تعداد بازدید: 9800

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 19 اسفند 1394-10:55

سال تحویل قائم شهری ها با حال و هوای سنت ها و آیین ها

جشنواره توسعه گردشگری روستایی در ریکنده؛ 27 اسفند

از ساعت 14:30 روز 27 اسفندماه 94 جشنواره گردشگری روستایی ریکنده  با بخش های مختلف از جمله موسیقی، مسابقه، نمایشگاه مردم شناسی، بازارچه و... میزبان  مردم استان مازندران است+معرفی آیتم های برنامه


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: ريكنده يكي از روستاهاي دهستان کوهساران بخش مركزي شهرستان قائم شهر است كه با وسعت تقريبي 12 كيلومتر مربع در قسمت جنوبي اين شهرستان در منطقه اي تپه اي-جنگلي واقع شده است كه ارتفاع برخي از اين بلندي هاي اين روستا 150 تا 200 متر مي رسد.

ريكنده از شمال به روستاي افراتخت، از جنوب به روستاي چپي ازمشرق به روستاي پرچينك و از مغرب به روستاي كرچنگ محدود مي شود. این روستا با تعدادي از روستاها نظير سیدابوصالح، سيف كتي و شيخ رجه همجوار است.

فاصله ریکنده تا قائمشهر 12 كيلومتر است و نزدیک به 1000 نفر در این دهکده زندگی می کنند.

قرار است عصر پنج شنبه 27 اسفندماه 94 از ساعت 14:30 جشنواره توسعه گردشگری روستایی در زمین فوتبال روستای ریکنده برگزار شود.

گردشگری روستایی یکی از بزرگ ترین و سریع ترین صنایع در حال رشد است، درنتیجه تقاضاهای جدید گردشگران و نیاز به تنوّع محصولات و مقصدهای گردشگری، زمینه ای برای توسعه ی کسب و کارها، به ویژه کسب وکارهای کوچک و متوسّط و توسعه ی کارآفرینی فراهم می آورد

دهیاری و شورای اسلامی روستا به کمک تعدادی از اهالی در قالب ستاد اجرایی، چند ماهی است مشغول رتق و فتق امورند. در زیر نگاهی داریم به مهم ترین بخش های این جشنواره:

-احیای کلوادار، کلواسر و پادنگ سنتی در ابعاد واقعی:  ریکنده قطب تولید نیشکر سنتی در منطقه است. سابق بر این آبگیری و استحصال نی شیرین توسط دستگاهی به نام کلوادار، در مکانی به نام کلواسر صورت می گرفت. آخرین بازمانده استادکاران روستا به نام استاد احمد شفایی، در عرض دوماه این دستگاه را  در ابعاد اصلی پس از گذشت 40 سال احیا کرده است که در روز جشنواره به کمک حیوان(گاو) آبگیری سنتی انجام خواهد شد. پخت زنده نیشکر به شیوه قدیمی نیز بخش دیگر جشنواره است و حاضران با کف داغ پذیرایی خواهند شد.



در کنار کلواسر سنتی، پادنگ و آسیاب قدیمی نیز احیا شده که طرز کار این دستگاه، روز جشنواره توسط دو بانو به صورت عملی برای مردم نمایش داده خواهد شد.



- بازارچه: بیش از 20 غرفه در قالب بازارچه سنتی انواع و اقسام محصولات کشاورزی و دامی را به فروش خواهند رساند. چند غرفه فروش شکرسرخ با بسته بندی های جدید، تنور محلی که نان سنتی داغ عرضه می کند، غرفه های آش دوغ و ترش، شیرینی های خانگی، سالنامه تبری و... از جمله غرفه های حاضر در جشنواره توسعه گردشگری روستایی ریکنده است.

- نمایشگاه مردم شناسی: در بخشی از مکان برگزاری جشنواره، نمایشگاهی از ابزار و صنایع قدیمی مردم منطقه در قالب نمایشگاه مردم شناسی برای بازدیدکننده ها عرضه خواهد شد. سفره هفت سین بزرگی نیز در بخشی از مکان جشنواره برپا می شود.

- ساخت زنده صنایع دستی: یکی از بخش های جشنواره توسعه گردشگری روستایی ریکنده، تولید و ساخت انواع صنایع دستی هم چون کچه تراشی، لاک تراشی، زنبیل بافی و... هم چنین کیله هاکردن و تلم زنی به صورت زنده برای حاضران است.

- شیوه معیشت نمادین: ساخت و غرفه آرایی های جشنواره به سبک سنتی و با چوب و شاخه های درختان است. در بخشی از مکان برگزاری نیز آغل های سنتی برپا شده که در آن گاو و گوسفند و ماکیان برای معرفی شیوه معیشت قدیمی مردم منطقه مستقر خواهند شد.



- جشن اصلی: برای مردمی که 27 اسفندماه به ریکنده می آیند، یک جشن 2 ساعته با آیتم های شاد در نظر گرفته شده است. اجرای این برنامه هنری را رحمان قدمی بر عهده دارد. او مجری و استیج من معروف صدا و سیماست.

 اجرای چند قطعه مازندرانی توسط 3 هنرمند نوجوان روستا، مسابقه لگن نوازی بانوان، چهارشنبه سوری نمادین، نوروزخوانی، مسابقه طناب کشی، شعرخوانی محلی دختربچه خردسال اهل روستا و آتش بازی از بخش های این برنامه است.

کیبورد استیج را مهدی جوادیان -هنرمند روشندل اهل روستای همجوار- می نوازد، اما دو بخش اصلی موسیقی برنامه ریزی شده که اجرای موسیقی پاپ مازندرانی را هنرمند جوان و مطرح - ابراهیم(ابی) ابراهیمی- برعهده دارد.

گروه موسیقی «روجا» نیز چند قطعه خاطره انگیز استاد نورالله علیزاده را اجرا می کنند. سرپرست این گروه، هنرمند جوان اهل ریکنده و نوازنده نی -سیدفاضل میری- و خواننده هم نورالله علیزاده است.

فاضل میری سال 1369 در قائم شهر متولد شد، او نواختن ساز لله وا را به صورت خودآموز شروع کرد و سال 1384 به صورت حرفه ای نزد ابوالحسن خوشرو و مهدی ابراهیمی به صورت حرفه ای آموزش نی را آغاز کرد.

این هنرمند اهل روستای ریکنده، اکنون علاوه بر سرپرستی گروه روجا و ساخت ساز نی، در آموزشگاه های مختلف استان نی و دوتار آموزش می دهد و سال پیش نیز در جشنواره کشوری رتبه نخست را در نی نوازی به دست آورد.

در کنار فاضل میری و نورالله علیزاده هنرمندانی چون مبینا کهرودی، علی اکبر رضایی، سعید سیف علیزاده، جواد اسدپور، معین ابراهیمی، مازیار سکوتی و محمد یوسفی در گروه روجا عضو هستند که 27 اسفندماه در  ریکنده برنامه اجرا خواهند کرد.



خاطرنشان می کنیم جشنواره توسعه گردشگری روستایی ریکنده قائم شهر توسط رادیو و تلویزیون مازندران، رسانه های مکتوب و مجازی و عکاسان خبری استان پوشش رسانه ای داده می شود و در جمع مردم، برخی مسئولان از جمله مدیرکل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران نیز حضور خواهد یافت.

گفتنی است از ساعت 14 (2 بعدازظهر) روز پنج شنبه 27 اسفندماه اهالی ریکنده آماده پذیرایی از علاقه مندان و مردم استان هستند.

روستای ریکنده در قائم شهر، خیابان ساری، عبور چشمه سر و پس از روستاهای ساروکلا، کوتنا و کرچنگ در 12 کیلومتری شهر  قرار دارد و جاده دسترسی به آن آسفالت است.

شنبه این هفته مسابقه تلویزیونی «بوردکا» نیز در این روستا اجرا شد که در تعطیلات نوروز پخش خواهد شد.

*مطلب مرتبط:

جشنواره توسعه گردشگری ریکنده با احیای کلوادار سنتی

 


  • اكبرنژاد ريكنده پاسخ به این دیدگاه 5 1
    چهارشنبه 20 مرداد 1395-13:41

    با سلام خدمت اهالي خوب و دوست داشتني ريكنده . اگر سال 95 هم جشنواره برگزار ميشود اعلام شود چون دوست دارم در اين جشنواره شركت كنم . ريكنده روستاي پدربزرگ اينجانب ميباشد و به آن افتخار ميكنم . خودم بزرگ شده بابل و ساكن تهرانم. شي مازرون دور بگردم .

    • چهارشنبه 26 اسفند 1394-10:10

      بعلت نا مساعد بودن هوا جشن به روز شنبه 29 اسفند 94 موکول شد

      • چهارشنبه 19 اسفند 1394-13:3

        درود بر قائمشهریها. باید جالب باشه. حتما می اییم

        • چهارشنبه 26 اسفند 1394-10:13

          بعلت نا مساعد بودن هوا جشن به روز شنبه29 اسفندموکول شد94

          • حسین برزگر ولیک چالیپاسخ به این دیدگاه 5 0
            چهارشنبه 19 اسفند 1394-17:40

            علی آقا صادقی سلام،از اینکه در دهستان کوهساران قایمشهر این رویداد فرهنگی اجتماعی برگزار می شود ،بسیار خوشحالم. چندسال قبل پیشنهاد دادم که نظیر همایش بنافت دودانگه ساری در سایر مناطق تبرستان برگزار شود که یکی یکی دارد محقق می شود . برای اهالی ریکنده و علی آقا صادقی از فرزندان فرهیخته این دهکده زیبا، سربلندی و شادکامی آرزو دارم.


          ©2013 APG.ir