اسم قحطیه مگه؟
مازندنومه تغییر نام بندر امیرآباد را به بندر آیت الله هاشمی بررسی می کند. در این گزارش نظر مردم، برخی مسئولان شرق استان و پیشینه شکست خورده این گونه اقدامات شتاب زده و بدون اندیشه بررسی شده است.
مازندنومه، سرویس سیاسی: بندر امیرآباد در شمال شرقی شهرستان بهشهر و در فاصله 15 کیلومتری روستای امیرآباد واقع شده است. امیرآباد یکی از روستاهای چارقلعه عبدالملکی است که طایفه های فهروند، زینوند، شیخ وند(امیرآبادی ها) و کالوند از دوره قاجاریه در این منطقه اقامت دارند.
بندر امیرآباد دارای 60 هکتار منطقه ویژه و ده ها هکتار منطقه درحال گسترش است که از نظر جغرافیایی، وسعت کافی دارد و استعداد منحصر به فرد اقتصادی است.
در حال حاضر این بندر با توجه به موقعیت استراتژیکی خود به عنوان حلقه طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال به جنوب، دسترسی به بازارهای بزرگ کشورهای آسیای مرکزی و ظرفیت تجاری و اقتصادی فراوان نظیر استخراج منابع انرژی، جایگاه ممتازی در عرصه اقتصادی بین المللی و ملی دارد. اتصال به شبکه ریلی کشور و نزدیکی نسبی به مراکز جمعیتی و بازار مصرف وابسته به آن و نیز امکان دسترسی سریع و آسان از طریق شبکه ریلی به مناطق مرکزی کشور از ویژگی های ممتاز این بندر است.
این بندر سال گذشته با سهم ۴۴ درصدی از عملیات تخلیه و بارگیری در بین بنادر شمالی کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داد و با عملکرد ۶۰ درصدی تخلیه غلات و ۸۶ درصدی صادرات شمال کشور، جایگاه خود را به عنوان مهمترین بندر شمالی کشور تثبیت کرد.
*آغاز ماجرا
در ماه های اخیر حداقل دوبار نام بندر امیرآباد خبر نخست رسانه های استان شد؛ اول بار وقتی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی و سپس با مخالفت برخی ساکنان و مسئولان بابلسر و واطراف و نیز غرب استانی ها روبه رو شد و بار دوم که اعلام شد نام آن در دست تغییر است.
چندی پیش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی کشور خبری را انتشار داد که بلافاصله حاشیه ساز شد. در این خبر آمده بود: «در راستای پاسداشت سیاست ها، تصمیمات و حضور فعال آیت الله هاشمی رفسنجانی در راه اندازی و توسعه بندر امیرآباد ،در جلسه مورخ ۲۷ دی هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، پیشنهاد تغییر نام بندر امیرآباد به بندر آیتالله هاشمی رفسنجانی با نام اختصاری و بین المللی B.H.R را مطرح و تصویب کرد.»
بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی این مصوبه برای اجرا و طی مراحل قانونی به مراجع ذی ربط پیشنهاد شده است.
به ورودی بندر امیرآبادکه وارد شوید بر پیشانی آن، تابلویی نصب شده که روی آن نوشته شده: «منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد، شهید هاشمی نژاد»؛ حالا تصمیم بر آن است که «نژاد» هاشمی نژاد برداشته شود و امیرآباد به «هاشمی» تغییر نام یابد؛ کاری که به هیچ وجه منطقی و عاقلانه نیست و مانند بسیاری از اقدام های دیگر، در جوگرایی و شتاب زدگی تمام نشدنی ما ریشه دارد.
*اول مردم، بعد مسئولان
این روزها افکار عمومی برای نشان دادن موافقت یا مخالفت خود و همراه ساختن مسئولان در مواجهه با هر موضوعی، از فضای مجازی -که در واقع حقیقتی مجازی است- بهره می برند. مهم نیست مسئولان چه می گویند، چه انتخابی کرده اند، تصمیم شان چیست و چه نظری دارند، مردم به سرعت وارد عمل می شوند و فضا را به نفع خود مصادره می کنند. آن ها گاه آن قدر پست و عکس می گذارند که حتی برخی اوقات از رسانه های رسمی نیز جلو می زنند و منبع اطلاع رسانی و حرکت رسانه های رسمی هم می شوند؛ همین پیج ها و کانال ها و گروه های تلگرامی و اینستاگرامی.
پس از انتشار اولیه تغییر نام بندرامیرآباد به نام آیت الله فقید، جمعی از شرق استانی ها در کانال ها و گروه ها و صفحات خود بلافاصله واکنش نشان دادند. یکی از پیج های بهشهری از کاربران اش خواست نظرشان را نسبت به این تغییرنام بگویند و کاربران هم همگی با ادبیات خاص خود با آن مخالفت کردند و نوشتند:
- اسم قحطیه مگه؟ اسم به این خوبی!
- مزخرفه!
- با این کار اسم بهشهر محو می شه.
- این همه زحمت کشیدیم که بشه بندر امیر آباد . 60 میلیون کشاورزای بدبخت دادن فقط برا اسفالت بندر. این بندر باید بندر امیر اباد و مال بهشهر باشه. خدا رحمت کنه این مرد بزرگ و زحمتکش رو . ولی بنده به شخصه موافق تغییر نام بندر نیستم.
- نمی دونم منظور از این تغیر نام ها چیه؟ کم کم ماهیت ما رو هم عوض کنن خیال شون راحت می شه؟ اصلا موافق نیستیم.
- مخالفم. یعنی چی سر خود این کارا رو می کنن؟ قبلش باید از افکار عمومی نظر سنجی کنن.
- هر بندری باید واسه شهرش نون برسونه، حالا اسمش امیراباد باشه، هاشمی اباد باشه. صابون باید کف بده چه با ص نوشته بشه چه باس.
-اگه موافق نباشم یا باشم چه اتفاقی می افته؟ سود بندر مال کیه؟ کجا میره؟ اصلا بهشهر و نکا و گلوگا و رستمکلا به اسم هاشمی باشه خوبه؟ اگه کمه مازندران بنام هاشمی بشه!
- هرچی اسمشو بزارن واسه ما همون امیرآباده.
- باز زورشون به بهشهر رسید. شهر بی کلانتره دیگه!
- فقط همین رو کم داشتیم. بی خود ترین انتخاب.
مردم که از در مخالفت برخاستند، مسئولان منطقه هم یکی یکی جسارت به خرج دادند و نظراتی دادند تا نگویند ضد مردمی هستند!
علی محمد شاعری -نماینده شرق مازندران- چند روز پس از واکنش مردم منطقه در فضای مجازی، در جلسه شورای اداری نکا گفت: بندر امیرآباد به نام شهید هاشمی نژاد نامگذاری شود.
البته هاشمی نژاد به نوعی نام دوم همین بندر است و البته پیشنهاد مناسبی برای رد پیشنهاد سازمان بنادر نیست. نماینده شرق مازندران برای نشان دادن اشکال آن بدعت و نام گذاری، خود دچار اشتباه دیگری شده است.
او گفت: اگر بناست تغییر نام بندر امیرآباد صورت گیرد بهتر آن است به نام شهید هاشمی نژاد که سیدالشهدا و نماد شهیدان منطقه است، نامگذاری شود .
به گفته شاعری، هاشمی نژاد نقش بی بدیل و ارزنده ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشت. از آنجا که زادگاه این شهید والامقام شهرستان بهشهر است، زیبنده است بندر امیرآباد به نام این شهید نامگذاری شود
او این را هم گفت که انتظار می رفت دولت و رییس جمهوری در دهه مبارک فجر که نماد استقلال و آزادی مردم ایران است، خبر تصویب بندر امیرآباد به عنوان منطقه آزاد تجاری را به مردم مازندران هدیه کنند.
پس از نماینده مجلس، امام جمعه بهشهر هم از تریبون نمازجمعه برای اعلام مخالفت خود استفاده کرد.
حجت الاسلام سید عربعلی جباری گفت: نمیدانم اینها چه کسانی هستند که گهگاهی این مسائل را مطرح میکنند و این بار حمله کردند به بندر امیرآباد شهید هاشمینژاد؛ به «والله العظیم» اگر امروز آیتالله هاشمی زنده بود، موضعگیری میکرد و میگفت: مگر میشود نام شهید هاشمینژاد را حذف کنید و نام دیگری را برای او انتخاب کنید.
امام جمعه بهشهر گفت: واقعاً ما شرمنده هستیم، ما برای آِیتالله هاشمی خیلی ارج قائلیم اما چه کسی نداند که امام راحل فرمودند: هاشمینژاد «فاضل جوانمرد» بود؟!
وی ادامه داد: هر کسی که این زمزمه را آغاز کرد؛ امروز از این تربیون اعلام میکنم که اگر ما بدانیم اینها چه کسانی هستند که چنین مسائلی را عنوان کردند، از همین تربیون آبروی آنها را میبرم. حجتالاسلام جباری در پایان گفت: مسئولان شهری و استانی بدانند نام بندر امیرآباد همچنان به نام سیدالشهدای شهرستان بهشهر یعنی شهید هاشمینژاد باقی میماند.
* باز مردم...
در بین نظرات مردم شرق استان، یک نظر بیش از همه جلب توجه می کند؛ این که : «هرچی هم اسم بندر تغییر کنه، باز مردم به نام بندرامیر آباد می شناسندش.» این گزاره صحیح به نظر می رسد. سال ها طول می کشد که در زبان مردم نام جدید تمام و کمال جایگزین نام قبلی شود. در نظر بگیرید الان سد سلیمان تنگه معروف تر است یا شهید رجایی؟ و یا سد البرز معروف تر است یا آیت الله صالحی مازندرانی؟
در قائم شهر خیابان هایش را به شریعتی و امام و کارگر و آیت الله صالحی و ... نمی شناسند؛ مردم بر روند گذشته می گویند: خیابان جویبار و بابل و ساری و تهران و مانند این ها.
تغییر نام اگر بخواهد جا بیفتد باید با تغییر نماد همراه باشد. (مثلا" پس از این که در میدان اصلی قائم شهر نماد ساعت نصب شد، مردم خودشان و بدون دخالت دولت، به جای میدان آیت الله طالقانی، نام میدان ساعت برآن نهادند و نسل جدید این میدان را به ساعت می شناسد) بدون نمادسازی، تغییر، جابه جایی و ابتکار عملی، هیچ گاه نام سابق از اذهان مردم پاک نمی شود.
اصولا" تغییر نام و نامگذاری در ایران به چند دسته تقسیم می شود که مهم ترین آن ها به این قرارند:
1- تغیییر نام/نام گذاری بر مبنای تعلقات دینی-مذهبی
2- تغیییر نام/نام گذاری بر مبنای شخصیت های درگذشته و شهدای جنگ، ترور و مانند این ها
3- تغیییر نام/نام گذاری بر مبنای طبیعت، فرهنگ و تاریخ ملی و قومی
انقلاب اسلامی که پیروز شد بر مبنای سه دسته بندی فوق و البته برخی دسته بندی های دیگر مانند توجه به برخی مناسبات بین المللی و ارتباط با برخی کشورهای مسلمان، نام بسیاری از خیابان ها و میدان ها و ...تغییر یافت. این تغییر نام از این موضوع هم پا را فراتر گذاشت و حتی مثلا"" کله پزی اسلام و آرایشگاه انقلاب و گرمابه قدس هم تولید شد! کرمانشاه، باختران شد و پس آن گاه دوباره کرمانشاه شد! پرسپولیس شد پیروزی، اما هوادارانش هرگز با نام جدید ارتباط برقرار نکردند و دوباره همان پرسپولیس شد.
تغییر نام های این گونه و ضربتی هیچ فایده ای ندارد و مردم می گویند: «هرچی هم اسم بندر تغییر کنه، باز مردم به نام بندرامیر آباد می شناسندش!»
بندر امیرآباد چه هاشمی شود وچه هاشمی نژاد؛ مردم آن را برای همیشه امیرآباد خواهند نامید، پس بهتر است کاربدستان، به جای این گونه اقدام های بی ارزش و حاشیه ساز به کار اصلی خود بپردازند.
* از کوبا بیاموزیم
کشور کوبا پُر از مجسمه است. کمتر میدانی در شهرهای بزرگ این کشور وجود دارد که مجسمهای در آن دیده نشود از جمله از خوزه مارتی، شاعر و قهرمان ملی و یا تصویر بزرگ ارنستو چه گوارا در سانتا کلارا. با این حال در آینده مجسمهای از فیدل کاسترو دیده نخواهد شد.
پارلمان کوبا هفتم دی ماه امسال قانونی را به اتفاق آرا تصویب کرد که بر اساس آن هیچ خیابان، میدان و یا ساختمانی نباید به نام فیدل کاسترو نامگذاری شود. همچنین هیچ تصویری از او نباید در مکانهای عمومی نصب شود. استفاده از نام کاسترو در هرگونه تبلیغات و یا اهداف تجارتی نیز ممنوع شده است.
رائول کاسترو، رهبر کنونی کوبا این قانون جدید را به میل برادر خود فیدل کاسترو دانست و گفت نباید به کیش شخصیت اجازه داد.
از کوبا هم بیاموزیم جای دوری نرفته ایم!
- سه شنبه 19 بهمن 1395-9:25
چرا نام هر منطقه که هویت تاریخی هر منطقه است باید تغییر کند؟وچرا با ید همه نام گذاریها نام افراد باشد؟از زمان شاه هم بدتر شده ،سد فرحناز پهلوی ،سد شهبانو!و....همه جا نام افراد شده که گیج کننده ومشابه است.امیرآبادچه اشکالی دارد؟
- دوشنبه 18 بهمن 1395-18:7
فقط بندر امیرآباد
- يکشنبه 17 بهمن 1395-2:38
لازم نکرده.اگه خیلی ناراحت هستید یه کارخونه بزرگ تو مازندران بزید اسمش رو بزارید آیت الله رفسنجانی.بندر امیرآباد تا ابد به اسم شهید عزیزمون شهید هاشمی نژاد برگزار میمونه
- يکشنبه 17 بهمن 1395-2:35
سلام ممنون از مازندنومه که به این جور مسائل اهمیت میده (پارک تجن،بندر شهید هاشمی نژاد و ...)ما خودمون این قدر شهید و علم و عارف داریم که نخوایم اسم مرحوم رفسنجانی رو انتخاب کنیم،تازه یک در بی نهایت هم بخوایم برای تغییر اسم این بندر اقدام کنیم انسان های بزرگ مثل آیت الله حسن زاده،آیت الله کوهستانی و ...داریم که اون هم من به شخصه مخالفم.یاد شهید هاشمی نژاد در دل ها زنده هست
- شنبه 16 بهمن 1395-23:9
مهدي بابا آخ آخ آخ
- شنبه 16 بهمن 1395-11:7
اسم اون خدا بیامرز رو میتونن رو سرمایه گذاری که بیت ایشون انجام دادن بزارن.متشکرم
- شنبه 16 بهمن 1395-9:41
آیت الله هاشمی اگر برای همه ی ایران سردار سازندگی بود، برای مازندران اجازه ایجاد تقریبا هیچ صنعتی را نداد.ایشان و حتی رییس جمهورهای بعد از ایشان جفای بزرگی در حق مردم مازندران کردند. اینکه امروز همه ی تحصیلکرده های مازندران یا بیکارند و یا اینکه در مناطقی دور از موطنشان مشغول به کارند، از اثرات تصمیمات غرض ورزانه ی اینان بوده است.تقدیر در برابر جفا!!!!!!!
- شنبه 16 بهمن 1395-7:45
نظر سنجي بزارين مردم بگن
- شنبه 16 بهمن 1395-5:53
این اسامی زیبا را تغییر ندهیم ! حرمت رجال سیاسی و تاریخی سر جای خود .
دیواری کوتاه تر از دیوار مازندرانیان پیدا نمی شود . تمرکز سخت و سنگین بی رحم است و به همه جقوق مردم مجلی بی اعتنا است . نماینذگان مردم در منطقه ساکت ننشینند ! - شنبه 16 بهمن 1395-5:49
سلام مازند نومه چند وقته گیر داد به اسم این همه مطالب جالب و به روز هست اونوقت گیر میده به اسم:چرا اسم پارک ملل تجن نباشه چرا بندر امیر اباد بندر هاسمی بشه اوفففففف ادم لجش میگیره بابا کلی مطلب اخه چراااا
- شنبه 16 بهمن 1395-9:28
یعنی چی؟ مطلبی به این خوبی نوشتند. این مطلب موضوع روز ما شرق استانی هاست. شما یا خارج از استان هستی یا مغرض. دمت گرم مازندنومه. زدی به خال عزیزم. خیلی هم بروز هستی و تحلیل هات عالیه. از گلوگاه
- سه شنبه 19 بهمن 1395-7:51
اقای دیکتاتور اینجا هر کسی نظر شخصی خودشو میگه منم نظر شخصیمو گفتم!!!شما به این مطالب علاقه دارین بله حق شماست ولی من هم این مطالبو دوس ندارم!!!!یعنی چیییی!!!!!
- جمعه 15 بهمن 1395-23:23
اقا اسم هاشمي رو ببرن كرمان تو كارخانجات كرمان موتور و معادن و باغات پسته و خيلي از صنايع متعلق به خودشون بذارن..اون خدا بيامرز چه ارتباطي به مازندران داره..