: دلالان مانند سالهای گذشته پای ثابت خرید و فروش مرکبات در زمین‌های باغی هستند.

این کشاورز میاندورودی با بیان اینکه دلالان میوه تامسون را از روی درختان با قیمت بین 1400 تا 1500 تومان از باغداران خریداری می‌کنند، ادامه داد: نوسان بازار مرکبات و نبود مراکز دولتی برای خرید مرکبات از کشاورزان موجب رونق فعالیت دلالان و متضرر شدن باغداران شد.

*جلوی واردات مرکبات از سوی دلالان دانه‌درشت گرفته شود

نجفی بحث واردات بی‌رویه مرکبات به کشور را یکی دیگر معضلات بسیار بزرگ باغداران دانست و اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی و برخی از دلالان دانه‌درشت در فصل برداشت و فروش مرکبات تولید داخل اقدام به واردات مرکبات می‌کنند که این مسئله موجب متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

وی جلوگیری مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از واردات بی‌رویه مرکبات به کشور را خواستار شد و گفت: تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ظهور ویلاها از آثار و پیامدهای واردات بی‌رویه مرکبات و محصولات کشاورزی به داخل کشور است که کشاورزان دیگر توانی برای ادامه تولید ندارند و برای گذراندن زندگی اقدام به فروش زمین‌های باغی می‌کنند.

*دولت باغداران را با نگاه تولیدکننده ببیند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه اول دولت باید تکلیف خود را در حوزه کشاورزی مشخص کند، افزود: باید ببینیم نگاه دولت به کسانی که باغدار هستند چیست و آیا صرفا به‌عنوان یک باغدار به آنها نگاه می‌کند یا تولید کننده.

محمد دامادی تصریح کرد: وقتی دولت به باغداران به‌عنوان یک کارگروه معمولی نگاه کند نتیجه این می‌شود که در سال‌های قبل دیدیم و باغداران متضرر شدند.

وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته مرکبات بی‌موقع وارد و در بازار انباشته می‌شد، ادامه داد: دولت در سالهای گذشته تعرفه واردات مرکبات را کاهش می‌داد و با این روش باغداران متضرر می‌شدند.

*نیازی به واردات بی‌رویه نداریم

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باغداران از سوی دولت و وزارت جهاد حمایت نمی‌شوند، افزود: اگر سیل در استان جاری شود و طوفان بیاید، دولت در حد تأسف و فضای رسانه‌ای اکتفا می‌کند.

این مسئول با تاکید بر اینکه دولت باید باغداران را تولید کننده کشور ببیند و رسالتی که به تولید دارد را عمل کند، گفت: دولت باید در تنظیم بازار ورود پیدا کند تا کشاورزان و باغداران در نوسانات قیمت‌ها متضرر نشوند.

دامادی بر صادرات مرکبات استان مازندران به کشورهای همسایه تاکید کرد و افزود: وقتی ما خومان مرکبات تولید می‌کنیم دیگر لزومی ندارد وارد کننده باشیم.

*کمر کشاورزان با سیاست‌های نادرست شکسته شد

وی با بیان اینکه کشاورزی استان با حمایت دولت رونق می یابد، اضافه کرد:. امروز تولید نه تنها رونق ندارد، تولید کننده رمق هم برای تولید ندارد، چون کمر کشاورزان با سیاست‌های نادرست شکسته شد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمر کشاورزان به‌علت نداشتن توان مالی و نوسان قیمت محصولات در بازارها شکسته شد، افزود: کشاورزان در بعضی از مواقع میوه تولیدی خود را کنار خیابان به پایین‌ترین قیمت و حتی زیر قیمت تولید خود به‌فروش می‌رساند که با وجود این مسئله بنده متأسف می‌شوم.

دامادی یادآور شد: با وجود آن که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیستم، بارها با موضع‌گیری‌ها، حمایت خود را کشاورزان و باغداران اعلام کردم و پیگیر وضعیت واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، دلالی و... شدم.

این مسئول با بیان اینکه دولت باید ورود جدی پیدا کند و یارانه به بخش تولید در حوزه کشاورزی اختصاص دهد، اضافه کرد: دولت باید نسبت به خسارت وارد شده به باغداران مازندرانی اقدام کند و خود را مسئول جبران خسارات بداند.

* وزارت جهاد حداقل‌ها را در حمایت از کشاورزان رعایت کند

دامادی با بیان اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی حداقل‌ها را در حمایت از کشاورزان رعایت کنند، ادامه داد: دلالی یکی از پدیده‌های شوم کشور است که در همه‌جا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در هر حوزه ورود پیدا می‌کنیم شاهد حضور دلالان هستیم، بیان داشت: دلالان در حوزه ورزش، فروش برنج، پزشکی و مرکبات حضور دارند که این مسئله جای نقد دارد. 

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم پدیده دلالیسم را به‌طور کامل از بین ببریم ولی حداقل می‌توانیم عرصه را بر آن‌ها تنگ کنیم، گفت: دولت باید به‌صورت جدی به حوزه مبارزه با فساد، تنظیم بازار و مبارزه با دلالی ورود پیدا کند.


  • چهارشنبه 30 دی 1394-8:27

    حالا قضيه چي بود
    فيلم مال داداشي بود
    امضاجمع كردن درمجلس چي

    • سه شنبه 29 دی 1394-15:11

      بهترین فرصت برای باشگاه داری دامادی فراهم شد .در استراحت واوقات فراغت پیش آمده میتوان گذشته را به راحتی مرور کرد

      • سید کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 4 0
        يکشنبه 27 دی 1394-18:11

        دامادی:کمر کشاورزان با سیاست‌های نادرست شکسته شد!مرکبات در خانه کشاورزان انبار شد!
        جلوی واردات مرکبات از سوی دلالان دانه‌درشت گرفته شود!
        کمرشان که هیچ چیز! همه چیزشان خورد و شکسته شد! چه در آن دوره٬ چه در این دوره! بعضی وقتها چه سخنان زیبا و منطقی از دهان نمایندگان جاری می شود٬ که انسان را به تجعب وا می دارد! ( البته فقط در سطح سخن )! در عمل چیزی عاید این قشر زحمتکش پاک و فقیر و بدبخت و خاموش! خود و فرزندانشان محروم از همه چیز٬ که یک لحظه عبادت و نماز و روزشان را ترک نکرده و شهیدها دادند! البته پول و ثروت و ویلاهای زیبا عاید دلالان و رانتخواران و مفت خوران می شود! و ما که همه سلامتی و زندگیمان را مدیون این زحمتکشان پاک و ساده هستیم! آنها را از فقر شدید راهی شهرها می کنیم! دوباره فقر و بدبختی و سرشکستگی و تحقیر و آوارگی! ...

        • يکشنبه 27 دی 1394-18:0

          لازم نیست الکی واسش تبلیغ کنی مازند نومه خدا رو شکر خبر دادن رد صلاحیت شد من که خیلی خوشحال شدم چون نه این نه شجاعی هیچ کدوم هیچ کاری واسه این شهر نکردن این شهر به نیروهای جدید و فکرای نو نیاز داره آزموده را آزمودن خطاست !!!

          • دوشنبه 28 دی 1394-21:18

            گلناز بانو میخوام بگم زرررررشک!
            دوغتو بنوش!
            دامادی برمیگرده و اونم با قدرت . و رای اول ساری رو کسب خواهد کرد.

            • سه شنبه 29 دی 1394-12:14

              به همین خیال باش آقای با شهروند فرهنگ!!!!
              خواب دیدی خیر باشه !
              مردم آگاه ساری دیگه گول سیاه بازی های اونایی که شماها نوچه هاشین و نمیخورن به کسی رای میدن که واسه ساری کار کنه !

          • يکشنبه 27 دی 1394-14:32

            خار برار اصلن درس نیه که فرافکنی هکنی. شما میلس درنی گننی من هیچ کاره هسمه و اما دس بر ننه، اون کشاورز ونه چی بوه. نمه زیر گیری هکن. یک تنه درس بشو نیه همه دوننه. اما مجلس هسه و تربیون و میکروفونی که هیچ کی ندارنه.
            یوال اینه که تا الان ته نوم چی گتنه که الان خانی تنوره داغ هکنی.
            البته هر بوره همینه چه دامادی چه غیر دامادی. این جور مسائل مثل جاده و لوله آب و گاز و... فقط و فقط برای رای هسه. گننی نا. بورین محتوای نشریات بررسی هکنین. همین مازندنومه دله هارشین چند وقته مقامات و نماینده ها مسائل محلی را این قدر برجسته هکردنه، جز سه ماه یا چها بمونسه انتخابات.
            از مازندنومه خواهش کمه سانسور نکنه. دومه این بنده خدا اصلاحاتی و همفکر شما. اما چیزی که شما دارید یعنی رسالت خبرنگاری بیش از این جناع بازی هاست که در ایران البته موقع انتخابات بروز می کند.


            ©2013 APG.ir