تعداد بازدید: 3000

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 2 تير 1395-10:52

در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی ساری مطرح شد:

نیم میلیارد تومان از حساب شهرداری ساری به حساب کتابخانه‌های عمومی کشور واریز شد

گزارشی از جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مرکز مازندران// 14 هزار نفر عضو کتابخانه های ساری هستند/ همه استان‌ها کتابخانه مرکزی دارند، غیر از مازندران/ در شرایطی که کتابخانه‌های ساری توان پرداخت پول آب و برق و گاز ندارند 500 میلیون تومان از حساب شهرداری ساری به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واریز شد.(ویرایش دوم)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: عبدالحسین باقری در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی مرکز استان، اظهار کرد: شهرستان ساری با 11 کتابخانه در زمینه گسترش فرهنگ مطالعه، فعال است.

وی ادامه داد: زیربنای کتابخانه بیش از هفت هزار متر مربع با 220 هزار کتاب و 14 هزار عضو است.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی شهرستان ساری با اشاره به اینکه سال گذشته طرح کتابخوان را به صورت آزمایشی شروع کردیم که بازخورد مثبتی داشت، گفت: بزرگترین مشکل در شهرستان ساری این است که فضای کافی برای مطالعه وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه به منطقه فریم و چهاردانه نگاه ویژه داریم، تصریح کرد: عضویت در کتابخانه این مناطق رایگان است و همچنین در مرکز شهرستان افراد کم‌بضاعت هم به رایگان به عضویت کتابخانه‌ها درمی‌آیند.

باقری با اشاره به اینکه تاکنون 21 نشست کتابخوان برگزار شده است، ادامه داد: برای تجهیز 3 کتابخانه در ساری 500 میلیون تومان اعتبار لازم داریم.

وی تصریح کرد: 120 میلیون تومان برای کتابخانه ابن شهرآشوب و 180 میلیون هم برای کتابخانه آزادگان اختصاص دادیم.

*مازندران کتابخانه مرکزی ندارد

مسئول مرکز ساری‌شناسی هم در سخنانی اظهار کرد: کتابخانه مرکزی مازندران در ساری، یک پروژه ملی است که سال‌ها نیمه‌کاره باقی مانده است.

حسین اسلامی با بیان اینکه فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در استان پیگیر این پروژه است، افزود: با وجود اینکه رئیس‌جمهوری در سفر به مازندران اعتباری برای تکمیل این پروژه اختصاص داد، این کتابخانه همچنان ناتمام باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه همه استان‌ها کتابخانه مرکزی دارند، گفت: مازندران از داشتن کتابخانه مرکزی محروم است.

مسئول مرکز ساری‌شناسی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم 10 سال است نیمه کاره باقی مانده، تصریح کرد: این پروژه هم ملی است و برای تکمیل و تجهیز این پروژه در سفر ریاست‌جمهوری، اعتبار منظور شد اما هنوز اعتباری تخصیص داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: تکمیل و تجهیز این مرکز بزرگ فرهنگی، بلاتکلیف و رهاست.

اسلامی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، 500 میلیون تومان از حساب شهرداری ساری به استناد قانون نیم درصد درآمد شهرداری حق‌السهم کتابخانه‌ها را برداشت کرده است، خاطرنشان کرد: این 500 میلیون تومان، پول ساری است که به تهران فرستادند.

مسئول مرکز ساری‌شناسی گفت: در شرایطی که کتابخانه‌های ساری توان پرداخت پول آب و برق و گاز ندارند این 500 میلیون تومان به حساب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واریز شده و از نمایندگان مردم در مجلس تقاضا داریم این مسئله را پیگیری کنند.

اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از خیران با نام محمد سیادتی ساکن لندن، تمامی سهم ارث مادری خود را شامل سه هزار متر زمین در شهرک امام حسین (ع) و سه دانگ از یک خانه، برای احداث کتابخانه اختصاص داده، گفت: این فرد خیر بنا دارد کتابخانه‌ای ویژه بانوان به نام مادر مرحوم خود ریحانه سیادتی احداث کند و وکالت تام‌الاختیار کار را در اختیار اینجانب قرار داده است.

گفتنی است بر اساس مـاده ششم قانون تأسیـس و نحوه اداره کـتابخانه های عـمومی کشور، مصوب۱۳۸۲«شهرداری ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه ها در اختیار انجمن های کتابخانه های عمومی شهر مربوط قرار دهند.» از آن جایی که شهرداری ساری این مبلغ را به حساب کتابخانه های عمومی استان واریز نکرد، پس از پیگیری های حقوقی مبلغ 500 میلیون تومان از حساب شهرداری ساری کسر و به حساب نهاد کتابخانه های کشور واریز شد.

تکمیلی: بر اساس اطلاعات رسیده به مازندنومه، مبلغ 500 میلیون تومان از تهران به حساب نهاد کتابخانه های عمومی استان مازندران واریز شده و در اختیار این نهاد استانی قرار گرفته است.



    ©2013 APG.ir