تعداد بازدید: 3704

توصیه به دیگران 0

شنبه 12 تير 1395-17:19

پس از چند سال بلاتکلیفی؛

حریم شهری امامزاده‌عبدالله(ع) ابلاغ شد

اختلاف نظر شهرداری امامزاده عبدالله با شهرداری آمل سبب شد با وجود تایید شدن نقشه حریم شهری در مصوبه کمیسیون مقرر طرح و امضای معاون عمرانی استاندار، تصویب و ابلاغ حریم شهری به تاخیر بیفتد، اما با پیگیری ها بالاخره این مشکل حل شد و حالا شهردار امامزاده عبدالله می گوید حدود 8 تا 10 کیلومتر از مسیر هراز که رودخانه هراز را هم در بر می‌گیرد وارد حریم شهر این شهر شده است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اشکان جهان‌آرای: سال گذشته شهردار امامزاده عبدالله(ع) در گفت‌وگو با همشهری از تصویب و ابلاغ محدوده شهری این شهر تازه‌تاسیس خبر داد و اعلام کرد که با پیگیری‌های انجام شده، مساحت 426 هکتاری برای محدوده شهری به تصویب رسید. اما به گفته «سید محمد مهدی فاطمی» برخی اختلاف ‌نظرها با شهرداری آمل سبب شد که با وجود تایید شدن نقشه حریم شهری در مصوبه کمیسیون مقرر طرح و امضای معاون عمرانی استاندار، تصویب و ابلاغ حریم شهری به تاخیر بیفتد. پیگیری‌های این شهرداری و برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان استانداری برای شهرداری امامزاده‌عبدالله(ع) به نتیجه رسید و در نهایت هفته گذشته از سوی استانداری حریم این شهر هم ابلاغ شد.

  شهردار امامزاده‌ عبدالله‌(ع) در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که حریم هر شهر زمین‌های ذخیره شهری است که بلافصل محدوده قرار دارند و می‌تواند 3 تا 5 برابر محدوده باشد، گفت: نخستین کاری که یک شهرداری تازه تاسیس باید انجام دهد، تصویب محدوده و حریم شهری است. تصویب و ابلاغ محدوده نزدیک به 18 ماه پیش انجام شد. اما در ابلاغ حریم شهری با مشکلاتی برخورد کردیم که خوشبختانه برطرف شد.

«سید محمدمهدی فاطمی» افزود: 9 تیر 93 هم‌زمان با موافقت محدوده شهر، کلیات نقشه حریم شهر نیز تایید شد. البته اصلاحیه‌هایی نیاز بود که باید انجام می‌دادیم و طی یک هفته این اقدام انجام شد. 8 روز بعد نقشه اصلاح شده مطابقه مصوبه ارائه شد. اما شکایت شهرداری آمل مبنی بر مالکیت بخش‌هایی از حریم شهر امامزاده عبدالله(ع) که در نقشه مشخص شده بود، باعث شد نشست‌های متعددی برای حل این اختلاف برگزار شود. پرونده در شورای حل اختلاف به جریان افتاد و پس از یک سال و نیم دوندگی به نتیجه رسیدیم.

وی اظهار کرد: با توجه به این که بخش امامزاده عبدالله(ع) از بخش مرکزی آمل جداست، طبیعتاً زمین‌های موجود در این بخش از حریم شهری آمل جدا می‌شود. به عبارتی شهر آمل نمی‌تواند در خارج از بخشی که در آن قرار دارد مالک باشد. بر همین اساس رأی بر تایید نقشه حریم امامزاده عبدالله‌(ع) صادر شد. همه مدارک موجود هم نشان می‌داد که حق با شهرداری امامزاده عبدالله‌(ع) است. تا این‌که 30 خرداد امسال رسماً ابلاغ شد که حریم این شهر بر اساس مصوبه‌ای که 9 تیر 93 اعلام شد، ابلاغ می‌شود.

 شهردار امامزاده عبدالله‌(ع) خاطرنشان کرد: پس از دوندگی‌های زیاد 4.6 برابر محدوده 426 هکتاری مصوب شهر، حریم ابلاغ شد. بنابراین حریم شهری امامزاده عبدالله(ع) حدود 1960 هکتار تعیین و تصویب شد. خوشبختانه نقشه تصویب شده همان نقشه‌ای است که مد نظر شهرداری، شورای اسلامی و شهروندان بود.

  فاطمی با اشاره به مزایای این نقشه حریم شهری اظهار کرد: این نقشه یک ویژگی خیلی خوب برای امامزاده عبدالله(ع) دارد. این‌که حدود 8 تا 10 کیلومتر از مسیر هراز که رودخانه هراز را هم در بر می‌گیرد وارد حریم شهر امامزاده‌عبدالله(ع) شد. این مناطق در بخش بود و این امکان وجود داشت که به حریم شهری افزوده شود. با توجه به موقعیت مناسبی که این زمین‌ها و مواهب طبیعی موجود در آن دارند، شهرداری می‌تواند نسبت به اجرای برنامه‌های گسترده‌تر برنامه‌ریزی کند.

 وی از تهیه نقشه حریم شهر توسط نیروهای شهرداری خبر داد و گفت: با توجه به این‌که در حال گذراندن مقطع دکترای مدیریت شهری هستم، برای کاهش هزینه‌ها تصمیم گرفتم که با توان موجود در شهرداری نقشه را تهیه کنیم و مشاور به خدمت نگیریم. پس از راهنمایی کردن نیروهای فنی شهرداری توانستیم در این زمینه نیز موفق عمل کنیم.

این مسئول درباره مزایای مشخص شدن حریم شهری برای شهرداری‌ها خاطرنشان کرد: تصویب حریم شهری برای شهر نوپایی مثل امامزاده عبدالله(ع) بسیار ارزشمند است. وقتی که حریم برای یک شهرداری مصوب می‌شود، وظایف شهرداری هم برای انجام برنامه‌ریزی‌ها افزایش می‌یابد. شهرداری هم موظف است که با تهیه طرح جامع حریم، برای زمین‌های موجود برنامه‌ریزی داشته باشد. این افزایش حریم قطعاً در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای شهرداری پیامدهای اقتصادی مناسبی هم خواهد داشت. زیرساخت‌هایی در این حریم تصویب شده وجود دارد که می‌تواند برای درآمدهای شهری اثرگذار باشد.

شهردار امامزاده عبدالله(ع) از آغاز طرح مطالعاتی طرح جامع حریم شهر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: قرار است این کار را با به خدمت گرفتن مشاور انجام دهیم. با توجه به این‌که مطالعات مربوط به طرح جامع حریم از جزییات بیشتری برخوردار است و به بررسی‌های دقیق و نقشه‌برداری های جزیی‌تر نیاز دارد، زمان کافی برای انجام این مطالعات در اختیار شهرداری نیست. ضمن این‌که به خدمت گرفتن مشاور باعث می‌شود نگاهی تخصصی‌تر به ظرفیت‌های موجود در منطقه داشته باشند و شهرداری هم با فراغ بال بیشتری بر این مطالعات نظارت خواهد کرد.

 فاطمی افزود: در مطالعات طرح جامع حریم مسائلی مانند کاربری زمین‌ها، موقعیت‌های اقتصادی، امکان اجرای طرح‌های مختلف مانند گردشگری، صنعتی و رفاهی، پهنه‌بندی زمین و ایجاد زیرساخت و گسترش فضای شهری مد نظر قرار می‌گیرد تا هر اقدامی بر اساس نگاه به آینده انجام شود.

 وی درباره پیش‌زمینه‌های مد نظر برای حریم افزوده شده به شهر اظهار کرد: یکی از مسائل مهم مد نظر شهرداری ورود جدی برای پیشگیری از برخی آسیب‌های زیست‌محیطی در این مناطق است. برداشت‌های بی‌رویه متعددی از حاشیه و بستر رود هراز در حال انجام است که امیدواریم بتوانیم با اجرای طرح‌های مناسب از این وضعیت پیشگیری کنیم. ضمن این‌که اجرای طرح‌های گردشگری در مناطق مستعد و مناسب از چشم‌اندازهای شهرداری امامزاده عبدالله(ع) است.  پس از ابلاغ حریم هم نشستی با مسئولان آب منطقه‌ای داشتیم تا در این زمینه مذاکرات مقدماتی را انجام دهیم. همچنین استفاده مناسب از فضاهای جنگلی موجود در محدوده برای حضور گردشگران مد نظر است.

 شهردار امامزاده عبدالله(ع) ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی، استاندار و معاونت‌های مرتبط گفت: امیدوارم که تصویب حریم شهری، سرآغاز تحولات گسترده اقتصادی، اجتماعی و زییرساختی برای شهر نوپای امامزاده عبدالله(ع) باشد.


  • يکشنبه 13 تير 1395-9:12

    سلام ...نمیدونم چرا به یه منطقه تازه تاسیس چرا اینقدر بها میدن تا یه شهر بزرگ و مهم رو به چالش بکشه و باعث اختلاف بشه...امام زاده عبدلله شهرش کجا بود که حریم بخواد چرا استانداری از شهرهای بزرگ حمایت نمیکنه...


    ©2013 APG.ir