تعداد بازدید: 3842

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 23 بهمن 1385-0:0

آبگيري قبل از کاوش

در حالي كه كاوش‌ها در گورستان باستاني لفورك به اتمام نرسيده، سد البرز به زمان آبگيري نزديك مي‌شود.


در حالي كه كاوش‌هاي باستان‌شناسي در پشت سد البرز و در گورستان باستاني لفورك نيمه تمام مانده، سد البرز به زمان آبگيري خود نزديك مي‌شود و مسئولان آن كمترين همكاري را از باستان‌شناسان دريغ كرده‌اند. 

 

«مهدي عابديني»، سرپرست كاوش‌هاي باستان‌شناسي در گورستان باستاني لفورك سواد كوه دراين‌باره گفت:« نخستين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در اين گورستان نشان داد كه حدود 3 هزار سال قدمت دارد و هيات باستان‌شناسي موفق به كشف سه تدفين منحصر به فرد از دوره عصر آهن (1500 تا 550 پيش از ميلاد) در اين گورستان شدند. به همين علت پيشنهاد يك فصل كاوش باستان‌شناسي ديگر نيز به مسئولان سازمان آب منطقه‌اي مازندران داده شد كه هنوز موافقت آن‌ها اعلام نشده است.» 
 
عابديني گفت:« نخستين فصل از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در گورستان لفورك با بودجه هيات باستان‌شناسي انجام گرفت؛ در حالي كه پرداخت اين بودجه به عهده مسئولان سد بود و هنوز هم سازمان آب منطقه‌اي بدهي خود را به هيات باستان‌شناسي نپرداخته است.» 
 
آخرين مطالعات باستان شناسي و مستند نگاري محوطه پشت سد البرز نشان مي دهد 6 گورستان باستاني و تاريخي به همراه 9 روستا و چندين امامزاده، قربانيان آبگيري سد البرز هستند.  
گورستان لفورك و تپه چاشت خوران از دوره عصر آهن، گورستان اسپوكلا و آهه از دوره اواخر ساساني و اوايل اسلامي و گورستانهاي نرگس جار و اوتي سر از دوره هاي اسلامي ازجمله گورستانهاي باستاني و تاريخي محوطه هستند كه زير آب مي روند. 
 
عابديني گفت:« ساخت و ساز سد به سرعت ادامه دارد و با پيشرفتي كه حاصل شده احتمالا سال آينده سد البرز آبگيري مي‌كند. در صورت آبگيري اين سد يكي از محنصر به فردترين گورستان‌هاي دوره عصر آهن بدون تكميل شدن اطلاعات باستان‌شناسي غرق مي‌شود.» 
كشف گوشواره‌هاي طلا و نقره و اجسادي كه ميان پوششي از سفال تدفين شده‌اند ازجمله يافته‌هاي باستان‌شناسي در اين گورستان است.  
همچنين از اين گورستان اجسادي بدست آمده كه به نژاد هايپر دوليكو سفال (سردرازهاي كامل) مشهورند و اين نژاد اكنون ديگر در مازندران ديده نمي‌شود.(chn)


    ©2013 APG.ir