تعداد بازدید: 3379

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 20 بهمن 1395-0:1

نمایشگاه کتاب ساری/روز چهارم

توزیع، مشکل مشترک ناشران مازندران

امسال غرفه بندی، بهتر از سال گذشته بوده و فضا زیباتر است، اما سال های گذشته غرفه ها از غنای بهتری برخوردار بود/ نویسندگان کتاب در دست انتشار دارند و مجوز هم آماده است اما به دلیل مشکلات اقتصادی، قادر به انتشار کتاب نیستند/فراتر از همه مشکلاتی که نویسنده و ناشر با آن مواجه هستند، مشکل توزیع کتاب است.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمداسماعیل بخشی سورکی+کلثوم فلاحی: حجت الاسلام حسن روحانی -امام جمعه بابل- در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران با بیان اینکه بی توجهی نسبت به فرهنگ کتابخوانی یکی از فقرهای فرهنگی کشور است افزود: اقبال طبقات عمومی جامعه نسبت به کتاب و کتابخوانی کم است و من این مشکل را معلول مسائل اقتصادی نمی دانم.

امام جمعه بابل ریشه ذلت فرهنگ و ضعف جامعه را بی توجهی به فرهنگ مطالعه عنوان کرد و گفت:پهن کردن سفره کتاب یکی از کوچک ترین مزیت های برگزاری نمایشگاه های کتاب است که سببب ایجاد اشتیاق در جامعه می شود.

وی ادامه داد: اگر این سفره در جاهای مختلف جامعه پهن شود و در معرض دید مردم قرار گیرد، رغبت به کتاب و فرصت برای امر مطالعه بیشتر خواهد شد.

امام جمعه بابل با بیان اینکه امسال غرفه بندی، بهتر از سال گذشته بوده و فضا زیباتر است افزود: به نظرم سال های گذشته غرفه ها از غنای بهتری برخوردار بود.

وی ادامه داد: در سال های قبل هر غرفه ای کتاب های جدید داشت که بنده علی رغم سه ساعت بازدید از نمایشگاه، خیلی از غرفه ها را ندیدم اما امسال کتاب های نمایشگاه غنای چندانی ندارد.

حجت الاسلام روحانی با بیان اینکه در ارتباط با کتب دینی آشفتگی عجیبی در نمایشگاه ها وجود دارد، افزود: مباحث تکراری و نوشتن کتاب های غیر مستند به نام کتاب دینی از جمله مشکلات حوزه کتاب است که متاسفانه بجای پاسخگویی به شبهات دینی نسل جدید، بیشتر با افکار مردم بازی می کند .

وی گفت: نهادهای مرتبط با کتاب باید مشکلات و شبهات را شناسایی و با همکاری ناشران نسبت به تالیف کتاب اقدام کنند.

* تنوع کتاب های کودک و نوجوان مناسب است

قاسم عزیززاده گرجی -مدیر کانون پرورش فکری کودکان- با بیان اینکه نمایشگاه در مجموع عملکرد مناسبی دارد اظهار داشت: باید به دنبال ناشران برتر کشوری بود.

وی  گفت: باید از کمیت زد و به دنبال برترین ها رفت تا کیفیت نمایشگاه، غرفه ها و کتاب های موجود را افزایش دهیم.

این مسئول با اشاره به اینکه باید تمام دستگاه ها و نهادهای فرهنگی در این زمینه مشارکت کنند، افزود: تنوع کتاب های کودک و نوجوان مناسب است اما باید خانواده ها بیشتر به سمت نهادینه شدن فرهنگ مطالعه گام بردارند.

گرجی  فضای مجازی را ظرفیتی برای معرفی کتاب های پرمخاطب عنوان کرد و گفت: کودکان و نوجوانان زیادی در این فضاها حضور دارند و می توان از این فضا بهره برد.

*ارائه جدیدترین اثر آیت الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب مازندران

 مسئول غرفه اسراء در سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران، اظهار کرد: انتشارات اسراء با بیش از 200 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب مازندران حضور یافته است.

احمد جعفری با بیان اینکه از این تعداد عنوان کتاب، بیش از 10 عنوان تازه های کتاب است، افزود: رسالة ولایه، ایقاظ النائمین، رجال تفسیری، خانواده متعادل و حقوق آن در قرآن، دانش و روش بندگی، کوثر کربلا، فاطمه اسوه بشر، شفاعت جلوه برتر رحمت، بر بال اعتکاف، منزلت عقل، حقیقت و تاثیر اعجاز، جلد 4و 5 نسیم اندیشه و توضیح المسائل به همراه استفتائات، جدیدترین آثار آیت الله جوادی آملی است که در این نمایشگاه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه جدیدترین اثر آیت الله جوادی آملی در شماره های 40 و 41 تسنیم برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب مازندران ارائه شده است، این دو جلد، سوره یوسف تا آیات 111 را دربرمی گیرد.



*توزیع، مشکل مشترک ناشران استانی

سیزدهمین نمایشگاه کتاب مازندران در حال برگزاری است و ناشران استانی هم حضور پررنگی در این نمایشگاه دارند.

مسئول انتشارات ناسنگ با اشاره به اینکه از سال 88 در حوزه نشر فعالیت می کند، گفت: فعالیت ما اغلب در حوزه ادبیات فارسی و اسطوره ها است.

میترا متاجی با بیان اینکه برای انتشار کتاب، از سراسر کشور مراجعه کننده داریم، اظهار کرد: نویسندگان درگیر نوشتن، مسائل مالی و چاپ هستند و شاید به همین دلیل، آثار کمتری تولید می کنند.

ناشر منتخب غرب مازندران در سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان، افزود: فراتر از همه مشکلاتی که نویسنده و ناشر با آن مواجه هستند، مشکل توزیع کتاب است.

این مولف با بیان اینکه مراکز پخش کتاب در تهران با ناشران استانی همکاری نمی کنند، گفت: کتاب ها را باید از طریق پست برای مخاطبان ارسال کنیم و هزینه پست هم بر عهده خودمان است.

متاجی با اشاره به اینکه در سال کتابی گذشته که از آبان 94 تا آبان 95 بود 12 عنوان کتاب منتشر کردیم، تصریح کرد: این کتاب ها در هفته کتاب امسال رونمایی شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

ناشر نمونه مازندران در سال جاری، ادامه داد: در انتشارات ناسنگ از زمان فعالیت تاکنون 62 عنوان کتاب منتشر کرده ایم و 32 عنوان کتاب هم در مرحله تدوین و ویراستاری است. با 38 عنوان کتاب در این نمایشگاه حضور داریم.

وی تالیفاتی مانند سیر تاریخی فرهنگ نامه نویسی در زبان و ادبیات فارسی با مقدمه زنده یاد پروفسور ستوده،  فرهنگ عامه و اسطوره  در ادبیات و 25 اسطوره و فرهنگ عامه در ادبیات کودک را در کارنامه تالیفی خود دارد و در شهرستان نوشهر فعال است.

سلام سبز از دیگر ناشران استانی حاضر در نمایشگاه کتاب مازندران است که در شهرستان قائمشهر فعالیت می کند.

مسئول انتشارات سلام سبز در این گفت و گو اظهار کرد: از سال 89 در زمینه نشر فعال هستیم و تاکنون 10 عنوان کتاب منتشر و امسال هم مجوز انتشار سه کتاب را دریافت کردیم.

مرجان مهدی زاده درباره تعداد کم انتشار کتاب توسط نشرهای استان، گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن مواجه هستیم، کتاب های کمی تولید می کنیم ضمن اینکه نویسنده هم با مشکلات متعددی روبه رو است که انگیزه کار را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه نیازمند حمایت بیشتر وزارت ارشاد از ناشران و نویسندگان هستیم، ادامه داد: ناشران باید از نظر اقتصادی تقویت شوند تا از عهده هزینه های تهیه کاغذ برای چاپ کتاب برآیند.

مهدی زاده با اشاره به برخی مشکلاتی که نویسندگان با آن مواجه هستند، تصریح کرد: برخی نویسندگان از مراحل دریافت مجوز و انتشار کتاب، اطلاعاتی در دست ندارند و چه خوب است مانند سایر موارد تبلیغی و فرهنگ سازی، این مسئله هم در بیلبوردهای سطح شهرها به اطلاع نویسندگان رسیده شود.

مسئول انتشارات سلام سبز یادآور شد: نویسندگان کتاب در دست انتشار دارند و مجوز هم آماده است اما به دلیل مشکلات اقتصادی، قادر به انتشار کتاب نیستند.

نویسنده کتاب سایه های احساس گفت: نیازمند تبلیغات گسترده تر در حوزه کتاب و نهادینه کردن فرهنگ مطالعه هستیم.

همچنین مسئول انتشارات اکسیرقلم اظهار کرد: از زمان شروع فعالیت در سال 88 تاکنون حدود 45 عنوان کتاب در حوزه عمومی و کودک منتشر کردیم.

هادی کرمانیان افزود: بیشترین مشکل ناشران استانی در حوزه پخش کتاب است و این مسئله به آسیبی در حوزه نشر استان ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه نیاز است برای حوزه نشر تسهیلات بلند مدت و کم بهره قائل شوند تا ناشران بتوانند با بازتوانی، در این عرصه ظاهر شوند، گفت: نویسندگان هم با دغدغه توزیع کتاب مواجه هستند. این ناشر در شهرستان بابل فعالیت می کند.

نویسنده کتاب گیاهان دارویی تصریح کرد: سعی می کنیم با رونمایی کتاب، نسبت به معرفی کتاب ها اقدام کنیم اما نیازمند همکاری ناشران و عوامل توزیع در مرکز هستیم تا کتاب ها معرفی و به خوبی توزیع شوند.

*مطالب مرتبط:

نمایشگاه پرمشتری نیست/ احتمال تمدید وجود دارد

نمایشگاه سیزدهم کتاب افتتاح شد/ 310 غرفه، ۵۷۰ ناشر

وزیر و معاون مازندرانی او صدای ما را بشنوند

بازار فروش کتاب آسیب دیده است



    ©2013 APG.ir