تعداد بازدید: 2868

توصیه به دیگران 0

جمعه 22 بهمن 1395-12:20

نمایشگاه کتاب ساری/روز ششم

نمایشگاه بیشتر به سمت فروشگاه کتاب گرایش پیدا کرد

 چشمان ما به مطالعه مکتوب عادت ندارد/ قیمت بالای کتاب و نبود حمایت مالی از ناشران دلیل چاپ کم تیراژ کتاب هاست/ نمایشگاه در وضع کنونی بیشتر به سمت فروشگاه کتاب گرایش پیدا کرده است/ شور و اشتیاق مازندرانی ها به شعر، ادب و خواندن کتاب بسیار زیاد است.(گفتگو با دکتر سیف الرضاشهابی+دکتر علی کریمی مله+دکتر اسماعیل آذر)


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، محمد اسماعیل بخشی سورکی: دکتر سیف الرضا شهابی-نویسنده و فعال فرهنگی-اجتماعی مازندرانی- در بازدید از نمایشگاه کتاب مازندران با بیان اینکه متاسفانه در تاریخ، ایرانیان بیشتر علاقه به مطالعه شفاهی دارند افزود: چشمان ما به مطالعه مکتوب عادت ندارد اما به گوش بیشتر اهمیت می دهیم و بیشتر ابزار ما شفاهی است.

نویسنده کتاب احزاب سیاسی در مازندران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب گامی در راستای تشویق و ترغیب مردم برای مطالع مکتوب است، افزود: البته باید تعدد کتاب ها و ناشران در نمایشگاه افزایش یابد تا نمایشگاه از حالت فروشگاهی خارج شود.

شهابی قیمت بالای کتاب و نبود حمایت مالی از ناشران را دلیل چاپ کم تیراژ کتاب ها عنوان کرد و گفت: در صورتی که ناشران از سوی ارشاد حمایت مالی نشوند با مشکلات اساسی در حوزه نشر روبرو خواهیم بود.



وی همچنین  به برگزاری مراسم چهلم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ساعت سه روز پنج شنبه 28 بهمن در مسجد بی سر تکیه بابل اشاره کرد و گفت: بنده از سالهای قبل از انقلاب با آقای هاشمی معاشرت داشتم و به دلیل ارتباط نزدیکی که بعد از انقلاب با وی داشتم این مراسم ختم را برگزار خواهم کرد.



* نمایشگاه می تواند مطلعی برای تقویت حوزه عمومی باشد

علی کریمی مله -عضو هیات علمی دانشگاه مازندران- در بازدید از نمایشگاه کتاب اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه می تواند خلا فرهنگی را در جامعه جبران کند و موجب تشویق مردم به امر مطالعه شود.

وی با بیان اینکه اگر تدابیر مناسب تری در مکان گزینی ایجاد شود، مشکلات کمتر می شود، افزود: نمایشگاه در وضع کنونی بیشتر به سمت فروشگاه کتاب گرایش پیدا کرده است.

معاون سیاسی استانداری مازندران در دوره اصلاحات با بیان اینکه در دنیا مرسوم است که در کنار نمایشگاه جلسات جنبی مانند شناسایی و رونمایی کتاب و نقد و بررسی آن انجام می شود، ادامه داد: دعوت از نویسندگان برای نقد و بررسی کتاب می تواند به اقبال بیشتر مردم و بازدید کنند گان بینجامد.

وی با بیان اینکه در جامعه ما که حوزه های عمومی نسبتا نحیف و لاغر است نمایشگاه می تواند مطلعی برای تقویت حوزه عمومی باشد تا افراد در ان مشارکت و حضور یابند، افزود: فرهنگ مطالعه آثار مکتوب قوت زیادی ندارد و با گسترش فضای مجازی تا حد زیادی فرهنگ‌ مطالعه آثار مکتوب آسیب دیده است.

کریمی مله ابراز داشت: مدیران حوزه فرهنگ و دستگاه های مرتبط در عمق بخشی به فرهنگ آثار مکتوب نقش بسزایی دارند، چرا که باید جلوی کپسولی شدن افکار و دیدگاه های شهروندان را گرفت.

*شور و اشتیاق مازندرانی ها  به شعر، ادب و خواندن کتاب بسیار زیاد است

دکتر اسماعیل آذر -استاد دانشگاه- نیز با حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب مازندران اظهار داشت: مردم ایران پر از فرهنگ‌ و تمدن اند اما مردم استان مازندران هم پر از مهر و محبت هستند .

وی با بیان اینکه بنده امسال در بیش از ۲۰نمایشگاه کتاب حضور داشتم و سخنرانی و مشاعره کردم، افزود : شور و اشتیاق مازندرانی ها  به شعر، ادب و خواندن کتاب بسیار زیاد است.

مجری برنامه مشاعره تلویزیون  گفت: یکی از کارهای بسیار خوب ارشاد، استقرار نمایشگاه در این مکان بود چرا که خانواده ها هم کتاب می خرند و هم از برنامه های جنبی نمایشگاه لذت می برند.

آذر ابراز داشت: شاعران جوان و امروز ما نیازمند مطالعه پیشین هستند و یکی از آسیب های شاعران جوان این است که فقط از گنجینه ذوق خود استفاده می کنند.



وی گفت: شعرا حتما باید با قران آشنا باشند و در این زمینه باید به شعر حافظ، مولانا و سعدی و پیشینیان مراجعه کنند.

آذر با اشاره به فعالیت فرهنگستان ادب فارسی گفت: قبل از اینکه نام خارجی کالاها بیاید باید برایش نام پیدا کرد و بعد از اینکه اسم وارد بازار شد، جا افتادن نام جدید سخت است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تلاش نمی کنم کسی را ناراحت می کنم اما کسانی که قلم به شعر باز می کنند، باید شعر را از دیروز آغاز کرده باشد و این موضوع باید نهادینه شود.

وی همچنین در خصوص نیما و شعرش اظهار داشت: با آمدن نیما تغییر فاحشی در شعر معاصر ما اتفاق افتاد، تمام شاعران نوپرداز کشور تحت تاثیر شعر نیما بودند منتها شعر سپید انشایی متغیر از شعر نیمایی است که دارای وزن و آهنگ شعرس نیما نیست.

آذر ابراز داشت: علت پرمغز بودن اشعار شاعران سده های قبل مانند نظامی این است که آنها بر سر مخزن قرآن و دین نشسته و شعر گفتند و دارای وزن سنگین است یعنی شعر های قدیم چون حافظ در محضر خداست.


  • شنبه 23 بهمن 1395-9:16

    از مازندنومه بابت پوشش چند روزه نمایشگاه کتاب تشکر می کنیم. درود بر ازاده خواهان و وطن دوستانی مثل دکتر شهابی و کریمی

    • جمعه 22 بهمن 1395-16:13

      تعجب ميكنم چرا عكس هاشمي رو گذاشتن؟؟


      ©2013 APG.ir