تعداد بازدید: 4783

توصیه به دیگران 0

دوشنبه 12 مهر 1395-22:24

رویداد جهانی تداکس در ساری برگزار شد

دیدن، کشف کردن، ساختن

دکتر محمدرضا نوروزی از ترویج‌دهندگان علم در ایران، فرناز اسماعیل‌زاده عضو تیم ملی سنگنوردی ایران، آرش حسینی کارآفرین و مخترع مازندرانی، رضا انشایی از مهندسان ارشد کمپانی اینتل، سامان وندادی نوازنده و موزیسین مازندرانی، دکتر مریم شکری جامعه‌شناس محیط‌زیست، سید جواد کاظمی‌تبارمهندس مخابرات با پیشینه فعالیت در سیلیکون‌ولی و حمید سپیدنام، بازاریاب برجسته و چهره شناخته‌شده در زمینه برندسازی و خالق برند مستر تیستر، 8 سخنران این همایش بودند که هریک به ارائه و اشتراک تجربه ایده‌پردازی خود با حاضران پرداختند.(گزارش کامل+عکس)


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، گزارش: آتنا فلاحتی-عکس: آیین مدانلو: بزرگترین رویداد ایده‌پردازی جهان، تداکس، روز جمعه 9 مهرماه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم‌پزشکی ساری برگزار شد. تداکس ساری، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و کنفرانس‌ها با موضوع از ژرفای درون است که تحت لیسانس سازمان تد و در چارچوب قوانین ایران اجرا می‌شود.

این مجموعه، شهروندان مازندران را برای شرکت در رویدادی مشابه کنفرانس‌های جهانی تد دور هم جمع می‌کند. در این راستا، اندیشمندان و شهروندان خلاق در زمینه‌های گوناگون گردهم آمده تا ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

دکتر محمدرضا نوروزی از ترویج‌دهندگان علم در ایران، فرناز اسماعیل‌زاده عضو تیم ملی سنگنوردی ایران، آرش حسینی کارآفرین و مخترع مازندرانی، رضا انشایی از مهندسان ارشد کمپانی اینتل، سامان وندادی نوازنده و موزیسین مازندرانی، دکتر مریم شکری جامعه‌شناس محیط‌زیست، سید جواد کاظمی‌تبارمهندس مخابرات با پیشینه فعالیت در سیلیکون‌ولی و حمید سپیدنام، بازاریاب برجسته و چهره شناخته‌شده در زمینه برندسازی و خالق برند مستر تیستر، 8 سخنران این همایش بودند که هریک به ارائه و اشتراک تجربه ایده‌پردازی خود با حاضران پرداختند.

*آزادکاران دنیای خوشایند خود را دارند

محمدرضا نوروزی نخستین سخنران این برنامه، سخنان خود را تحت عنوان به تیزی نیزه، به هوشمندی گربه، زندگی به سبک آزادکاران درباره اینکه چگونه و با چه شاخص‌هایی می‌توان یک آزادکار یا فریلنسر موفق بود بیان کرد.

نوروزی، دنیای آزادکاری را دنیایی دشوار، جذاب، پراسترس، پردرآمد و پرهیجان معرفی کرد و گفت: آزادکار بودن یک سبک زندگی است، هرچند از نظر دیگران ما شغلی نداریم و بیکار هستیم. گاه فکر می‌کنیم که آزادکارها آزاد و راحت هستند اما با این شیوه تفکر باید خود را برای ورشکستگی آماده کنید، چراکه در حقیقت شما به تنهایی برای تعدادی دیگر کار می‌کنید.

نوروزی که از افراد فعال در زمینه آگاهی‌دهی علمی، سبک زندگی و فرهنگ در کشور است، یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت آزادکاران را تصویر ذهنی آنها از خود عنوان کرد. او در این زمینه مثالی زد و گفت: به عنوان نمونه آزادکاران در انتخاب پوشاک، مکان فعالیت و کار آزاد هستند، اما این به معنای نشستن با لباس خانگی پشت میز کار نیست. در حقیقت تصویر ذهنی شما از خود بسیار مهم است، با لباس خانگی شما همچنان در منزل هستید و با الزام به پوشیدن لباس کار و رعایت کمینه‌ها، از فضای منزل خود فضای کار می‎سازی .

او ادامه داد: استرس، از دیگر نکاتی است که یک آزادکار باید همواره به آن توجه داشته باشد، چراکه او وکیل، رئیس، حسابدار، طراح خود است و تمام دپارتمان‌های یک شرکت را، یک آزادکار درون خود دارد.

نوروزی روی آوردن به آزادکاری را تنها زمانی مناسب دانست که فرد، متخصص تمام‌عیار حرفه خود باشد. او گفت: آزادکاران دنیای خوشایند خود را دارند که ساختن آن باید با بهترین ابزارهای حرفه‌ای که نیازمند پرداخت هزینه است، انجام شود.

وی در پایان گفت: از بدترین تصورها درباره ما، نداشتن رئیس است، درحالی که ما با مجموعه‌ای از خرده رئیس‌ها سروکار داریم و همواره باید به بودجه‌بندی و همه جوانب کار توجه داشته باشیم، چراکه آزادکاری آینده نگرانی است، نه آینده نگری.

*به دنبال رویاهایم رفتم

فرناز اسماعیل‌زاده، از خودساخته‌ترین زنان ایران است که توانست بدون مربی و حمایت مالی، تنها به کمک تجربه شخصی و استفاده از منابع اینترنتی مقام قهرمانی دنیا در رشته سنگنوردی را از آن خود کند.

اسماعیل‌زاده سخنرانی خود را با عنوان برای اثبات خود به چه چیزی نیاز دارید؟ با یادآوری دوران کودکی و عشق به فتح کردن سنگ‌ها و صخره‌ها با حمایت خانواده آغاز کرد و گفت: بارها در کودکی از سنگ‌ و صخره افتادم اما رویاهایم را رها نکردم و خواستم که بهتر و بهتر شوم، چراکه استعداد و توانایی آن را در خود می‌دیدم.

او درباره خاطرات و دشورای‌های مسیر موفقیت گفت: در شهری زندگی کردم که ورزش سنگنوردی نداشت. مربی نداشتم اما به کمک دوستان و مسئولان توانستم در سالن مردان اجازه تمرین بگیرم تا به صورت آزمون و خطا و تجربی مسیرم را ادامه دهم.

این زن موفق ایرانی ادامه داد: با کفش‌های برادرم که چند سایز برایم بزرگ بود در مسابقات کشوری شرکت کردم و مدال نقره کشوری را در حالی گرفتم که تجهیزات و امکانات لازم نداشتم. ذهن و جسمم را در یک مسیر هدایت کردم و با مطالعه و تلاش در جایی که راه نبود، راه ساختم.

اسماعیل‌زاده درباره به دست آوردن نخستین مدال طلا آسیایی خود گفت: به دلیل نبود شرایط از شهر خودم به شهر بزرگتری مهاجرت کردم و در حقیقت به دنبال رویاهایم رفتم تا به چیزهایی که می‌خواستم نزدیک‌تر شوم. روزی از جایگاه تماشاچی به مسابقات آسیایی نگاه می‌کردم و روزی دیگر، مدال طلایی را به دست آوردم که برای من مدال مسابقات نبود، بلکه مدال خودساختگی بود.

اسماعیل‌زاده در ادامه مسیر راهی کانادا شد، بدون مشوق و مربی، تنها با ایمان قلبی و باور به توانایی‌های خود در مسابقات ایالتی کانادا مدال طلایی را از آن خود کرد که سبب ایجاد انگیزه‌های بیشتر در او شد. فیلم‌های تمرین خود را در اینترنت منتشر کرد تا راهی بسازد برای افرادی که مانند او به توانایی‌های خود برای رسیدن به هدف ایمان دارند.

این بانوی موفق ادامه داد: رسانه‌های خارجی لقب دختر عنکبوتی را به من دادند که این عنوان، با دیدگاهی که به دختران ایرانی که در یک راستا گام برمی‌دارند، متفاوت بود.

او اعتقاد دارد که تنها یک اصل در زندگی‌اش مهم است، اینکه به رویاهای خود اعتقاد داشت و از چالش‌های زندگی در مسیر درست برای ساختن دنیایی بهتر برای دیگران استفاده کرد. 

اسماعیل‌زاده ادامه داد: مطالعه می‌کردم و با دیدن فیلم‌های قهرمانی، خود را جای قهرمان مسابقه تصور می‌کردم، از سایت، مطالعه و نگاه کردن به فیلم‌های مرتبط برای پیشبرد کارم استفاده کردم و موفق شدم.

او قصد دارد کتابی جدید درباره راه ساختن انگیزه از دوران کودکی بنویسد، فرناز اسماعیل‌زاده در پایان گفت: همه ما دو راه داریم، نخست قانع شدن به شرایط موجود و پس از آن، ساختن راه پیشرفت که به طور قطع در زنگی آیندگان اثرگذار خواهد بود.  

*ملیت و رنگ پوست دیگر مانع نیست

در سخنرانی سوم که به زبان انگلیسی انجام شد، آرش حسینی مخترع و کارآفرین ساروی، ایده‌‌ها و سخنان خود را تحت عنوان چگونه کارآفرین جهانی باشیم؟ بیان کرد.

حسینی از کنجکاوی دوران کودکی گفت که هر اتفاقی از حرکت سوزن چرخ خیاطی مادر تا پسر اسکیت‌سواری که با سرعت از کنار او رد شد، مجموعه‌ای از چرا و چگونه را درذهن او ساخت که در ادامه به پرسش چرا من نتوانم؟ تبدیل شد.

این جویندگی او را به سوی ورزش هدایت کرد، در کودکی به دنبال اسکیت رفت و در بزرگسالی با دیدن هیجان و حرکت آدم‌ها در بازی پینت‌بال، آرش حسینی را به یکی از برترین واردکنندگان لوازم پینت‌بال بدل کرد.

حسینی دلیل اصلی تغییر خود را آشنایی با لیزرتگ عنوان کرد و گفت: جمله چرا من نتوانم؟ سبب شد تا از نگاه خالق لیزرتگ به کمک یک گروه حرفه‌ای وارد بازار کار شوم و امروز، یک کارآفرین هستم.

 او درباره کارآفرینی گفت: کارآفرین بودن دشوار اما ممکن است، کارآفرینی منهای ارتباط و تعامل مانند بازیکنی تک‌رو است که نتیجه فعالیت او شکست تیم است.

حسینی در ادامه چالش‌های ذهنی خود را با حاضران به اشتراک گذاشت، اینکه چگونه کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته چشم خود را به روی ایده‌های کارآفرینی جهان سوم می‌بندند؟ در حالی‌که این افراد ایده‌های خود را با صداقت به سرانجام می‌رسانند و در انتها، کشور مصرف‌کننده ایده‌های جهان سوم، همان کشور توسعه‌یافته است.

کارآفرین ساروی ادامه داد: ملیت و رنگ پوست دیگر مانع نیست، امروز توانمندی‌های فردی و گروهی و نه مرجع صدور پاسپورت، ارزش انسان‌ها را نشان می‌دهد.

حسینی سایت‌ها و رویدادهایی مانند تد را فرصتی معرفی کرد که به کمک آن، پیشگامان فکر و تکنولوژی می‌توانند ایده‌های نو را کشف و تولید کنند. او در پایان به اشتراک گذاری ایده‌ها و اطلاعات تاکید کرد و گفت: در دنیایی که کسی علاقه به یادگیری و یاد دادن نداشته باشد، باید شاهد انقراض نوآوری‌هایی از نوع اوپن سورس‌ها باشیم. طمع همواره بد بوده و هست، اما ستایش می‌کنم طمع‌کارترین رویاپردازها را که به کمترین قانع نشدند.

*قانون مور

دکتر رضا انشایی، چهارمین سخنران تداکس ساری از ایرانیان موفق ساکن ایالات متحده و دانش‌آموخته علوم مواد از دانشگاه کورنل و دانشگاه ایالتی آریزونا است که به زبان انگلیسی ایده‌های خود را بیان کرد.

انشایی با اشاره به قانون مور، درباره لیتوگرافی و آینده تکنولوژی به حاضران گفت: تعداد اندکی از ما از خود پرسیده‌ایم که پیشرفت ابزار و وسیله‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم، چطور ممکن شده است؟ قانون مور از نوآوری‌های اثرگذار چند دهه اخیر بوده که تاثیر بسیاری بر زندگی هریک از ما گذاشته است.

اودرباره قانون مور به شرکت‌کنندگان و بیش از 500 بیننده آنلاین تداکس ساری گفت: قانون مور، پرسش درباره خلاقیت‌های انسان است که هرگز کنجکاوی‌های مهندسی خود را از دست نداده است و باید بدانیم، جامعه ما، با توجه به کوچک‌تر شدن دنیای امروز، چگونه می‌تواند از آن استفاده کند؟ کشورهای پیشرونده که توانایی به جلو راندن مرزها را دارند، می‌توانند از این قانون استفاده کنند و آن را گسترش دهند.

انشایی در توضیح چگونگی رشد فناوری و قدم گذاشتن در مرزهای علم و تکنولوژی، پروسه لیتوگرافی و تاثیر آن در زندگی انسان را برای علاقه‌مندان حاضر در سالن شرح داد.

*به دنبال نوآوری در موسیقی ایرانی

سامان وندادی، موزیسین ساروی است که در گروه‌های اوهام، همساز، درویش و مانند این ها نوازندگی کرده است و افکار و ایده‌های خود را تحت عنوان از میرزاعبدالله تا تگزاس با حاضران و شنوندگان در میان گذاشت.

وندادی که به دنبال تغییر و نوآوری در موسیقی سنتی ایرانی است، در ابتدای سخنان خود گفت: موسیقی سنتی مولفه‌هایی دارد که در کنار یکدیگر آن را می‌سازد. مولفه‌هایی مانند ریتم و وزن، ملودی و شیوه پرداز آن، و مولفه‌ای مهم که حسی است و در موسیقی ایران بسیار از آن استفاده می‌شود، بداهه‌نوازی است. عاشق بداهه‌نوازی هستم چراکه مانند آتشفشانی است که هنگام فوران آن، به ما خوش می‌گذرد.

وی سپس درباره میرزاعبدالله گفت: او از هنرمندان اواخر دوره قاجار بود که حق بزرگی به گردن موسیقی ایران دارد. به عنوان یک ایرانی، هرچقدر کوتاه در این جغرافیا زندگی کرده باشید، با شنیدن موسیقی ایرانی نرم می‌شوید و مربع زندگی شما گرد می‌شود تا وارد رویای زندگی شوید.

او در ادامه، با دو ساز تار و گیتار الکتریک قطعاتی از موسیقی ایرانی را بداهه‌نوازی کرد و سپس گفت: پس از یک قرن اتفاق عجیبی در موسیقی ایرانی رخ نداده است اما تغییرات ایجاد شده پس از آن، سبب شد تا نوازندگان جوانی مانند من، برخی از این مولفه‌ها را همراه با پارامترهایی از موسیقی غرب قرض بگیرم و بتوانم موسیقی جدید بنوازم.

وندادی با گفتن اینکه هرگز از درهم‌تنیدن و التقاط این دو واهمه‌ای نداشت، سخنرانی خود را این گونه پایان داد: امیدوارم اگر قصد داریم از مولفه‌های غیرایرانی استفاده کنیم، اثرگذار باشد و برای آن راهی جز دانش و آگاهی بیشتر نیست.

* استفاده از توان علمی و عملی افراد برای بازگرداندن سلامت به زمین

دکتر مریم شکری، دانش‌آموخته جامعه‌شناسی محیط‌زیست از دانشگاه مونت‌پلیر فرانسه است که به همراه همسر خود فعالیت‌های بسیاری برای حفاظت از محیط زیست انجام داده است.

او تحت عنوان تندرستی زمین، تندرستی انسان اطلاعاتی درباره وضعیت پیشین و کنونی محیط‌زیست ایران ارائه کرد.

شکری گفت: جهان زنده است و جایی است که زندگی در آن جریان دارد. اکولوژیست‌ها جهان زنده را به سیبی تشبیه می‌کنند که انسان به همراه تمام متعلقات خود و طبیعت، روی پوسته آن زندگی می‌کند و ما انسان‌ها، بخش بزرگی از این پوسته را از بین بردیم.

او بر اثرگذاری نقش اکوسیستم‌ها بر زندگی انسان تاکید کرد و ادامه داد: هریک از اکوسیستم‌ها عملکرد خاص خود را دارند که بهترین عملکرد آنها که با چشم دیده نمی‌شود، پشتیبانی از زندگی است. ما انسان‌ها بدون آنکه وظیفه اکوسیستم‌ها را به گروه دیگری بسپاریم، با تولید انبوه مواد خطرآفرین از زباله تا کود و بدون آگاهی از توان اکولوژیک و توانایی پالایش آنها، در عملکرد اکوسیستم‌ها دخالت کردیم و آنها را نادیده گرفتیم.

شکری استفاده از توان علمی و عملی هر فرد برای بازگرداندن سلامت به زمین را راه‌حلی برای بهبود شرایط موجود معرفی کرد و ادامه داد: اکولوژیست‌های جامعه‌شناس که نظریه‌پرداز نیز هستند، به رابطه انسان و زمین می‌پردازند. در مرحله نخست انسان مقهور طبیعت است و در دومین مرحله، انسان خود را مالک زمین می‌داند. آنچه این رابطه را نویدبخش می‌کند، مرحله سوم است که به آن عصر همگرایی با طبیعت می‌گویند و امید و باور من این است که در حال ورود به این مرحله هستیم. فعالیت‌های نهادهای مردم نهاد برای محافظت از فوک خزری، سرخدار، گونه‌های گیاهی و غیره نویدبخش تغییر انسان است.

وی در پایان به کنفرانس پاریس پیرامون تغییرات درونی زمین اشاره کرد و گفت: در این کنفرانس از همه کشورها خواسته شد تا برای کاهش دمای زمین تلاش کنند و شعار درختان برای زمین نیز انتخاب شد. امیدوارم با کاشت درخت بتوانیم در سال 2020 افزون بر کاهش دمای زمین، سلامتی را به آن بازگردانیم.

* نقش آمار و احتمال و الگوریتم در زندگی

سید جواد کاظمی‌تبار، مهندس مخابرات از دانشگاه کالیفرنیا ایروین، اندیشه‌های و ایده‌های خود برای داشتن نگاهی نو به آموزش و آینده نگاه به علم را، تحت عنوان آموزشی خلاق به سوی علم برای حاضران و شرکت‌کنندگان آنلاین تداکس ساری شرح داد.

او از روزهایی گفت که در پی یک کنجکاوی پیرامون جایزه یک میلیون دلاری شرکت نتفلیکس بود. کاظمی‌تبار درباره رسیدن به نقطه کنونی زندگی‌اش گفت: در یک شرکت ساخت تراشه وای‌فای مشغول به کار بودم، خبر جایزه یک میلیون دلاری شرکت نتفلیکس را اتفاقی خواندم، شرکت نتفلیکس قصد بهبود الگوریتمی را داشت که براساس گذشته رفتاری کاربران می‌توانست کشف کند که چه فیلم‌هایی را می‌توان به آنها توصیه کرد. یک سال طول کشید تا پژوهشگران توانستند به این جایزه دست پیدا کنند. در این دوره کنجکاو شدم تا بدانم رشته پیوند علم و سرگرمی چیست؟ در ادامه این جستجو، پس از مصاحبه‌ای طولانی در شرکتی که مدل‌های پیش‌بینی کشف تقلب تولید می‌کرد و به بیش از 300 بانک خدمات ارائه می‌داد، استخدام شدم.

کاظمی‌تبار، درباره نقش آمار و احتمال و الگوریتم در زندگی روزمره سخنرانی کرد و با اشاره به فرمول بیز در ریاضیات که در تمام احتمالات قابل کاربرد است، گفت: اعتماد کنید که با وجود خشکی آمار و احتمالات، در دایره گسترده‌ای از زندگی ما قابل استفاده است و باور کنیم، باید دشواری‌ها را تحمل کنیم تا کاربردها را بسازیم.

* برای ساختن رویاها، داستان حرفه‌ای خود را داشته باشید

سخنران پایانی با عنوان چگونه از چهره خود پول بسازیم، حمید سپیدنام، چهره آشنای بازاریابی و برندسازی کشور بود که برند مستر تیستر ( آقای خوش‌خوراک ) او، به نوعی نخستین برند‌سازی شخصی در ایران است.

سپیدنام سال‌ها پیش برای شرکت در یک همایش به لندن رفت و با بحث درباره قدرت فضای مجازی آشنا شد. آشنایی با این مساله تلنگری شد تا به هتل محل اقامت خود برگردد و پروفایلی در فیسبوک بسازد. به توصیه استادش در زمینه اینترنت مارکتینگ که همواره به آنچه دیگران دوست دارند بپرداز، توجه کرد و ایده مستر تیستر، شکل گرفت.

او درباره شیوه رسیدن مستر تیستر به موفقیت امروز به شوخی گفت: من از کودکی تیستر بودم اما سایزم کمی با امروز تفاوت داشت. مستر تیستر شخصیتی است که بی‌خبر به رستوران‌ها می‌رود، با پرداخت هزینه در آن رستوران غذا می‌خورد، در فضای مجازی درباره آن صحبت می‌کند و درعین حال رشوه نمی‌پذیرد و هرگز درباره تجربه غذا خوردن در یک رستوران دروغ نمی‌گوید.

انتشار هفتگی کاریکاتور در رسانه، ساخت ویدئوهای جذاب برای مخاطبان، ارتباط با روزنامه و تلویزیون، کمک به خیریه، عکس گرفتن با سلبریتی‌ها، بیلبوردهای شهری، ساخت عروسک مستر تیستر، همکاری با برندهای بزرگ مانند قطرایرویز، داشتن عکاس اختصاصی، گرفتن عکس‌های نوستالژیک در اینستاگرام و غیره، ابزارهایی است که سپیدنام برای بیان محتوای ایده و گسترش برند مستر تیستر از آنها استفاده می‌کند.

او به نقش ارتباط با رسانه تاکید کرد و گفت: ارتباط با رسانه و تلویزیون کمک می‌کند تا مسیر را زودتر و راحت‌تر طی کنید.

سپیدنام از برنامه‌های آینده مستر تیستر گفت: ما در آینده اپلیکیشن سفارش غذا، به‌روزرسانی سایت مستر تیستر، دایرکتوری رستوران‌ها که برای آن باید هزینه پرداخت کنند، فروشگاه‌های اینترنتی و بازی مستر تیستر و غیره از برنامه‌های در دست انجام ما برای گسترش برند مستر تیستر است.

او در انتهای به همه حاضران توصیه کرد: برای ساختن رویاها، داستان حرفه‌ای خود را داشته باشید.

* مردم برای دیدن، کشف کردن و ساختن مشتاقند

در پایان سخنرانی‌ها، علی احمدی -دبیر تداکس ساری- گفت: این برنامه فرصت آشنایی شرکت‌کنندگان با یکدیگر برای ارتباط بیشتر، کارآفرینی و تغییر آینده است. به زودی ویدئوی سخنرانی‌ها ترجمه خواهد شد و دوستداران این رویداد می‌توانند با مراجعه به سایت تداکس ساری از محتوای سخنرانی‌ها استفاده کنند.

وی در پایان گفت: از حامیان برنامه برای حمایت معنوی و پشتیبانی مالی تشکر می کنم و خوشحالم که بگویم، بیش از 500 نفر از سراسر دنیا، به صورت آنلاین اتفاق امروز ساری را دیدند و متوجه شدند که این مردم برای دیدن، کشف کردن و ساختن مشتاق هستند.

 



    ©2013 APG.ir