تعداد بازدید: 3208

توصیه به دیگران 2

يکشنبه 23 آبان 1395-22:55

منطقه آزاد؛ هزینه ای که استاندار بر دوش دولت گذاشت

بی تدبیری استانداری مازندران در مواجهه با مسائل استان به منطقه آزاد ختم نمی شود، بلکه تومار ناامیدی از بی برنامگی سیاسی مدیریت ارشد استان هزینه گزافی برای دولت دکتر روحانی به دنبال خواهد داشت که صدایش خرداد 96 در می آید.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: پس از اعلام علنی موافقت دولت با بندرآزاد شدن امیرآباد، واکنش هایی (بیشتر در فضای مجازی و رسانه ها) شکل گرفت. ابتدا پویش هایی در غرب آغاز شد که دامنه آن سپس به شرق و آن گاه مرکز(بابلسر و فریدونکنار) کشیده شد.

در روزهای گذشته مازندنومه چند یادداشت و گزارش انتشار داد که فحوای اغلب آن ها نقد کمپین هایی بود که به باور ما کودکانه و مضحک است و درون مایه هایی غیرکارشناسی، شوونیستی، متعصبانه، منطقه گرا و نه منطق گرا دارد." 

یادداشت زیر از زاویه ای دیگر به موضوع نگریسته و سرچشمه بروز چنین واکنش هایی را کنش نامطلوب شخص استاندار مازندران می داند. نویسنده مطلب «ایرج نیازآذری» -فعال سیاسی و اجتماعی- است که  باور دارد آن زمانی که  بخش اطلاع رسانی استانداری شادمانه به دنبال قوی جلوه دادن عملکرد استاندار در معرفی منطقه آزاد امیرآباد بود، بود باید به پازل های بعدی ماجرا فکر می کرد. متن کامل یادداشت را بخوانید.

***

فارغ از این که کدام شهر و بندر مازندران اولویت منطقه آزاد تجاری را داشته و دارد، واکاوی واکنش افکار عمومی و تشتت سیاسی و اجتماعی مترتب بر اطلاع رسانی بی برنامه شورای عالی مناطق آزاد، از جنبه های مختلف قابل تجزیه و تحلیل است.

استانداری مازندران که در این قلم دولت خطاب می شود، قبل از طرح زود هنگام و بهتر بگوییم ناگهانی جانمایی منطقه آزاد، هیچ برآوردی از کنش و واکنش بازیگران سیاسی و اجتماعی روی کاغذ نیاورد، بی محابا روی مین تضادهای سیاسی و تداخل منافع، آن هم هفت ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری رفت و حتی ناخواسته غول خفته ناسیونالسیم شهرگرایی را بیدار کرد تا برای دولت هزینه به بار آورد.

پیش تر در مقالاتی بر لزوم همکاری بین سازمانی و الزام استانداری برای تشکیل یک"لویی جرگه" متشکل از بزرگان استان تاکید داشتم و پیش نیاز جانمایی طرح های محرک توسعه را وحدت گفتمانی و هم صدایی کنش گران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر شمردم، اما جز چند همایش و نشست، خروجی مشخصی ندیدم.

جای تعجب است چگونه استانداری مازندران ریسک بازی را در زمین ناهموار مطالبات انباشته شده، آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پذیرفته و سوت زد! شاید هم گل به خودی در دقیقه 90 را متوجه نشده است.

آماده ساختن افکارعمومی و بازیگران ملی و محلی وسایر کنشگران قدرت اعم از فعالان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای همکاری با تصمیم دولت از خود جانمایی محل استقرار منطقه آزاد مهمتر بود. کارویژه مهمی که استانداری بدان بی اعتنا بود و با شتابزدگی استان را در آستانه تدوین بودجه سال آینده درگیر حواشی کرد.

جدا از میزان آثار و پیامدهای مثبت و منفی  سیاسی، اقتصادی و اجتماعی منطقه آزاد تجاری برای هریک از شهرهای مازندران که به صورت احساسی  همراه با سوگیری منفعت طلبانه  تجزیه و تحلیل می شود و حتی نظر کارشناسی جناب دژپسند بهشهری بالانشین، قابل تامل است، این اعلام زودهنگام و بدون داشتن سناریو، دولت را بدهکار افکار عمومی و استان را درگیر رقابت های بیهوده سیاسی و تنش های بین شهری کرد.

التهابات و تنش های سیاسی و اجتماعی اعلام خبر بی برنامه منطقه آزاد، پیام و درس سیاسی بسیار روشنی برای بازیگران و کنشگران قدرت دارد و آن هم تدوین سناریوی اطلاع رسانی و محاسبه افکار عمومی، پیوست برنامه های اقتصادی و اجتماعی است.

آن زمانی که  بخش اطلاع رسانی استانداری شادمانه به دنبال قوی جلوه دادن عملکرد استاندار بود، باید به پازل های بعدی ماجرا فکر می کرد. آیا برای این اتفاق مهم سیاستگزاری معطوف به مدیریت افکارعمومی صورت گرفت!؟

ساده انگارانه است بخواهیم در مقابل ژرفای مطالبه گری و حجم بالای منفعت گرایی هریک از رجال سیاسی و شهرهای استان، عبوری بدون دردسر از صخره های بلند منافع مندان داشته باشیم. اینجا مگر دانمارک یا سوئد است که مفهومی به نام منافع ملی و مصالح عمومی دارای ارزش اجتماعی باشد؟

واقعیت تلخ این است که در حال حاضر به واسطه اختلاس ها، مدیریت های ناکارآمد و عقب ماندگی تاریخی، مفهومی تحت عنوان "اعتماد" در پایین ترین سطح سرمایه اجتماعی قرار دارد و مردم  و مسوولان هریک از شهرهای مناطق، احساس خسران و عقب ماندگی می کنند و با هر دلیل منطقی و غیر منطقی اسب سهم خواهی خود را زین کرده  و خود را موظف به حداکثرسازی منافع از دست رفته  شهرشان می کنند.

بی تدبیری استانداری مازندران در مواجهه با مسائل استان به منطقه آزاد ختم نمی شود، بلکه تومار ناامیدی از بی برنامگی سیاسی مدیریت ارشد استان هزینه گزافی برای دولت دکتر روحانی به دنبال خواهد داشت که صدایش خرداد 96 در می آید.

تنظیم و بالانس مسائل سیاسی استان و رعایت عدالت تخصیصی و توزیعی، اصلی ترین و مهمترین کار ویژه استانداران است که متاسفانه ربیع فلاح علی رغم همه حمایت ها و هزینه ها کارنامه موفقی به جای نگذاشته است.

شوربختانه برهمگان واضح است با این فرمانی که ربیع فلاح استان را جلوداری می کند، از هدیه دادن آب مازندران به سمنان گرفته تا تنش های بین شهری، پیشاپیش باید شکست تلخ انتخابات آتی حداقل در مازندران -صدرنشین فصل پیش- را پذیرفت؛ جز اینکه صاحب عبای شکلاتی "تکرار" مسیحایی سر دهد تا در رای شماری ملی فرجی حاصل شود.

بی تردید نقد تصمیمات پیش گفته نه سیاسی و جناحی است و نه شخصی و شهری، بلکه نگرانی ها و دغدغه های روحانی خواهان صبور و همراه دولت است که کاسه صبرشان به لب آمده و جز پیشرفت و توسعه استان هدف دیگری ندارند.

نگارنده به عنوان دوستدار دولت تدبیر و امید در روزهای سخت و تنهایی، آنچه شرط بلاغ بود گفتم؛ حال میراث خواران خرداد92 خواه پند گیرند، خواه ملال!

*مطالب مرتبط:

مراقب آتش باشید

در برکات «منطقه آزادی»

بخشی نگری غیرمسئولانه

 کمپین در شرق و غرب/ منطقه آزاد در ابهام

باخت-باخت

 


  • سه شنبه 2 آذر 1395-19:53

    مطرح کردن امیراباد که مرز گلستان هست و یک طرف حریمش بندر گز و کردکوی میفته.تابلوئه ضربه به کل مازندرانه.این که چیز پیچیده ای نیست

    • شهروند سارویپاسخ به این دیدگاه 5 0
      سه شنبه 2 آذر 1395-13:28

      ازانجاییکه که حدس میزنم جناب نیاز اذری این یادداشت را ملاحظه میفرمایند تصمیم گرفتم ضمن عرض تشکر ازایشان بابت باسخشان به نظرات خوانندگان نکاتی تکمیلی را به عرض ایشان وسایر دوستان دست اندرکار استان به عنوان یک شهروند مازندرانی برسانم 1-تجربه معرفی منطقه ازاد استان متاسفانه ثابت کرد که ما مازندرانیها نه تنها هیچ منافع مشترکی برای خودمان قائل نیستیم بلکه همدیگررا به عنوان رقیب هم تلقی میکنیم .تصورکنید لایحه منطقه ازاد مازندران به مجلس برود ونمایندگان مخالف ان مازندرانی هایی باشند با نطقهای اتشین.ایا میتوان در انصورت از نمایندگان سایراستانها انتظارداشت به این لایحه رای مثبت بدهند؟2- متاسفانه به نظر میرسد موضوع فقط به منطقه ازاد ومکان یابی مربوط به ان ختم نمیشود.سالهاست که ما مازندرانیها دعواهای شهری ومنطقه ای مان گوش فلک را بر کرده وچه بسا در بسیاری ازموارداساسادولتهای مرکزی را از انجام کارهای زیربنایی دراستانمان منصرف کرده ایم3- متاسفانه تردیدندارم من بعد نیز همین تشت واختلاف میان ما مازندرانیها ادامه خواهدداشت وبسیاری از فرصتهای بیش رو را از کفمان خواهد ربود4- به نظر میرسد تجربه ناخوش ایند منطقه ازاد نشان میدهد که زمان ان فرا رسیده است که ما مازندرانیها برای مشکل لاینحل عدم وجود منافع مشترکمان فکری اساسی نموده واز شعارهای غیر قابل دستیابی اتحاد وهمدلی دست برداریم5- گسترش جغرافیایی افقی مازندران ووجود سه جاده اصلی مجزا به بایتخت عملا مسبب اصلی تجزیه جغرافیای سیاسی واقتصادی مازندران است وبه نظر نگارنده میباست مبنای راه حل برون رفت از وضعیت نابهنجار موجود درنظر گرفته شود6- با کمال تاسف ودر نهایت دردمندی نظر نگارنده براینسنت که راهی بجز تجزیه استان انهم نه به دو بلکه به سه استان مجزا برمبنای مسیر ترددشهروندان از شهرشان به بایتخت برای برون رفت از وضعیت فعلی وجود ندارد- توضیح اینکه با معیار جاده ارتباطی تمام شهرهایی که مسیرترددشان به تهران از جاده چالوس میباشددرغالب یک استان . تمام شهرهایی که مسیر ترددشان به بایتخت از جاده هراز میباشد درغالب یک استان- وتمام شهرهایی که مسیر ترددشان از محور سوادکوه میباشد درغالب یک استان قرارمیگیرند7-به جناب نیاز اذری اطمینان میدهم که طرح لویی جرگه ایشان در تنها موردی که اجماع را به همراه خواهد داشت همین موردیست که نگارنده به عرض رساند. اگر ایشان تردید دارند میتوانند انرا امتحان کنند

      • ایرج نیازآذریپاسخ به این دیدگاه 0 1
        سه شنبه 2 آذر 1395-10:18

        به استحضار دوستان و مخاطبان برسانم که حق طبیعی هر کسی است که درباره نوشته های اینجانب قضاوت و داوری کند.
        اما فقط یک نکته را تاکید کنم که اشاره به نام آقای دکتر دژپسند مبتنی بر تخریب نبوده بلکه جایی شیندم که نظر کارشناسی و تخصصی ایشان درباره مناطق آزاد با رویه همشهریانش متفاوت است.

        • شنبه 29 آبان 1395-23:10

          استاندار استارت تجزیه مازندران را زده.غرب قطعا جدا میشه.منطقه آزاد برای تمام مازندران دیگه از بین رفته و انتخاب امیراباد جایی با حداکثر رسوب خزر و در مرز گلستان اقدامی جاهلانه برای مازندران بود

          • شنبه 29 آبان 1395-14:55

            برار ساروي عزيز.دولت بي تدبير آنقدر گند زده كه ريزش راي داشته باشه..اين منطقه ي آزاد رو دوستان بهونه قرار دادند ،فرار به جلوست..همين نگارنده در صورت تغيير دولت ببينين چه راحت تغيير رنگ ميده ..به اميد خدا شاهد تغيير اين دولت بي تدبير در اردبيهشت ٩٦ خواهيم بود..اين مملكت خادماني انقلابي ميخواهد..ياعلي

            • شهروند سارویپاسخ به این دیدگاه 3 1
              پنجشنبه 27 آبان 1395-20:47

              اجازه دهید عرائضم را یک به یک ارائه کنم 1-حرف جناب نیاز اذری به طور خلاصه اینست که نحوه اعلان خبر موافقت با امیراباد بعنوان منطقه ازاد مازندران از جانب استاندار درست نبوده است. خوب گیریم که حق با جناب نیاز اذری باشد .اما ایا بالاخره این خبرنمیبایست اعلام میشد؟ واقعا سوال اینست که به نظر جناب اقای نیاز اذری این خبر چگونه میبایست اعلام شود تا اثار مترتب بران انگونه که ایشان عقیده دارند نباشد؟ 2-بالاخره جناب نیاز اذری به عنوان یک کارشناس نظرشان را درمورد منطقه ازاد مورد نظرشان اعلام نفرمودند -حداقل دراین یادداشت-بنابراین خوانندگان حق دارند که ببذیرند انگیزه اصلی ایشان ازنگارش این یادداشت اعلان مخالفت با امیراباداست نه مخالفت با چگونگی خبر اعلان ان 3- ظاهرا جناب نیاز اذری راه حل مشکلات متنابه استان را ریش سفیدی دورهمی تصور میکنندنه نظر کارشناسی کارشناسان واین واقعا تعجب برانگیز است 4-نگارنده قصددفاع از استاندار یاعملکردایشان را ندارم که هیچ درزمره منتقدان ایشان نیز قرار دارم اما درمورد امیراباد عمیقا معتقدم اشتباه جناب ایشان درنحوه اعلان خبرانتخاب امیراباد نبوده است بلکه اشتباهشان این بوده که اجازه دادندمناطق ریزو درشت دیگری غیراز امیر اباد اساسا مطرح شود. وگرنه منطقه ازاد مازندران میبایست مدتها قبل وبدون هیچ حاشیه ای انتخاب میشد. 5- واما نکته اخریعنی رای مازندرانیها در سال 96 به اقای روحانی: نگارنده هم باجناب نیاز اذری موافق است که به احتمال قریب به یقین ارای دکتر روحانی درمازندران نسبت به دوره قبل کاهش خواهدداشت اما علت انرا نحوه اعلان خبر انتخاب منطقه ازاد نمیداندبلکه معتقد است عملکرد مبتنی بر تعصبات قومی وقبیله ای مقامات استانی مسبب اصلی انست که نمونه اش هم تعلل وکشتن زمان درمعرفی امیراباد است که هم به مناقشات منطقه ای دامن زدوهم میزان نارضایتی از دولت را دراستان بالابرد

              • پنجشنبه 27 آبان 1395-12:41

                «پس از اعلام علنی موافقت دولت با بندرآزاد شدن امیرآباد،» !!
                اشتباه از همین جا آغاز می شود! شورای مناطق آزاد بصورت کلی پروژه منطقه آزاد امیرآباد را پذیرفت! نه دولت! ایجاد منطقه آزاد تیاز به مصوبه دولت و مجلس دارد. مشکل ما دستپاچگی و عجله ناشی از محرومبت است. همین!

                • چهارشنبه 26 آبان 1395-23:1

                  اقايون نيازها..كدوم خواسته س شما رو استاندار برآورده نكرده كه بهش ميتازين؟؟؟استان كه ملك آبا و اجدادي شما نيست..نكنه شما هم ميخوان همچنان سهم ببرين..بابا خوب بسته تونه ديگه..به همه چي رسيدين...خخخخ

                  • سه شنبه 25 آبان 1395-11:48

                    به نظرم مطلب جناب نیازآذری در ماهیت تفاوتی با موضع گیری جناب لاشکی ندارد چون هر دو مبتنی بر احساسات و کلی گویی است. هیچ یک راه حل منطقی و دست یافتنی ارائه نمی کنند . انتظار این بود آقای نیازآذری یک نمونه از حل مساله در مازندران معرفی می کرد که همه ذینفعان در شرق و غرب و مرکز با آن توافق کرده و سپس اجرایی شده باشد. به عنوان یک فعال رسانه ای و سیاسی بهتر از حقیر می دانند که مردم مازندران با اینگونه مسایل مشکلی ندارند و همه جای مازندران را سرای خویش می دانند و این را در سال 96 هم ثابت خواهند کرد و این زورمداران ذینفع هستند که راه را بر توسعه استان سد کردند آن هم با علم شرقی و غربی . وقتی این حضرات حتی در مورد بهارنارنج که بویش در هر کوی و برزن مازندران به مشام می رسد نمی توانند با هم به توافق برسند و در ورودی هر شهری نام شهرستان را " پایتخت بهارنارنج " خطاب می کنند ، براستی آیا می توان میان آنان در باره موضوع مهمی مانند منطقه آزاد آشتی برقرار کرد آن هم با تعریف پیوست تبلیغی و اطلاع رسانی ؟ پیشنهادم به جناب نیاز آذری این است که منویات قلبیشان را به عنوان یک روزنامه نگار با صراحت بیان کنند و به جایش فرد خدومی مانند آقای دژپسند را با بهشهری خطاب کردن و ارتباط ایجاد کردن میان ایشان و منطقه آزاد امیرآباد تخریب نکنند . از انصاف به دور است سرمایه هائی مانند جناب دژپسند را هزینه کتمان سازی نیتمان کنیم .

                    • سه شنبه 25 آبان 1395-9:3

                      خیلی بازی بیخودی شده. متاسفانه عقلای ما هم تو این دام افتادند و هرکس داره سنگ منطقه خودش رو میزنه. متاسفم برای این جماعت مدعی که مثلا استاد و تحصیل کرده هستند. ممنون اقای نیاز

                      • دوشنبه 24 آبان 1395-13:4

                        آقا این کمپین خیلی بازی بدی هست. از اونور نماینده گیلانی گفته رامسر بیاد جزو ما بشه. انگار اونا خودشون چی هستن! استاندار و نماینده ها هم باید نقد بشن. اشکال اصلی از اوناست که شلوغ بازی دراوردند

                        • مازندرانی از تهرانپاسخ به این دیدگاه 2 0
                          دوشنبه 24 آبان 1395-9:22

                          یادداشت خوبی بود. نگاهی داشت که مغفول مانده بود. از شما و نویسنده تشکر می کنم


                          ©2013 APG.ir