تعداد بازدید: 3979

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 21 شهريور 1396-0:14

به همت دوستداران محیط زیست در قائم شهر؛

سیاهرود ساماندهی می شود

یکی از سازمان های مردم نهاد محیط زیستی در روستای کوچک میانرود قائم شهر، کارگروه ساماندهی سیاهرود را تشکیل داده، با دعوت از 12 شورای روستاهای منطقه، نماینده قائم شهر و برخی مسئولان و علاقه مندان محیط زیست قصد دارند حریم این رودخانه‌ را آزاد کنند و آب سالم را به سیاهرود برگردانند. این کارگروه چندی پیش اعلام موجودیت کرد.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضاشریعتی: سازمان مردم نهادِ دوستدار محیط زیست به همت جمعی از علاقه مندان در روستای کوچک میانرود قائم‌شهر پایه‌گذاری شده است.

بهمن ذوالفقار یکی از اعضای این ان.جی.اوی روستایی است که به تازگی با همکاری شوراها و دهیاری‌‌های 12 روستا از منطقه علی‌آباد و کوهساران قائم‌شهر جهت نجات سیاهرود کارگروه ساماندهی این رود را تشکیل دادند و اولین نشست خود را با حضور عبدالله رضیان، نماینده قائم شهر، مسعود مولانا نماینده‌ شبکه سمن‌های ایران، یداللهی معاون مدیرکل محیط زیست استان مازندران، نیک اختر رئیس اداره آب قائمشهر و جمعی از مسئولان در روستای میانرود برگزار کردند.


ذوالفقار با بیان اینکه ساماندهی رودخانه سیاهرود از گونی بافی تا روستاهای اطراف از اهداف کارگروه ساماندهی سیاهرود است، گفت: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که سیاهرود مشکل چندین روستا است و به همین جهت با همکاری شوراها و دهیاری‌‌های 12 روستا از منطقه علی‌آباد و کوهساران قائم‌شهر جهت نجات سیاهرود کارگروهی تشکیل شد.

وی با تاکید براینکه محیط‌ زیست میراثی برای آیندگان است و باید در حفظ آن کوشا بود، گفت: با برگزاری جلسات این کارگروه رسما اعلام موجودیت کردیم و به سراغ مسئولان رفتیم تا از آن‌ها بخواهیم یاریگر ما باشند.

عضو سازمان مردم نهاد دوستداران محیط زیست میانرود با اشاره به اهمیت تاسیس ایستگاه محیط بانی و حفاظت از جنگل در برخی روستاها اظهار کرد: در نشست با مسئولان به آن‌ها تاکید کردیم حفظ و حراست از محیط زیست وظیفه شماست، اما دولت به تنهایی نمی‌تواند این موضوع را مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی روستاهای منطقه فاضلاب سالن عروسی به رودخانه ریخته می‌شود، گفت: در کارگروه ساماندهی سیاهرود 29 نفر به عنوان نماینده انتخاب شده و نقاط اسیب پذیر را شناسایی کردند.

این فعال فرهنگی و محیط زیستی با بیان اینکه قصد داریم تا حریم رودخانه‌ها را آزاد کنیم و در مسیر رودخانه سدهای یک متری بزنیم، تصریح کرد: نباید این موضوع سبب تنش شود و باید مسیری را طی کنیم تا با آب سالم رودخانه و ایجاد جاذبه گردشگری فرصت برای رونق این صنعت پدید آوریم.

عضو سازمان مردم نهاد دوستداران محیط زیست میانرود با بیان اینکه دغدغه دوستداران محیط زیست روستاها است، گفت: دبیرخانه این کارگروه در روستای میانرود تشکیل شد تا پیگیر این مسئله باشیم.

* سمن‌های زیست محیطی فعال‌ترین گروه سمن‌های مازندران

عبدالله رضیان، نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ در گفت‌وگو با مازندنومه با بیان اینکه امروز باید نگاه به آینده داشته باشیم و سعی کنیم با برنامه ریزی مناسب تلاش‌های مان را برای رفع معضل پسماند متمرکز کنیم، گفت: این آمادگی را داریم تا در کنار شورا و سایر دستگاه‌ها در رفع معضل پسماند اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه در سازمانهای مردم نهاد سمن‌های زیست محیطی فعال‌ترین گروه سمن‌های استان هستند، اظهار کرد: هدف سازمان حفاظت محیط زیست از توجه به سازمان های مردم نهاد در واقع ایجاد یک روند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از پایین به بالا و بدون دخالت هیچ نهاد دولتی است.

وی اهمیت سمن ها را رضایت عمومی، افزایش آگاهی‌‌ مردم و روشن شدن تصمیم گیری‌ها عنوان کرد و گفت: ممکن است مراکز تصمیم گیری به دلیل فاصله ای که از وقوع اتفاقات یا ارزش هایی که در منطقه وجود داشته باشد، آگاهی نداشته باشند اما این سمن‌ها می‌توانند ارزش های منطقه و یا آثار مخرب ناشی از فعالیتهای مخرب محیط زیست را راحت‌تر و شفاف‌تر اطلاع رسانی کرده و مسئولان را در جریان امر قرار می‌دهند.

*باهرگونه طرحی که بخواهد ساختارهای فعلی را کاملا به کناری نهد، مخالفیم

مسعود مولانا، نماینده‌ شبکه سمن‌های ایران در گفت‌وگو با ما با بیان اینکه محیط زیست یک متغیر مستقل نیست و با دیگر عرصه‌های اجتماعی همچون فلسفه و جامعه‌شناسی و مانند این ها در ارتباط است، گفت: وضعیت حفاظت از جنگل های هیرکانی و مسیری که وجود دارد باید مورد تجدیدنظر قطعی و پایه‌ای قرارگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه بهره بردارانه و اقتصادی باید جایش را به نگاه حفاظتی و اکولوژیک بدهد، اظهار کرد: دولت باید از جنگل های هیرکانی به عنوان موزه طبیعی ایران با اختصاص بودجه کافی حفاظت کند، از همین رو باهرگونه طرحی که بخواهد ساختارهای فعلی را کاملا به کناری نهد و هیچ ساختار مدونی را جایگزین آن نکند، مخالفیم.

نماینده‌ شبکه سمن‌های ایران با اشاره به مشارکت بیشتر مردم برای پیگیری مطالبات خود در قالب سمن‌ها افزود: امروز دیگر مردم برای حل مشکلات خود تنها به دولت وابسته نیستند و پا به میدان عمل گذاشته‌اند.

مولانا با تاکید بر اینکه برای توان‌افزایی و آموزش سمن‌ها باید نگاه علمی و تخصصی نسبت به موضوعات را تقویت کرد، اظهار کرد: مشارکت در حل معضلات ملی نظیر بحران فراگیر آب، از این جمله‌اند. چراکه از مهم‌ترین نیازهای امروز سمن‌ها و جامعه مدنی توانمند شدن در موضوع "حل تعارض و اختلاف" است.

 



©2013 APG.ir