تعداد بازدید: 3904

توصیه به دیگران 0

جمعه 23 بهمن 1394-18:2

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران:

واگذاری مکان های میراثی به بخش خصوصی، به نفع بنا و بی اشکال است

   برخی فعالان میراث فرهنگی  نسبت به واگذاری بناهای تاریخی استان مازندران به بخش خصوصی، از جمله کاخ چایخوران چالوس برای ساخت رستوران و کافی شاپ معترض شده اند، اما دلاور بزرگ نیا می گوید: واگذاری ها به نفع بنا و باعث زنده شدن این آثار و معرفی بیشتر به مردم است، چه اشکالی دارد در گوشه حیاط آثاری میراثی، کافی شاپ و رستوران و سفره خانه  ایجاد شود؟


   مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، محمدصفر لفوتی: چندی پیش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از واگذاری بناهای تاریخی استان به بخش خصوصی خبر داد.

 او گفت: متقاضیان می توانند در پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیا و بهره برداری بناها و اماکن تاریخی کشور برای این منظور نام نویسی کنند.

دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه در گام نخست واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی، خانه منوچهری آمل، کاخ چایخوران چالوس و خانه رَمَدانی ساری در دستور کار قرار گرفته، افزود: این سه بنای تاریخی با کاربری پیشنهادی اقامتی ، پذیرایی و خدمات گردشگری به بخش خصوصی واگذار می شود.

این خبر بسیار سریع تر از آنچه که انتظار می رفت اجرایی و شنیده شد که کاخ چای خوران، به علت کمبود بودجه دولتی  برای بازسازی، مرمت و نگه داری آثار تاریخی و ملی کشور ، طی قرارداد رسمی برای مدت یازده سال به شرکتی که دفتر مرکزی اش در تهران است، جهت استفاده به عنوان رستوران اجاره  داده شد.

کاخ چای‌خوران از بناهای مربوط به دوره پهلوی اول و 80 سال پیش  است و در جنوب میدان معلم چالوس  معروف به  محوطه کاخ، واقع شده است.

این اثر که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، در محوطه‌ای به وسعت حدود ۴۰۰۰ متر مربع و در یک طبقه و زیرزمین ساخته شده است.

 دو ورودی اصلی بنا در ضلع‌های شرقی و غربی واقع هستند و فضاهای داخلی ساختمان از دو بخش اصلی و خدماتی تشکیل شده است که توسط راهروی میانی به هم متصل شده‌اند.

بخش اصلی این بنا شامل بالکن ستون‌دار شمالی و دو تالار مربع شکل در قسمت جنوبی و یک تالار مستطیلی در جهت شمالی-جنوبی است که با تزئینات زیبای گچ‌بری مزین شده است.
بخش خدماتی شامل دو اتاق و آبدارخانه و دو ایوان در قسمت‌های شرقی و غربی است و نماى بیرونی آن دارای تزئینات کاشى‌‌کارى بسیار زیبایی است .

مصالح عمده ی بنا را سنگ و آجر تشکیل مى‌دهد  و پوشش بام آن به صورت شیروانی است. تراس به شیوه خاصی نرده چینی شده که نفوذ رطوبت به بدنه دیوارها و رها کردن بنا به حال خود ، خزه ها و علفچه ها و موریانه در حال از بین بردن بدنه این اثر ملی  هستند.

این اثر تاریخی  که دارای معماری ایرانی – اروپایی است، در برهه ای از زمان به خاطر بی توجهی، به حالت مخروبه تبدیل شد، ولی بعدها  مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به ثبت آثار ملی و تاریخی در آمد و مدت ها به عنوان اداره میراث میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مورد استفاده  بود.

حال قرار است از این ملک به عنوان رستوران بهره برداری شود، یعنی یک اثر باستانی ، تاریخی و ملی که درهمه جای جهان به عنوان معرف تاریخ، تمدن و هنر آن کشور از آن مراقبت می کنند، درایران و مازندران گردشگرپذیر خیلی راحت به مزایده گذاشته شده و قرار است توسط بخش خصوصی به رستوران تبدیل شود، آن هم برای مدت یازده سال.

لازم به یادآوری است سالها قبل نیز هتل  معروف به "بنیاد پهلوی"  واقع در ضلع شرقی میدان معلم شهرستان  چالوس و  به جامانده از دوره پهلوی اول  که به عنوان هتل در دو طبقه و زیر زمین در امتداد شمالی و جنوبی ساخته  و به شماره 1523 در فهرست آثار تاریخی ثبت  شده هم تبدیل به یک مرکز درمانی به نام " درمانگاه امام رضا (ع) " شد.

با توجه به ماده 2 قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و در اجرای بند 12 از ماده 2 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد حفظ آثار ملی با رعایت مقررات آیین‌نامه اجرایی ، محدوده حریم و ضوابط حفاظتی مربوط به این اثر تاریخی نیز مشخص شده است.

 محدوده حریم این اثر تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و هر گونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مربوطه برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانون خواهد بود.

ثبت ملی یک اثر برای مالکان آن محدودیت‌هایی نظیر از میان رفتن حقوق مالکانه، ممنوعیت مرمت یا فروش ملک بدون اطلاع و اجازه دولت ایجاد می‌کند ولی مخارج حفاظت از بناهای ثبت شده برعهده دولت است. یعنی یا دولت باید همه آثار تاریخی را خود بخرد و حفاظت کند که ممکن نیست؛ یا باید برای مالکان آثار تاریخی امتیازاتی قائل شود ولی در عمل هیچ‌یک از این کارها صورت نمی‌گیرد.

طبق قانون، ابنیه و اماکن ثبت شده در فهرست آثار ملی از پرداخت عوارض شهرداری معافند: «ماده واحده–کلیه ابنیه، اماکن و محوطه‌های تاریخی که در تصرف یا مالکیت سازمان میراث فرهنگی کشور می‌باشند و بناها و اماکنی که در تصرف یا مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی است و طبق قوانین مربوط در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند یا می‌رسند و همچنین موزه‌ها تحت پوشش سازمان مذکور، از پرداخت کلیه عوارض شهرداری معاف می‌باشند.»

 این روزها در شبکه های اجتماعی استان مازندران برخی از فعالان حفظ آثارباستانی و ملی نسبت به خبر  واگذاری بناهای تاریخی استان مازندران به بخش خصوصی معترض شده، این سوال را مطرح می کنند که آیا واقعا کشور و سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، این قدر از لحاظ بودجه در تنگنا است که آثار تاریخی و ملی ثبت شده را به حراج گذاشته است؟!  

* واگذاری به نفع بنا و باعث زنده شدن این آثار است

دکتر دلاور بزرگ نیا-مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران- در گفت و گوی تلفنی به ما گفت: بعد از اینکه درکل کشور آثار متعدد فراوانی  که ثبت ملی و یا بالاتر بودند، واگذار شد و پاسخ مناسبی نیز داشت، در مازندران نیز این طرح آغاز به کار کرد.

وی افزود: در همان ابتدای راه و در اولین و نخستین اقدام افرادی از روی ناآگاهی اقدام به جوسازی های غیر منطقی کردند.

 بزرگ نیا توضیح داد: اسامی همه این آثار ازگذشته به صندوق احیا داده شده و تمام مسیرهای قانونی واگذاری که برای حفظ این آثار بوده، طی شده است.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مازندران در ادامه گفت: کسی که این اثر ملی را تحویل می گیرد کاربری در شأن بنا را برایش تعریف می کنیم که هم بنا را مرمت کند و هم بابت استفاده و کاربری درخور شأن آن بنا اجاره ای هم بپردازد.

این مسئول افزود:  الان آثار بسیار ارزشمندی در کاشان و یزد و  دیگر نقاط کشور تبدیل به هتل و رستوران و کافی شاپ و امثالهم شده و در شأن بناهای تاریخی و ملی، بهره برداری هایی صورت گرفته است.

بزرگ نیا از جزئیات مزایده و مفاد قرارداد اظهار بی اطلاعی و تصریح کرد: این اطلاعات باید از صندوق احیا گرفته شود، اما مقرر شده بهره بردار بخش خصوصی تا سقف مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان بنای این اثر ثبت شده ملی را تحت نظارت و طبق نقشه و قوانین موجود مرمت و بازسازی کند.

او با بیان این که در شهرستان ساری هم سه بنای تاریخی ارزشمند را می خواهیم واگذار کنیم، استدلال کرد: وقتی اعتبارات دولتی پاسخگوی نیاز و مرمت این آثار نیست و نمی توان بهره برداری مناسب از آن داشت و حیات درخورِ شأن این آثار را جاری کرد، واگذاری به نفع بنا و باعث زنده شدن این آثار و معرفی بیشتر به مردم است.

این مسئول ادامه داد : وقتی می گوییم یک بنا باید حفظ شود، چند مرحله دارد: ثبت و حفاظت، مرمت و احیای  بنا؛  الان کاخ چایخوران چالوس ثبت شده و تحت حفاظت است، می گوییم برفرض  اگر مرمت خوبی هم کرده باشیم که پیش بینی ما این است حدود دویست تا سیصد میلیون تومان بودجه برای این کار نیازاست، بعد از آن باید بتوانیم آنجا را احیا کنیم، نه این که آن را به اداره شهرستان تبدیل کنیم که چند ارباب رجوع بخواهند آنجا رفت و آمد داشته باشند.

وی افزود: خیلی از موزه ها در کشور وجود دارند که حتی قدرت درآمدزایی برای پرداخت قبض برق آنجا هم وجود ندارد و بسیار بسیار خلوت است، به همین خاطر این نوع واگذاری ها در همه مناطق کشور و حتی دنیا رسم شده و بدون هیچگونه حساسیتی انجام می شود و نگاه امروز باید این باشد که کاربری موزه ها را از شئی محور به مردم محور تبدیل کنیم!

بزرگ نیا  توضیح داد: کاروان سراهای دوره ساسانی و عباسی و ... دراصفهان تبدیل به هتل و امثالهم شده و به خاطر اینکه آنجا بنای تاریخی است گردشگر می رود تا حداقل یک شب را درآن هتل بگذراند.

 او این سوال را از  معترضان واگذاری بناهای تاریخی و ملی مازندران و به خصوص شهرستان چالوس پرسید که چه اشکالی دارد اجازه داده شود تا  گوشه حیاط چنین آثاری، کافی شاپ و رستوران و سفره خانه  ایجاد شود تا مردم به این مکان ها بیایند و پاتوق مناسب هنرمندان و اقشارفرهیخته جامعه شود  و از فضا هم  لذت ببرند؟

این مسئول با اشاره به این که باید با بهانه های این چنینی  بتوانیم جوانان را جذب این گونه مکان ها کنیم، ادامه داد: مردم و جوان ها باید  در کنار تفریح، از آثار تاریخی و ملی کشور نیز دیدن کنند.

بزرگ نیا اضافه کرد: این حساسیت ها از سر دلسوزی است، گرچه برخی هم شیطنت هایی دارند و شاید اخبار را وارونه منتقل کنند، اما درخواست من از رسانه ها آن است که برای تغییر  نگاه سنتی  به بناهای تاریخی  و جذب سرمایه گذار به ما کمک کنند.

 وی با یادآوری این که برخی  از روی ناآگاهی  باعث فراری دادن سرمایه گذارها می شوند، ابراز داشت: هیچکس حاضر نیست یک بنای تاریخی و ملی را تخریب کند، مطمئن باشید دولت و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صندوق احیا،  تمام توان خود را جهت حفظ این آثار به کار خواهد برد و همه جوانب را در متن و مفاد قراردادهای این چنینی لحاظ می کند.



    ©2013 APG.ir