تعداد بازدید: 4645

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 19 دی 1395-8:45

مراسم تجلیل از خدمات علمی دکتر محمدباقر نجف زاده بارفروش برگزار شد

بزرگداشت پژوهشگر مازندرانی در تهران/ مسئولان استان همکاری نکردند

مراسم بزرگداشت دکتر محمدباقر نجف زاده بارفروش -پژوهشگر، نویسنده و مدرس دانشگاه- در حالی در تهران برگزار شد که مسئولان فرهنگی مازندران برای برپایی این مراسم در استان همکاری نکردند.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: مراسم بزرگداشت دکتر محمد باقر نجف زاده بارفروش -نویسنده و پژوهشگر مازندرانی- در خبرگزاری فارس تهران برگزار شد.

مهمان های برنامه درباره این پژوهشگر سخن گفتند و علیرضا قزوه -مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری- لوح قدردانی و هدیه حوزه هنری را اهدا کرد. همچنین نشر هزاره ققنوس، خبرگزاری فارس و نشر تجلی مهر نیز هدایایی را به نجف زاده بارفروش تقدیم کردند.

از جمله حاضران این بزرگداشت می توان به مصطفی علی پور، مرتضی امیری اسفندقه، هادی سعیدی کیاسری، سیدکمال شفیعی، علی اکبر خلیلی، کامران شرفشاهی و رضاحاجی آبادی اشاره کرد.

مسئولان مازندرانی همکاری نکردند

حمید حمزه نژاد -شاعر اهل بابل- که بانی این مراسم بود به چند پرسش مازندنومه پاسخ داد.

* چرا این بزرگداشت در مازندران برگزار نشد؟ هم آقای نجف زاده بارفروش و هم خود شما و برخی مهمان ها مازندرانی بودند.

-خیلی تلاش کردم این مراسم را در مازندران برگزار کنم، اما مسئولان فرهنگی استان این مسئولیت را نپذیرفتند. این شد که با  دوست زحمت کش و فعال در تاریخ شفاهی شاعران معاصر، حسین قرایی هماهنگ کردم و این پزرگداشت را در خبرگزاری فارس ترتیب دادیم. ان شالله مسئولان فرهنگی مازندران همت کنند تا چنین برنامه هایی را در مازندران بگیریم

 *چه کسانی برای برپایی این مراسم کمک کردند؟

-استادان بزرگواری به این مراسم آمدند و هریک از زاویه ای در رابطه با این پژوهشگر برجسته مازندرانی سخنرانی کردند. در تهران برخی که مطلع شدند، بدون منت کمک کردند.
مدیر آفرینش های ادبی حوزه هنری دکتر علیرضا قزوه زحمت هدیه و لوح قدردانی از طرف حوزه هنری را با امضای دکتر مومنی شریف کشیدند؛ همچنین چند انتشاراتی هم هدیه های تقدیم کردند.

*شکل اجرای برنامه چگونه بود؟

-ابتدا حسین قرایی -مجری برنامه- نثری زیبا از یکی از کتاب های استاد نجف زاده بارفروش خواند. سپس از از مهمانان یک یک دعوت کرد تا در رابطه با آثار وخصوصیات دکتر نجف زاده صحبت کنند. بیشتر استادان حاضر به اتفاق بر تواضع علمی ایشان در پژوهش اتفاق نظر داشتند. این را هم بگویم که دکتر نجف زاده ۶۲جلد کتاب تالیف کرده است



معرفی دکتر محمدباقر نجف زده بارفروش

محمدباقر نجف‌زاده بارفروش از احواد شیخ طبرسی صاحب "مجمع البیان" و "جامع الجوامع" و شیخ طبرسی صاحب "فضائل الزهرا" است که در آذر ماه 1339 در روستای خطیرکلای قائم شهر به دنیا آمد.

پدر بزرگش علامه سیدالعلمای بارفروش از علمای مشروطه بود که اکنون در پیرعلم بابل مدفون است. علامه سید العلما بارفروش استاد شیخ مرتضی انصاری صاحب "رسائل و مکاسب" بود.

بارفروش اسم دیگر بابل است. بعدها این روستا جزء قائم شهر شد. او دبستان، راهنمایی و دبیرستان را در خطیرکلا و شهر قائم شهر خواند. سپس دروس حوزوی را در قائم شهر، بابل، ساری و قم تا خارج از فقه ادامه داد. وارد دانشگاه شد و لیسانس، فوق لیسانس و دکتری را در دانشگاه تهران گذراند. نجف زاده همکلاسی مرحوم قیصر امین‌پور بود.

از جمله آثار این پژوهشگر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- زنان داستان نویس در ایران 1375

- طنز در شعر استاد شهریار 1369

- طنزنویسان ایران از مشروطه تا انقلاب 1378

- علم از دیدگاه امام علی (ع)

- فرهنگ شاعران جنگ و مقاومت 1372

- لالایی‌های ایران 1375

- ترانه‌ای خیام 1388

- و ...
 



    ©2013 APG.ir