تعداد بازدید: 5194

توصیه به دیگران 3

شنبه 7 اسفند 1395-21:12

یک شنبه ساعت 9 صبح، وداع هنرمندان با استاد حسین طیبی

او بر گردن همه هنرمندان حق استادی داشت

مراسم وداع هنرمندان با استاد حسین طیبی ساعت 9  صبح یکشنبه در سالن اداره کل ارشاد مازندران و مراسم تشییع ساعت 10 صبح برگزار می شود+برخی پیام های تسلیت هنرمندان و مسئولان+گفتگوی مازندنومه با کیوان پهلوان، ابوالحسن خوشرو، علی حسن نژاد، حسن علی تبار و فاضل میری درباره استاد طیبی.


 مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: در پی درگذشت بزرگترین راوی موسیقی مازندران و پدر ساز لله وا -استاد حسین طیبی- پیام های تسلیت فراوانی از سوی برخی مسئولان و هنرمندان صادر شد که این پیام ها، همراه با آثار صوتی و تصویری و خبرهای مربوط به تشییع جنازه این استاد فقید، در 24 ساعت گذشته لحظه به لحظه در کانال مازندنومه بازتاب یافت.

به گزارش کانال مازندنومه، مراسم وداع هنرمندان با استاد حسین طیبی، ساعت 9 صبح یکشنبه در سالن اداره کل ارشاد مازندران برگزار می شود.

 آغاز مراسم تشییع جنازه استاد طیبی هم از ساعت 10 صبح فردا با حضور مردم و هنرمندان خواهد بود.

مسیر تشییع جنازه نیز بدین شرح اعلام شده است: ساری، انتهای خیابان دخانیات، عبور میانرو، به سمت آرامگاه امامزاده عبدالله گلچینی.

علاقه مندان استاد طیبی که از قائم شهر، بابل و شهرهای غربی استان به ساری می آیند، می توانند پیش از ورود به مرکز استان، از کمربندی جنوبی به محل تشییع جنازه برسند.

*پیام های تسلیت

برخی پیام های تسلیت مسئولان و هنرمندان دوستدار استاد طیبی در زیر آمده است:

پیام تسلیت احمدحسین زادگان -فرماندار ساری- به مناسبت درگذشت استاد حسین طیبی

در آخرین روزهای زمستان، مردی بزرگ از این سرزمین پر کشید و بهار را چشم به راه خود گذاشت.

 استاد پیشکسوت موسیقی و نوازنده ساز للـه‌وا، در این روزهای سرد زمستان، ردای رفتن به تن کرد و ساز او بی‌نوازنده ماند.

 استاد حسین طیبی در طول دوران حیات، برای موسیقی مازندران، پدر بود و این فرزند را به خوبی سرپرستی کرد.

زنده یاد استاد حسین طیبی، بنا به مشیت الهی، بار سفر آخرت بست و یکی دیگر از برگ های موسیقی مازندران، به خزان نشست.

 اینجانب درگذشت استاد حسین طیبی را به خانواده آن مرحوم و هنرمندان مازندران تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند منان، علو درجات را برای آن عزیز سفر کرده خواستارم.

نماشوت سر، ویشه بهیه خاموش
مس بلبل ناله بمو منه گوش
نامرد فلک حلقه بزو منه گوش
ونه بمردن بوردن چهار کس دوش

احمد حسین زادگان
فرماندار ساری



پیام تسلیت دهیاری و شورای اسلامی روستای سودکلا، زادگاه استاد طیبی:

درگذشت استاد حسین طیبی، پیشکسوت موسیقی را به جامعه هنری، خانواده آن مرحوم و اهالی روستای سودکلا تسلیت عرض می نماییم.

از طرف شورای اسلامی و دهیاری روستای سودکلای دودانگه ساری

پیام تسلیت امیر حسین سروی، هنرمند مرمت کار و معمار:

استاد حسبن طیبی هم رفت .

دلخوشی هامان در اندوه این هیاهوی ناموزون زندگی گاهی صدای لله وایش بود و صد افسوس که در طلیعه بهار بلبل خوش آواز همنشین ونوشه های  مازندران  به خاموشی گرایید.

آن سفر کرده که نای و نفسش همنشین لحظه ای تلخ و شیرین ما مازنی  ها بود گویی نشانی از داود داشت.

حیف که اینان تکرار شدنی نیستند در جای خویش . رحمت واسعه خداوندی که زیباست و عاشق زیبایی برای شان باد.

پیام تسلیت استاد کیوس گوران:

خبر از هجرت و رحلتِ بالا بلندی چون استاد ِ بزرگِ نی نواز -حسین طیبی - بدین کوتاهی هم می شود !؟

دیرگاه شب است و من که عصرانه جمعه روزم به زمزمه هائی به همراهی نیِ ارسلان اش صرف شد، کجا می پنداشتم - من و ارسلان - که به ساعتی بعد سوگوار هجرتِ حضرتِ استاد خواهیم شد ...!؟

تعزیتم برای که؟- که خو د نیاز به تعزیت و تسلّی دارم ...!
چه غمی دارد لله وای استاد که لب به لبِ غیر نخواهد داد.. !

من در هجمه ی خاطرات هستم و بگذارید بگویم که در سال 1350، به سفری که به انگلیس داشتم، به توصیه دوستانم، رستورانی در حوالی هاید پارک لندن یافتم که اگر اشتباه نکنم به اسم ( شندلیه ) و با مدیریتِ یک ایرانی از اهالی بابلسر بود.

 با من به هر کجای آن سوی آب که سفر می کردم -و زیاد سفر می کردم- کاستی از نی نوازی استاد طیبی همراه بود.

 با مدیر مازنی رستوران شندلیه این قرار را داشتم که به یک ساعت زمانِ صرفِ ناهار، باید نوارِ نیِ استاد طیبی پخش شود! به دوماه نخستِ سفرِ نخست ِ و سفرهای بعدی، به این قرار عمل شد ...

عشق به دیار و به هنرِ دیار یعنی همین ....!

امشب چه ام می شود؟

بروم وضو به یادها بسازم و نجوای خاطره که به کجاوه هجرتم فرا خوانده می شوم... شما به سلامت باشید.

(دل مَشتِ غرصوئه ، دارنه میلِ زار اَمشو
زارِ صنوبر و ، سور و اسپیار  امشو)



پیام تسلیت طیار یزدان پناه لموکی، پژوهشگر

 این جانب  مراتب همدردی خود را نسبت به از دست شدن دومین  استاد فقیدِخود آموخته، پس از استاد بلند آوازه احمد محسن پور  -زنده نام حسین طیبی- ابراز داشته و امیدوارم کانون های فرهنگی هنری استان، کشور و دوستداران فرهنگ و هنر و حامیان صدیق آن ها نسبت به برگزاری مراسم خاکسپاری آن ارثیه مهم فرهنگ وهنر مازندران  و ایران از هیچ کوششی دریغ ننمایند.شکیبایی خانواده گرامی اش را آرزمندم.

پیام تسلیت دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی مازندران:

 نوای ساز استاد حسین طیبی با زندگی وخاطرات مازندرانی ها عجین شده و هیچ گاه فراموش نخواهد شد. دلنشینی ساز "لله وا"زنده یاد طیبی در خاطره موسیقیایی علاقه مندان به موسیقی فاخر و بومی ثبت شده است. 

او احیاگر و پدر این ساز بومی  محسوب می شود.

 نام و یاد او به ویژه با توجه به فعالیت‌های هنری ایشان، حضور و اجرای صحنه‌ای موسیقی در ایران در خاطره علاقه مندان به موسیقی مقامی و بومی به نیکی خواهد ماند.

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران

 پیام تسلیت بخشدار دودانگه به مناسبت درگذشت استاد حسین طیبی:

منطقه هنرمندپرور دودانگه بزرگترین موسیقیدان فولکلور و مردمی خود را از دست داد.

بسیاری از مردم دودانگه و نیز مازندران با "لله وا"ی استاد حسین طیبی زندگی کردند و او احیاگر و پدر این ساز بومی ما محسوب می شود.

این جانب در گذشت نوازنده و پیشکسوت موسیقی مازندران و پدر ساز بومی لله وا "استاد حسین طیبی"را به هنرمندان و هنر دوستان و خانواده محترم شان بالاخص فرزند هنرمند ایشان ارسلان طیبی و مردم دودانگه و سودکلا تسلیت عرض می کنم.

جهانبخش عشوری، بخشدار دودانگه



*هنرمندان از استاد می گویند

به مناسبت درگذشت استاد حسین طیبی، رضا شریعتی -خبرنگار مازندنومه- با تعدادی از هنرمندان استان گفتگو کرد.

حسن علی تبار -نوازنده نی و خواننده بابلی- در گفت وگو با مازندنومه گفت: اگر استاد طیبی نبود امروز ساز لله وا فراموش شده بود و هنرمندان این دیار  با تلاش ایشان است که این ساز را دارند.

این هنرمند با اشاره به حضور خود به همراه اسماعیل عبدی نزد استاد طیبی عنوان کرد: استاد در حالی که حال نامساعدی داشت با شنیدن صدای لله وا و موسیقی مازندرانی بلند شد و  به نواختن ساز اقدام کرد.

* گرگ اجل یک یک از این گله می برد

ابوالحسن خوشرو -خواننده برجسته و نوازنده لله وا- هم در گفت و گو با ما با قرائت این بیت که «گرگ اجل یک یک از این گله می برد / گله را ببین که چه آسوده می چرد»، گفت: حسین طیبی وزنه موثر موسیقی مازندرانی و مشوق هنردوستان بود.

وی با بیان اینکه او با نی اعجاز می کرد، اظهار کرد: ما در برابر او هنرمند به حساب نمی آئیم و از پیشگاه خداوند می خواهم ما را ببخشاید که نتوانستیم قدر چون اویی را بدانیم.

خوشرو با بیان اینکه امیدوارم تا در بزرگداشت او کوتاهی نکنیم، خاطرنشان کرد: با او خاطرات مشترک زیادی داشتیم و حتی سه تا چهار کاست را با هم ضبط کردیم.

این خواننده شهیر قائم شهری با بیان اینکه وی دلسوز هنر مازندران بود، تصریح کرد: از همجواری با طیبی لذت می بردیم، حتی گاه در کار با ما بحث و اشتباهات مان را گوشزد می کرد.

* طیبی هنرمند با نبوغ موسیقی و خوانندگی

علی حسن نژاد با بیان اینکه بدون شک طیبی نماینده و تدوین کننده ساز لله وا است، گفت: اگرچه این نوع ساز قبل از طیبی در میان مردم جایگاه داشت، اما پیگیری های طیبی و نبوغش در ساز لله وا زبانزد خاص و عام بود.

این پژوهشگر مازندرانی با بیان اینکه مجموعه شرایط رشد و نمو طیبی (دامداری و گالشی، برخورد با لله وا نوازان و خوانندگان زمان خودش، حضور جشنواره ها و رسانه ها و پس از آن آشنایی با موسیقی دستگاهی و مدرن) دست به دست هم دادند تا طیبی اسطوره لله وا مازندران قلمداد شود، خاطر نشان کرد: از طرفی هم تشنگی موسیقی مازندران و ظهور تکنولوژی نظیر ضبط صوت 1345 به بعد و هم چنین راه اندازی پست های رادیو دست به دست هم دادند تا طیبی به عنوان یک خواننده بزرگ شکل بگیرد.

حسن نژاد با بیان اینکه زیاد تاکید بر لله وای طیبی می شود، اظهار کرد: در حوزه آواز هم طیبی هم به عنوان راوی و هم به عنوان کسی که چندین آهنگ ساخته و روایت کرده است، از برجستگان بود.

سرپرست گروه آیینی زندگی با بیان اینکه او در حوزه آواز بسیار خوب می خواند، تصریح کرد: افتخار این را داشتم که در چند سال اخیر علاوه بر اینکه مستندی با ایشان کار کردم که در صدا وسیما کار شد، هشت مستند ده دقیقه ای با ایشان کار و تمام آثارشان را ثبت و ضبط کردم.

حسن نژاد با بیان اینکه بعد از راه اندازی نی ده بند و ساخت آن، اولین لله وا را به من و پسرم داد، اظهار کرد: او می گفت: «حتما ته وچه ونه لله وا نواز بوه »، این لله هنوز نزد من و پسرم است که امیدوارم ان شالله برایش میراثی شود.

*داشته های فرهنگی و هنری را قدر بدانیم

کیوان پهلوان -پژوهشگر موسیقی بومی ایران و مازندران- در گفت وگو با مازندنومه با بیان اینکه طیبی از بزرگان موسیقی مازندران به ویژه در ساز لله وا بود، گفت: اگر شخصیتی نظیر طیبی اجرای موسیقی لله وا نمی کرد، موسیقی مازندران آینده ای تیره وتار داشت.

او با بیان اینکه طیبی بر گردن تمام هنرمندان حق استادی داشت، به تعریف خاطره ای از این استاد فقید پرداخت و عنوان کرد: سال 75 یا 76 ایشان به اتفاق استاد خوشرو در تهران برنامه ای داشتند، بعد  از برنامه به منزل شخصیم دعوت شان کردم. پذیرفتند و به اتفاق استاد خوشرو تشریف آوردند.

پهلوان با اشاره به حضور پدر ومادرش در منزل گفت: خانواده مازندرانی ما از حضور این دو هنرمندان مشعوف شدند و وقتی که ایشان ساز زدند تمام مدت مادر و پدرم گریه می کردند.

این پژوهشگر سوادکوهی مقیم تهران، با بیان اینکه لله وا در فضای چوپانی احساسات همه را بر می انگیزد، تصریح کرد: باید قدر داشته های فرهنگی و هنری را بدانیم.

*طیبی از گنجینه های فرهنگی و هنرمندان اصیل موسیقی مازندران بود

فاضل میری -نوازنده لله وا و نی- با بیان اینکه طیبی از گنجینه های فرهنگی و هنرمندان اصیل موسیقی مازندران بود، گفت: هنرمندان بسیاری از آثار ایشان بهره می برند و همیشه پای کار ایشان هستند.

او با بیان اینکه پرندگان و موجودات مختلف از نوای نی مرحوم طیبی لذت می بردند، تصریح کرد: متاسفانه خاطره مشترکی از ایشان ندارم اما از موسیقی این استاد استفاده می کردم.

این هنرمند قائم شهری با بیان اینکه در ایران به هنرمندان توجه زیادی نمی شود، اظهار کرد: 24 و25 اسفند قرار بود کنسرتی را  به خوانندگی استاد خوشرو در جویبار برگزار کنیم که تنها به اجرای 25 اسفند مجوز دادند.

*مطلب مرتبط

استاد «حسین طیبی» درگذشت

استاد حسین طیبی در بیمارستان


  • سنگچالی مردیپاسخ به این دیدگاه 2 0
    دوشنبه 9 اسفند 1395-1:51

    روحت شاد استاد، امید که جوانان برومند این خاک بوم، قدم در راهت بگذارند و همچنان چراغ موسیقی فاخر مازندرانی را پر فروغ دارند.

    • يکشنبه 8 اسفند 1395-19:59

      روحش شاد باد

      • عارف کمرپشتیپاسخ به این دیدگاه 3 0
        يکشنبه 8 اسفند 1395-12:5

        تقدیم به روان پاک انسان برگزیده، استاد حسین طیبی(ره)
        بزرگی و رادی به اجداد نیست به بانگ رسا و به فریاد نیست
        هر آن کس به انسان شدن شد بزرگ نگرداندش خرد چرخ سترگ

        • میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپاپاسخ به این دیدگاه 3 0
          يکشنبه 8 اسفند 1395-8:5

          با سلام و عرض ادب
          این روزها چهره شهر و روستا در مازندران در غم از دست دادن استادی بزرگ و نوازنده بزرگ ساهپوش شده است و همه هنرمندان و شاگردان استاد از او سخن می گویند . و بنده هم به عنوان عضو کوچکی از دوست داران هنر و علاقمند به استاد طیبی بزرگوار هرچند در غربت و در شهر بندر عباس هستم از ته دل این مصیبت را خدمت خانواده این مرحوم و به پسر ایشان جناب ارسلان طیبی تسلیت عرض می کنم:

          ته که بوردی لله وا بورده شه سه
          نفس خسه ونه وا بورده شه سه
          ته که بوردی مله ماتم بهیته
          امیری و ته نجما بورده شه سه

          روحش شاد و یادش گرامی باد


          ©2013 APG.ir