تعداد بازدید: 2725

توصیه به دیگران 0

شنبه 1 خرداد 1395-10:27

از سوی پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر اجرا شد؛

ظرفیت سازی فرهنگی در باغ میراث جهانی عباس آباد

گزارشی از برنامه های علمی و آموزشی پایگاه میراث جهانی عباس آباد و همراهی میراث دوستان و فعالان محیط زیست مازندران برای ظرفیت سازی، آموزش و حفاظت از ارزش های عباس آباد بهشهر.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، محمد عظیمی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو: بی شک مدیریت یک اثر ثبت شده در میراث فرهنگی جهان، مستلزم به کار بست رویکردهای فرامنطقه ای، آموزش و ظرفیت سازی در سطح اقشار مختلف جامعه است.

کادر مدیریت یک اثر جهانی باید با حفاظت علمی و فنی از اثر، آموزش و انتقال ارزش های برجسته آن به نسل های آینده را سرلوحه اهداف خود قرار دهد و دست یابی به این هدف جز با ظرفیت سازی در سطح جامعه میسر نخواهد بود. به همین منظور می توان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدتی برای آن در نظر گرفت و با روش های مختلف، سلیقه های متفاوت را جذب کرد.

مناسبت های ملی و دینی فرصت مغتنمی است تا بتوان جوامع بومی را به ضیافت نزدیکی بیشتر با یک اثر پیرامونی فراخواند و با در نظر گرفتن برنامه های مختلف و فراگیر، جنبه های علمی و فرهنگی حراست و حفاظت از میراث را آموزش داد.

در هفته میراث فرهنگی، پایگاه میراث جهانی عباس آباد بهشهر نیز با توجه به این مبانی برنامه هایی را برای ظرفیت سازی، آموزش و حفاظت از ارزش های برجسته جهانی اجرا کرد.

برنامه بلند مدت این پایگاه به کودکان و نوجوان اختصاص داده شد تا نگاهبان فردای آثار سرزمین خود باشند. به همین منظور پایگاه میراث جهانی عباس آباد با همکاری دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه تهران در روز های 28 و 29 اردی بهشت ماه، برنامه باستان شناسی برای کودکان را اجرا و از مدارس سطح شهرستان بهشهر جهت شرکت در این دوره کارگاهی دعوت کرد.

در این برنامه بیش از 200 دانش آموز از مقاطع سه گانه تحصیلی شرکت کرده و با طرح اینکه میراث چیست؟ باستان شناس کیست و چرا از میراث حفاظت می کنیم؟ دانستند که آثار تاریخی چه جایگاه ارزشمندی در هویت بخشی و پیشینه شناسی هر قوم دارند.

در این بخش خانم ها سمیرا ابراهیم پور و معصومه مرادیان، دانشجویان باستان شناسی دانشکاه تهران و مجری برنامه باستان شناسی برای کودک و نوجوان ضمن آموزش مفاهیم مرتبط با میراث فرهنگی و باستان شناسی، در مورد تاریخ و ارزش های برجسته جهانی باغ ایرانی و باغ عباس آباد با دانش آموزان سخن گفتند.

در خلال این برنامه دبیران درس تاریخ این شهرستان نیز با شرکت در یک دوره کارگاهی نسبت به چگونگی تدریس این مفاهیم در مدارس به بحث و تبادل نظر پرداختند. در خاتمه به تمام دانش آموزان شرکت کننده در این دوره کارگاهی، حکم حافظان باغ عباس آباد اهدا شد.

همچنین در سی و یکم اردی بهشت و هفته میراث فرهنگی، پایگاه میراث جهانی عباس آباد با طرح ضرورت پاکسازی منظر فرهنگی باغ عباس آباد، ضرورت حفاظت از منابع طبیعی را از اولویت های آموزشی خود قرار داد.

این برنامه توسط انجمن رفتگران طبیعت استان مازندران و همکاری اداره منابع طبیعی شهرستان بهشهر، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو و حضور شهروندان شهرستان بهشهر برگزار شد.

این برنامه فرصتی برای جذب و آموزش جمعیت های حامیان محیط زیست و میراث فرهنگی فعال در سطح استان مازندران بود. شرکت کنندگان در این برنامه از محوطه باغ شاه، باغ عباس آباد و گوهرتپه در شهرستان بهشهر بازدید کرده و با ابنیه، آثار تاریخی و ارزش باستان شناسانی باغ ایرانی و مجموعه عباس آباد آشنا شدند.

همچنین پایگاه جهانی عباس آباد بهشهر با برگزاری نمایشگاه زنده تولیدات صنایع دستی و اجرای کنسرت موسیقی بومی مازندران، صنایع دستی و هنر شرق مازندران را به گردشگران و بازدیدکنندگان حاضر در عباس آباد معرفی کرد.

هفته میراث فرهنگی در باغ جهانی عباس آباد توسط مهندس ایزدی، مدیر پایگاه و تلاش باستان شناسان این محوطه آقایان رمضان پور و شریفی انجام شد تا فرصتی باشد که این محوطه ارزشمند و تاریخی بیش از پیش مورد توجه گردشگران جهانی قرار گیرد و در تلفیق طبیعت و تاریخ، نقش واقعی خود را نمایان سازد.



    ©2013 APG.ir