تعداد بازدید: 2592

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 20 بهمن 1395-9:33

پرواز سیمرغ‌های سینمای ایران به‌سوی مازندران

امسال مازندرانی ها در 14 رشته مختلف نامزد کسب جایزه از جشنواره فیلم فجر هستند. می‌توان اذعان کرد که سینماگران مازندرانی با آثار درخشان خود به نوعی برای جشنواره آبروداری کردند.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، علی احسانی: تنور رقابت بخش سودای سیمرغ با اعلام اسامی نامزدهای رشته‌های مختلف داغ‌تر شد.

هر چند که جشنواره امسال به باور اغلب کارشناسان سینمایی و اهالی رسانه یکی از کم‌جان‌ترین و بی‌رمق‌ترین جشنواره‌ها بوده و آثار ضعیفی را در معرض دید مشتاقان قرار داد، ولی با اطمینان می‌توان اذعان کرد که سینماگران مازندرانی با آثار درخشان خود به نوعی برای جشنواره آبروداری کردند.

نامزد شدن در ۱۴ رشته مختلف به واسطه هنرنمایی و تلاش سینماگران نسل تازه‌نفس و جوان مازنی به واقع نشان دهنده قابلیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان استان شمالی کشور در وادی هنر هفتم است که این شاخصه مهم باید مورد توجه مدیران ارشد استان واقع شود.

همان‌طور که پیش‌بینی می شد «ماجرای نیمروز» ساخته تحسین برانگیز «محمدحسین مهدویان» کارگردان جوان بابلی، با نامزد شدن در ۸ رشته در صدر فیلم‌های برتر سی‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

«محسن قرایی» فیلمساز بهشهری در دومین تجربه سینمایی خود با فیلم خیابانی «سد معبر» در ۲ رشته نامزد دریافت جایزه است.

«پریناز ایزدیار» بازیگر جوان بابلی که سال گذشته برای فیلم تحسین برانگیز «ابد و یک روز» سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را به خانه برد، امسال ۳ فیلم در جشنواره داشت و از پرکارترین بازیگران زن محسوب می‌شد. ایزدیار برای حضور سنجیده در فیلم «تابستان داغ» نامزد دریافت جایزه نقش اول زن سینمای ایران است.

مستند غافلگیر کننده «آهستگی» ساخته «یاسر خیر» فیلمساز قائمشهری که دوشنبه ۱۸ بهمن در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه رونمایی شد، در هر ۳ رشته بخش مستند مورد توجه هیأت داوران قرار گرفته و شانس مسلم دریافت سیمرغ در این بخش که باور اغلب منتقدان از بخش داستانی قوی‌تر بودند به‌حساب می‌آید.

در نگاه واقع‌بین و رصد اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ به باور اغلب منتقدان سینما به نوعی داوران نامزدها را به اعتدال در میان فیلم‌های بخش مسابقه تقسیم کرده‌اند و این حفره بزرگ و تعجب برانگیزی در جشنواره سی‌و‌پنجم فیلم فجر محسوب می‌شود، چون اهل فن و کارشناسان باور دارند که «ماجرای نیمروز» فیلمساز جوان مازنی یک سر و گردن از تمام فیلم‌های جشنواره بالاتر بود و در حد استانداردهای جهانی در بخش فنی و تکنیکی ارائه شد؛ در صورتی که در کمال تحیر منتقدان این فیلم در گرایش‌هایی چون فیلمبرداری، جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، گریم و حتی فیلمنامه نیز شانس مسلم دریافت جایزه محسوب می‌شود که با این سیاق ضعیف داوری و تقسیم کردن نامزدها به فیلم‌های مختلف ساحت جشنواره ضعیف امسال را زیر نگاه تیزبین منتقدان قرار داده است.

«سد معبر» از «محسن قرایی» که از فیلم‌های تحسین شده جشنواره امسال محسوب می‌شود شایسته نامزد شدن در بخش بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری و تدوین بود که با این وضعیت از قافله رقابت سرعتش گرفته شد.

به هر روی تا شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ بهمن باید منتظر ماند تا شاهد پرواز سیمرغ‌های جشنواره بر دوش سینماگران باشیم. بی‌شک هنرمندان مازنی با نامزد شدن در ۱۴ رشته از شانس‌های مسلم دریافت جایزه هستند که این مهم در تاریخ ۳۵ دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر یک رکورد محسوب می‌شود.

*این گزارش در شماره امروز روزنامه همشهری مازندران منتشر شد و برای بازنشر در اختیار ما قرار گرفت.


  • پنجشنبه 21 بهمن 1395-8:11

    در هر رقابت برابری، معمولا مازندرانی ها از جایگاه مناسبی برخوردار می شوند. باید منتظر درخشش بیشتر جوانان مازندرانی بود. درود بر این خاک و بوم و درود بی پایان بر مردمان خاص دیار مازیار


    ©2013 APG.ir