تعداد بازدید: 3374

توصیه به دیگران 0

شنبه 29 مهر 1396-9:23

«رستوران محبوب مازندران»؛ مسیر حرفه‌ای شدن گردشگری در مازندران

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران: اگر در گردشگری مدعی هستیم، چاره‌ای جز حرفه‌ای شدن در صنعت رستوران‌داری و ارائه خدمات این مراکز نداریم/ اگر زمانی سفرها به بهانه‌های فرهنگی و تاریخی یا طبیعی انجام می‌شد، امروز غذا نیز به این بهانه‌ها یا دلایل اضافه شده است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، اشکان جهان‌آرای: سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته جشنواره‌ای متفاوت در حوزه گردشگری به میزبانی مازندران برگزار شد. هر چند که در سال‌های اخیر توجه به غذاها به عنوان یکی از پایه‌های اصلی گردشگری بیشتر مورد توجه مسئولان گردشگری قرار گرفت و در برخی جشنواره‌های ویژه غذا، مراکزی هم به عنوان مراکز برتر معرفی شدند، تا به حال جشنواره‌ای رقابتی بین رستوران‌ها در مازندران برگزار نشده بود.

در شرایطی که رستوران‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی برای گردشگری محسوب می‌شوند و اصل رقابت هم به افزایش کیفیت خدمات در این مراکز کمک زیادی می‌کند، برگزاری چنین جشنواره‌ای می‌تواند به بهتر شدن خدمات رستورانی در استان گردشگرپذیری مانند مازندران کمک کند و نقش مؤثری هم در برندسازی مراکز خدمات گردشگری و به ویژه رستوران‌ها داشته باشد.

نخستین جشنواره رستوران محبوب مازندران که همراه با سومین نمایشگاه مواد غذایی و تجهیزات رستورانی و صنایع وابسته  با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و بخش خصوصی در مجموعه گردشگری میزبان بابلسر برگزار شد، اهداف تخصصی و قابل توجهی را دنبال کرد.

در پایان این جشنواره رستوران حاج محسن آمل، رستوران آریا در جاده هراز، رستوران شاندیز مشهد در ایزدشهر،. رستوران حاج مهرداد بابل، رستوران میزبان بابلسر، رستوران آیلار چالوس، رستوران کشتی رامسر، رستوران شالی ساری، رستوران حاج حسن ساری، رستوران ستاره نو ساری، رستوران قصر ساری، کافه رستوران سو در مجتمع دنیای آرزو ساری، رستوران چلوجوجه بی‌نظیر گلوگاه سلمانشهر، رستوران نرگس خاتون نوشهر، رستوران و فودکورت راه چوبی محمودآباد، رستوران حاجی حبیبی محمودآباد، رستوران نماشون محمودآباد و مجموعه رستوران‌های اکبرجوجه به عنوان رستوران‌های برتر نخستین جشنواره رستوران محبوب مازندران انتخاب شدند.

صرف‌نظر از این‌که چه رستوران‌هایی در این جشنواره توانستند حائز رتبه شوند، نکات مهمی مانند معرفی رستوران‌های برتر مازندران با نظرسنجی مردمی، آشنایی با روش‌های جذب توریست در صنعت رستوران، آشنایی با شیوه‌های مشتری‌مداری و توسعه مجموعه، راهکارهای نوین در حوزه برندینگ و مارکتینگ و آشنایی با آداب میزبانی و تشریفات مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره حوزه گردشگری در مازندران محسوب می‌شود.

جاذبه‌ای به نام غذا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با همشهری گفت: در سال‌های اخیر تأکید فراوانی بر این داشتیم که برای ساماندهی و رونق بهتر و بیشتر گردشگری در مازندران باید به سمت حرفه‌ای شدن در این صنعت حرکت کنیم. در صنعت گردشگری امروز غذا و خدمات به عنوان یک اصل در انتخاب مقصد سفر نقش دارند. همه پذیرفته‌اند که غذا به تنهایی می‌تواند یک جاذبه باشد و خیلی‌ها دلیل اصلی یا یکی از انگیزه‌های‌شان برای انتخاب یک مقصد سفر، خوردن غذا یا دریافت خدمات با کیفیت از مراکزی مانند رستوران‌هاست.

دکتر «دلاور بزرگنیا» اظهار کرد: اگر زمانی سفرها به بهانه‌های فرهنگی و تاریخی یا طبیعی انجام می‌شد، امروز غذا نیز به این بهانه‌ها یا دلایل اضافه شده است. امروزه رستوران‌ها با همه اجزای مربوط به آن‌ها اعم از ساختمان، غذا، شیوه برخورد کارکنان، نوع پوشش، چیدمان، سرویس‌دهی و بخش‌های دیگر فعالیت‌شان در بسیاری از نقاط یک جاذبه سفر محسوب می‌شوند. بنابراین اگر در گردشگری مدعی هستیم، چاره‌ای جز حرفه‌ای شدن در صنعت رستوران‌داری و ارائه خدمات مربوط به این مراکز نداریم.

وی با تأکید بر این‌که هر صنعتی یک محصول باید داشته باشد و لازم است برای صنعتی شدن گردشگری در مازندران محصول و بسته خدمات تعریف کنیم، افزود: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد رقابت بین مراکز خدمات گردشگری و به ویژه رستوران‌ها، انتقال تجارب، افزایش دانش گردشگری در این بخش، تنوع دادن به منوها با غذاهای بومی و حتی بالا بردن سطح سلیقه مخاطبان به عنوان اهرمی برای ارتقاء کیفیت خدمات گردشگری در استان داشته باشند.

استانداردسازی رستوران‌ها

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: در 2 سال اخیر استانداردسازی مراکز رستورانی را با همین هدف الزامی کردیم. هرچند که به صورت فراگیر اجرا نشد، اما در حال انجام است. گاهی دیده شده است که با تغییری جزئی در خدمات یک رستوران، آن مرکز از سطحی به سطح بالاتر ارتقا یافت. این تغییر می‌تواند حتی در چینش میزها، شکل پذیرایی یا حتی تغییر ظروف اتفاق بیفتد. در این جشنواره‌ها باید سطح سلیقه مخاطب را به رستوران‌داران و سرمایه‌گذاران این بخش معرفی کنیم تا متناسب با این بخش خدمات ارائه کنند. رستوران‌دار باید بداند میزبانی درست، چیدمان، نوع انتخاب صندلی، ارتفاع صندلی و میز، شکل و جنس ظروف، طراحی فضا، شیوه برخورد و بسیاری از مسائل دیگر برای مردم اهمیت دارد.

بزرگنیا تصریح کرد: در کشور ما نگاه بسیاری از فعالان حوزه گردشگری به این صنعت هنوز حرفه‌ای نشد. به اعتقاد ما این اتفاقات خیلی می‌تواند به حرفه‌ای شدن گردشگری در مازندران کمک کند. مطمئناً ورود بخش خصوصی به این حوزه و گام مهم فعالان گردشگری برای برگزاری این رویداد مهم، اثرگذاری فراگیری بر صنعت گردشگری مازندران خواهد داشت.

بهترین رستوران‌ها با رأی مردم

نخستین جشنواره «رستوران محبوب مازندران» از سوی گروه بین‌الملل فرازمان به عنوان تنها برگزار کننده این جشنواره در کشور و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و مجتمع گردشگری دنیای آرزو، شرکت کاله، شرکت زمزم و اتحادیه هتلداران و رستوران‌داران مازندران برگزار می‌شود. این ترکیب نقش پررنگ بخش خصوصی را در رونق گردشگری نشان می‌دهد. نکته‌ای که مدیرکل گردشگری مازندران نیز بر آن تأکید کرده است.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره «رستوران محبوب مازندران» نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که انتخاب رستوران‌ها در این جشنواره با رأی مردم در نظرسنجی‌ها انجام ‌شد، گفت: پیش از برگزاری جشنواره، رستوران‌های مختلفی که دارای معیارهای مشخص و مد نظر مانند تعداد پرسنل، کیفیت غذا، واکنش مثبت مشتریان در شبکه‌های مجازی آن‌ها، داشتن ایزو و برخی شاخصه‌های دیگر بودند توسط کارگروه تخصصی بررسی شد که در نهایت 20 رستوران امتیازات لازم برای حضور در بخش نهایی جشنواره را کسب کردند. برای هر کدام از این رستوران‌ها کدی در نظر گرفتیم و از طریق سامانه پیامکی و کانال تخصصی در شبکه مجازی، نظرسنجی مردمی انجام شد و رستوران‌های محبوب مازندران در نقاط مختلف استان معرفی شدند.

«سارا پارسا» افزود: پس از برگزاری 2 دوره جشنواره سراسری «رستوران محبوب من» در تهران، تصمیم گرفتیم این جشنواره را به صورت استانی هم برگزار کنیم. پیشنهادهای مختلفی از شهرهای مطرح گردشگری مانند اصفهان، کیش و شیراز داشتیم. اما در نهایت قرعه به نام مازندران افتاد که با استقبال خوبی هم مواجه شدیم.

وی با بیان این‌که در مراسم پایانی جشنواره و نمایشگاه حدود 350 تن از مدیران رستوران‌های سراسر مازندران حضور داشتند، اظهار کرد: در این جشنواره بیشتر مسائل ساختاری و رفتاری در صنعت رستوران‌داری مد نظر قرار دارد. با همین هدف چهارشنبه و پیش از مراسم پایانی، یک کارگاه آموزشی توسط کارشناس برجسته و بین‌المللی تشریفات، دکتر «علی‌محمد بیدارمغز» برای مدیران رستوران‌های مازندران برگزار و برخی مسائل کاربردی و به روز ساختاری و رفتاری برای مدیران رستوران‌های مازندران مطرح شد.

برندسازی در صنعت رستوران‌داری

دبیر نخستین جشنواره «رستوران محبوب مازندران» تصریح کرد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره‌ها مطرح کردن رستوران‌ها به عنوان یک جاذبه گردشگری و نشان دادن اهمیت این اماکن در صنعت گردشگری است. اتفاقا مازندران در این زمینه یک برند نام‌آشنا به نام اکبرجوجه دارد که نمونه خوبی برای برندسازی در صنعت‌ رستوران‌داری است. در واقع هدف این است که برندسازی در صنعت گردشگری و به ویژه رستوران‌داری با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شود.

پارسا درباره چشم‌انداز برگزاری این جشنواره در مازندران، گفت: مایل هستیم که این جشنواره سال آینده هم در مازندران برگزار شود تا به عنوان جشنواره‌ای بومی، کشوری و تخصصی در اذهان عمومی و نهادهای مرتبط با گردشگری و اتحادیه هتلداران ثبت شود. البته در صورت استمرار برگزاری جشنواره، در هر دوره به یکی از شاخه‌های صنعت رستوران‌داری به عنوان محور اصلی پرداخته می‌شود. برنامه بعدی ما برگزاری سومین جشنواره سراسری «رستوران محبوب من» در برج میلاد است. اما امیدواریم بتوانیم برای استان‌های دیگر هم برنامه‌ریزی کنیم.

ظرفیت مناسب مازندران برای صنعت رستوران

 وی با تأکید بر این‌که مازندران برای چنین برنامه‌هایی پتانسیل خیلی خوبی دارد، گفت: مدیرکل میراث فرهنگی و معاون گردشگری این سازمان همکاری خوبی برای برگزاری این جشنواره داشتند. اتحادیه هتلداران و مجتمع دنیای آرزو به عنوان حامی مالی نیز به خوبی برای برگزاری این جشنواره همکاری کردند. این ظرفیت‌ها زمینه برای برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره را فراهم می‌کند.

 دبیر نخستین جشنواره «رستوران محبوب مازندران» تصریح کرد: از سوی دیگر مازندران استان گردشگرپذیری است که رستوران‌های زیادی دارد. در دو دوره‌ای که جشنواره به صورت سراسری برگزار شد، رستوران‌هایی از مازندران نیز حضور داشتند و حائز رتبه شدند. اما بیشتر رستوران‌ها از غرب استان هستند که موفقیت‌شان در این جشنواره را به عنوان یکی از امتیازات خود به مشتریان معرفی می‌کنند. شرق استان در این بخش نسبت به غرب، کمی فاصله دارد که فکر می‌کنم برگزاری این جشنواره به صورت استانی تاثیر زیادی در رونق گرفتن صنعت رستوران‌داری در شرق مازندران و همچنین حضور پررنگ‌تر رستوران‌های مازندران در جشنواره سراسری «رستوران محبوب من» داشته باشد.



    ©2013 APG.ir