تعداد بازدید: 4681

توصیه به دیگران 2

جمعه 7 مهر 1396-22:51

گفتگو با مخترعان دستگاه ساحل روب

پاک مثل دریا

اواخر تابستان امسال گروه چند نفره ای از مخترعان، دستگاه ساحل روب اختراع و بخشی از ساحل مازندران را پاکسازی کردند. سه برادر به نام های امید، امین و ایمان نژادعلی به همراه دایی خود امیرحسین قلبی این دستگاه را اختراع کردند.


 مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، کلثوم فلاحی: تابستان به پایان رسید و طرح های سالم سازی دریا، جمع آوری شد. ما ماندیم و ساحلی که خیلی مورد توجه قرار ندارد و تمیز بودن ساحل، در مرکز نگاه گردشگران و مردم بومی و مسئولان، نیست مگر اندکی معدود، اگرچه به ظاهر همگی شعار پاکسازی ساحل و ساحل زیبا را سر دهیم. حالا گردشگران رفته اند و می توان با دغدغه کمتری، ساحل را تمیز کرد.

اواخر تابستان بود که گروه چند نفره ای از مخترعان، دستگاه ساحل روب اختراع کردند و بخشی از ساحل مازندران، پاکسازی شد. سه برادر به نام های امید، امین و ایمان نژادعلی به همراه دایی خود امیرحسین قلبی در سالی که قرار است تولید ملی مورد توجه قرار گیرد، این دستگاه را اختراع کردند. اواخر شهریور بود که به بخشی از سواحل ساری آمدند تا ساحل را پاکسازی کنند، البته فقط همان چند پلاژی که قرارداد بسته بودند.

وقتی به ساحل رفتیم امیرحسین قلبی به همراه امین نژاد علی مشغول پاکسازی ساحل بودند. ابتدا امیرحسین قلبی توضیحاتی درباره این اختراع داد:

«یکی از کارهای این دستگاه، ساحل روبی است و  سه کار دیگر هم انجام می دهد. نیوجرسی کنار خیابان، شونه های خاکی کنار آسفالت را می زند و حتی جوی های کنار شهر را هم جارو می کند. برگ هایی که الان در حال ریختن است با یک حرکت جمع می کنیم، حتی برگ های خیس و زمستان زیر باران. نه دستگاه گیر می کند نه روی زمین برگی می گذارد.
با سه پلاژ عدالت یک، وزارت کشور و بهزیستی قرارداد داشتیم مبلغ قرارداد ما بر اساس مترمربع است، چنانچه همسایه های این پلاژها بخواهند می توانند قرارداد ببندند و ما ساحل را تمیز کنیم.

وی تاکید کرد: اگر  یک خط مستقیم برای پاکسازی برویم و ساحل بیشتری در اختیار داشته باشیم هم به نفع ما است و هم به نفع بقیه، قیمت کمتر می گیریم و ساحل هم یک دست تمیز می شود. چون دور زدن با تراکتور در محیط کوچک سخت است.

قلبی با بیان این که ساحل پلاژ وزارت کشور را تا 30 متر ساحل سازی کردیم، تصریح کرد: تپه های دور از ساحل را همسطح خود دریا کردیم، حتی بچه ها برای بازی به آن قسمت ها نمی رفتند. توپ شان هم اگر می افتاد نمی رفتند که بگیرند اما الان خانواده ها می توانند در آنجا ساکن شوند. کاری که ما در گسترش ساحل انجام دادیم را لودر هم نمی تواند انجام دهد، لودر باید صاف کند آن هم به شکل تلمبار، اما ما تمیز و خط کشی و صاف می کنیم و حتی نیم متر به درون دریا هم می توانیم برویم.

این مخترع ادامه داد: دستگاه اختراع و تولید ملی است، با یک سوم هزینه مشابه دستگاه خارجی، این دستگاه را ساختیم. سه جوان ایرانی صفر تا صد دستگاه را اختراع کردند. به جز این سه طرح دیگر هم داریم. قرار است در مازندران با اجرای این طرح ها، اشتغال زایی کنیم. حدود 35 نفر مستقیم و 40 نفر غیرمستقیم.

قلبی افزود: نوار نقاله ای که روی این دستگاه ساحل روب نصب است هیچ جا نمی توانند سوراخ کنند ما با دستگاه لیزری ساختیم توانستیم این کار را انجام دهیم و به شکل کامل، خودکفا هستیم. سه کشور دیگر این دستگاه را دارند که به ما نمی فروشند و اگر بتوانیم بخریم با سه برابر قیمت است در حالی که ما حدود 300 میلیون هزینه کردیم بدون دریافت تسهیلات، فقط با هزینه شخصی این دستگاه را ساختیم. دستگاه نیاز مملکت بود، بچه های ما جوان هستند و دنبال کارهای نو می گردند و فقط نیاز به حمایت دارند.»

قلبی درباره زباله هایی که در ساحل ریخته می شود نگران است. وی در این باره گفت: گردشگران فکر کنند خانه خودشان است، آیا ما در خانه هر چیزی که مصرف کنیم زباله اش را در محیط خودمان می ریزیم یا اینکه سطل زباله داریم؟ در پاکسازی ساحل، هر زباله ای که فکر کنید جمع آوری کرده ایم از پوشک بچه گرفته تا باقی مانده غذا، ظروف یکبار مصرف، سرنگ و هر آن چه که شاید به ذهن کسی نیاید. در شان مردم ما نیست مه محیط خود را پاکیزه نگه ندارند.

وی عنوان کرد: سه  دستگاه آماده به کار دارند و هفت دستگاه دیگر هم در دست تولید است.

* مردم لذت بیشتری می برند

محسن نژادعلی مدیرتولید این پروژه و یکی از سه برادر مخترع است. امین نژادعلی اپراتور دستگاه است و کار تنظیمات دستگاه را برای ساحل که در چه ارتفاع و سطحی تمیز کند، انجام می دهد.

وی درباره این دستگاه گفت: دفعات اول زباله بزرگتر را برمی دارد و هر سری که بیشتر کار کند عمق بیشتری را تمیز کرده و زباله بیشتری برمی دارد. اگر چند بار کار کند به مرور زمان باعث می شود ساحل پاک و زیبا داشته باشیم. با این دستگاه به اکوسیستم کمک می شود و مردم هم لذت بیشتری می برند.

اپراتور دستگاه ساحل روب ادامه داد: برای نخستین بار در سطح خاورمیانه این دستگاه ساخته شده است. برادرم از 10 سال قبل به این فکر بود ساحل را تمیز کنیم و این دستگاه ساخته شد. بیشتر دوست داریم حفظ محیط زیست مورد توجه باشد و از مزایای دستگاه این است که تولید ملی و توان و تخصص خودمان است.

*مزیت های دستگاه

برادر بزرگتر، امیدرضا نژادعلی است. یکی از مخترعان دستگاه ساحل روب که البته آن روز در ساحل نبود و نتوانستیم گفت و گوی حضوری داشته باشیم و ارتباط ما مجازی بود.

او توضیحات زیر را ا برای ما فرستاد:

«از مزاياى خيلى خوب،  مشهود وغير مشهود اين ماشين مي شود به دقت و قدرت بالا در جمع آورى همه زباله و پسماندهاى ساحل از فيلتر سيگار و خورده شيشه مدفون در ١٥ سانتى زير ماسه ها گرفته تا تكه هاى بزرگ تورهاى ماهيگيرى وحتى بلوك سيمانى نام برد. همچنين غربيل كردن ماسه به هنگام سرند موجب هوادهى لايه هاى زيرين ساحل شده كه بدين ترتيب همه ميكرو ارگانيزم هاى غيرهوازى از بين مي رود وبه نظر اين دو حسن اين ماشين مي تواند گام بزرگى در پاكيزگى ساحل و سلامت مردم بردارد.

هـمچنين در قسمت جلوى دستگاه كار تسطيح ساحل و در قسمت انتهاى ماشين كار خط كشى ساحل در جهت زيبا سازى نوار ساحلى انجام مى پذيرد و در آخر مهمترين كار اين ماشين كه كمتر به آن پرداخته شده، تخليه سطل زباله ماشين توسط اهرم هيدروليك در ماشين ثانويه حمل زباله است كه مي تواند كاميون و يا نيسان باشد. اين حركت تكميلى، دور شدن زباله از سواحل را تضمين مى كند.

 اينها محاسن ها كار ماشين ساحل روب است و با در نظر گرفتن كاربردهاى ديگر اين ماشين از قبيل جاروى زمين هاى چمن و فضاى سبز وجنگل ها و شانه خاكى جاده ها با اضافه شدن دو چرخ ديگر در جلوى ماشين، جارو كشى زمين آسفالت و كنار نيو جرسى و گاردريل ها با اضافه شدن دو فرچه در جلوى ماشين.

همچنين اين ماشينها در چند سايز مختلف در جهت كاربردهاى گوناگون ساخته شده  كه مي توان به كاربرد ماشين كوچك مدل ٣٠٠ به كار در زمين هاى كشاورزى برای جدا كردن سنگ و كلوخ و ريشه گياهان و پلاستيك  يا مدل متوسط٥٠٠ در زمين هاى گلف يا اسب دوانى و يا در راه سازى برای جمع آورى سنگها از جاده اشاره کرد.»

خلاقیت جوانان ایرانی نیازمند حمایت مسئولان است تا بتواند به بار بنشیند، حمایت از تولید ملی، شعاری است که سر داده شده و اکنون زمان عمل است.

 



    ©2013 APG.ir