تعداد بازدید: 3116

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 26 اسفند 1394-17:47

هم زمان با چهارشنبه سوری در امیرکلا؛

طرح «کتاب عیدی دهید و کتاب عیدی بگیرید» اجرا شد

سومین برنامه هدیه کتاب بنیاد امیر پازواری با عنوان «کتاب عیدی دهید و کتاب عیدی بگیرید» در امیرکلا برگزار شد.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سعید غلامی‌نتاج امیری، مدیر کانون توسعه‌پایدار امیرکلا (بنیاد امیرپازواری): بنیاد امیر پازواری در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی، همزمان با برپایی جشن چهارشنبه‌سوری توسط شهرداری و شورای شهر امیرکلا، طرح «کتاب عیدی دهید و کتاب عیدی بگیرید» را اجرا کرد.

این برنامه از ساعت ١٦:٣٠ روز سه‌شنبه در بلوار تازه‌تاسیس شهر امیرکلا برگزار شد.

بنیاد امیر پازواری پیش تر دو برنامه «نذر کتاب» را در ایام تاسوعای حسینی و «هدیه کتاب» را در شب یلدای امسال اجرا کرده بود و طرح «کتاب عیدی دهید و کتاب عیدی بگیرید» سومین برنامه از این دست است.
    
در این برنامه از سوی گروه همیاران بنیاد امیر پازواری، کتاب‌فروشی نیما و تنی چند از شهروندان، بیش از ٣٠٠ عنوان کتاب و ٥٠ لوح فشرده در گروه‌های سنی مختلف از کودک تا نوجوان و بزرگسال و در موضوعات مختلف به عنوان عیدی سال نو به شهروندان اهدا شد.
    
مجموعه برنامه‌های اعطای کتاب رایگان به مردم از سوی بنیاد امیر پازواری در راستای کمپین بین‌المللی «کتابت را بر زمین بگذار» برگزار شده است، با این تفاوت که در شیوه اجرا اندکی از چاشنی آیین و رسوم ملی بهره گیری و این حرکت متناسب با خلقیات و فرهنگ ایرانی بومی‌سازی شده است؛ این گونه که به جای رها کردن کتاب در کوچه و خیابان و اماکن عمومی و یا امانت دادن به شیوه مرسوم در کتابخانه‌های عمومی، کتاب همراه با پیام مهر و مهربانی در قالب «هدیه» به هموطنان اعطا و از آنها نیز درخواست شده که کتاب را پس ازخواندن، به دوستی دیگر هدیه دهند.
 
شهروندان از طریق فراخوانی که در صبح روز برگزاری در فضای مجازی منتشر شده بود از نحوه اجرای این طرح باخبر شدند.

مردم کتاب‌های‌ خود را در روز جشن ملی چهارشنبه سوری به جایگاه تعیین شده آوردند و آنها را به دیگر شهروندان هدیه دادند.

گفتنی است تمامی کتاب‌ها دارای شناسه جهانی BCID بوده و قابل رهگیری و پایش در سایت BOOKCROSSING هستند و اهداکنندگان می‌توانند در هر لحظه، از مسیری که کتاب‌شان در جهان خواهد پیمود، آگاه شوند.

در فرم‌هایی که به جلد کتاب‌ها چسبانده شده، متن زیر درج شده است:

دوستِ من سلام

مسافری هستم عضو کتابخانه جهانی؛ سفرم را مدتی است که آغاز کرده‌ام. لطفاً پس از خواندن، مرا به کسی بسپار که مشتاقم باشد. آغازگر این زنجیره، دوست خوبی  بوده‌  که از او بسیار ممنونم، شما هم آخرین همسفر من نباش.

تاریخ تولدم یعنی سه‌شنبه ٢٥ اسفند ١٣٩٤، روزی است که برای نخستین بار توسط.................. در شهر امیرکلا هدیه داده شدم، شماره شناسه‌ام ...................BCID: است، لطفاً ردپای مرا در سایت www.bookcrossing.com  ثبت کن تا همیشه دوست و همراه هم باشیم.
امضا: من یارِ مهربانم

خاطرنشان می کنیم نهضت جا گذاشتن کتاب در مکان‌های عمومی  رفتاری است که اکنون در جهان به سرعت در حال افزایش است. کسی که کتاب‌‌اش را در مکان‌های عمومی رها می کند، خودش را معرفی نمی‌کند و ادعایی هم بابت قیمت کتاب ندارد، اما درخواستی از خواننده یا خوانندگان احتمالی بعدی کتاب دارد، این که او نیز بعد از خواندن کتاب، آن را در محلی مشابه قرار دهد تا دیگران هم بتوانند از آن استفاده کنند.

علاقه‌مندان به مشارکت در انجام چنین کاری، می‌توانند فرم خام اهدای کتاب را با ارسال یک ایمیل  حتی بدون متن به آدرس bookcrossingiran@gmail.com دریافت و با چسباندن آن به کتاب‌های اهدایی خود، آنها را در آغاز سفر بدرقه کنند.

 



    ©2013 APG.ir