تعداد بازدید: 3769

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 28 ارديبهشت 1395-10:22

مسئول موزه‌های مازندران اعلام کرد:

برنامه‌های روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی در مازندران

مریم الطافی: برنامه‌های ما از موزه تاریخ شهر ساری یا عمارت کلبادی آغاز می‌شود/ 31 اردیبهشت جشنواره هنرمندان خودآموخته ایران در خانه موزه «مکرمه قنبری» برگزار می‌شود.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان آرای: امروز 28 اردیبهشت و روز جهانی موزه‌هاست. اماکنی که گویای بخشی از تاریخ هر جامعه هستند و در بسیاری از کشورها به عنوان یکی از پربازدیدترین مراکز گردشگری به شمار می‌آیند. در مازندران 15 موزه شامل، سایت‌موزه، خانه‌موزه و موزه مردمشناسی وجود دارد که هر کدام آثار ارزشمندی را در خود جای داده‌اند. در برخی از این موزه‌ها مانند موزه مردم شناسی کندلوس که توسط بخش خصوصی تاسیس شده و اداره می‌شود، بیش از هزاران شئ تاریخی نگهداری می‌شود. البته هنوز هزاران اثر تاریخی دیگر وجود دارد که به خاطر نداشتن فضای موزه‌ای مناسب امکان تماشای آن‌ها برای مردم و علاقه‌مندان به تاریخ وجود ندارد.

 موزه‌های تاریخ شهر ساری(عمارت کلبادی)، تاریخ شهر بابل، خانه‌موزه نیما یوشیج، تاریخ شهر آمل، موزه شهدای آمل، موزه مردم‌شناسی برسه تنکابن، موزه مردم‌شناسی آلاشت، موزه مردم‌شناسی کندلوس، موزه مردم‌شناسی رامسر، خانه موزه مکرمه قنبری، کاخ موزه رامسر، سایت موزه گوهرتپه، مجموعه تاریخی فرح‌آباد، مجموعه تاریخی عباس‌آباد و چشمه عمارت بهشهر در مازندران اماکنی هستند که به عنوان موزه ثبت شده‌‌اند. البته خانه موزه ریحانه نیز که در روستای کوتنای قائمشهر راه‌اندازی شده و فعالیت می‌کند از موزه‌های استان به شمار می‌آید که به خاطر ثبت نشدن در سامانه اداره کل موزه‌ها نامش در بین موزه‌های رسمی دیده نمی‌شود. «مریم الطافی»، مسئول موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی مازندران در گفت‌وگو با همشهری از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای موزه‌های استان در روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گفت.

 خانم الطافی، برای موزه‌های استان در این روز و هفته میراث فرهنگی چه برنامه‌ای تدارک دیده شد؟

امسال سعی شده که در چند موزه برنامه‌های فرهنگی متنوعی داشته باشیم. البته در چند موزه هم برنامه خاصی در نظر گرفته نشد. اما برنامه‌های ما از موزه تاریخ شهر ساری یا عمارت کلبادی آغاز می‌شود. برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی و برنامه‌های فرهنگی در این موزه را خواهیم داشت. در موزه تاریخ شهر بابل نمایشگاه تذهیب برپا شده است. 30 اردیبهشت در خانه موزه «نیما یوشیج» بزرگداشت نیما برگزار می‌شود. در موزه تاریخ شهر آمل نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی و برگزاری مراسم شاهنامه‌خوانی را خواهیم داشت. همچنین در موزه شهدای آمل برگزاری نمایشگاه عکس شهدا برگزار می‌شود. موزه مردم‌شناسی برسه تنکابن هم میزبان نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی است. یکی از اتفاقات خوب این هفته نیز گشایش شعبه دوم موزه مردم‌شناسی رامسر در دهکده ساحلی این شهرستان است که دوشنبه هفته آینده، 3 خرداد برگزار خواهد شد.

 از اتفاقات قابل توجه موزه‌های استان در این هفته، برگزاری جشنواره هنرمندان خودآموخته ایران در خانه موزه «مکرمه قنبری» است که 31 اردیبهشت برگزار می‌شود. در مجموعه تاریخی فرح‌آباد ساری نیز برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی و نقاشی را در طول هفته میراث فرهنگی داریم. یک سری برنامه‌های فرهنگی و هنری مفصل هم برای مجموعه تاریخی عباس‌آباد بهشهر تدارک دیده شد. 31 اردیبهشت در این مجموعه هم نمایشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی برپا می‌شود و هم نمایشگاه عکس را داریم. یکی از برنامه‌های جذاب این مجموعه راه‌اندازی غرفه باستان‌شناسی کودک برای آشنایی بیشتر و بهتر کودکان با اشیاء تاریخی، دوره‌های باستان‌شناسی و اطلاعات اولیه مرتبط با موزه‌ها و مسائل مربوط به این حوزه است. همچنین کنسرت موسیقی نیز برای این مجموعه در نظر گرفته شد.

همچنین مانند سال‌های گذشته یک روز برای بازدید رایگان از موزه‌ها تعیین شد. همه شهروندان مازندران می‌توانند فردا(29 اردیبهشت) بازدیدی رایگان از موزه‌های مازندران داشته باشند.

 قرار بود که موزه‌های استان در سال گذشته وضعیت بهتری بگیرند. طی یک سال گذشته چه اقداماتی برای بهتر شدن وضعیت موزه‌های استان انجام شد؟

بخشی از وعده‌ها انجام شد. مرمت و تجهیز موزه‌های سراسر استان را داشتیم. البته طبیعتاً محدودیت‌های اعتباری که سال گذشته همه دستگاه‌ها را با چالش مواجه مرد، در این بخش هم اثرگذار بود. اما تقریبا برای همه موزه‌های استان برنامه‌هایی در زمینه تجهیز یا پشتیبانی داشتیم.

ساری هنوزتنها مرکز استان بدون موزه بزرگ است. امسال این خلاء برطرف می‌شود؟

امسال پیگیری راه‌اندازی 2 موزه مهم مد نظر اداره کل قرار دارد. نخست موزه بزرگ ساری است که یکی از دغدغه‌های مهم این اداره کل و دوست‌داران فرهنگ و تاریخ مازندران است. دیگری هم راه‌اندازی موزه میراث روستایی در یکی از شهرهای استان است. یکی از اولویت‌های سال 95 برای واحد موزه‌ها پیگیری انجام مقدمات برای راه‌اندازی این 2 موزه است.

وضعیت موزه تاریخ قائمشهر به کجا رسید؟

بنای این موزه در حال مرمت است. تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی موزه آماده است. اشیای لازم هم در گنجینه میراث فرهنگی موجود است. فقط باید بنا به آمادگی کامل برسد تا موزه راه‌اندازی شود.

از موزه‌های خصوصی استان چقدر حمایت می‌شود؟

موزه‌های خصوصی می‌توانند زیر نظر ما باشند. به فرض موزه‌ مردم‌شناسی کندلوس، خانه موزه مکرمه قنبری و موزه مردمشناسی رامسر متعلق به بخش خصوصی هستند. اما با توجه به این‌که ثبت شده‌اند و مجوز موزه برای آن‌ها از سوی اداره کل موزه‌ها صادر شد سالانه مبالغی به عنوان کمک‌هزینه به مدیران این موزه‌ها پرداخت می‌شود. اما موزه‌ای مانند خانه‌موزه ریحانه در روستای کوتنای قائمشهر که اتفاقا موزه فعالی هم هست، به دلیل ثبت نشدن نمی‌تواند از حمایت‌های سازمان بهره‌مند شود.
افرادی میال به موزه‌داری هستند می‌توانند با مراجعه به این اداره و ارائه درخواست خود از مشاوره‌های همکاران ما استفاده کنند. در نهایت صدور مجوز از سوی اداره کل موزه‌ها انجام می‌شود.

میزان استقبال مردم از موزه‌ها چطور است؟

خوشبختانه با تبلیغات و برنامه‌هایی که انجام می‌شود هر سال شاهد رشد حضور مردم در موزه‌ای استان هستیم. سال گذشته نیز این موضوع مشاهده شد و رشد بازددیکنندگان را شاهد بودیم. خوشبختانه با تبلیغات و برنامه‌هایی که انجام می‌شود هر سال شاهد رشد حضور مردم در موزه‌ای استان هستیم. سال گذشته نیز این موضوع مشاهده شد و رشد بازدیدکنندگان را شاهد بودیم. طبق آمارها در سال 93 حدود 123 هزار نفر از موزه‌های مازندران دیدن کردند که این رقم در سال 94 با جهشی چشمگیر و رشدی 2.7 دهم برابری به حدود 341 هزار نفر رسید. در بازدیدهای سال گذشته بیشترین بازدید از موزه مردم‌شناسی کندلوسی انجام شد. سایت موزه گوهرتپه، موزه مردمشناسی آلاشت، خانه موزه نیما یوشیج و مجموعه‌های تاریخی عباس‌آباد و فرح‌آباد به ترتیب در رتبه‌های بعدی پربازدیدترین موزه‌های مازندران طی سال 94 قرار داشتند.



    ©2013 APG.ir