تعداد بازدید: 3886

توصیه به دیگران 3

سه شنبه 29 فروردين 1396-7:33

پیشنهادی برای قلب ساری؛

میدان ساعت را به وقت فرهنگ و تاریخ کوک کنیم

مهندس اسفندیار عشوری: من قلب شهرم را دوست دارم و برای اینکه بانشاط تر بتپد برایش نقشه هایی کشیده ام. بر این باورم که میدان ساعت باید به وقت فرهنگ و تاریخ ساری کوک شود و صدایش گردشگران را مسحور کند تا اندکی در کنارش اتراق کنند و لذتی فرهنگی ببرند.


 مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، اسفندیار عشوری، کارشناس ارشد عمران و رییس اسبق شورای شهر ساری: میدان ساعت «نماد ساری» است. برجی که ساروی ها قرارهای شان را پای آن می گذارند و همه راه ها در این کهن شهر به آنجا ختم می شود. اما اگر چند دقیقه ای در این میدان توقف کنید با چه صحنه ای مواجه خواهید شد؟

 در اطراف این میدان نه خبری از بازارچه صنایع دستی است و نه بافت کهن آن یکدست شده است.

ساختمان شیر و خورشید که در پهلوی اول ساخته شده و اینک مرکز بهداشت است، امروز اگرچه هنوز سرپاست اما در جوارش ابنیه‌ای بی ربط روئیده، بدون اینکه هیچ طرح جامعی برای یکسان سازی این بافت مهم شهری در کار باشد.

حمام قدیمی ابتدای خیابان مدرس تا سال ها پاتوق معتادان بود و حالا هم که چهارقفله اش کرده اند هیچ کس سراغش را نمی گیرد، گویا سرنوشت این حمام خاطره انگیز فراموشی است.

در خیابان انقلاب مطلقا اثری از تاریخ ساری به جای نمامده و خیابان جمهوری هم با آن چنارهای سربرافراشته یادگار کوچه های قدیمی ساری است که حالا پر شده از ساختمان های زشت و بدقواره.

خلاصه اینکه در این قلب تاریخی به جز صدای بوق تاکسی ها و ازدحام پرهیاهوی انسان‌ها و فروشگاه‌های نان و شیرینی که اکثرا در اختیار غیربومی هاست، خبری از فرصت تنفس عمیقِ تاریخی و فرهنگی نیست.

آیا میدان ساعت مثل میدان نقش جهان اصفهان یا سبزه میدان رشت یا بسیاری از مراکز قدیمی شهرهای دیگر هویت فرهنگی ما ساروی ها هست؟ آیا این ناقوس قدیمی که سحرگاهان ما را با آفتاب آشتی می دهد و شامگاهان به سمت خانه هایمان بدرقه مان می کند نسبتی با آن روزهای خاطره انگیز دارد؟

پاسخ من منفی است. به نظر من هیچ ایده اثرگذار و بدردبخوری برای این میدان در کار نبوده، در صورتی که اگر آن را جدی بگیریم می تواند به یکی از زیباترین پاتوق های فرهنگی و هنری شمال ایران بدل شود.

از گذشته دور آرزومند چنین کاری بودم و حالا برآنم که اگر با اعتماد همشهریان عزیزم مجددا" راهی شورای شهر ساری شدم، طرح تبدیل میدان ساعت تا شعاع 200 یا 300 متری را به مرکزی فرهنگی، تاریخی و گردشگری پیگیری کرده و در جهت عملی شدن آن از هیچ کوششی دریغ نکنم.

این میدان باید ترکیبی باشد از غذاخوری های سنتی( قهوه خانه، کافی شاپ، سالن پذیرایی)، مراکز خرید صنایع دستی، پاتوق های فرهنگی و هنری( مثل خانه شعر، داستان یا خوشنویسی)، فروشگاه های خاطره انگیزی قدیمی و بسیاری از ملزومات یک پاتوق فرهنگی.

من قلب شهرم را دوست دارم و برای اینکه بانشاط تر بتپد برایش نقشه هایی کشیده ام. بر این باورم که میدان ساعت باید به وقت فرهنگ و تاریخ ساری کوک شود و صدایش گردشگران را مسحور کند تا اندکی در کنارش اتراق کنند و لذتی فرهنگی ببرند.

 


  • جمعه 1 ارديبهشت 1396-1:26

    به حق بايد اين دوره افراد با برنامه و با ايده نو و بزرگ انتخاب بشن ، بهترين كمك به شهرمون انتخاب درست و به دور از قبيله و جناحي نگاه كردن هست ، مطمئنم اقاي عبوري شهردار عزيزمون هم نيازمند ياري افراد و انسان هاي شايسته و با دانش هستن تا با تجربه اندوخته شده در اين ٤ سال گام هاي بزرگتر بردارن و نواقص گذشته را برطرف سازند. شهردار عزيز اعضاي محترم شوراي شهر آينده انجام پروژه توسط شما با مشكلات و محدوديت هايي همراه هست و مردم هم ميدانند اما كيفيت بسيار مهمتر از كميت هست.براي نمونه يك مثال كوچك عرض نمايم خدمت همشريان محترم و كاركنان شهرداري . پار ك آزادگان واقع در خيابان سعدي يا ميرزا زماني بعد ساليان توسط شهردار عزيز بازپيرايي شد اما به خدا ادم ناراحت ميشه ميبينه سنگ فرش پارك همش ايراد داره و روزاي باروني آب جمع ميشه توش يا اينكه نيمكت و مبلمان پارك به اندازه اي ي ي ي غير استاندارد و بد هست كه يك فرد حتي نميتونه روش بشينه از شهردار منطقه خواهشمنديم به اين نواقص توجه كنن چون واقعا اين پارك كاربران مسن و پا به سن گذاشته زيادي داره حتي به خاطر كتابخونه جوانان بسياري از پارك آزادگان استفاده ميكنند. واقعا منطقه ما مدتي هست فراموش شده و تغييرات كمي توش شاهديم. اما منم مثل همه شهروندان ساروي به آينده شهرم با آقاي عبوري اميدوارم و ميدونم مهدي عبوري از همه مشكلات عبوري سرافرازانه خواهد داشت.

    • پنجشنبه 31 فروردين 1396-8:49

      ای کاش کنار همه ی مغازه ها و رستوران ها، به درختها و گونه های طبیعی بومی ساری هم اشاره می کردید تا شهر بی درخت ما، به شاخه ای از افکار شما ، کمی سبز گردد.

      • قلب شهر کجاست ؟ پاسخ به این دیدگاه 3 1
        چهارشنبه 30 فروردين 1396-17:26

        آیا براستی میدان ساعت ، قلب شهر ساری است ؟ آقای عشوری تازه از راه نرسیذ ه اید ،با زبان خودمانی باید از شما پرسید تا اِسا کجا بودی ؟ ؟
        استغفرالله اگر مخالف انتخاب شما و یا هر کدام از داوطلبان باشم اما تقاضایی دارم خواهش می کنم اگر توانستید از درون فضای مسجد جامع ساری و از داخل شبستان آن به بنا یی زشت در بیرون و در چشم انداز پیرامون مسجد نگاهی بیندازید ، بنای مورد بحث در سمت شمالی مسجد قد علم کرده ، متاسفانه چشم را می آزارد . سال ها از ایجاد این بنا ی نا هنجار گذشته اما هنوز هیچ اقدام در مورد آن صورت نگرفته است . مستحضریذ مسجد جامع ساری مهمترین و قدیمی ترین بنای تاریخی و فرهنگی مرکز استان یعنی ساری است .

        • چهارشنبه 30 فروردين 1396-15:56

          ساعت خواب داداش..

          • چهارشنبه 30 فروردين 1396-14:46

            عشوری و ایرانمنش با هم آندند و ظاهرا ایرانمنش روی عشوری اثر گذاشت که ایشون طرح گردشگری می دهند حالا ببینیم آیا ایرانمنش هم اثر پذیری داشت و طرح عمرانی می دهد ...

            • چهارشنبه 30 فروردين 1396-13:10

              درود بر مردان بزرگ انديش اين شهر ، اميدواريم در شوراي جديد روح تازه اي بر كالبد اين شهر دميده شود و با طرح هاي بزرگ و مشاوران برجسته زيباسازي و معماري اين شهر از زشتي و نازيبايي پاك شود ، از جناب دكتر عبوري خواهشمنديم به زيباسازي خيابان فرهنگ توجه بيشتري بشه وروح تازه اي به اين خيابان بدهند چون بيشتر افراد و جوانان اين شهر عصرها در اين خيابان و كوچه هاي مرتبط با اون قدم ميزنند . شبهاي خيابان فرهنگ دلگير هست و نور كافي وجود نداره و بعضي سازه ها مثل مغازه و ديوارهاي قديمي و همين حمام مرمر چهره اي زشت به اين خيابان داده. زنده باد عاشقان ساختن ساري بزرگ ، زيبا و پيشرفته

              • چهارشنبه 30 فروردين 1396-11:35

                ایران در داشتن پتانسیل گردشگری طبیعی دارای رتبه 5 است ولی در اقتصاد گردشگری رتبه 97 باید همه آنهایی که دستی در کار گردشگری دارند کوشش کنند تا خود را رتبه 97 به رتبه 5 برسانیم

                • سه شنبه 29 فروردين 1396-19:33

                  زنده باد عشوری

                  • پنجشنبه 31 فروردين 1396-8:45

                    خدا می داند که چقدر از این زنده باد و مرده باد بیزارم. بیایید خوبیهای همدیگر را تقویت و نواقص هم را بدون هیچ زنده باد و مرده باد به درستی نقد کنیم تا خودمان و جامعه مان را از مرگ تدریجی نجات دهیم. سپاس مازندرانی

                  • سه شنبه 29 فروردين 1396-15:45

                    با سپاس از مهندس عشوری وآرزوی موفقیت
                    همه شهرهایی که نشانی از تاریخ وتمدن دارند سعی میکنند از آن به عنوان نماد شهری وبیان هویت تاریخی شهر استفاده نمایند وساختمانهای مدرن را از بافت های قدیمی دور نمایند هر چند بناهایی که با عنوان ساختمان مدرن با بهربردن از تکنولوژی روز کشور ساخته میشود نه تنها سنخیتی با هویت شهری وبافت فرهنگی شهر ندارد بلکه از ملزومات اولیه ساختمانهای مدرن نیز برخوردار نيستند و نمیتواند حس امنیت وآرامش را در شهروند القا نماید .تمرکز بر بافت های قدیمی شهر وحفظ تمدن کهن شهر ساری بی شک نیاز به نمادی دارد که در مرکزیت شهر واقع شده باشد میدان ساعت از این جهت موقعیت مناسبی دارد وامید است شورای شهر در دوره پنجم در جهت حفظ وگسترش هویت شهری گام بردارد .

                    • سه شنبه 29 فروردين 1396-15:30

                      بسیار عالی

                      • قاسمعلی ایران منشپاسخ به این دیدگاه 7 0
                        سه شنبه 29 فروردين 1396-9:42

                        این طرح شدنی است زیرا این قابلیت در میدان ساعت وجود دارد و میشود آنرا بعنوان آبروی ساعت رقم زد ...
                        مهندس عشوری هم که با شناسنامه و رزومه قابل قبول پا به میدان گذاشته اند می توانند این طرح را عملی کنند ...
                        کوه ، حنگل ، دشت ، رودخانه و دریا از آیتم هایی است که هیچ شهرستانی در کشور همه ی اینها را با هم ندارد و به واقع خداوند منان اینها را یکجا به ساری داده است و لذا می توان ساری را قطب گردشگری کرد...
                        ساری باید از حالت گذر بودن برای گردشگران خارج شود و به مقصد گردشگری تبدیل شود ...
                        ساری را باید شهر پایدار ساخت .
                        سپاس

                        • سه شنبه 29 فروردين 1396-8:39

                          ایده ای بسیار جالب بود که شاید در ذهن بسیاری از مردم ساری همانند تغیر پادگان وجود داشت ولی توسط آقای عشوری بیان شد امیدوارم همه آنهایی که در شورای بعدی وارد شورا می شوند این مهم را جزء اولین الویت های خود قراردهند / البته این مهم اگر روزی اجرایی شود امیدوارم به سرنوشت پادگان دچار نشود که جنگلی از ساخت و سازها جای فضای سبز را گرفت


                          ©2013 APG.ir