تعداد بازدید: 2407

توصیه به دیگران 2

سه شنبه 10 بهمن 1396-9:22

یک استاد و مدرس آواز ایرانی:

اولیای هنری کنسرت‌‌های فاخر را جدی نمی‌گیرند

استاد مرتضی غزنوی گفت: گلایه‌ای از اولیای هنری باید داشت که کنسرت‌‌های فاخر را خیلی جدی نمی‌گیرند، کمک نمی‌کنند، حمایت مادی ندارند و کسانی که دوست دارند این نوع موسیقی اجرا شود در انزوا قرار دارند/ لغو کنسرت موسیقی، منطقی نیست چرا که از مجرای قانونی مجوز گرفته می‌شود.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: استاد «مرتضی غزنوی» در نشست بررسی «مکتب آوازی اقبال‌آذر» که در حوزه هنری مازندران برگزار شد، اظهار کرد:  آنچه درباره اقبال‌آذر اهمیت دارد این است که چند عامل در صدای اقبال‌السلطان از اهمیت خاص برخوردار بود.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی منطقه غرب ایران و ذوق سلیم اقبال باعث شد چهره نامی از این مرد بزرگ در تاریخ هنر این سرزمین ثبت شود، افزود: آواز اقبال انرژیک است و صدا طنین دارد و می‌بینیم که در آستانه یکصد سالگی هم این ذوق و انرژی در صدای اقبال‌آذر جاری است.

این استاد آواز گفت: هم‌نشینی وی با عبدالله دوامی، درویش‌خان و طاهرزاده هم از دیگر عوامل موفقیت اقبال‌آذر است چراکه هیچ حب و بغضی بین هنرمندان آن زمان نبود.

غزنوی با اشاره به اینکه آواز اقبال، پرحجم، گستره و زلال بود و کمتر کسی به این شکل می‌تواند آواز بخواند، تصریح کرد: آموزش اقبال مثل برخی از امروزی‌ها در حوزه موسیقی نبود که یکی دو سال چند گوشه یاد بگیرند و بعد به دنبال کسب درآمد و شهرت باشند.

وی با بیان اینکه امثال استاد اقبال ‌آذر، هنر را برای ذات هنر یاد می گرفتند، ادامه داد: یک موسیقیدان به زبان موسیقی وقایع را ثبت می کند و اقبال به نوبه خود یکی از این بزرگان است.

غزنوی با اشاره به اینکه زنگ صدای اقبال از دیگر ویژگی‌های این هنرمند بزرگ است، خاطرنشان کرد: امروزی‌ها دنبال صدای مخملی هستند و زنگ صدای خود را می‌پوشانند، در ایران همه چیز برای مخاطب عیان بود و صدای اقبال از این فرهنگ زلال و شفف برخواسته است.

این استاد موسیقی با بیان اینکه تکنیک و پرده صدا بالا از دیگر ویژگی‌های صدای اقبال است که جان کلام را ادا می‌کند، اظهار داشت: تحریر، دیمی نیست که کسی هرچقدر خواست تحریر بزند، خواننده باید  از تحریر، تصویر داشته باشد، امروز داستان تحریر و چهچهه زدن تفاوت بسیاری دارد.

غزنوی با اشاره به اینکه یک جنبه موسیقی، لذت بردن است، افزود: اما قسمت اعظم موسیقی، روایت است که نمی‌توان از آن گذشت، موسیقی زیرزمینی می‌خواهد این بخش را از ما بگیرد اما انگشت‌شمار استادان وجود دارند که این فرهنگ را برای ما نگه داشتند.

وی با بیان اینکه نوآوری زیباست اما باید به موقع باشد، تصریح کرد: تحریر باید ترکیب مناسب داشته باشد، مانند استفاده از علائم نگارشی در ادبیات فارسی، تحریر هم باید اینگونه استفاده شود اما امروز کمتر خواننده‌ای داریم این موارد را رعایت کند.

غزنوی در پایان سخنان خود گفت: اشعاری که اقبال استفاده می‌کند از نظر موسیقایی بسیار اهمیت دارد و از نظر انتخاب شعر نگاه عمیقی داشته است.

برگزاری همایش اجراهای پژوهشی موسیقی بومی  مازندران

مدیرکل حوزه هنری مازندران هم در این نشست در سخنانی اظهار کرد: این نشست، آغاز یک حرکت بزرگ در حوزه موسیقی استان خواهد بود.

سینا دلشادی با اشاره به اینکه سیاست‌های پژوهشی موسیقی در دستور کار ما قرار دارد، افزود: مدتی است واحد موسیقی را به شکل مستقل در حوزه هنری مازندران راه‌اندازی کردیم.

مدیرکل حوزه هنری مازندران گفت: برای سال آینده همایش بزرگ اجراهای پژوهشی موسیقی بومی را در مازندران راه‌اندازی می‌کنیم و از صاحب‌نظران درخواست داریم در این زمینه به ما کمک کنند.

در در این نشست، مستندی از استاد اقبال‌آذر به نمایش درآمد و گروه موسیقی ایرانی «آرمان» با آواز استاد مرتضی غزنوی به اجرای برنامه پرداخت

وعده‌های اولیای فرهنگی و امید به گره‌گشایی در فعالیت‌های موسیقایی

«مرتضی غزنوی» استاد آواز و خواننده در گفت‌وگو با ما به سوالاتی درباره موسیقی زیرزمینی و آسیب‌ها، لغو کنسرت‌های موسیقی، فعالیت بانوان در زمینه موسیقی پاسخ داد.

در بین فعالان موسیقی، با برخی افراد مواجه هستیم که پس از مدت کوتاه در زمینه یاد گرفتن موسیقی، با این تصور که همه مسائل حوزه موسیقی را آموخته‌اند به تولید اثر موسیقایی می‌پردازند. ضمن اینکه با موسیقی زیرزمینی هم مواجه هستیم، این دو گروه چه آسیب‌هایی برای موسیقی فاخر و اصیل ایرانی دارد؟

هجمه‌ گوناگون فرهنگی به کشور ما می‌شود و عنصری که خیلی مورد توجه اروپاییان، غربیان و دشمنان این مرز و بوم است عرصه موسیقی است. به موسیقی این سرزمین می‌خواهند ضربه زده و ما را از اصالت‌هایی که داریم دور کنند این خیلی مهم است که بسیاری از موسیقیدانان به این موضوع دانسته و یا نادانسته دامن می‌زنند.

یک سری موسیقی‌هایی که با مجوز پخش می‌شود هم کمتر از موسیقی زیرزمینی نیست ولی متعلق به ما نیست حتی اگر با سازهای گوناگون و زیبا اجرا شود، شاید این نوع موسیقی هیچ اشکالی هم ندارد. مهم این است که بخشی از موسیقی ما که باید فاخر  و سالم باقی بماند و استادان و اسطوره‌های آن به نسل جدید معرفی شوند و بدانند که ما چه اسطوره‌های هنری داشتیم که در این چند دهه از آنها غافل شدیم، این موسیقی فاخر ما است و باید معرفی شود.

گلایه‌ای هم از اولیای هنری باید داشت که کنسرت‌‌های فاخر را خیلی جدی نمی‌گیرند، کمک نمی‌کنند، حمایت مادی ندارند و کسانی که دوست دارند این نوع موسیقی اجرا شود در انزوا قرار دارند.

در کنار اجرای موسیقی که اشاره کردید متعلق به ما نیست، با لغو کنسرت‌های موسیقی سنتی مواجه هستیم. در این زمینه چه نظری دارید؟

شعر حافظ خواندن شاید امروز مشکلاتی ایجاد کند، شعر مولوی خواندن شاید دردسرهایی داشته باشد و یا مورد علاقه حضرات نباشد که بخواهند این را بشنوند، اولیای فرهنگ  باید شناخت کلی به جامعه موسیقی و به ویژه به نسل جوان دهند و زمینه‌ساز این کنسرت‌ها باشند  نه اینکه یاد بگیرند و روند شود و یا گروهی که باب سلیقه آنها نیست و به نوعی دوستدار این برنامه، فرهنگ یا موسیقی نیستند این کنسرت‌ها را لغو کنند.

لغو کنسرت موسیقی، منطقی نیست چرا که از مجرای قانونی مجوز گرفته می‌شود و از لغو این کنسرت‌ها باید جلوگیری کنند چون هر اندازه این برنامه‌ها ضعیف اجرا شوند خیلی بهتر است که جوانان ما رو به دیگر موسیقی‌ها بیاورند و اگر آب زلالی نباشد هر آب گل‌آلودی را جوان می‌نوشد.

در چند روز گذشته شاهد ممانعت از ورود نوازنده زن بر روی سن بودیم، نظر شما درباره  فعالیت بانوان در حوزه موسیقی چیست؟

بیش از 20 سال است موسیقی را به شکل جدی ترویج می‌دهم بسیاری از شاگردان من از بانوان هستند و چقدر خوب و باظرافت بانوانه، یاد می‌گیرند. همه زیر و بم‌هایی است که به لطافت خاصی نیاز دارد و بانوان بیشتر اهل  لطافت، منطق و زیبایی هستند و چه بهتر که اینها بیشتر استفاده کنند و یاد بگیرند.

به سهم خودم برای این مسئله خیلی متاسف هستم، بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و باید موسیقی خود را داشته باشند. اگر به این بخش توجه نشود می‌‌بینیم که از کشور خارج می‌شوند و به شکل‌های دیگری درمی‌آیند و موسیقی را بالاخره از هر کجا باشد بروز می‌دهند.

اینجا هم دست اولیای فرهنگی را می‌بوسد که باید در این دورانی که از هر لحاظ مورد هجوم کشورهای بیگانه قرار گرفتیم به بانوان میدان دهند تا فعالیت کنند حتی اگر سالنی ویژه بانوان باشد  و بتوانند هنر خود را ارائه دهند تا مجبور به رفتن نشوند که بیگانگان، بهره سیاسی و هنری از اینها ببرند.

آیا اکنون با فضای بازتری برای فعالیت‌های موسیقایی مواجه هستیم؟

همه جریانات را با هم ملاحظه می‌کنیم، وقتی مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند باید بدانیم در دیگر بخش‌ها هم این مشکلات وجود دارد. وعده‌هایی که مسئولان و اولیای فرهنگی داده‌اند به نظر می‌رسد گره‌گشایی باشد و امید می‌دهد در آینده این برنامه‌ها‌ اشاعه بیشتری یابد.

 



    ©2013 APG.ir