تعداد بازدید: 3595

توصیه به دیگران 2

دوشنبه 15 خرداد 1396-8:58

چند پیشنهاد برای تعیین شهرداران جدید

مریم پروین -مدیر عامل سازمان مردم نهاد حفظ و توسعه ی حقوق شهروندی مازندران- برای اعضای شوراهای پنجم، چند پیشنهاد برای انتخاب شهرداران مطرح کرده است. او نوشته: اعضای شوراها باید با انسجام بیشتر این مساله ی مهم را مدیریت کنند تا در تصمیم سازی و تصمیم گیری به شکل مطلوب عمل کنند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، مریم پروین، مدیر عامل سازمان مردم نهاد حفظ و توسعه ی حقوق شهروندی مازندران: قانون وظایف شوراها را مشخص کرده است و هر چقدر شوراها به وظایف خودشان آشنا و اعضای آنها تعامل بیشتری داشته باشند قطعا کارکرد بهتری خواهند داشت.

سه دوره ی چهارساله و یک دوره ی تقریبا هفت ساله در مجموع حدود بیست سال از عمر شوراها می گذرد و انتظار می رود شوراها با توجه به عمر خود به یک عمق و بلوغ اجتماعی رسیده باشند و شهروندان به حضور شوراها افتخار کنند. ولی متاسفانه و در حالی که اعضای شورا ها می توانند سرمایه های خوبی برای شهرها باشند، شاهدیم که چگونه در بسیاری از شهرها اعضای شوراهای قبلی با ریزش آرا کنار زده شدند و مردم به افراد جدید با توجه به سوابق و تبلیغات و برنامه های شان رای دادند .

قطعا انتظارات مردم نسبت به منتخبان جدید انتظارات متفاوت تری از گذشته است.

یکی از مهمترین وظایف شوراها انتخاب شهردار است که این روزها در شهرهای مختلف کشور بحث از انتخاب شهردار، از لابی های پشت پرده و روی پرده برای متقاعد کردن اکثریت اعضا برای به کرسی نشستن شهرداران خبر می دهد .

در بیشتر شهرهای مازندران انتخابات شوراهای شهر تایید شد و اینک  این پرسش  که چه کسی شهردار می شود یکی از دغدغه های منتخبان مردم و بسیاری از رای دهندگان است .

معیارهای انتخاب شهردار را قانون با توجه به جمعیت شهرها مشخص کرده است .

انتخاب شهردار در یک شهر قطعا مهمترین نقش را در توسعه و پیشرفت و موفقیت پویایی شهر خواهد داشت .

در بیشتر شهرها اعضای شوراها از طریق ادارات، ارگانها و نهادهای مختلف جمعی و فردی، با شهرداران پیشنهادی مختلفی مواجه هستند که گاه اعضائ شورا را با بحران تصمیم گیری مواجه خواهد کرد. از طرفی انتخاب هیئت رئیسه شوراها هم در روند انتخاب شهرداران بی تاثیر نیست .

جلسات محفلی برای متقاعد کردن اعضای شورای شهر، جلسات فردی و یا گروهی، تحت فشار قرار دادن بعضی از اعضا  از طریق افراد و گروههای مختلف که نقش مهم و موثری در انتخاب شدن این اعضاء داشتند، وعده‌ های متفاوت و بسیاری از موارد دیگر استقلال و عقلانیت لازم برای یک انتخاب درست را از شوراها سلب می کند.

اعضای شوراها باید با انسجام بیشتر این مساله ی مهم را مدیریت کنند تا در تصمیم سازی و تصمیم گیری به شکل مطلوب عمل کنند.

اشتباه در انتخاب شهردار بزرگترین ضربه کاری به شهرها و بدنه شوراها ست. با اینکه در اکثر شهرداری ها منابع انسانی مازاد داریم ولی متاسفانه شهرداری و نهادهای ناظر نتوانستد بخشی از منابع انسانی را که قابلیت دارند برای مسند شهرداری با آموزش لازم هدایت و این قضیه را پررنگ کنند .

در بخشهای مختلف دیگر مثل نظام مهندسی هم افراد توانمند وجود دارند که می توانند امروزه یکی از مراجع قابل رجوع برای انتخاب و انتصاب شهرداران باشند.

 منتخبان شوراها تا مرداد ماه برای شروع به کار پنجمین دوره فرصت دارند و ضرورت دارد راهکارهای مناسبی را برای انتخاب مناسب شهرداران در پیش گیرند؛ از آن جمله:

- کارگروه یا دبیر خانه ای تشکیل دهند.
-یک بازه زمانی برای حصول نتیجه مشخص کنند .
-از طریق فراخوان یا روشهای مشابه معیارهای یک شهردار را از نظر قانون با توجه به شرائط شهر خودشان اعلام کنند .
-سوابق و رزومه ی  افرادی را که کاندیدای سمت شهرداری هستند از طریق ایمیل یا روشهایی که اتلاف وقت نکند دریافت کنند .
- از افرادی که واجد شرایط هستند برای کاندیداتوری دعوت کنند.
- از ارگانها و نهاد و گروهها و کسانی که افراد توانمند در این حوزه را می شناسند رزومه افراد مناسب برای پست شهرداری را دریافت کنند .
- از شهرداران قبلی هم در صورت تمایل برای سمت شهرداری رزومه دریافت کنند. .
- بعد از بررسی و مطالعه رزومه و بحث و تبادل نظر  بین خودشان چند نفر که شرایط بهتری را دارا هستند برای مصاحبه دعوت کرده و از همه ی آنها برنامه بخواهند. سپس با دقت و آرامش و با  رای گیری به دور از فشارهای غیرقانونی و  فراقانونی، فردی  راکه دارای بهترین برنامه و دارای توانایی اجرایی بیشتری است، انتخاب و تا تایید شهردار از مراجع ذیربط می توانند برای  شهرداری سرپرست انتخاب کنند.

مدیریت شوراها در انتخاب شهرداری مطلوب برای شهرهای استان مازندران می تواند چهره ی شهرهای استان مازندران را طوری تغییر دهد که با افتخار در چهارسال بعد مردم به انتخاب خودشان ببالند .



    ©2013 APG.ir