تعداد بازدید: 3409

توصیه به دیگران 5

شنبه 21 اسفند 1395-8:22

گفت و گو با لطف الله آجدانی مورخ و پژوهشگر تاریخ معاصر ایران

چرا ایران به روحانی نیاز دارد؟

آجدانی: روحانی و دولت تدبیر و امید به رغم برخی ناکامی ها و انتقادها در بعضی از حوزه ها، به طور نسبی در بسیاری از حوزه ها موفق بوده و دستاوردهای درخشانی داشته است/ حمایت از روحانی حمایت از یک شخص نیست، حمایت از تفکر و فرهنگ اصلاحات و اعتدال برای تقویت مصالح نظام و منافع ملی است/ تلاش برای پیروزی روحانی در انتخابات 96 یعنی تلاش برای تداوم عقلانیت و اعتدال در امور و امید به فردایی بهتر برای ایران و ایرانیان.


مازندنومه، سرویس سیاسی: لطف الله آجدانی -پژوهشگر تاریخ معاصر ایران- در گفت و گو با مازندنومه از علل و دلایل نیاز ایران به حسن روحانی و ضرورت حمایت ایرانیان از او و تداوم دولت تدبیر و امید در ایران گفته است. متن کامل گفتگو در زیر آمده است.

مازندنومه: عملکرد دولت یازدهم را در حوزه های مختلف چگونه ارزیابی می کنید؟  ابتدا از حوزه اقتصادی بیان بفرمایید.

آجدانی: به رغم  واقعیت پاره ای ناکامی ها و ضعف ها و انتقادها به بخشی از عملکرد دولت تدبیر و امید، عملکرد رییس جمهور روحانی و دولت تدبیر و امید با توجه  به موانع خارجی و داخلی، به ویژه کارشکنی های غیرقانونی و فراقانونی دلواپسان افراطی علیه دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید، به طور نسبی و با درجات متفاوتی در بسیاری از حوزه ها موفق بوده است.

رییس جمهور روحانی  در سال 92 در شرایطی دولت را  تحویل گرفت که وارث حدود 700 هزار میلیارد تومان بدهی و صدها میلیارد تومان تعهدات پیش خور شده دولت و هزاران پروژه نیمه تمام و راکد و هزاران کارخانه و شرکت های صنعتی و بازرگانی نیمه فعال روبه مرگ برجای مانده بسیاری از سیاست ها و برنامه های غلط  دولت پیشین  بود.

در چنین شرایطی، روحانی و دولت او با تدبیر توانست با کاهش نرخ رشد تورم از حدود 46 درصد به حدود 9 درصد؛  بهبود رشد اقتصادی کشور از حدود منفی 6 درصد به  حدود  مثبت 4 درصد؛ کاهش شاخص  فلاکت از حدود  51 درصد به حدود 22 درصد؛  کاهش نرخ  رشد بیکاری بیش از 12 درصد به کمتر از 11 درصد؛ کاهش نرخ سود بانکی بیش از  30 درصد به 17 درصد؛ افزایش  46 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی و 30 درصدی محصولات غیر نفتی؛ افزایش چشمگیر جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران و افزایش درآمدهای گردشگری خارجی در کشور، لغو و کاهش بسیاری از تحریم های خارجی علیه ایران گام های خوبی روبه جلو بردارد و این ها  نمونه هایی از عملکرد و  خدمات امید بخش  دولت تدبیر و امید در حوزه های اقتصادی است.

مازندنومه: در سایر حوزه ها دولت روحانی چه برای مردم ایران آورد؟

در حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز با تلاش دولت تدبیر و امید، شاهد افزایش چشمگیر ضریب امنیت داخلی، گسترش آزادی های سیاسی و مدنی برای مطبوعات و تشکل های سیاسی و نهادهای مدنی؛ بهبود وضعیت چاپ و نشر کتاب و توسعه فعالیت های هنری ؛ بهبود وضعیت علمی دانشگاهها و گسترش نسبی ارتباط دانشگاه و صنعت و توسعه شرکت های دانش بنیان؛ گسترش خدمات چشمگیر در حوزه بهداشت و درمان و خدمات بیمه ای به ویژه طرح بیمه همگانی سلامت همه ایرانیان برای اولین بار در ایران و تحت پوشش قرار دادن بیش از 15 میلیون ایرانی محروم از خدمات بیمه ای؛ رویکرد اعتدالی دولت تدبیر و امید برای تقویت نگرش بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت های مدیریتی اصلاح طلب و اصولگرای معتدل برای کاهش تنش های جناحی، افزایش روحیه قانونگرایی دولت، تدبیر در سایه حمایت ها و منویات مقام معظم رهبری در سیاست خارجی و کاهش تنش های بین المللی به ویژه موفقیت برجام و دستاوردهای سیاسی و اقتصادی مثبت آن در لغو کاهش بسیاری از تحریم های خارجی علیه ایران به ویژه در زمینه پتروشیمی و خدمات حمل و نقل، به رسمیت شناختن بین المللی حق قانونی برنامه های هسته ای ایران و نیز بسته شدن پرونده پی . ام .دی ایران با زبان و گفتمان منطق و گفت و گو و نیز دیپلماسی صلح آمیز مبتنی بر اقتدار دولت و عزت ملت در راستای کاهش خطر جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب منویات مقام معظم رهبری بودیم و این ها بعضی از دستاوردهای درخشان رییس جمهور روحانی و دولت تدبیر و امید است که بذرهای امید را در کشور و در میان بسیاری از ملت برای حفظ و تقویت مصالح نظام و منافع ملی کاشته است.

مازندنومه: پیش بینی شما از چگونگی و میزان اقبال عمومی مردم از روحانی و  دولت تدبیر و امید در انتخابات دوازدهمین انتخابات رییس جمهوری اسلامی ایران در سال 1396 چیست؟

آجدانی: جدای از عملکرد و دستاوردهای مثبت و موفقیت نسبی رییس جمهور روحانی و دولت یازدهم در بسیاری از حوزه های مختلف در عرصه های داخلی و خارجی؛ معتقدم بسیاری از ملت ایران با آگاهی از ضرورت تداوم تفکر و فرهنگ اعتدال و رویکرد اصلاح طلبی با هدف برون رفت از بحران ها و تنگناهای موجود داخلی و خارجی، بهترین و کارآمد ترین راه حل برای حفظ و تقویت مصالح نظام و منافع ملی را در حمایت از روحانی و تداوم دولت تدبیر و امید در ایران جست و جو خواهند کرد.

قطعا" نه بر حامیان روحانی و دولت تدبیر و امید و نه بر خود رییس جمهور روحانی و دولت تدبیر و امید پوشیده نیست که با توجه به تجربه دولت یازدهم، دولت تدبیر و امید نیازمند بعضی بازنگری و تغییرات اصلاحی در بعضی از سیاست ها، برنامه ها، و عزل و نصب های مدیریتی خود در بعضی از حوزه ها در سطوح مختلف است. بازنگری ها و تغییراتی که موجب موفقیت بیشتر دولت تدبیر و امید در نظام مدیریت اجرایی و خدمت بیشتر و بهتر به ملت خواهد بود.

 بدون هیچ تردیدی، به نظر می رسد به رغم مواضع افراطی بعضی از مخالفان روحانی و دولت تدبیر و امید و افزایش توهین ها و تخریب ها علیه روحانی و دولت تدبیر و امید، اکثریت ایرانیان به تداوم روحانی و دولت تدبیر و امید به عنوان یک ضرورت برای تداوم اصلاحات و اعتدال در چارچوب مصالح نظام و منافع ملی در ایران باور دارند.

همین باور، به رغم موانع و مشکلات پیش روی روحانی و دولت تدبیر و امید، همدلی اکثریت مردم از اقشار مختلف اجتماعی و گروههای مختلف سیاسی از اصلاح طلبان و بخشی از اصولگرایان معتدل که افراطی گری را آفتی برای نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی می دانند را افزایش و این همدلی و همگامی، زمینه های پیروزی روحانی در یک رقابت سالم و عادلانه  و قانونمند در انتخابات اردیبهشت سال 96 را تسهیل خواهد کرد.

از این رو تاکید می کنم با همدلی و وفاق  احزاب و تشکل های سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل و حامیان اجتماعی آنان از اقشار و سطوح مختلف اجتماعی و در یک رقابت انتخاباتی سالم، عادلانه و قانونمند، پیروزی روحانی آسان ترین گزینه برای پیش بینی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال 96 خواهد بود.

افزایش نگرانی های رقبای روحانی از یکسو و وجود تفرقه شدید انتخاباتی میان آنان از سوی دیگر و نیز  افزایش بعضی اقدامات غیر قانونی و فراقانونی  شدید و گسترده مخالفان افراطی روحانی و دولت تدبیر و امید در استفاده از ابزارهای توهین و تخریب و تهدید علیه روحانی و دولت تدبیر و امید ، بهترین نشانه های ناامیدی و هراس رقبا و  مخالفان  روحانی و دولت تدبیر و امید از  تکرار اراده اکثریت ایرانیان برای حمایت از  روحانی و جریان اصلاحات و اعتدال در سال 92، برای پیروزی و تداوم ریاست جمهوری روحانی و دولت او در انتخابات سال 96 در ایران است.


  • شنبه 21 اسفند 1395-8:31

    درست ميگه اقاي اجداني.ايران براي اين به روحاني نياز دارد....


    ©2013 APG.ir