تعداد بازدید: 2281

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 8 دی 1395-8:31

با کمک لاریجانی و نمایندگان استان های شمالی؛

نمایندگان مجلس با انتقال آب خزر مخالفت کردند

دستاورد بزرگ مجلس نشین ها برای مردم مازندران در آخرین دقایق نوبت سوم جلسه سه شنبه محقق شد و بهارستانی ها با 60 درصد آرا، مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق مبنی بر انتقال آب از دریای خزر را حذف کردند/ به نظر نمی رسد شورای نگهبان نیز با این موضوع مخالفت کند/ نمایندگان مرکز استان این موفقیت را تبریک گفتند.


 مازندنومه، سرویس سیاسی: ایران تشنگی تاریخی دارد و حداقل در دویست سال گذشته هیچگاه سیراب نشده است. در بعضی مناطق کویری مانند سمنان، درد تشنگی مضاعف است. به همین دلیل است که متولیان حداقل دو دولت اخیر برآنند آب دریای خزر را به این استان همسایه مازندران ببرند.

در کنار تشنگی مردم ایران، با اجرای طرح انتقال آب خزر به کویر، به گفته کارشناسان سرنوشت زاینده رود اصفهان و دریاچه ارومیه که دو نمونه از وجود بحران آب در ایران هستند، در انتظار بزرگ ترین دریاچه جهان است.

انتقال آب خزر باید آخرین راه حل برای حل مشکلات آب در استان‌های دیگر باشد، لیکن چند سالیست نخستین راه حل شده است؛ پروژه ای که اجرای آن 6 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.

روز گذشته اما با حمایت نمایندگان شمال، طرح انتقال آب خزر به کویر با مخالفت روبه رو شد و به نظر نمی رسد شورای نگهبان نیز آن را رد کند. می توان گفت فعلا" این خطر بزرگ از بیخ گوش ما مازنی ها رد شده است!

مجلس با انتقال آب دریای خزر مخالفت کرد

مجلس در نوبت سوم جلسه روز گذشته، با برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور برای تأمین آب شرب با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور مخالفت کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین مصوبه دیروز خود به ماده بررسی ماده 45 لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه پرداختند و در جریان این ماده، دولت را مکلف کردند به‌ منظور مقابله با بحران کم‌آبی، رهاسازی حق‌آبه‌های زیست‌محیطی برای پایداری سرزمین، پایداری و افزایش تولید در بخش کشاورزی، تعادل‌بخشی به سفره‌های زیرزمینی و ارتقای بهره‌وری و جبران ترازنامه آب، به‌میزانی که در سال پایانی برنامه، 11 میلیارد مترمکعب شود، اقداماتی را اجرا کند.

در ادامه ماده 45 این لایحه، نمایندگان مجلس با حذف بند ح با برداشت و انتقال آب از دریاچه‌های بسته به ویژه خزر، تالاب‌ها و سایر زیست‌گاه‌های حساس کشور و انتقال آب بین حوضه‌ای داخلی جدید پس از ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، تأمین نیازهای مبداء و حق آبه زیست‌محیطی و اعمال روش های مدیریتی منابع آب و افزایش بهره‌وری برای تأمین آب شرب در شرایط بحران دائمی و با هدف مدیریت جامع منابع آب کشور مخالفت کردند.

تشکر یوسف نژاد از نمایندگان

 علی اصغریوسف نژاد -نماینده ساری و میاندورود- در دقایق پایانی نوبت سوم جلسه دیروز مجلس، از نمایندگان به خاطر رای به مخالفت با انتقال آب خزر تشکر کرد.

محمد دامادی نیز در تماس تلفنی با مازندنومه گفت: این موفقیت بزرگی برای استان ماست و تلاش های زیادی برای رسیدن به این مهم انجام داده ایم.

هر دو نماینده مرکز استان در پست های اینستاگرامی خود از دستاورد را به مردم استان تبریک گفتند.

در همین زمینه علی اصغر یوسف نژاد در گفت وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه بنابراین بحث انتقال آب از دریاچه خزر برای تامین آب شرب با مخالفت نمایندگان روبه رو شد، گفت: در جلسه سه شنبه، نمایندگان مجلس با 129 رای از 218 رای حاضر در جلسه به میزان 60درصد آرای نمایندگان مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق مبنی بر انتقال آب از دریای خزر را حذف کردند.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: این موضع با تلاش و کوشش نمایندگان استان های شمالی برای حذف آن اتفاق افتاد با موافقت و استقبال اغلب نمایندگان مجلس عملی شد، بنابراین موضوع انتقال آب از دریاچه های بسته به ویژه خزر، تالاب ها و سایر زیستگاه های حساس کشور و انتقال آب بین حوزه ای داخلی جدید از متن مصوبات کمیسیون تلفیق حذف شد.

یوسف نژاد یادآور شد: در این رابطه رئیس مجلس نیز نسبت به حذف این مصوبه پیشنهادی کمیسیون تلفیق کمک شایانی داشتند.

 

 


  • دوستدار تالش و گیلکپاسخ به این دیدگاه 1 0
    شنبه 11 دی 1395-0:34

    این بهترین خبری بود که من توی این چند روزه شنیدم. قرار نیست در همه جای کشور با کشاورزی و طرح انتقال آب به شکوفایی برسیم. از سرنوشت زاینده رود و ارومیه بایستی درس گرفت. انتقال آب از دریای کاسپین/مازندران منتفی شد ان شاءالله بایستی جلوی انتقال بی رویه آب از دشتهای لرستان هم گرفت.

    • چهارشنبه 8 دی 1395-16:22

      درود بر همه هموطنان و همولایتی هایی که برای جلوگیری از انتقال آب دریای خزر تلاش کردند.

      • چهارشنبه 8 دی 1395-15:52

        اره ديگه الان ادمها با نون به نرخ روز خوري زندگي ميكنن...

        • چهارشنبه 8 دی 1395-15:51

          علي سانسور چي بعله...سانسور ميكني..بعله...خخخخخخخخخخ

          • چهارشنبه 8 دی 1395-10:20

            اها راستي ممد آقا ايندفعه دكتر قاليباف بياد هستي باهاش يا ...

            • چهارشنبه 8 دی 1395-13:36

              دامادی چیکار کرده باهاتون که هنوز می سوزی اخ سوزشش چه پر درد هم هست

            • چهارشنبه 8 دی 1395-10:19

              تشکر از این مصوبه خوب


              ©2013 APG.ir