تعداد بازدید: 3556

توصیه به دیگران 2

شنبه 18 ارديبهشت 1395-7:45

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران در مراسم نقد یک کتاب بیان کرد:

10درصد مقالات تولیدی دولت قبل قابل استناد است

دکتر رضا ستاری در آیین  نقد کتاب «مازندران در اسطوره های ملی ایران» گفت: هر ملتی اسطوره ندارد و برخی ملت ها نیاز دارند اسطوره بسازند/ در دولت قبل برای بالا بردن رنکینگ هر مطلبی چاپ می شد/ تنها ده درصد مطالب ده سال گذشته قابل استناد است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضاشریعتی: غروب جمعه مراسم نقد و بررسی کتاب «مازندران در اسطوره های ملی ایران» به قلم محمود جوادیان کوتنایی، توسط انجمن دوستداران حافظ در سالن همایش های شهرداری قائمشهر برگزار شد.

کیوان ملکی -شاعر- در این مراسم با بیان اینکه کتاب "نوج" محمودجوادیان در حوزه زبان مازندرانی اثر فاخری محسوب می شود، گفت: 29 فرودین ماه مراسم نقد، بررسی و نکوداشت کتاب مازندران در اسطوره های ملی توسط انجمن ادبی تالارپه در مرکز ساری شناسی برگزار می شود.

نویسنده اثر نیز با بیان اینکه به دنبال هم پیوندی مازندران در داستان ها و  اساطیر کشور بودم، گفت: این اثر را برای مهم ترین دغدغه خود یعنی هویت مازندران نوشتم.

شکر خدا گودرزی -استاد دانشگاه و بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما- با بیان اینکه مهم ترین دغدغه نویسنده اثر بحث هویت بوده است، با لحن مطایبه آمیری گفت: آنهایی که دپرسی شان عود کرده و حال شان خراب است، باعث از بین رفتن فرهنگ مازندرانی شدند.

وی با بیان اینکه با اختلاط زبان عربی و نا آگاهی ما چوب بر ریشه هویت ما خورده است، اظهار کرد: باید ببینیم در کجا قرار داریم و به کجا می رویم.

رضا ستاری -دکترای ادبیات فارسی و مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه مازندران- گفت: انتشار اين كتاب رخداد فرخنده اى در فضاى فرهنگى مازندران است و براى اين كار ارزشمند بايد به آقاى جواديان شادباش گفت.

وی با بیان این که زبان درخشان كتاب، همراه با تدوين و فصل بندى بسيارى خوبى كه صورت گرفته، از محسنات اين كتاب است، افزود: هم چنين منابع دست اولى كه نويسنده از آن ها بهره برده، نشان دهنده تسلط اش بر موضوع پژوهش است.

ستارى در نقد اين كتاب گفت: درباره مازندران در اسطوره، به حماسه هاى پس از شاهنامه، مانند جهانگيرنامه، برزونامه و...در اين كتاب پرداخته نشد كه جا داشت به آنها هم توجه شود. هم چنين در منابع جا داشت كه به مقاله هايى كه در اين زمينه چاپ شد هم ارجاع داده شود كه اميدواريم در چاپ هاى بعدى اين كاستى ها هم بر طرف شود.

وی هم چنين با اشاره به كثرت مقاله هاى دانشگاهى گفت: در ده سال گذشته روندى در دولت قبل شروع شد تا براى بالا رفتن در رنكينگ جهانى، چاپ مقالات تشويق شود، براى همين بسيارى از مقالات كه ارزش علمى ندارد براى كسب رتبه دانشگاهى نوشته شد كه شايد ١٠ در صد آن ها علمى و قابل استناد باشد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اسطوره در حقیقت میراث فرهنگی و قومی یک ملت است که سینه به سینه نقل می شود، اظهار کرد: هر ملتی اسطوره ندارد و برخی ملت ها نیاز دارند اسطوره بسازند.

ستاری با  بیان اینکه در فصل بندی های کتاب دوره بعد از شاهنامه دیده نشد، اظهار کرد: بعد از شاهنامه هم مقالات و مقاله های دیگری هم نوشته شد که نویسنده می توانست از آنها بهره ببرد.

 از بخش های دیگر این مراسم اجرای موسیقی محلی، شعر خوانی تعدادی از شاعران و معرفی بنیاد و انجمن دوستداران حافظ بود.

 


  • هیاهویی برای هیچ ؟پاسخ به این دیدگاه
    سه شنبه 21 ارديبهشت 1395-8:14

    اصل مطلب ،حرف تازه کتاب و نویسنده کتاب چه بوده است ؟

    • سه شنبه 21 ارديبهشت 1395-7:52

      سپاس از استاد جواديان به خاطر نگارش اين كتاب ارزشمند كه چقدر كم توفيق بودم كه در محفل ادبي حضور نداشتم و نيز جناب دكتر ستاري كه كنشگري در عرصه عمومي و ادبي را رونق مي بخشد و تشكر صميمانه از دوستان عزيز قديمي انجمن حافظ كه بي اجر و مزد فعاليت هاي ادبي را در شهرستان و استان پي مي گيرند . فرهنگ درکشور ما به شدت سیاست زده شده است . سیاست نمی تواند حدودی مشخص و معین برای فرهنگ ترسیم و تعیین کند . سياست نمي تواند تعيين كند كه فرهنگ تا كجا اوج گيرد و پرواز نمايد . سیاست زدگی در عرصه فرهنگ به این معنی است که ناقدان و ناصحان ، نظر ورزان واندیشمندان ، اديبان و شاعران و هنرمندان اجازه نداشته باشند در فضایی آزاد و آن هم در دلپذیر ترین و دلگشاترین عرصه نظر ورزی و اندیشگی یعنی دانشگاه و جامعه به آنچه که مغایر و برخلاف نظر دیگران است ارائه طریق و نظر نمایند . سیاست زدگی در عرصه فرهنگ به این معنی است که افرادی و نهاد هایی حق دارند که باور و نظرشان را به هم نوعان و هم کیشان تحمیل نمایند . سیاست زدگی در عرصه فرهنگ به این معنی است که می توانیم هر انسان اندیشه ورزی را که اگر باور سیاسی اش برخلاف هم دینان و رقیبان است از هر گونه اظهار نظر فرهنگی و دینی باز داریم . بایدفروتنانه ومتواضعانه بگویم که فرهنگ،سرهنگ نمی شناسد .. فرهنگ برای حذف خصلت های نقدناپذیری،خودمحوری و وعلم ناباوری آمده است . فرهنگ منطقه فراخی است که ورود درآن دل شیرمیخواهد . فرهنگ با انتخاب و اختیار و وحریت وآزادی معنا می یابد . فرهنگ ، تفاوت ها و تمايز ها و تخالف ها را به رسميت مي شناسد . از انسان فرهنگي انتظار مي رود كه از پيش داوري ها و تعصب ها بپر هيزد و به اين باور برسد كه اگر ما از تمدن درخشاني در برخي از دوران هاي بسيار دور برخوردار بوده ائيم فقط با روش هاي اقناعي و عقلاني و تساهل و تسامح محقق شده است . همين و بس .

      • دانشجوی ادبیاتپاسخ به این دیدگاه 10 0
        سه شنبه 21 ارديبهشت 1395-1:24

        این حرف دل اکثر استادان است . چند سال پیش چند ماه پس از پایان عمر درخشان دولت قبل در همایش انجمن ترویج زبان فارسی در زنجان دکتر فلاح استاد دانشگاه خوارزمی از پشت تریبون به شدت به روند تاسف بار چاپ مقالات در دولت قبل حمله کردند و دکتر مهیار علوی مقدم که در آن لحظه بر صندلی حضار نشسته بودند، از همان جا اهمیت آمار نزد دولت را متذکر شدند. من واقعا نمی فهمم بعضی از دوستان با چه نیتی و با چه میزانی از انصاف سنگ دولت قبل را به سینه می زنند. دولت فعلی هم ایراد و اشکال دارد اما فراموش نکنیم که چه کسانی چه فجایعی به بار آوردند آن گاه قدر همین ها را می دانیم

        • دانشجوى دكترىپاسخ به این دیدگاه 13 0
          دوشنبه 20 ارديبهشت 1395-9:1

          متاسفانه دولت مهرورز دانشگاه را از كاركردش دور كرد. در آن دوره سياه، فقط عددسازى مى شد، براى همين چاپ مقاله در ژورنالهاى بى ارزش خارجى كه با پول هر مقاله اى را چاپ مى كردند باعث شد تا بسيارى از استادانمان با اينكار دنبال صعود بادكنكى در رتبه هاى دانشگاهى باشند. رونويسى از مقاله ها و كتابهاى خارجى يكى از بدترين اتفاقهاى آن دوره بود كه با يك جستجوى ساده در گوگل مى شود بحث هاى داغ را آن ايام را ديد.
          نكته بعدى بازنشستگى و اخراج بسيارى از استادان غيرهمسو با سياستهاى غلط دولت بود كه آن هم با يك جستجوى ساده قابل دست يابى است. به قول اون مثل معروف: بز حاضر و دزد حاضر. حاشا كردن ندارد

          • يکشنبه 19 ارديبهشت 1395-22:54

            این جور اظهار نظر و تحلیل سطحی آن هم از سوی یک استاد دانشگاه جای تاسف دارد. به نظرم این عزیز سال ها نیاز به مطالعه و مانوس شدن با کتاب دارد تا از سایه سار سیاست بیرون بیاد. حتما مقالات ایشان هم جزو مقالات بی ارزش بوده. آزاده باش معلم دانشگاه

            • يکشنبه 19 ارديبهشت 1395-8:2

              موافقم با دکتر ستاری که در دولت گذشته به دانشگاه ضرذبه زدند و استادان خوب را بزور بازنشسته کردند و فضای دانشگاه را پادگانی کردند و علم در ایران به قهقرار رفت اما این اقای فرهادی هم به میزش چسبیده و اصولگراها را دوباره وارد دانشگا کرده

              • شنبه 18 ارديبهشت 1395-23:55

                تا کی می خواهید به تخریب دولت قبل ادامه بدهید. آقای دکتر رشد علمی که جهان آن را پذیرفت، رشد خیره کننده در نانو و... همه دروغ.
                خودات می دانید ضعیف ترین بخش در ایران رشته علوم انسانی به خصوص ادبیات فارسی است که شما جیره خورد بزرگان قبلی هستید و گرنه در ادبیات فارسی فرد شاخصی مثل سیروس شمیسا، انوری و.. نداریم

                • يکشنبه 19 ارديبهشت 1395-8:4

                  اره. محمود جان میمون هم به فضا پرتاب کرد! پیشرفت ازین بالاتر! احتمالا یه چند بسته پول اختلاس رو تو جیب میمون جاسازی کردند بره فضا جاش بده واسه روز مبادا! دکل گمشده هم جزو پیشرفتهای محسوس علمی اون دوره بود!

                  • سه شنبه 21 ارديبهشت 1395-1:25

                    تازه دانش آموزان دبیرستان هم ب انرژی هسته ای دست یافته بودند. یادش به خیر!

                • شنبه 18 ارديبهشت 1395-13:0

                  کیوان ملکی و حوزه زبان مازندرانی !!!! اثر فاخر !!!
                  اگر انجا بودم ازشون می پرسیدم اثر فاخر یعنی چه؟ ...

                  • محمدنظامیپاسخ به این دیدگاه 5 0
                    دوشنبه 20 ارديبهشت 1395-8:23

                    حق با شماست
                    الکی خودشونو شاعر معرفی می کنند مگر حرف تکراری از پاپلو نرودا زدن شعر گفتنه ؟
                    وقتی طالب املی را می خوانم استخوانم می لرزد اینا بیشتر پز روشنفکری دادند

                  • محمد رجبیپاسخ به این دیدگاه 2 12
                    شنبه 18 ارديبهشت 1395-12:57

                    چرا بدون هیچ دلیلی همه مشکلات را سیاسی می کنیم؟
                    آیا بهتر نیست بگوییم سازوکار دانشگاه ها را باید تغییر داد ؟
                    در بین اساتید دانشگاه کسانی هستند که مقالات دانشجویانشان را به دیگر دانشجویان می فروشند اگر لازم باشد نام می برم ابایی هم ندارم

                    • مهدی ملکیپاسخ به این دیدگاه 4 16
                      شنبه 18 ارديبهشت 1395-10:12

                      ساحت علم را با چاشنی سیاست بیان کردن نتیجه اش می شود همین!
                      باز خوب است نگفته سوراخ شدن لایه اوزون کار دولت قبل است.!!!


                      ©2013 APG.ir