تعداد بازدید: 2916

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 19 شهريور 1396-9:7

همه نگاه ها به سوی مجمع نمایندگان است

تحلیل مازندنومه از جلسه این هفته نمایندگان مازندران/ مجمع، التهابات مربوط به استاندار آینده مازندران را چگونه مدیریت خواهد کرد؟


مازندنومه، سرویس سیاسی: نشست آتی مجمع نمایندگان استان  جلسه ای با موضوع استاندار آینده مازندران خواهد بود تا نظر نهایی نماینده ها در این حوزه مهم مشخص شود.

پیش تر مسئولان ستادهای شهرستان های دکتر روحانی در انتخابات 96 و پس از آنشورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مازندران، هر کدام روی سه گزینه پیشنهادی خود به توافق رسیدند که دو گزینه بین هر دو گروه مشترک بوده است: دکتر علی کریمی مله و جعفر رحمان زاده.

از این حیث کمی انتخاب گزینه برای مجمع نمایندگان سهل تر می شود، چرا که دو تشکل نامبرده، برایند فعالان اصلاح طلب و اعتدالی حامی دولت در استان محسوب می شوند و گزینه های مشترک دو گروه، با اجماعی که روی آن ها در تشکیلات حامیان دولت وجود دارد، می تواند مطمح نظر نمایندگان مجلس نیز قرار گیرد.

 نظر نمایندگان مجلس به عنوان کنشگران صاحب نفوذ که اهرم های متعددی برای اعمال فشار بر روی نهاد دولت دارند، درباره استاندار آینده مازندران بااهمیت تلقی می شود. اما نکته اینجاست که مجمع نمایندگان مازندران یکدست و زنجیروار عمل نمی کند و به شدت دچار تشتت آرا و منطقه گرایی است.

 نمونه این پراکندگی آرا و قوم مداری را در قضیه منطقه آزاد به وضوح دیدیم. طرفه آن که دو-سه نماینده تنها با ورق های خود بازی می کنند و به تصمیمات مجمع وقعی نمی نهند. از این حیث ممکن است در جلسه آتی مجمع نیز این پراکندگی دیدگاه ها،بازی های چندگانه و برخی معاملات سیاسی پشت پرده باعث بروز اتفاقاتی شود که کشتی شکسته مدیریت استان را کاملا کج کرده و درهم بکوبد.

این اتفاقات غیرمنتظره از دو منظر قابل پیش بینی است:

الف- پیش بینی نخست:  نظر مجمع در نهایت باعث استمرار و ابقای استاندار کنونی مازندران شود، ولو یک روز بیشتر! از این منظر با سازشکاری نمایندگان و ادامه فعالیت استاندار فعلی که بوی خوشی از آن به مشام نخواهد رسید و نوعی معاملات پشت پرده را برای انتصابات بعدی معطوف به حوزه انتخابیه نمایندگان عیان خواهد کرد، مسیر توسعه استان هم چنان به ناکجاآباد ختم خواهد شد؛ چه ربیع فلاح هرچه خلاقیت و مهارت و دانش برای اداره استان داشت(؟!) در 4 سال گذشته خرج کرد و اینک هیچ در چنته ندارد.


خوش مان بیاید یا نیاید، باید اذعان کرد فلاح جلودار تمام شده است. او هیچ حامی سیاسی و رسانه ای در استان ندارد و برای خودش بهتر است که در جای دیگری خدمت کند.

 اگر نظر مجمع نمایندگان بر ابقای استاندار کنونی باشد، با پرسش های مختلف افکار عمومی روبرو شده و از محبوبیت آنها شدیدا کاسته می شود. بهتر است نمایندگان برای حفظ محبوبیت نسبی خودشان هم شده، گزینه ماندگاری فلاح جلوادر را از مخیله خود خارج کنند.

ب- پیش بینی دوم: ممکن است در جلسه قریب الوقوع مجمع نمایندگان، گزینه های غیربومی یا گزینه هایی خارج از دو گزینه مشترک لیست حامیان دولت(کریمی مله و رحمان زاده) مصوب شود. البته انتخاب گزینه غیربومی در حالی که در استان چهره های مدیر و مدبر حامی دولت کم نداریم -از جمله همین دو گزینه پیشنهادی مشترک حامیان دولت- از ذهن کمی دور است و مجمع نمایندگان مازندران این ریسک را نخواهد کرد. اما احتمال دارد نظر مجمع معطوف بر گزینه های پراکنده دیگر باشد.

با توجه به این که مجمع نمایندگان مازندران فاقد پشتوانه پژوهشی و کارشناسی رسمی استانی است و دبیرخانه مجمع نیز کمک چندانی در این حوزه نمی کند(شاید نماینده ها نسبت به کار پژوهشی منطقه ای احساس نیاز نمی کنند) بنابراین هر نماینده، از نظر و دیدگاه شخصی خود پشتیبانی می کند. این دیدگاه های فردی و شخص مدارانه ممکن است خروجی نامطمئنی داشته باشد.

 اگر خدای نکرده خروجی مجمع نمایندگان معرفی چهره ای مخالف دولت، بی تجربه و خام، معامله گر،غیرشفاف و خودرای باشد، علاوه بر مشکلات پسین، تک تک نماینده ها (به ویژه لیست امیدی های مجمع نمایندگان) باید پاسخگوی منتقدان، جریانات و گروه های سیاسی حامی دولت، محافل رسانه ای و افکار عمومی باشند. به اطمینان، هرگونه اقدام ناصواب روی رای آینده مجمعی ها در انتخابات 98 هم اثر منفی خواهد گذاشت.

 از لیست امید مجمع نمایندگان مازندران هم انتظار داریم حداقل یکبار هم که شده همگرا و هم افزا عمل کنند، گزینه های اصلاح طلب حامی دولت را برگزینند و استان را از چالش و التهاب انتخاب گزینه ای ناپخته و مخالف اندیشه دولت یا ابقای استاندار کنونی خارج کنند.


  • سه شنبه 21 شهريور 1396-8:29

    مجمع در جلسه اول که دستا.ردی نداشت. در جلسه دوم شک نکنید و دکتر کریمی را انتخاب کنید

    • يکشنبه 19 شهريور 1396-11:40

      دوستان نماينده فقط و فقط دكتر...


      ©2013 APG.ir