تعداد بازدید: 4195

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 9 دی 1395-9:36

پروژه روگذر میدان جانبازان قائم شهر به بازنگری نیاز دارد

تصور می شود در طرح پیشنهادی پروژه روگذر میدان جانبازان به حفظ مسافران و زائران حضرت رضا (ع) که بخش مهمی از تردد در محور بابل، ساری و قائم شهر را به خود اختصاص می دهد، توجهی نشده است و مسافران بدون توقف به خارج از حوزه شهری و خدماتی قائم شهر هدایت می شوند.


مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، علی دامادی، پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی: شهرستان قائم شهر به عنوان دومین شهر متراکم کشور از ویژگی هایی چون قرارگیری در شاهراه ترانزیتی کشور، ظرفیت بالای علمی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، قطبیت تولید مرکبات کشور، شناسنامه و هویت صنعتی و مانند این ها برخوردار است.

رشد روز افزون جمعیت، افزایش خودروهای شخصی و فقدان زیر ساخت توسعه حمل نقل عمومی متاثر از بافت فرسوده شهری سبب شده که روان سازی ترافیک و ارایه خدمات بهینه حمل و نقل به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های مدیران شهری در حوزه فنی مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا طی سالهای اخیر طرح های مختلفی در این شهر به اجرا در آمده که از مهمترین و موفق ترین آن می توان به اجرای طرح زیرگذر میدان امام (ره)، بهره برداری از زیرگذر ایثارگران با هدف کاهش حوادث و تصادفات ریلی ، ساماندهی دستفروشان و توسعه بازار هفتگی، احداث زیرگذر در کوچه‌های طالقانی، ترک‌محله، حسن‌آباد، افراقلم، کوچه فروردین و زیرگذر ایثارگران واقع در خیابان کارگر اشاره کرد.

نکته قابل توجه وجود نوعی شتابزدگی، فقدان کارشناسی های فنی و بی توجهی به پیوست فرهنگی و اجتماعی در اجرای برخی پروژهای عمرانی نظیر بلوار کشی در خیابانهای کم عرض و اجرای رو گذر در میدان جانبازان است که سبب بروز برخی مخالفت ها از سوی شهروندان شده و به نظر می رسد متاثر از وجود برخی کاستی های علمی و پژوهشی در حوزه مدیریت شهری است.

کارشناسان باید به تبعات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی طرح های عمرانی توجه داشته باشند و همان طور که در دستورالعمل اجرایی پیوست فرهنگی و اجتماعی طرح های عمرانی بدان اشاره شده است، بی توجهي به آثار و پيامدهاي اين گونه طرح ها نتايج زيان بار و غيرقابل جبراني در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي به دنبال دارد.

در مواردي هم این بی توجهی ها در تعارض آشكار با اهداف نظام جمهوري اسلامي ايران قرار مي گيرد، لذا رصد آثار و پيامدهاي فرهنگي طرح ها، لوايح، تصميم ها و مصوبات، پروژه ها و اقدامات و توجه به اثرگذاري مستقيم يا غيرمستقيم موارد ذكر شده در جامعه (در حالي كه اساساً هدف اصلي انقلاب اسلامي گسترش و حاكميت ارزش و فرهنگ اسلامي و خدمت به مردم است)، مسأله اي ضروري و اجتناب ناپذير است.

تصور می شود در طرح پیشنهادی پروژه روگذر میدان جانبازان به حفظ مسافران و زائران حضرت رضا (ع) که بخش مهمی از تردد در محور بابل، ساری و قائم شهر را به خود اختصاص می دهد، توجهی نشده است و مسافران بدون توقف به خارج از حوزه شهری و خدماتی قائم شهر هدایت می شوند.

با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی و گردشگری این شهر، احساس می شود طرح مذکور با وجود مزایای بسیار، در برخی موارد در خدمت توسعه شهری این شهر نبوده و لاجرم باید در آن بازنگری و اصلاح صورت پذیرد.




  • شنبه 11 دی 1395-21:49

    درست نوشته نویسنده. گردشگر با این طرح می پره از شهر

    • شنبه 11 دی 1395-19:37

      متوجه نشدم که نقد شما دقیا چیست؟ آیا منظورتان اینست که مسافرانی که از کمربندی به سمت جاده ساری قائمشهر یا بالعکس می شوند به داخل شهر هدایت شوند تا از خدمات شهری استفاده کنند ؟همان انتقادی

      • شنبه 11 دی 1395-8:19

        لطفاً از نویسنده این مطلب بپرسید ایا خودش فهمیده چی گفته؟؟!!!
        اولین بار بود که به سایت شما سر میزدم، اما بعد از خواندن این مطلب کوته بینانه و عوام فریب، قطعاً این بازدید، بازدید آخرم خواهد بود.

        • قائمشهریپاسخ به این دیدگاه 3 0
          شنبه 11 دی 1395-21:54

          به نظرم مطلب با ادب کامل، پیشنهادی را مطرح کرده. شما هم لازم نکرده به این سایت سر بزنید. خودشان مشتری دارند. مشتری های اینجا آدم های نخبه و روشنفکر و دانشگاهی هستند. شما بروید کانال جوک ببینید بهتر است برای تان. با تشکر از نویسنده مطلب


        ©2013 APG.ir