تعداد بازدید: 4274

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 4 مهر 1395-8:20

نماینده بنیاد تد در مازندران:

رویداد جهانی تداکس در ساری برگزار می‌شود

علی احمدی: نخستین تداکس ایران در سال 2013 با نام تداکس تهران آغاز به کار کرد و پس از آن هر سال در تهران برگزار می‌شود. سپس در سال 2015 نیز در کیش برگزار شد و تاکنون افراد موفق و تاثیرگذاری مانند دکتر «رضا ملک‌زاده»، «رضا کیانیان»، «بزرگمهر حسین‌پور»، «عادل فردوسی‌پور»، «لیلا عراقیان»-طراح پل طبیعت- و چهره‌های شاخص و موفق دیگر در این رویداد‌ها سخنرانی کرد‌ه‌اند. تداکس برای نخستین بار 9 مهرماه در ساری برگزار می شود.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، آتنا فلاحتی: نخستین رویداد ایده‌پردازی «تداکس» نهم ماه جاری در ساری برگزار خواهد شد. «تد» سازمانی غیرانتفاعی و جهانی با هدف گسترش ایده‌های ارزشمند است. فعالیت این سازمان از 30 سال پیش با برگزاری همایشی 4 روزه آغاز شد و همچنان به راه خود در سراسر جهان ادامه می‌دهد. تداکس، همایشی با رویدادهای بومی و خودساخته ایده‌گرا است که هدف آن، گسترش ایده‌های ارزشمند به کمک افرادی است که در این همایش یک روزه شرکت می‌کنند. تاکنون بیش از 130 کشور دنیا پیوسته این رویداد جهانی را برگزار کردند. ایران نیز، از سال 2013 در برگزاری این همایش جهانی گام برداشته است. تداکس ساری، پس از تهران، مشهد و کیش چهارمین دوره برگزاری این رویداد در ایران خواهد بود.

«علی احمدی»، متولد 1373 ساری از سال 1391 نخستین فعالیت خود را با راه‌اندازی سازمانی مردم‌نهاد در زمینه آموزش نجوم آغاز کرد. او پس از دریافت مجوز برگزاری تداکس از سوی بنیاد «تد» در فروردین 1395، با گزینش افراد پویا و علاقه‌مند به برگزاری این رویداد جهانی در قالب گروهی 30 نفره از جوانان 20 تا 23 سال با تخصص‌های گوناگون، 6 ماه پیش نخستین گام‌ برگزاری تداکس ساری را برداشت.

آقای احمدی، تد چیست و چه هدف‌هایی را دنبال می‌کند؟

این همایش هر سال در چندین نوبت 3 روزه در کانادا برگزار می‌شود. نام‌های گوناگونی مانند تدگلوبال و تداکتیو دارد و هدف آن، سخنرانی و ارائه ایده از سوی مجموعه افراد تاثیرگذار در زمینه‌های گوناگون درباره اتفاق‌ها و نتیجه‌های جدیدی است که در سراسر جهان فعالیت دارند. در حقیقت هدف اصلی، گسترش ایده‌های ارزشمند و ایجاد بستری برای به اشتراک گذاشتن اتفاقات جدید و انتشار ویدئوی آن در دنیا است.

ایده برگزاری تداکس از چه زمانی شکل گرفت و تفاوت آن با تد چیست؟

برگزاری سالانه تداکس از چند سال پیش آغاز شد و به عنوان رویدادی مستقل اما همسو با هدف‌های تد، در سراسر دنیا در حال برگزاری است. تفاوت تداکس با تد در این است که تداکس هر ساله و در همه جای دنیا با حضور 100 نفر در یک روز برگزار می‌شود. برگزاری آن محدودیت مکانی ندارد و تاکنون در مکان‌هایی مانند زندان‌ها، مناطق زاغه‌نشین و کلان‌شهرها برگزار شده است. چراکه رویکرد اصلی آن آشنایی افراد برای تبدیل دنیا به جایی بهتر برای زندگی است.

پیش از این در چه شهرهایی تداکس برگزار شده است و چه افرادی در آن سخنرانی کردند؟

نخستین تداکس ایران در سال 2013 با نام تداکس تهران آغاز به کار کرد و پس از آن هر سال در تهران برگزار می‌شود. سپس در سال 2015 نیز در کیش برگزار شد. برگزاری تداکس در تهران ادامه دارد و تاکنون افراد موفق و تاثیرگذاری مانند دکتر «رضا ملک‌زاده»، «رضا کیانیان»، «بزرگمهر حسین‌پور»، «عادل فردوسی‌پور»، «لیلا عراقیان»-طراح پل طبیعت- و چهره‌های شاخص و موفق دیگر در این رویداد‌ها سخنرانی کرد‌ه‌اند.

انگیزه اصلی شما از رفتن به دنبال برگزاری تداکس در ساری چه بود؟

از سال‌ها پیش با تد و اهداف آن آشنا بودم و از 2 سال پیش به همراه تیم و به شکل جدی به دنبال دریافت مجوز از تد جهانی بودیم. اسفند 1394 درخواست خود را ارائه دادیم و خوشبختانه فروردین امسال موفق به دریافت مجوز شدیم. نکته مهم درباره تداکس ساری، آشنایی افراد حاضر در رویداد، با هدف به وجود آمدن ایده‌های نو از پیوند افراد با زمینه‌های فکری و حرفه‌ای متفاوت است.

چه راه‌هایی برای دریافت مجوز پشت سر گذاشتید؟

ابتدا آزمون و مصاحبه برای سنجش کیفیت به شکل ویدئوکال با بنیاد تد برگزار شد. تاکید آن‌ها بر رعایت قوانین جهانی تد بود. نکته مهم به دست آوردن اعتماد بود که ما از این رویداد استفاده تبلیغاتی نمی‌کنیم. این مساله نشانگر اعتماد و اطمینان دو طرف به یکدیگر و پایبندی به تعهدها و موازین برگزاری است. ما هم تلاش می‌کنیم با برگزاری درست رویداد، به این همکاری ادامه دهیم. چراکه در صورت اجرای درست و براساس قوانین تد، هر ساله مجوز برگزاری دریافت خواهیم کرد.

از چه منابع مالی برای برگزاری این رویداد استفاده می‌کنید؟

همه فعالیت‌ها از ابتدا تا انتها در تد به صورت داوطلبانه انجام می‌شود. به این مفهوم که هیچ هزینه‌ای از سوی بنیاد تد برای برگزاری این رویداد دریافت و پرداخت نخواهد شد. دریافت مجوز رایگان است و هزینه‌های ابتدایی از سوی همراهان اقتصادی که تمایل به همکاری داشتند و همچنین فروش بلیت تامین می‌شود.

بنیاد تد چه معیارها و چارچوب‌هایی برای برگزاری این رویداد دارد؟

این بنیاد قوانین سفت و سختی برای الزام به انجام درست و با برنامه رویداد به منظور ارائه مجوز برگزاری تداکس دارد. نداشتن نگاه تجاری، محدودیت برگزاری رویداد با حضور 100 نفر، ارائه سخنرانی علمی و نه شبه‌علمی، نداشتن نگاه سیاسی و مذهبی جانبدارانه با این هدف که انسان‌ها نباید در برابر یکدیگر بلکه در کنار یکدیگر قرار بگیرند، ارائه آمار مستند و تایید شده، استفاده از اجازه رسمی عکاس برای نمایش هرگونه عکس و موارد دیگر و از همه مهم‌تر، حفظ هدف مشترک که همان بیان و گسترش ایده‌های نو در سراسر دنیا است.

با توجه به اثرگذاری هدف‌های تداکس، چرا فقط 100 نفر می‌توانند در این رویداد حضور داشته باشند؟

این محدودیت از سوی بنیاد تد در نظر گرفته شده است. به این دلیل که یکی از هدف‌های اصلی، حضور و آشنایی افراد تاثیرگذار و تاثیرپذیر در کنار یکدیگر است. به عبارت ساده‌تر افراد در زمینه‌های گوناگونی مثل کاری، فکری و تحصیلی گرد هم جمع می‌شوند تا نشان دهند چه اتفاق‌هایی در دنیا در حال رخ دادن است. شاید هر سخنرانی، جرقه‌ای برای ایجاد تغییری بهتر در دنیا باشد.

مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند؟

مخاطبان ما دو دسته هستند. نخست افراد شرکت‌کننده در رویداد که پس از ثبت‌نام و خرید بلیت در مکان برگزاری حضور دارند و با افراد و ایده‌‎های نو یکدیگر آشنا خواهند شد. دسته دوم افرادی که به کمک ویدئوهایی که پس از رویداد در اینترنت منتشر خواهد شد موفق به آشنایی با تداکس می‌شوند.

در هر برنامه چند سخنرانی انجام خواهد شد و محور سخنرانی‌ها چیست؟

 8 سخنرانی با حضور چهره‌های موفق و تاثیرگذار بین‌المللی انجام می‌شود. در زمینه‌های گوناگون، از محیط‌زیست تا کارآفرینی سخنرانی خواهد شد.

برای انتخاب سخنرانان چه معیارهایی داشتید؟

دو راه برای انتخاب سخنرانان داشتیم. نخست ثبت‌نام افراد مایل به سخنرانی و دارای ایده در وب‌سایت بود و راه دیگر، تشکیل گروه جست‌وجو برای شناسایی افراد موفق با اولویت ایرانی‌ بودن در زمینه‌های گوناگون از سراسر دنیا. پس از انتخاب افراد، ارتباط لازم را برقرار کردیم و به دلیل محدود بودن رویداد، با اولویت افراد ساروی موفق، به سراغ افراد رفتیم که شخصیت‌های اثرگذار بین‌المللی بودند. با این رویکرد موفق به شناسایی و برقراری ارتباط با ساروی‌های زیادی در نقاط مختلف دنیا شدیم که از این ارتباط و آشنایی بسیار هیجان‌زده و خوشحال هستیم. سخنرانان از میان گروه بزرگی از این افراد موفق انتخاب شدند و پس از گفت‌وگو درباره ایده‌های جدید، همکاری لازم برای شرکت در تداکس ساری آغاز شد.

ایده‌های نو در قوانین تداکس چگونه تعریف می‌شوند؟

نکته مهم آگاهی به این مساله است که در سخنرانی‌های تداکس، فقط بیان مشکل نیست و باید راه‌حل و راهکاری برای برطرف کردن آن نیز ارائه شود. این همان نکته‌ای است که تد را از سایر سخنرانی‌ها و همایش‌ها متمایز می‌کند. بنابراین مفهوم ایده به اختراع و آنچه خام است و نیاز به مطرح شدن دارد محدود نیست، بلکه اندیشه همراه با راهکاری است که به شکل تجربه‌ای موفق درآمده است.

با توجه به شرایط روز جهان و اثرگذار بودن این رویداد، دستاورد برگزاری تداکس برای ساری چیست؟

ابتدا باید آگاه باشیم که چگونه برگزاری یک رویداد می‌تواند بر یک شهر تاثیر مثبت داشته باشد. از مفهوم‌های جدید در مدیریت شهری نام تجاری و بین‌المللی شهر است. به زبان ساده‌تر شهرهای بزرگ دنیا با یک تصویر در ذهن مخاطب شناخته می‌شوند. به عنوان نمونه پاریس با کافه‌ها، اصفهان با سی‌وسه پل و بسیاری از نمونه‌های دیگر. گروه تداکس ساری تلاش می‌کند تا نام و تصویر ساری برای مخاطب یادآور واژه ایده باشد.

همچنین شرکت‌کنندگان، با اندیشه‌های متفاوت و مشترکی آشنا می‌شوند که از ابتدا سبب ایجاد انگیزه، اعتماد به‌نفس و هیجان در آن‌ها خواهد شد. با انتشار سخنرانی‌ها در اینترنت، مردم در سراسر دنیا می‌توانند از ایده‌های کوچک، ایده‌های اثرگذار بزرگتری بسازند و در جریان بهبود کیفیت زندگی یکدیگر تاثیرگذار باشند.


  • يکشنبه 4 مهر 1395-11:22

    ادرس سایت وتلفن جهت ثبت نام و ادرس جهت رویداد و ای کاش میگفتید .

    • يکشنبه 4 مهر 1395-18:38

      بلیت ها فروخته شده و ظرفیت پذیرش پر شده
      شیوه ثبت نام از راه سایت تداکس ساری و تماس با مسئول لرگزارکننده بود


    ©2013 APG.ir