تعداد بازدید: 4440

توصیه به دیگران 0

جمعه 14 آبان 1395-0:30

انتقاد غرب استانی ها از منطقه آزاد شدن امیر آباد

آرام در مسیر امیرآباد

جانمایی منطقه آزاد تجاری در استان مازندران، انتخاب منطقه ای که بیشترین و بهترین زیرساخت ها را برای این مهم داشته باشد، اهیت دارد و و نباید با نگاه های منطقه ای، جغرافیایی و شهری به آن نگریسته شود.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، ولی الله پاشا، روزنامه نگار: بی شک ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان مازندران -صرف نظر از اینکه کدام شهر و منطقه در اولویت است- یکی از دغدغه های مهم مردم و مسئولان در راه رسیدن به توسعه اقتصادی استان بوده است.

مناطق آزاد ایران به لطف معافیت از پنج قانون، شامل مالیات، گمرک، پول و بانک، کار و روادید؛ از شرایط ایده آل برای تحقق آرزوی دیرینه تجار و بازرگانان برخوردار است و تحولی بزرگ را در چشم انداز توسعه هر منطقه و استان رقم خواهد زد.

در کنار لزوم ایجاد مناطق آزاد تجاری اما رویکرد دیگر این مناطق که می‌توان گفت در دولت تدبیر و امید به آن توجه جدی شده است، اهمیت جانمایی آن است.

بدون تردید در جانمایی منطقه آزاد تجاری در استان مازندران، انتخاب منطقه ای که بیشترین و بهترین زیرساخت ها را برای این مهم داشته باشد، اهیت دارد و و نباید با نگاه های منطقه ای، جغرافیایی و شهری به آن نگریسته شود.

ندیده انگاشتن قدمت و قابلیت و ظرفیت های بندر نوشهر فقط به دلیل نداشتن پشتوانه های سیاسی و نداشتن نیروهایی در حد نماینده عالی دولت در استان، عضو هیات رئیسه مجلس، قدرت لابی گری و نیز خرج ندادن غیرتمندی برخی افراد به میزانی که برای جلب منافع شخصی خود و دوستانشان تلاش می کنند، جفایی نابخشودنی است.

به یاد دارم که در روزهای نزدیک به سفر رییس جمهوری به مازندران، مسئولان استان جهت جلب نظر مردم تمام نقاط استان برای حضور و استقبال و گرم کردن فضای سفر هیات دولت به استان، بحث انحرافی و غیر کارشناسانه ی ایجاد و معرفی کل استان به عنوان منطقه ی آزاد اقتصادی را مطرح کردند که همان زمان در کنار برخی از همفکران به این موضوع واکنش نشان داده و آن را فریبکاری خواندم؛ چرا که عملکرد مسئولان استان چیری غیر از این را نشان می داد، به طوری که می شد رد پای آنها را که آرام در مسیر امیرآباد گام برمی دارند، ردیابی کرد.

به عنوان مثال معاون برنامه ریزی استاندار مازندران بدون ذکر نام منطقه ای در اظهارنظری به کمبود فضا، امکانات و زیرساختهای لازم اشاره کرد وگفت: دو منطقه آزاد تجاری (شما بخوانید امیرآباد و نوشهر) برای استان در نظر گرفته شده است که در حال پیگیری برای فراهم آوردن زیرساختهای آن هستیم. اما در عمل تمام تلاش خود را برای ایجاد منطقه آزاد امیرآباد صرف می کرد.

از سوی دیگر؛ فرزند استاندار در یک جمع دانشگاهی، از شهرستان بابل و بابلسر به عنوان منطقه آزاد تجاری نام برد که ظاهرا آرزوی خود را برای انجام این موضوع در زادگاه خود بیان کرد. خیلی زود شخص استاندار، ایجاد منطقه آزاد تجاری در بابلسر را فرصت خوبی برای استان عنوان کرد، اما گفت اقدام جدی در این زمینه انجام نشد! استاندار می دانست موضوع به کدام مسیر می رود.

همچنین در حالی که هر هفته صدایی از گوشه‎ای از استان برای جلب این امتیاز شنیده می ‏شد، خبرها از در دستور کار قرار گرفتن طرحی برای بررسی استعدادهای منطقه امیرآباد برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری- صنعتی حکایت دارد.

بر این اساس پیرو درخواست نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی از دولت برای تبدیل بندر امیرآباد بهشهر به منطقه آزاد تجاری، نامه‏ای از شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به استاندار مازندران ارسال شده است تا موافقت این مقام استانی را بر اساس مفاد قانونی تاسیس مناطق آزاد جلب نماید.

متن این نامه خطاب به استاندار مازندران به این شرح است:

پیرو نامه شماره 94063230مورخ 30خرداد 1394 (واصله در مورخه 22تیرماه) نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی موضوع درخواست تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارسال می گردد- خواهشمند است در صورت موافقت با موضوع یاد شده، اسناد مدارک مورد نیاز را مطابق آئین نامه چگونگی ایجاد منطقه آزاد(پیوست می گردد) جهت بررسی به این دبیرخانه ارائه فرمائید. "محمد معزالدین/ معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور مناطق"

در ادامه حرکت های نرم و به قولی زیرپوستی برای تبدیل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به منطقه آزاد تجاری- صنعتی؛ وزیر راه و شهرسازی حدود 6 ماه قبل به بندرامیرآباد بهشهر رفت و این بندر را به عنوان نخستین بندر اتصال شده به شبکه رو- روریلی کشور اعلام کرد.

این بندر با ایجاد 6 پست اسکله جدید ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر به 7 و نیم میلیون تن افزایش یافت.

همچنین در تاریخ 16 تیرماه امسال یعنی حدود 4 ماه پیش معاون اول رئیس جمهوری در سفر دو روزه خود به مازندران به همراه تعدادی از وزرا، مسئولان ارشد کشوری و استانی از بندر امیرآباد دیدن کرد.

اسحاق جهانگیری با هدف بازدید از اسکله فاز یک و دو بندر امیرآباد و تعدادی از پروژه های در حال احداث مهم و زیربنایی ازاین بندر بازدید کرد.

نکته جالب اظهارات على اصغر يوسف نژاد پس از تصویب منطقه آزاد امیرآباد است، که گفته: تلاش هاى انجام گرفته مجمع نمايندگان استان ،استاندارى مازندران و... مقدمه ی اجراى طرح تحول آفرين منطقه آزاد اقتصادى اميرآباد را فراهم آورد.

  کنار هم قرار دادن همه این موضوعات و اتفاقها، ما را به این نتیجه می رساند که از آغاز تصمیم همان بود که اتفاق افتاد. اتفاقی که امید می رود منافع و مزایای آن نصیب تمام نقاط استان شود و به گونه ای رقم نخورد که مردم غرب استان این اقدام را ناکامی خود بدانند و به جبران این ناکامی و عدم توازن و تعادل در توزیع عادلانه ی منابع و منافع مادی و انسانی،درخواست تاسیس استان در غرب مازندران را رساتر فریاد بزنند.


  • شنبه 15 آبان 1395-10:11

    جمع کنین خودتون رو دیگه، شورش رو در آوردین. هی غرب و شرق، شرق و غرب. خب عمو جان اگه همون اولش نوشتی مهم اینه کهمنطقه آزاد بیاد توی مازندران و مهم نیست کجا باشه، پس چرا بعدش غرب و شرق می کنی؟
    به قول خودت منطقه آزاد به زیرساخت نیاز داره. زیر ساخت یعنی چی؟ یعنی راه، یعنی فضا، یعنی مکان، یعنی محیط مناسب. نوشهر واسه گردشگری خیلی هم خوبه. اما بندر نوشهر چقدر زمین داره؟ امیرآباد الان 1060 هکتار زمین داره که داره میشه 2120 هکتار. کجای غرب مازندران انقدر زمین آزاد وجود داره؟ یه زیرساخت مهم دیگه راه آهن هست. امیرآباد 16 کیلومتر شبکه ریلی داخلی داره. فرودگاه در کنارش هست. متاسفانه نوشهر نه راه آهن داره و نه فرودگاهش موقعیت مناسبی داره. یه خرده واقع بین باشیم بد نیست. چشم بسته الکی میایم میگیم غرب و شرق. قدمت داشتن که برای این موضوع مزیت نیست. غرب استان هنوز راه حلی برای مشکل ترافیک پیدا نکرده. راه بندر نوشهر هنوز تعیین تکلیف نشده. چجوری باید منطقه آزاد بشه؟ البته شخصا امیدوارم که منطقه آزاد برای مازندران تصویب نشه و این اتفاق هیچ وقت در مازندران نیفته. چون به سود مازندران نیست. بعدها خواهید دید.


    ©2013 APG.ir