تعداد بازدید: 5690

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 31 فروردين 1395-8:24

انتقال آب خزر به سمنان؛ مردم فعال، مسئولان منفعل

نگاهی به کمپین های انتقال آب دریای خزر به سمنان و مواضع انفعالی مسئولان استان/ این کمپین ها و اظهارنظرها دلسوزانه است و با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه تشکیل شده است، اما اغلب مسئولان نسبت به آن ها واکنش نشان نمی دهند تا موقعی که کار از کار بگذرد.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضاشریعتی: يکي از طرح هاي بحث برانگيزي که مطالعات آن از سال هاي گذشته کليد خورد، طرح انتقال آب از درياي مازندران به استان سمنان است. اين طرح در سال 88 به تصويب رسيد و مطالعات نخست آن در سال 91  و دولت دهم آغاز شد.

اما از همان ابتدا به دلایل  آن که انتقال و تصفیه آب دریای خزر به استان سمنان هزینه زیادی را برای کشور در بر دارد (هزینه آن طبق اظهارات وزیر نیرو در دولت دهم تا 7 میلیارد دلار برآورد شده بود)، هم چنین اثرات زیست محیطی دخل و تصرف در طبیعت،  افزایش آلاینده‌ ها، پیشروی کویر به دلیل بر جا ماندن املاح نمک، نابودی محیط زیست در اثر مراحل این انتقال، نابودی حیات آبزیان دریای خزر، آلاینده های حاصل از شیرین شدن آب و واکنش های شیمیایی در صورت اجرای طرح، حرکت ریزگرد ها وغبارهای حاصل از انتقال آب و کویری شدن منطقه و... دوستداران محیط زیست به اجرای این طرح واکنش نشان دادند.

با اعتراض شدید فعالان محیط زیستی، صاحب نظران و جامعه خبری با توجه به طرح های اجرا شده که منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه و نابودی آبزیان شد، دولت دهم نتوانست این طرح را اجرا کند.

با روی کار آمدن دولت روحانی این بحث دوباره در رسانه ها مطرح شد. از این رو فعالان محیط زیستی با تشکیل کمپین نه به انتقال آب دریاچه مازندران و نه به انتقال آب کاسپین در فضای مجازی، به سکوت و انفعال مسئولان مازندران در خصوص اجرای این طرح واکنش نشان دادند و مقابله با تهدید زیست محیطی این انتقال آب را خواستار شدند.

*کارشناسان هشدار می دهند

پس از تشکیل این کمپین خودجوش و مردمی در اینستاگرام که حمایت پیج های اجتماعی شبکه اینستاگرام را در برداشت، برخی کارشناسان این حوزه به آن واکنش نشان دادند.

 پروفسور عطالله قبادیان سوادکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه وین اتریش، نصرت الله صفائیان کارشناس اکولوژیست و نویسنده کتاب اکولوژی و محیط زیست خودمونی، مسعود مولانا عضو شورای هماهنگی شبکه مردم نهاد منابع طبیعی کشور و پرویز کردانی پدر کویر ایران از جمله کسانی هستند که به انتقال آب از دریاچه مازندران عکس العمل نشان دادند.

پروفسور قبادیان در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: انتقال آب از دریای مازندران با نهایت دقت و مطالعات گسترده کارشناسی انجام شود.

وی با هشدار به مسئولان در رابطه با انتقال آب دریای مازندران به محور ورامین ـ سمنان در حوزه  مرکزی ایران، اظهار کرد: با توجه به دیدگاه‌های کارشناسی و حداقل در این مدت انتقال آب از حوزه‌ ای به حوزه دیگر در دهه‌ های اخیر به ما نشان داد که این دخل و تصرفات چه اثرات زیان‌باری را بر حوزه‌ های زیستی مناطق وارد کرده است.

 قبادیان گفت: این مهم نشان می‌دهد دخل و تصرف بدون مطالعه از برداشت آب دریای مازندران چه اثرات زیان‌باری بالایی در بلندمدت به‌ویژه در مناطق ساحلی مازندران و گلستان به‌دنبال دارد.

پس از این واکنش نوبت به نصرت‌الله صفائیان -کارشناس اکولوژیست و نویسنده کتاب اکولوژی و محیط زیست خودمونی- می رسد که در مصاحبه با ایسنا نسبت به اجرای ناقص طرح هشدار داد.

وی گفت: طرح انتقال آب فاجعه‌ای اکولوژیک است که به مردم آسیب می‌رساند. نباید کاری کرد که برای استفاده از منافع شخصی به محیط زیست آسیب وارد شود.

این استاد دانشگاه می افزاید: با اجرای طرح  سرنوشت دریاچه خزر همانند دریاچه آرال می‌شود و اگر این اقدام صورت پذیرد دریاچه خزر خشک شده و باید منتظر چرای شترها در خزر باشیم.

مسعود مولانا -عضو شورای هماهنگی شبکه مردم نهاد منابع طبیعی کشور- هم در واکنش به این تصمیم در این باره به ایسنا گفت: طرح انتقال آب دریای خزر 94هکتار از جنگل های مازندران را تخریب می کند و به باغات و محیط زیست مازندران آسیب می رساند.

پرویز کردوانی -استاد دانشگاه و صاحب نظر مسایل محیط زیست- نیز می گوید: در حال حاضر نمی‌توان با انتقال آب دریا مخالفت کرد اما انتقال آب در مجموع نباید انجام شود چرا که وقتی آب با لوله از دریا مکیده می‌شود، با خود ماهی‌های کوچک و جانداران فراوانی را انتقال می‌دهد و موجب از میان رفتن آنان می‌شود.

*مسئولان مازندران منفعل نباشند

حال که کارشناس های محیط زیست و فعالان مدنی به اجرای طرح انتقال آب دریای مازندران به سمنان واکنش نشان داده اند، جا دارد متولیان استان نیز منفعل نباشند و در تهران این موضوع را پی گیری کرده و صدای اعتراض تشکل ها و افراد را به دولتمردان برسانند.

   این کمپین ها و اظهارنظرها دلسوزانه است و با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه تشکیل شده است، اما اغلب مسئولان نسبت به آن ها واکنش نشان نمی دهند تا موقعی که کار از کار بگذرد.

 


  • سه شنبه 4 ارديبهشت 1397-20:3

    شما میخاین با انتقال اب دریای کاسپین بلایی که سر ارومیه و هامون و بختگان و اروند رود و کارون اوردین سر دریای خزر هم بیارین ؟؟؟؟
    بس نیس این همه باند بازی و فامیل بازی ؟؟؟؟
    مملکت و دارین از بین میبرین
    ولی عین خیالتون نیس

    واقعا متاسفم برا همچین مسئولینی !!!

    • پنجشنبه 23 ارديبهشت 1395-23:19

      کردوانی از مخالفان انتقال اب به سمنانه بیخود شایعه نکنید!!!!!!!

      • پنجشنبه 2 ارديبهشت 1395-12:57

        کسانی که امروز در برابر این پدیده یعنی اجرای این طرح نابودگر سکوت کرده اند ، فردای پشیمانی را خواهند دید . در گفته های آقای کارشناس کویری کردوانی هست که ایشان یکی از دلایل شان برای انتقال آب خزر به سمنان وجود انبوه کارخانه ها و صنایع در کویر سمنان هست و اینکه این صنایع نیاز به آب دارند . چیزی که سوال برانگیز تر از هر دلیلی هست اینکه چرا اینهمه کارخانه و صنایع در این استان کم جمعیت و کویری احداث شده ؟ حالا که این استان سمنان امکان تامین آب مورد نیاز صنایع را ندارد ، چرا باید برای تامین آب آن دست به ویرانگری در استان مازندران زده شود ؟
        مگر جز این هست که بسیاری از فرزندان مازندران از فرط بی کاری به سمنان کوچ کردند ؟ مگر جز این هست که استان هایی مانند مازندران و گیلان با این جمعیت بالا و با داشتن منابع آب فراوان ، بهترین مقصد برای انتقال این صنایع هستند . مگر سمنان چقدر جمعیت دارد که باید برای آبادانی آن ، مازندران را قربانی کرد ؟
        چرا استانداری مازندران و نمایندگان محترم مجلس اظهار نظری نمیکنند ؟
        اصلا چرا این آقای کردوانی که کویر شناس هست و نهایت میتواند درباره کویر ها اظهار نظر کند ، به خودش اجازه می دهد درباره اکوسیستم سرسبز مازندران و دریا نظر بدهد ؟ کویر شناس را چه به دریا و جنگل ؟
        ایجاد یک کانال با حجم مورد نظر در این طرح ، بدون شکل زمین را برای دسترسی بیشتر مسئولان استان سمنان به خاک مازندران باز کرده و رشته کوه های البرز که مانع میان کویر سمنان و مازندران هستند کنار رفته و چه بسا روزی بیاید که شهری هایی مانند نکا و گلوگاه را هم مانند مهدیشهر و دیباج و شهمیرزاد مازندرانی ، به سمنان بچسبانند . آقایان مازندرانی سکوت نکنید و از حق خود دفاع کنید .

        • کم سواد روستاییپاسخ به این دیدگاه 32 3
          چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395-16:18

          عزیزان، متخصصان با تجربه و دلسوز دانشگاهی این کشور با نظرات علمیشان همه ما را از ضرر و زیان چنین حرکتی آگاه کردند. کشور را نمی شود با جاد و جنبل اداره کرد! (دولت احمدی نژاد خود گویای همه چیز بود)! اگر چنین می بود، بایستی دره، همه دانشگاهها را ببندیم و دیگر احتیاجی به پروفسور عطالله قبادیان سوادکوهی عضو هیئت علمی دانشگاه وین اتریش، نصرت الله صفائیان کارشناس( اکولوژیست)و نویسنده کتاب (اکولوژی و محیط زیست )خودمونی، مسعود مولانا عضو شورای هماهنگی شبکه مردم نهاد منابع طبیعی کشور و پرویز کردانی پدر کویر ایران، نداشتیم!!!!!! لحظه ای فکر کنید، اگر چنین حرکتی از همه کشورهای همجوار دریاچه خزر سر زند، چه بلایی بر سر این دریاچه خواهد آمد! ما که در حال حاضر فریاد از کمبود باران می زنیم! ما که از بیکاری هر روز فریاد می زنیم و خواهان آفزایش توریسم هستیم! پروتئین ماهی، سالم ترین پروتئینی است که در جان فرادستان می رود! من که حسرت اوزون برون و خاویارش بر دلم ماند و باید به گور ببرم! چندین هزار صیاد ماهی و ماهی فروشان بازار بیکار می شوند! و ...! نگذارید حسرت همه اینها به دل فرزندان ما بماند و کویری تحول آنها دهیم! ما بیش از اندازه کویر داریم! بگذارید شمال زیبای ما، همیشه زیبا بماند! دریا و جنگل و رودخانه و ماهی و برنج و پرتغال و نارنج و چای و ...! نگذارید که فرزندان ما در کتابها تصاویرش را ببینند! دیگران کاشتند و ما خوردیم! ما می کاریم و خودمان می خوریم!!!

          • فرزند مازندرانپاسخ به این دیدگاه 21 4
            چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395-12:55

            فقط کافی هست که آخرین اظهار نظر کویر شناس عزیز ، فرزند سمنان ، جناب آقای کردوانی را بخوانید . ببینید کسی که قبلا مخالف اجرای این طرح زیانبار بوده ، اینک چطور حرف هایش را با توجه به منافع استانش تغییر داده است .
            اینجا همه کارشناسان نظر دادند . کارشناسان استان سمنان . استان تهران و محیط زست کل کشور ... ولی گویا همه صاحب نظر هستند و حق گفتگو دارند ولی مردم و کارشناسان و نمایندگان استان مازندران که قرار هست استان شان متحمل هزینه های گزافی چون نابودی هکتار ها جنگل و زمین های حاصلخیز کشاورزی و ساحل و کوه ها و تپه ها و نفوذ نمک دریا به اکو سیستم اش بشود ، هیچ حقی برای اظهار نظر ندارند !!!
            یعنی باید سرزمین بهشت مانند مازندران نابود شود به بهای رساندن آب شور دریا به کویر سمنان ؟!
            آنهم سمنان با 600 هزار نفر جمعیت ؟!!!
            کجای این طرح توجیه اقتصادی دارد ؟
            هزینه های سرسام آور اجرای آن و اجرایی نبودن از لحاظ فنی و پستی و بلندی مسیر و عبور آب از جلگه پست مازندران و کوه های البرز به سمنان مرتفع تر و هزینه همیشگی تصفیه آب شور به آب شیرین را چه باید کرد ؟
            این هم لینک
            http://www.tabnak.ir/fa/news/582124/کردوانی-آب-دریا-به-درد-کویر-نمی‌خورد

            • چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395-8:41

              ما از دولت تدبیر و امید حمایت می کنیم و به طرح های آن ایمان داریم که کارشناسی شده است. اما بهتر است آینده نگری شود و سبک سنگین شود که این کار سودش بیشتر است یا ضررش بعد اقدام شود. نظر افکار عمومی هم مهم است. البته اگر دولت قبل بود ما هراسان بودیم چون کارهایشان بدون برنامه بود و شکمی.

              • پنجشنبه 2 ارديبهشت 1395-2:56

                به نظر شما بهتر نیست در سبک و سنگین کردنهایشان، تلاش کنند تا صنایع را به مازندران بیاورند تا فرزندان ما بردگان مردمان کویر نشوند؟

                • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 8 0
                  يکشنبه 13 فروردين 1396-21:38

                  تا حالا جواب به این زیبایی کجا دیدید.مختصر و مفید.

                  • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 14 2
                    پنجشنبه 2 ارديبهشت 1395-14:56

                    احسنت بر جویباری عزیز، بسیار سخن زیبایی گفتی

                • سه شنبه 31 فروردين 1395-22:29

                  اقاي صادقي چرا در اينخصوص سكوت اختيار كردي؟؟؟چرا از اين حركت رييس دولت (راستگويان خخخخخخخخخ)قلم نميزني؟؟؟اگه اين طرح خوب بود چرا دولت قبل دنبال اجرايي كردن بود شما زمين و زمان ميكردين..حالا چي؟؟؟؟؟البته شما....بيخيال..خخخخخخخخخخ

                  • ابراهیمیپاسخ به این دیدگاه 23 34
                    چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395-8:35

                    خب این مطلب و جن و پری نوشته!! این انتقاد نیست؟ بعضی ها هیچ وقت نمی فهمند! چرا می خواهید وانمود کنید که کبک هستید! در ضمن این یک طرح کارشناسی شده است. عده ای موافقند و عده ای مخالف. چه ربطی به دولت راستگویان دارد؟ ما به این دولت تا این لحظه اعتقاد داریم. برای خاتمی هر 9 روز پاپوش درست می کردند برای روانی هر روز. هر روز که روزنامه ها رو وا می کنی یا نطق نماینده ها رو می خونی یه چیز علیه دولت درست کردند. دولت منسوب به تفکر اختلاس و غارت هیچ مشکلی نداشت. کلی پول داشت. 700 هزار میلیارد پول نفت داشت. همه رو چپاول کرد. روتون میشه از دولت اختلاس حمایت کنید؟ عجیبه والله.

                  • سه شنبه 31 فروردين 1395-16:56

                    دولت تدبير.دولت كليد..دولت ٤ساله...خخخخخخخخخخ

                    • سه شنبه 31 فروردين 1395-11:55

                      متاسفانه قوم گرایی حتی بر علم هم برتری دارد.چرا که آقای دکتر کردوانی موضوع ساده ای که همگان بر آن واقفند به راحتی برای آبیاری مزارع و املاک خودشان در گرمسار استان سمنان علیرغم علم بالایشان نادیده میگیرند و میگویند هیچ آسیب زیست محیطی ندارد.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
                      ثانیا:کویرشناسی دیگه چیه؟؟قراره چه چیزی در کویر شناخته شود؟؟؟؟
                      http://entekhab.ir/fa/news/263826

                      • يکشنبه 12 دی 1395-19:59

                        تو چرا بر طبل قومگرایی وضد ایرانی می کوبی؟؟؟؟پان ترک زیاد دیدی؟؟؟


                      ©2013 APG.ir