تعداد بازدید: 4227

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 23 آبان 1395-22:55

بیانیه انجمن مهرورزان زمین پاک ساری؛

ساخت و ساز غیرقانونی در پادگان ساری/ مسئولان جلوی تخلف را بگیرند

متاسفانه شهرداری ساری با انعقاد قراردادی، سه هکتار از 9 هکتار را برای احداث برجهای بلند مرتبه واگذارکرده و قرار شد مابقی را به فضای سبز تبدیل کند که با تاسف بیشتر شاهدیم در آن 6 هکتار، نه تنها بناهای قبلی را بازسازی کردند، که سازه های گوناگونی را هم افزودند.


 مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: «انجمن مهرورزان زمین پاک ساری» که یک تشکل مردم نهاد است و در حوزه محیط زیست فعالیت می کند، بیانیه ای صادر کرده و یک نسخه از آن را در اختیار ما قرار داده و نسبت به ساخت و ساز غیر قانونی در پادگان قدیم ساری هشدار داده است. متن کامل بیانیه در زیر آمده است:

«پادگان 9 هکتاری شهر ساری  طبق قانون باید به فضای سبز تبدیل شود، ولی به عمارت های بلند مرتبه تجاری، مسکونی و پارکینگ   تبدیل می شود. این خبرخوبی برای شهروندان ساروی  نیست، چرا که برای شهروند آسایش و تندرستی بیش از هرچیز اهمیت دارد.

آمار بیماران سرطانی در مازندران، بالاست. افزایش خودروها و کمبود فضای سبز شهری  فاجعه بار است. پژوهش های علمی ثابت کرده که هوای آلوده احتمال سکته و سرطان، بیماری های تنفسی، کمبود ویتامین دی و پوکی استخوان، تضعیف سیستم ایمنی، دیابت و اختلال غدد داخلی را بالا می برد و سبب اختلال درتکوین مغز جنین می شود. بالا رفتن شیوع اوتیسم و اختلالات یاد گیری باید به مثابه زنگ خطرجدی برای مسئولان باشد.

گیاهان منبع تولید اکسیژن بوده و دی اکسید کربن و سایر آلاینده ها را جذب می کنند. به علاوه سبب خنک شدن هوا و لطیف شدن منظر شهر شده و با زیبا کردن چشم انداز شهری، آرامش روانی ایجاد می کنند.

نظر کارشناسان محیط زیست سازمان بهداشت جهانی این است که سرانه مناسب فضای سبز در شهرها باید در حدود 20 تا 25 مترمربع باشد. در کشور ما کارشناسان این عدد را به 7 تا 12 مترمربع کاهش داده اند.

اگر ما برای شهر 300 هزار نفری ساری همان حداقل سرانه 7 مترمربع را هم در نظر بگیریم، باید در حدود 285 هکتار فضای سبز شهری داشته باشیم که متاسفانه از آن فاصله زیادی داریم.

با تصویب مجلس و دولت قرار بود پادگان ها از شهر ها خارج شده و زمین آنها به مصارف عمومی شهر برسد. از دو سال و  نیم پیش انجمن مهرورزان زمین پاک ساری با جمع آوری 5000 امضا از شهروندان، تبدیل پادگان به فضای سبز و تسریع در این امر را خواستار شد.

در تاریخ هشتم تیرماه سال گذشته شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب کرد که تمامت عرصه پادگان، بدون امکان تغییر کاربری باید به فضای سبز عمومی تبدیل شود. متاسفانه شهرداری ساری با انعقاد قراردادی، سه هکتار از 9 هکتار را برای احداث برجهای بلند مرتبه واگذارکرده و قرار شد مابقی را به فضای سبز تبدیل کند که با تاسف بیشتر شاهدیم در آن 6 هکتار، نه تنها بناهای قبلی را بازسازی کردند، که سازه های گوناگونی را هم افزودند.

9 ماه پیش گود برداری برای ساخت برج تعاونی ارتش آغاز شد که با مخالفت مهرورزان زمین پاک ساری و مهندسان ادواری کانون مهندسین ساری، عملیات متوقف شد. اینک دوباره شاهد گود برداری هستیم و حتی پیش فروش واحدها آغاز شده است.

برای برج بلند مرتبه 286 هزار مترمربع بنا و5800 واحد پارکینگ طراحی شده است. هرروز انبوهی ازخودروها وارد این منطقه شده و هوا را با آلودگی شان اشباع خواهند کرد.

انجمن مهرورزان زمین پاک ساری با درنظر گرفتن کمبود شدید فضای سبزشهری، با این ساخت و ساز بی رویه در مرکز شهر مخالف است و متوقف کردن عملیات گودبرداری را در محل پادگان خواستار است.

 از مسئولان شهر انتظارداریم برای سلامت و آسایش شهروندان درمقابل این ساخت و ساز غیرقانونی بایستند. شهر باید در جهت سلامت شهروندان توسعه پیدا کند، نه برای خودروها و مغازه ها و پاساژها! ما خواهان توسعه پایدار برای شهرمان هستیم


 


  • سه شنبه 25 آبان 1395-10:13

    پارک جنگلی 1260 هکتاری دردست ساخت شهرداری فضای سبز نیست؟ ضمن اینکه بهترین کار برای پادگان همین عمل شهردار بود. ساری نیازمند شناسه هست. والا بوستان اگه میخای برو بوستا ملل جال کن... معلومه انجمن زمین پاک نون نمک حجازی و فرماندار رو خورده...تابلو اعتراض نکنیین لااقل

    • سه شنبه 25 آبان 1395-10:12

      جناب عبوری ساخت برج در مرکز شهر مشکل بزرگ ترافیکی هم در بر خواهد داشت سرانه فضای سیز با توجه به کارهای انجام شده ار سوی شما پایین است

      • شنبه 29 آبان 1395-3:21

        چه دلیل مزحکی پس تو شهرای بزرگم برج نسازن ساختمان های بلند مرتبه نماد پیشرفت یه شهر میتونه باشه لطفا منطقی انتقاد کنید نه از روی حسادت

      • دوشنبه 24 آبان 1395-7:31

        باعرض سلام واحترام
        اولا باغ موزه ايراني دربوستان ئلايت (پادگان قديم) كاملا قانوني است چراكه مصوبه كارگروه معماري وشهرسازي كشور را دارد
        ثانيا اتفاقا در اين باغ موزه ضمن حفظ درختان درحال ساخت وايجادفضاي سبز باكاشت نهالهاي جديد ، درختچه هاي تزئيني ،گلهاي تزئيني فصل وچمن بزودي فضاي چند منظوره بسياربسياز زيبا ودلنشيني براي شهروندان عزيرساروي وهم استانيهاي گرانقدروتوريستها خواهدشد
        ثالثا انجمن مهرورزان نيزنبايد سياسي كاري كند چرا!!؟/
        رابعا يادمان نرفته درهمين پادگان تردد انواع ماشين آلات سنگين كاميونها اتوبوسها و....نظامي چه به سر محيط زيستمان نياورده /////////

        • شهروند مظلوم پاسخ به این دیدگاه 6 6
          دوشنبه 24 آبان 1395-16:5

          آقای سینه چاک شهردار آیا ساخت بانک شهر و ساختمان اداری شورای شهر و ...هم مصوبه بوده ؟اونجا شده جنگل آهن ...

          • دوشنبه 24 آبان 1395-13:43

            ای بابا...
            بازم یه مطلب نوشته شد که یه پاش می خوره به شهرداری و سر و کله ی عرشیا پیدا شد. قبل ها فقط «عرشیا» بود. الان با یه + اومده. مثبت عرشیا. به اضافه عرشیا. خارجی ها به + میگن پلاس. میشه پلاس عرشیا. آقا بی خیال شو دیگه. باشه. عبوری خوبه. همه بد عبوری خوب. عبوری قهرمان جهان. اصلا عبوری زورو، عبوری رابین هود. شما انقدر به خودت زحمت نده پلاس نشو. یعنی + نشو. خیر ببینی الهی. بزودی در «فضای چند منظوره بسیاربسیار زیبا و دلنشینی برای شهروندان عزیز ساروی و هم استانی های گرانقدر و توریستها خواهد شد» + بشی. باشه عمو؟

          • دوشنبه 24 آبان 1395-2:8

            اقایون و خانومای انجمنی تا چند سال پیش کجا بودید خخخخخخخ حالا یادتون افتاد ساری فضا سبز میخواد !!!!!؟ با اینکه اینهمهپارک و بوستان و..... ساخته شهرداری بازم شاکی هستید بابا رو نیست سنگ پا هست. ..

            • سه شنبه 25 آبان 1395-15:29

              همان پادگان فضای سبزش بیشتر و آلایندگی اش کمتر بود

              • شنبه 29 آبان 1395-3:15

                حق امثال شما همون شهرداران گذشته هست تا کاری نکنه واسه شهر و بعضی بیخرد ها الکی حرف نزنن .کلی سرانه فضا سبز زیاد شده بازم یه عده معترضند واقعا جالبه


            ©2013 APG.ir