تعداد بازدید: 2678

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 8 شهريور 1396-8:14

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در پاسخ به سئوال مازندنومه:

تصور نمی کنم درباره وزارت علوم فشاری روی روحانی باشد

سورنا ستاری: درباره وزارت علوم تصور نمی کنم فشاری از جایی به روحانی بوده و بهترین سند هم سخنان رییس جمهوری در روز معرفی کابینه است. وزارت علوم بسیار وزارتخانه مهمی است و رهبری  بر این موضوع تاکید کردند/ درباره خرید و فروش پایان نامه، دولت لایحه ای به مجلس داد و برای تخلفات این حوزه ردیف قضایی دزنظر گرفته شده است/سطح علمی ما در حال رشد است و سال گذشته بیشترین رشد علمی را در دنیا داشتیم.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: سورنا ستاری در حاشیه سفر به مازندران نشست خبری اظهار کرد: رفع معضل زباله از برنامه های جدی دولت و مجلس از محل صندوق توسعه ملی، بودجه ای را برای رفع معضل زباله اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه زباله در شهرهای شمالی به معضل اجتماعی تبدیل شده است، افزود:  برای زباله های عفونی بیمارستانی هم به شکل پلاسما کارهایی انجام شده و در ماه های آینده می توانیم به تولید انبوه برسیم که در دانشگاه بابل در حال اجراست.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه جهت گیری دانشگاه تغییر یافته است و از این جهت خرسند هستم، گفت: بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است و بیش از صد هزار اشتغال زایی داشتیم.

ستاری با اشاره به اینکه انتظار داریم بخش خصوصی در حوزه پژوهش های کاربردی سرمایه گذاری کند، تصریح کرد: اعتقاد داریم اعتبار دولتی باید در حوزه علوم پایه هزینه شود. با پول دولت اگر خودرو بسازیم پیکان می سازیم و مردم مجبور هستند از آن استفاده کنند. پژوهش دولتی هم مانند همین کارخانه خودرو است.

وی با بیان اینکه کمک مالی عامل ششم در موفقیت شرکت دانش بنیان است، ادامه داد:  عامل مهم، نیروی انسانی و اعتماد به نفس است.

این مسوول با بیان اینکه روزی سه نفر از 100 دانشگاه برتر، برای برگشت به کشور درخواست داریم، خاطرنشان کرد: ممکن است تشویق های مالی برای سال نخست ورود این افراد برای برگشت به کشور داشته باشیم اما باید زیست بون مناسب ایجاد کنیم چراکه این افراد به خاطر مسایل مالی نبوده که از کشور خارج شده اند.

ستاری اظهار کرد: برای عضویت در هیات علمی دانشگاه های کشور هم تسهیلاتی هم برای نخبگانی که به کشور برگردند درنظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما صرفا رشد کمی شرکت های دانش بنیان نیست، افزود: مهمتر از حمایت های مالی که ممکن است در روند تسهیلات، بروکراسی ایجاد شود این است که از دیگر مشوق ها بهره مند شوند.



*دولت برای تخلفات علمی، ردیف قضایی درنظر می گیرد

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این نشست به سه سوال  مازندنومه پاسخ داد.

وضعیت وزیر علوم چه خواهد شد؟ اگر برای گزینه وزیر علوم، رییس جمهوری فشارهایی متحمل می شود این فشارها از کدام ناحیه کیست؟

درباره وزارت علوم تصور نمی کنم فشاری از جایی به روحانی بوده و بهترین سند هم سخنان رییس جمهوری در روز معرفی کابینه است. وزارت علوم بسیار وزارتخانه مهمی است و رهبری  بر این موضوع تاکید کردند.

با حذف پایان نامه موافق هستید؟ می دانیم که اغلب پایان نامه ها خرید و فروش می شود.

مشکلی با شیوه فعلی در ارایه پایان نامه ندارم اگر اتفاقات نافرم می افتد باید آن اتفاقات را جمع کنیم. باید ضوابط را سخت گرفته و جریمه سنگین برای هیات علمی و دانشجویان متخلف درنظر بگیریم. اگر ظرفیت الکی در سیستم دانشگاهی درست نکرده و تناسب را در جذب دانشجو رعایت کنیم این مساله قابل حل است. دولت لایحه ای در این زمینه به مجلس داد و برای تخلفات این حوزه ردیف قضایی دزنظر گرفته شده است.

آیا سطح علمی استادان و دانشجویان در دولت روحانی نسبت به گذشته افزایش یافته است؟

سطح علمی ما در حال رشد است. سال گذشته بیشترین رشد علمی را در دنیا داشتیم که با رشد 18 درصدی افزایش مقالات مواجه بودیم. رتبه 16 در آی.اس.آی هستیم و در حوزه نانو رتبه چهارم دنیا را داریم. در رشته های مهندسی و بسیاری رشته های دیگر از نظر تعداد مقالات در رتبه بالا قرار  داریم.



    ©2013 APG.ir