تعداد بازدید: 5166

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 31 تير 1395-15:52

تجربه ای نو در جشنواره روستا در شهر

ساری رنگ روستا گرفت

گزارشی از جشنواره پنج روزه «روستا در شهر» از مجموعه برنامه های تابستان شاد، کاری از ستاد اوقات فراغت فرمانداری ساری


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی و آتنا فلاحتی: جشنواره روستا در شهر از سری برنامه های تابستان شاد ساری، از 27 تیرماه به مدت پنج روز در استادیوم متقی برپا شد. در این جشنواره روستاییان ساکن در شش بخش ساری، توانمدی های خود را در عرصه های مختلف به نمایش گذاشتند.
 
احمد حسین زادگان در مراسم افتتاحیه این جشنواره اظهار کرد: ستاد هماهنگی اوقات فراغت فرمانداری ساری برنامه های متنوعی را در قالب تابستان شاد طراحی کرده که این برنامه ها در حال اجراست.

وی با بیان اینکه جشنواره روستا در شهر هم یکی از برنامه های تابستان شاد است، افزود: این جشنواره فرصتی است تا تلاش روستائیان، در معرض دید عموم مردم قرار گیرد.

فرماندار ساری با اشاره به اینکه کشاورزان در حوزه های مختلف کشاورزی، لبنیات، صنایع دستی و ... محصولات خود را در این جشنواره ارائه کرده اند، گفت: امروز مردم علاقه مند هستند تا محصولات طبیعی مصرف کنند و این جشنواره فرصتی برای معرفی محصولات روستاهای مختلف شهرستان ساری است.

* شونیشت با طعم تجلیل

در شب دوم جشنواره روستا در شهر، شونیشت دودانگه ای ها همراه با موسیقی این منطقه و تجلیل از دو چهره فرهنگی و هنری این دیار یعنی حسن طیبی و محمدعلی کاظمی سنگده ای برگزار شد.

فرماندار ساری در این مراسم با بیان اینکه بخش دودانگه ساری مفاخر فراوانی دارد، تصریح کرد: استاد طیبی نوازنده للـه‌وا و استاد کاظمی از شاعران منطقه، مفاخری هستند که افتخارات فراوانی برای مردم ساری و مازندران  کشور به دست آورده اند.

حسین زادگان با اشاره به چهره بین المللی استاد طیبی و کسب افتخارات متعدد ملی، ادامه داد: استاد کاظمی سنگدهی سراینده چکل نیز به همراه سایر مفاخر شهرستان، در دل مردم جای دارند.



در بخشی از مراسم افتتاحیه، مدیرکل گردشگری مازندران اظهار کرد: مازندران از میراث ملموس و غیرملموس بسیاری برخوردار است و نیاز داریم در جشنواره ها و نمایشگاه های متعدد به معرفی این میراث بپردازیم.

دلاور بزرگ نیا با بیان اینکه جشنواره روستا در شهر فرصت مغتنی برای معرفی محصولات کشاورزان و فعالان عرصه صنایع دستی است، گفت: برگزاری جشنواره های این چنینی را ارج می نهیم و از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره و همچنین از حمایت دنیای آرزو از این جشنواره قدردانی می کنیم.

در سومین شب جشنواره روستا در شهر نیز شونیشت دیگری برگزار شد. در این شب برنامه مشترک بخش های چهاردانگه، کلیجانرستاق و بخش مرکزی ساری با تجلیل از فرزند شهید اسدی و خانواده شهید رادمهر از شهدای مدافع حرم، نیز موسیقی و سخنرانی حسین اسلامی ساروی اجرا شد.



*برگزاری جشنواره روستا در شهر قابل تحسین است

جان الله عبدی - مدیرکل روستایی استانداری مازندران- در بازدید از جشنواره روستا در شهر اظهار داشت: جشنواره روستا در شهر در سطح بسیار خوبی برگزار شد و از فرماندار ساری به دلیل برگزاری این جشنواره تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار برگزار شده که قابل قدردانی است، افزود: ارائه محصولات روستائیان در شهر و در قالب جشنواره، در این مدت کوتاه به خوبی انجام شده است.

مدیرکل روستایی استانداری مازندران با اشاره به اینکه با وجود زمان محدود و مشکلات پیش رو، غرفه های خوبی ایجاد شده است، گفت: حمایت از  صنایع تبدیلی در دستور کار استان است، چون نیازمندیم فرآوری و بسته بندی محصولات را سامان دهیم.

این مسئول با بیان اینکه اقتصاد خانوار روستایی با برگزاری نمایشگاه های این چنینی به سمت شکوفا شدن هدایت می شود، تصریح کرد: تامین اقتصاد خانوار روستایی، موجب باقی ماندن جمعیت در روستاها می شود.



عبدی با اشاره به اینکه اداره کل روستایی مازندران وظیفه دارد از برگزاری جشنواره های این چنینی حمایت کند، گفت: جشنواره های به این شکل را باید در سراسر استان برگزار کنیم چون یکی از برنامه های دولت، حمایت از طرح های توسعه روستایی است.

وی یادآور شد: تولیدات و فعالیت های روستائیان، بازارهای شهری را تقویت می کند.

* نخستین نمایشگاه روستا در شهر و استقبال خوب مردم

نخستین نمایشگاه روستا در شهر با هدف معرفی دستاوردهای روستایی در شهر، توجه به نشاط عمومی و مشارکت بیشتر روستاییان با مسئولان در جایگاه تولیدکننده با مسئولان، با همیاری بخشداران و دهیاران برگزار شد.

در این نمایشگاه محصولات ارگانیک کشاورزی، پوشاک محلی، غذاهای خانگی، انواع عرقیات و ترشیجات، صنایع دستی، گل و گیاه، لاک‌تراشی، چرم و محصولات شترمرغ و ... در 159 غرفه نمایشگاهی از بخش‌های چهاردانگه، دودانگه، کلیجانرستاق، رودپی شمالی، رودپی جنوبی و مرکزی شهری و روستایی عرضه شده است.

بیشتر غرفه داران زنان سرپرست خانوار هستند. عشرت هاشمی در روستای مشهدکلا ساری کارگاه جاجیم‌بافی دارد. او درباره حضور در این نمایشگاه گفت: ششمین نمایشگاه صنایع‌دستی است که در آن شرکت می‌کنم و استقبال مردمی به خصوص در ساعات پایانی روز رضایت‌بخش بوده است.

او هنرمندی خودآموخته است و درباره برپایی نمایشگاه‌ با محور عرضه محصولات روستایی در شهر گفت: عرضه محصولات روستایی در شهر سبب رونق اقتصادی روستا می‌شود و امیدواریم با همکاری مسئولان این روند ادامه داشته باشد.

* از سوهان کنجدی تا سبزی های مصرفی

جواهر میرزایی کارگاه آموزش غذا، نان محلی و شیرینی دارد و پیش تر شاهد حضور او در مجموعه‌ای 20 قسمتی از شبکه 4 سیما برای آموزش غذا و شیرینی بودیم.

میرزایی حضور در نمایشگاه را فرصتی برای تعامل روستا در شهر عنوان کرد و گفت: تاکنون در نمایشگاه‌های بسیاری شرکت داشتم و محصولات غذایی خود را در بازارهای محلی و به صورت سفارشی عرضه می‌کنم. جشنواره روستا درشهر می‌تواند به معرفی بیشتر محصولات ما و آشنایی مردم با ریشه‌های سنتی خود باشد.

سوهان کنجدی، دختردانه، نان قندی، نان کوهی، انواع سبزیجات مصرفی برای غذا، ترشیجات و... محصولات کارگاه سنتی جواهر میرزایی است که در نمایشگاه روستا در شهر عرضه شده است.

*فروش اینترنتی گل

بهمن بهشتی از روستای درازمحله یا سمندک ساری آمده و غرفه گل و گیاه دارد. او از طریق شبکه‌های اجتماعی از برپایی نمایشگاه باخبر شده است.

وی درباره انتخاب شغلش و حضور در این نمایشگاه روستا در شهر گفت: ساکن تهران بودم و پس از بازگشت به ساری، به سفارش یک دوست تولیدکننده در باغ پدر و مادرم در روستای سمندک گلخانه احداث کردم و در حال حاضر نیز بیشترین فروش محصولات گلخانه، اینترنتی است. از درآمدم راضی هستم و مردم با حمایت و حضور خود در گردش چرخ اقتصاد روستایی به ما کمک می‌کنند.

*شیرین مثل عسل

ابوذر آریافر از روستای بالاده کیاسر با غرفه عسل طبیعی در این نمایشگاه حضور دارد و از سوی شورای روستا برای حضور در نمایشگاه باخبر شده است.

آریافر درباره زنبورداری و نقش برپایی نمایشگاه در کار خود گفت: با شرکت در دوره‌های جهاد کشاورزی با این کار آشنا شدم و در حال حاضر زنبورستانی با 100 کلونی در روستای بالاده دارم. فروش عسل را به صورت سفارشی و بدون واسطه انجام می‌دهم، چراکه کیفیت محصول و در نتیجه رضایت مشتری با اهمیت است. از حضور خود در نمایشگاه روستا در شهر رضایت دارم و امیدوارم با دریافت تسهیلات بیشتر و حمایت جهاد کشاورزی در عرضه و فروش محصولات بتوانیم گام‌های بلندتری برداریم.



* دودانگه هم با دست پر آمد

باقر فرهادی سنگدهی دبیر بخش دودانگه در جشنواره تابستان شاد ساری گفت: با مشارکت بخش‌های گوناگون با عرضه دستاوردهای روستایی بخش دودانگه مانند گلاب، گیاهان دارویی، آداب و رسوم، مصنوعات چوبی و ... در 13 غرفه نمایشگاه شرکت داریم.

فرهادی سنگدهی درباره برنامه‌های جنبی بخش دودانگه نمایشگاه گفت: ما 28 تیرماه در برنامه شونیشت دودانگه از حسین طیبی هنرمند موسیقی فولکلوریک مازندران و محمدعلی کاظمی متخلص به شروین، سراینده منظومه چکل تجلیل کردیم.



*غرفه‌ای متفاوت در نمایشگاه

پرستو ملکی غرفه‌ای متفاوت در این نمایشگاه را به نمایش عموم گذاشته است. انبوهی از درهای پلاستیکی که از بطری، تیوپ رنگ‌مو، ظرف پلاستیکی مایع ظرف شویی و ... جمع‌آوری شده است و با اهدای آنها به انجمن رفتگران طبیعت مازندران در خیابان امیرمازندرانی، می‌توان این درهای به ظاهر بی استفاده را به صندلی چرخدار برای معلولان بدل ساخت.

ملکی به عنوان سرپرست انجمن رفتگران طبیعت مازندران می‌گوید: این انجمن در تاریخ 28 خرداد 1391 پس از سفر کاظم نجاریون به دریاچه چورت ساری و دیدن وضعیت اسفناک آن تشکیل شد. نجاریون پس از بازگشت به تهران شبانه انجمنی با 1200 عضو تشکیل داد که از 2 تیر 1391 بیش از 1875 برنامه مرتبط با طبیعت را در سراسر ایران اجرا کرده‌اند و از این تعداد، بیش از 180 برنامه مربوط به مازندران است که با همیاری 4000 عضو مازندرانی انجمن به اجرا رسیده است.

ملکی زندگی بهتر، زباله کمتر را شعار این انجمن معرفی کرد و ادامه داد: هر هفته برنامه پاکسازی جنگل، رودخانه و دریا را داریم و در اجرای تمام برنامه‌ها به ارتباط گرم و چهره به چهره و تاثیر آن بر افزایش همکاری اجتماعی پایبند بوده‌ایم.

سرپرست انجمن رفتگران طبیعت استان با بیان این مطلب که نباید چشم‌ به راه درست رفتار کردن با طبیعت باشیم می‌گوید: هریک از ما می‌تواند نقش خود را با حذف روزانه یک کیسه پلاستیکی ایفا کند تا با گسترش این فرهنگ میان بیش از 70 میلیون هموطن، هر روز بیش از 70 میلیون کیسه پلاستیکی از چرخه طبیعت حذف شود.

ملکی درباره طرح جمع‌آوری درهای پلاستیک گفت: از اسفند 1393 این طرح آغاز شد که تفکیک زباله از مبدا با جمع‌آوری هرگونه در بطری همراه بود و پس از تحویل، بازیافت و فروش آنها، با کمک خیران درآمد آن برای خرید صندلی چرخدار برای معلولان هزینه شده است و تاکنون 6 معلول از این امکان برخوردار شدند.

سرپرست انجمن رفتگران طبیعت مازندران از تهیه و توزیع جعبه‌های جمع‌آوری درهای پلاستیک در رستوران‌ها، سوپرمارکت‌ها و ... خبر داد و از تمام مردم خواست تا عضو کمپین آشغال نریزیم شوند.



*عروسک بافی به شکل خودآموز

فرازه نیک‌سجل 68 ساله، کارمند و مددکار بازنشسته بهزیستی است که عروسک‌های دستبافت و کیف‌های مکرومه‌بافی او نگاه بازدیدکنندگان را به غرفه او جلب می‌کند.
او درباره دلایل رو آوردن به این کار می‌گوید: از دوران کودکی به این کار علاقه‌مند بودم و پس از بازنشستگی در سال 1380 فرصتی برای استفاده بهتر از بیکاری و رو آوردن به هنرهای مورد علاقه‌ام فراهم شد. پیش از این با میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز همکاری داشتم و آموزش روبان‌دوزی به دختران تحت پوشش کمیته امداد را نیز انجام می‌دادم.

نیک‌سجل ادامه می‌دهد: در طول سال‌های پس از بازنشستگی روبان‌دوزی، کاموابافی، قلاب‌بافی، مکرومه‌بافی و ...را برای خانواده و فروش در نمایشگاه‌ها انجام دادم و پس از 4 سال عروسک‌بافی را به شکل خودآموز آغاز کردم. تاکنون بیش از 500 عروسک بافتم و فروختم.

او دلیل علاقه و گرایش خود به هنر را این گونه بیان می‌کند: با افزایش سن آدمی دستخوش احساسات ناخوشایندی مانند ناتوانی، پیری و ... می‌شود که هنر می‌تواند از بروز چنین احساساتی جلوگیری کند و حس مفید بودن و سرزندگی را جایگزین آن کند.

نیک‌سجل به زنان سرپرست خانوار، زنان بیکار و مطلقه توصیه می‌کند: با توجه به برخی شرایط نامطلوب و برخوردهای نامناسب با زنان جویای کار که سبب می‌شود یافتن کار مناسب برای آنها دور از دسترس باشد، روی آوردن به هنر می‌تواند راهی برای کمک اقتصادی و دوری از انزوا و افسردگی باشد.

او در پایان از همراهی همسر خود در تمامی مسیر کار هنری تشکر می‌کند و می‌افزاید: تا زمانی که جسم سالم داشته باشم به این کار ادامه می‌دهم و به همه جوانان تاکید می‌کند یک هنر را در کنار کار و تحصیل بیاموزند. همچنین از مسئولان تقاضای بازارچه‌ای برای فروش دائمی آثار زنان هنرمند را دارم تا جامعه زنان ما از افسردگی به سوی حس مفید بودن حرکت کند.



* عاشق کارم هستم

پروین پیروزپیما دیگر زن هنرمندی از روستای ساروکلا است که انواع دستبافت‌ مانند عروسک کاموایی، رومیزی و ... را در غرفه خود به نمایش گذاشته است. او 54 سال دارد و می‌گوید: از کودکی به هنر علاقه داشتم و چند سالی است افزون بر کلاس‌های آموزشی، به کمک فرزندانم از کتاب و اینترنت برای یادگیری استفاده می‌کنم و به شکل مستمر از یک سال گذشته به این هنر و کسب درآمد از این راه روی آوردم.

او پیش از این در نمایشگاه قائم شهر نیز شرکت داشت و نبود بازارچه دائمی برای فروش آثار را مشکلی در راه درآمدزایی خود می‌داند.

پیروزپیما درباره روی آوردن خود به هنر در این سن می‌گوید: عاشق کارم هستم و کار کردن، استرس و افکار منفی را از من دور می‌کند و سبب افزایش توانایی‌های من در برابر مشکلات زندگی می‌شود.

 


  • چهارشنبه 6 بهمن 1395-16:18

    زنده باد مادران عزیزمان

    • مصطفی از ساریپاسخ به این دیدگاه
      شنبه 2 مرداد 1395-11:39

      طرح و ایده جالبی بود همه غرفه ها خوب بودن اما تنها غرفه ای که بی اختیار مارا به سمت خود جلب می کرد غرفه دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ وهنر1 ساری بود


      ©2013 APG.ir