تعداد بازدید: 2977

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 17 آبان 1396-8:55

اقتصاد دریا محور پیشران توسعه مازندران

بی گمان آینده گردشگری، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران به صادرات گره خورده است و مازندران که حلقه اتصال در کریدور شمال -جنوب است، می تواند از بیشترین مزایای توسعه بنادر، ایجاد صنایع دریایی و ساماندهی سواحل برخوردار شود. لذا می توان ادعا کرد که اقتصاد دریا محور می تواند پیشران توسعه مازندران باشد.


 مازندنومه؛ سرویس اقتصادی، ایرج نیازآذری، رییس دفتر مجمع نمایندگان استان مازندران: استاندار جدید مازندران درآیین معارفه خود با تاکید بر اقتصاد دریا محور گزینه تازه ای وارد ادبیات اقتصادی و توسعه ای استان مازندران کرده است .

مهندس اسلامی که تجربه دبیری "ستاد توسعه سواحل مکران" به عنوان یکی از راهبردهای مهم اقتصادی کشور را عهده دار بود، برای ثروت آفرینی و اقتصاد دریای مازندران راهبرد ویژه ای دارد. راهبردی که نیازمند کنش فعالانه دانشگاهیان، بازیگران اقتصادی وعلاقه مندان به توسعه استان مازندران است.

اینکه دریا مثل زمین کارکردهای بارزی برای ثروت آفرینی دارد یا اینکه با کمترین هزینه می توان از دریا درآمد داشت هم در آموزه های دینی ما آمده به نحوی که 41 بار در قرآن نام دریا ذکر شد و هم تجربه بشری که دریا مسیر پیشرفت است پیش روی ماست.

واقعیت این است که بنا به دلایل داخلی و خارجی در سیاست گذاری های توسعه منطقه ای در نیم قرن اخیر به دریای مازندران به عنوان منبع اقتصادی و ثروت آفرینی نگاه نشده و درمطالعات قبلی آمایش سرزمین نگاه تقلیل گرایانه نسبت به دریا وجود داشت، اما خوشبختانه در مطالعات جدید آمایش سرزمین بر ایجاد صنایع دریایی و شیلاتی و اتکا حداکثری به دریا با تمامی مختصاتش تاکید شده است.

همچنین در برنامه ششم توسعه بر این مهم که هم اکنون زمان سرمایه گذاری بیشتر معطوف به اقتصاد دریا محور است، زمینه خوبی برای توسعه استان های شمالی به ویژه استان مازندران است.

همجواری استان مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به جاده های ترانزیتی و شریانی کشور امکان سرمایه گذاری های بالادستی و زیر بنایی دراین منطقه از میهن اسلامی را در راستای اقتصاد مقاومتی دو چندان می کند.

بی گمان آینده گردشگری، صنایع، معادن و کشاورزی استان مازندران به صادرات گره خورده است و مازندران که حلقه اتصال در کریدور شمال -جنوب است می تواند از بیشترین مزایای توسعه بنادر، ایجاد صنایع دریایی و ساماندهی سواحل برخوردار شود. لذا می توان ادعا کرد که اقتصاد دریا محور می تواند پیشران توسعه مازندران باشد.

برای نگارنده که همواره ملی سازی ظرفیت ها و مزیت های استان مازندران یک دغدغه بود، این راهبرد استاندار شوق آفرین است.

اگر  استاندار نکته سنج مازندران بتواند اقتصاد دریا محور را به عنوان گفتمان واحد و مسلط اقتصادی استان نزد کنشگران قدرت و بازیگران اقتصادی نهادینه و تدبیر کند، آنگاه جهش اقتصادی مازندران را به خوبی رقم زده است.

پارادیم، مختصات و ویژگی های اقتصاد دریا محور نیازمند واکاوی و تحلیل های فنی، حقوقی و اقتصادی بیشتری است که مستلزم مشارکت صاحب نظران است.

 



    ©2013 APG.ir