تعداد بازدید: 3132

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 11 آبان 1396-8:26

یادداشت جدید ایرج نیاز آذری

استاندار اصفهانی؛ آینده نگری و تفکر استراتژیک

به اعتقاد نگارنده انتخاب محمد اسلامی برای استانداری مازندران محصول بررسی دقیق و تصمیم راهبردی دولت و کمیته سه نفره انتخاب استانداران پیرامون شرایط مختلف مازندران با هدف کارکرد ملی بوده است و شاید سفر دکتر جهانگیری به "سواحل مکران " و مشابه سازی چنین طرحی با هدف ایجاد صنایع دریایی و توسعه سواحل مازندران بی ارتباط نباشد.


مازندنومه؛ سرویس سیاسی، ایرج نیازآذری؛ روزنامه نگار: در مدیریت نوین بنگاه ها و موسسات، قومیت کارکرد خود را از دست داده و جای خودش را به مهارت های حرفه ای، تفکر ارزش آفرین و مدیریت مبتنی بر نتیجه داده است.

ملموس ترین مثال، مربیان باشگاه های نام آشنای طراز اول فوتبالی در کشورهای اروپایی هستند. این را هم بدانیم که تعصبات ناسیونالیستی در منطقه "یورو" کمتر از مازندران ما نیست! پس نگران تیتر این یادداشت نباشید و بقیه بحث را همراه با راقم این سطورباشید.

این را هم بگویم این قلم نافی توانایی مدیران بومی نیست چه آنکه هم اکنون تعداد زیادی از مدیران مازندرانی در جای جای ایران اسلامی مشغول خدمت هستند و قرار نیست  این دسته از مدیران صرفا در زادگاه خود مناصب مدیریتی داشته باشند.

اما دیرزمانی است که نسبت به توسعه استان شکوه داریم و همواره مسوولان را به خاطر عقب ماندگی ها مورد شماتت قرار می دهیم. البته هم حق داریم هم حق نداریم! حق داریم از این جهت که توسعه حق مسلم همه شهروندان مازنی است، حق نداریم چون این مسولان زاییده تفکر سیاسی و فرهنگی ما هستند.

ازاین مقدمه که بگذریم بحث داغ این روزهای استان مازندران پسا معارفه استاندار جدید مهندس اسلامی است. استانداری اصفهانی با تفکر استراتژیک و آینده نگر.

دولت به عنوان هیات مدیره باشگاه، یک مربی اصفهانی برای تیم مازندران در نظر گرفته است که هواداران و تماشگران، کارشناسان و ناظران درونی و بیرونی منتظرند این چهره نام آشنای ملی چه تدبیری برای کشتی به گل نشسته مارندران در سواحل مواج خزر دارد.

ما مازندرانی های مهمان نواز با این مربی چه برخوردی خواهیم داشت. چقدر دست او رابرای اجرای طرح و برنامه هایش باز می گذاریم  اصحاب قدرت و کنشگران اقتصادی و سیاسی چگونه با او مواجه خواهند شد.آیا خوش استقبال و بد بدرقه خواهیم بود!

استاندار بین خواست و ناخواست منافع مندان چه تصمیمی بگیرد، با تداخل منافع و تضادهای سیاسی چه کند، با کمبود منابع و فراوانی طرح های نیمه تمام عمرانی چه کند و توقعاتی از این دست!؟

بدیهی ترین مسئله ما نوع نگاه به آینده است. اگر تفکر استراتژیک را در خودمان پرورش بدهیم مازندران را کلان شهری می بینم که می تواند حتی برای کشور فرصت باشد چه رسد برای خودمان.

مهندس اسلامی در مناصب مهم ملی تجربه اندوخته، پس این مربی حرفه ای قابلیت این را دارد که استان مازندران را با همه مسائلش مدیریت کند. البته یک وجه موفقیتش خود ما هستیم که باید صبور و آینده نگر باشیم و به گزینه دولت اعتماد کنیم. به خود آقای مهندس اسلامی حضوری عرض کردم که اعتبار 35 ساله مدیریتی شما در تیم منتخب کلان شهر مازندران در معرض قضاوت منتقدان قرار خواهد گرفت.

به اعتقاد نگارنده انتخاب محمد اسلامی برای استانداری مازندران محصول بررسی دقیق و تصمیم راهبردی دولت و کمیته سه نفره انتخاب استانداران پیرامون شرایط مختلف مازندران با هدف کارکرد ملی بوده است و شاید سفر دکتر جهانگیری به "سواحل مکران " و مشابه سازی چنین طرحی با هدف ایجاد صنایع دریایی و توسعه سواحل مازندران بی ارتباط نباشد.

 اسلامی چند سال دبیری "ستاد توسعه سواحل مکران" که یکی از طرح های اینترنشنال و راهبردی کشور بود را به عهده داشت و تجربه بین المللی کسب کرد.

استان مازندران باهمه استعداهایش برای پیشرفت به سرمایه گذارهای زیربنایی احتیاج دارد و ان شالله با همکاری همه دلسوزان استاندار جدید و تیم مدیریتی جوان و با انگیزه اش بتوانند در تحقق آمال و مطالبات مردم مازندران موفق باشند.



  • ابراهیمیپاسخ به این دیدگاه 4 0
    پنجشنبه 11 آبان 1396-13:37

    سیاق فعالیت سیاسی جناب نیاز و خانواده ی محترمشان نشانگر این هست که همواره با قدرت همراه بودند و از انتخاب هر استانداری ولو یک احمدی نژادی در استان حمایت می کردند. امید که با استیضاح رحمانی فضلی به دلیل انتخاب استاندارن نزدیک به جریان های اصولگرایی و ناکارآمد نطفه ی قدرت یافتن و باب شدن سیاستمدارا غیرشفاف و منفعت طلب خفه شود.

    • سه شنبه 16 آبان 1396-9:48

      من یک جویباری روستا زاده ام و خداوند را شاکرم که از کیسه ی چپ و راست ارتزاق نمیکنم تا مدیحه گو و مجیز گوی کسی باشم. سوالی دارم از عزیزان چپی و راستی. اگر روزی برای جذب اعتباری، رقابتی بین مازندران و اصفهان در گرفت و یا اگر قرار بود منفعتی از مازندران به اصفهان اختصاص یابد، به نظر شما،استاندار مازندران چه تصمیمی اتخاذ میکند؟ لطفا نفرمائید که فردگرایی در استانداری وجود ندارد؟

      • دوشنبه 15 آبان 1396-17:6

        سلام
        مکران یک ویرانه است و لازم است تشریف ببرید
        .. اما تیم سپاه منهای ساختارشکنی قوانین زیست محیطی و توسعه پایدار تیم دلسوز و نسبتا سالم است. مهندس اسلامی را نیز باید با دید یک سپاهی فعال و نسبتا سالم و البته نا آشنا با الفبای توسعه پایدار در نظر گرفت. مازندران اتفاقا خیلی به قضیه توسعه پایدار حساس است . اصفهان خودش یک استان به شدت آسیب دیده در زمینه توسعه پایدار است و آنها در استان خودشان شکست خوردند و با توجه به اینکه اکثر مدیران میانی جمهوری اسلامی از اهالی اطراف فراهان و یا نزدیکهای شمال ایران مرکزی هستند باید گفت که مدیران این ناحیه عامل عقب افتادگی ایران هم هستند

        • دوستدار تالش و گیلکپاسخ به این دیدگاه
          شنبه 20 آبان 1396-14:26

          دوست عزیز امیرکبیر، قائم مقام فراهانی هم از این دیار بودند.


      ©2013 APG.ir