تعداد بازدید: 9160

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 3 آذر 1395-10:51

هشدار مدیرگروه علوم باغبانی دانشگاه علوم کشاورزی ساری به باغدارها:

میوه های مرکبات را امروز برداشت کنید/ برف و سرما به درختان نارنگی و پرتقال آسیب نمی رساند

در یادداشت دکترحسین صادقی به مازندنومه می خوانید: سرمای منفی چهار و پنج درجه روزهای اخیر، به درخت نارنگی و پرتقال آسیب نمی زند، ولی احتمال خسارت به ارقام لمون و لاین وجود دارد/ تا امشب که دما به منفی چهار درجه می رسد می توان این محصولات را با خسارت اندکی برداشت کرد/ وقتی دما به منفی 2 درجه رسید، راهکار پیشنهادی آبیاری باغ است، چرا که آب چاه ها گرم است و با این روش های ساده می شود از خسارت اقتصادی جلوگیری کرد. روشن کردن آتش نیز روش دیگری برای جلوگیری از یخ زدگی میوه های مرکبات است.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، دکترحسین صادقی، مدیرگروه علوم باغبانی و دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری: امسال در مازندران و کشور تغییر اقلیم رخ داده است و  خیلی زود با سرما مواجه شدیم.

کم تر سابقه داشته که اوایل آذرماه با سرمای شدید و برف روبه رو شویم. اما می شد حدس زد این اتفاق می افتد و از هفته ی پیش هواشناسی اعلام کرده بود که دما زیر صفرمی رسد.

این دما باعث خرابی مرکبات می شود.خراب شدن هم به دو شکل است: یا آثار ظاهری را در درخت می بینید یا نه؛ اگر آثار ظاهری دیده می شود، پس محصول غیر قابل استفاده است و باید دور ریخته شود. هم چنین اگر از لحاظ ظاهری خسارت قابل مشاهده نیست و آب میوه تلخ شده باشد، باز هم محصول غیر قابل استفاده است. البته تکنیک هایی در دنیا وجود دارد و می توان از آب مرکبات، تلخی زدایی کرد که متاسفانه ما در ایران از این تکنیک ها بی بهره هستیم.  

سرمای منفی چهار و پنج درجه روهای اخیر، به درخت نارنگی و پرتقال آسیب نمی زند، ولی احتمال خسارت به ارقام(درختان) لمون و لاین وجود دارد. هر چند مدت هاست که باغدارهای مازندرانی می دانند نباید از این ارقام استفاده کنند، چرا که این درختان تحمل دمای زیر صفر درجه را ندارند.

در رقم  پرتقال تامسون که در مازندران کشت می شود، در اثر برف و سرمایی که آمده، خود درخت آسیبی نمی بیند، ولی میوه دچار خسارت می شود. اگر اطلاع رسانی به موقع به باغدارها می شد، راه هایی وجود داشت که از این خسارت جلوگیری شود .



روش های پیشگیری که می توانستیم چند روز پیش انجام دهیم این است که توسط گونی های پلاستیکی، از وزش باد سرد به داخل باغ جلوگیری کنیم.

 وقتی دما به منفی 2 درجه رسید، راهکار پیشنهادی آبیاری باغ است، چرا که آب چاه ها گرم است و با این روش های ساده می شود از خسارت اقتصادی جلوگیری کرد. روشن کردن آتش نیز روش دیگری برای جلوگیری از یخ زدگی میوه های مرکبات است. به ازای هر هکتار در ده نقطه باغ می توان در جهت شمال و شمال غربی آتش روشن کرد.



 اگر یک محاسبه سر انگشتی شود و تخمینی چنانچه سی هزارهکتار از باغات مرکبات استان برداشت نشده باشد و40 هزار تن هم محصول وجود داشته باشد، یک میلیون و 200 هزار تن محصول از بین خواهد رفت.

خاطرنشان می شود اکنون زمان برداشت پرتقال تامسون نیست و نیمه دوم آذر این محصول برداشت می شود. اما با توجه به هشدارهای هواشناسی، باغدار می توانست محصول را قبل از موعد برداشت کند تا خسارت نبیند.

 طبق اطلاع رسانی هواشناسی این دما تا یکی دو روز ماندگار است، اما هنوز دیر نشده است و تا امشب که دما به منفی چهار درجه می رسد می توان این محصولات را با خسارت اندکی برداشت کرد. در غیر این صورت  فردا صبح این میوه ها به طور کامل از بین خواهد رفت.

 


  • جمعه 27 مهر 1397-15:13

    سلام خدمت شما و خسته نباشید
    ببخشید من و چند تا از زفقام نیاز به پول داریم یعنی خیلی لازممونه
    برای این میخواستیم بدونیم در منطقه شما کارگر برای چیدن مرکبات از استانهای دیگر میگیرن یا نه؟
    من و دوستام از آذربایجان شرقی هستیم اگه درباره چیدن پرتقال و نارنگی و ... به من اطلاعات بدین و اگه برای ما کمکی کنید بینهایت از شما سپاسگذار خواهم شد
    آیهان
    telegram tel : 09362446257

    • سه شنبه 30 آذر 1395-13:38

      باسلام وسپاس ازخبرواطلاع رسانی شمامازنداران داری اقلیم متفات نسبت بموقییت جغرافیایی خود میباشد.ممکنه ۲۰٪ باغات مرکبات درشرق استان خسارت دیده باشند.بسیارحوشحالم کشاورزان وباغداران توجه نمایند دست رنج وزحمت خودتان راحفظ نمایید.هرآنچه دارم از دست رنج وزحمات شماست.

      • يکشنبه 7 آذر 1395-17:50

        لایم lime درسته نه لاین

        • پنجشنبه 4 آذر 1395-11:22

          نشستی جای گرم ونرم میگی لنگش کن. مرد حسابی برف داره میزنه کدوم کارگر میاد برای برداشت ...مازندنومه خودتو مسخره کردی یا باغداران رو..خسته نمیشی اینقد دروغ می نویسی

          • دانشجو از ساریپاسخ به این دیدگاه 3 12
            پنجشنبه 4 آذر 1395-12:24

            برف هم که میاد دلواپس ها فعال میشن! لابد ریزش برف هم تقصیر روحانیه!! نظر کارشناسه. اسم کارشناس هم نوشته شده تو متن بالا. تو اگه تو انتخابات شکست خوردی به مرکبات چه ربطی داره؟! همه چی رو سیاسی نکن اقای عزیز. زور بزن رای جمع کن آقای دلواپس احمدی نژادی. وگرنه اینجا کسی دروغ نمی نویسه. اگه دکتر میگه برید میوه بچینین یعنی اگه نچینین خراب میشه. اگه کارگر نیست یه موضوع دیگه هست. کارشناس باغداری که نمی تونه کارگر پیدا کنه واسه کشاورز!! دیروز و امروز کلی باغدار بصورت خانوادگی رفتند میوه چیدند. خبر نداری یه سرچ بزن ببین. یه کم واقع بین باشی بد نیست آقای شبه محترم

            • پنجشنبه 4 آذر 1395-13:21

              آخه این حرفهای تو چه ربطی به نظر بالای داشت .. هرکی ببینه می خنده بهش ..التماس تفکر زور نزن یهو دیدی ... پاره شد

              • همان دانشجوپاسخ به این دیدگاه 2 9
                پنجشنبه 4 آذر 1395-16:39

                ربطش اینه که اون آقای دلواپس همه چی به خصوص دلواپس مایه تیله هایی که از دولت قبل گرفته، یادداشت کارشناسی یک استاد دانشگاه رو دروغ جلوه داده. میگه کارگر نیست و سایت دروغ نوشته.نبود کارگر مانع از بحث کارشناسی نیست. می فهمی؟ این یعنی برخورد سیاسی. نکنه تو هم دلواپسی؟!

                • جمعه 21 آذر 1399-10:10

                  اتیش جفتون داغ مواظب باش .....به جای دیگه آسیب نزنه عزیز اگر دلت به حال باغدار میسوخت میرفتی یک روز برای رضای خدای کمک میکردی نازم ... جوش نزن همه چیز هم به دیگه جوشکاری نکن .آنکه بالا نشسته همینو میخواد و به شعور ما هرهرهرهر میخنده ......


          ©2013 APG.ir