تعداد بازدید: 3447

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 19 بهمن 1396-0:19

انتظار یک ساله تولیدکننده گل و گیاه برای دریافت تسهیلات/گل فروشی در اینترنت

یک تولیدکننده گل و گیاه: سال گذشته برای دریافت تسهیلات پنج میلیون تومانی به اداره تعاون ساری مراجعه کردم و پس از دریافت مدارک، اعلام کردند تماس می‌گیریم و تاکنون خبری از آنها نشده است/ بازار فروش ما، استان‌های دیگر است، گفت: فروش بیشتر از طریق فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی است.


 مازندنومه، سرویس اقتصادی: مازندران از استان‌هایی است که قشر دانش‌آموخته بیکار بیشتری نسبت به دیگر استان‌ها دارد. بیکاری جوانان یکی از معضل‌هایی است که در مازندران با آن مواجه هستیم، صنعت گل و گیاه یکی از مشاغل پردرآمد با ارزآوری بالا است و آب و هوای خوب مازندران، به گسترش فضا و تولیدات گلخانه‌ای کمک کرده است. کارشناس مسئول واحد گل و گیاه جهاد کشاورزی مازندران و یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در این گزارش به بیان مسائل این حوزه پرداختند. این گزارش را بخوانید.

سهم چهار صدم درصدی مازندران از صادرات گل و گیاه

کارشناس مسئول واحد گل و گیاه جهاد کشاورزی مازندران گفت: در مازندران 104 هکتار زیر کشت گل و گیاه قرار دارد.

داوود رشیدی افزود: 273 هکتار فضای بسته و 731 هکتار هم مربوط به فضای باز است.

وی با اشاره به اینکه 4300 بهره‌بردار گل و گیاه در استان داریم، اظهار کرد: 10 هزار نفر به شکل مستقیم و بیش از 60 هزار نفر به شکل غیرمستقیم در زمینه گل و گیاه اشتغال‌زایی شده است.

این مسئول تصریح کرد: میزان تولید شاخه، گلدان، اصله، درخت، درختچه و بوته در مازندران به تعداد 414 میلیون و به ارزش اقصادی 8290 میلیارد ریال است.

رشیدی ادامه داد: ارزآوری تولید گل و گیاه، به ازای هر هکتار تولیدات گلخانه‌ مدرن یکصد هزار دلار، گلخانه معمولی 20 تا 50 هزار و فضای باز هم 20 تا 50 هزار دلار است.

وی با اشاره به اینکه سهم مازندران از صادرات گل و گیاه، چهار صدم درصد است، خاطرنشان کرد: مازندران از نظر تولید گل‌های آپارتمانی در رتبه نخست و از نظر تولید گل شاخه بریده در رتبه سوم قرار دارد و 80 درصد از تولیدات مازندران به دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

رشیدی با بیان اینکه حمایت‌ها بیشتر از تولیدات در فضای بسته است و برای فضای باز، حمایت کمتری شده است، اظهار کرد: در حالی که 70 درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران مربوط به فعالیت در فضای باز است، هزینه کمتر و درآمد بیشتری هم دارد.

وی با اشاره به اینکه مازندران، گلخانه‌ای طبیعی محسوب می‌شود، افزود: بر اساس طرح توجیهی به متقاضیان، تسهیلات پرداخت می‌شود و در حال رایزنی هستیم تا واحدهای با متراژ پایین هم بتوانند از تسهیلات برخوردار باشند.

نیازمند حمایت هستیم

امیر کاظمی، یکی از فعالان حوزه گل و گیاه و دارای مدرک کارشناسی ارشد با گرایش زراعت است که بر اساس علاقه شخصی، به مدت یک سال است در زمینه گل و گیاه فعالیت می‌کند.

وی در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: برای ایجاد گلخانه در فضای 60 متر، ابتدا مبلغ 2 میلیون تومان هزینه کردم، در طول این مدت، سود برداشت نکرده و برای گسترش گلخانه از آن استفاده کردم.

کاظمی با بیان اینکه 97 درصد از این گلخانه به پرورش کاکتوس اختصاص دارد، افزود: کاکتوس، به نسبت گیاهان آپارتمانی، فضای کمتری برای پرورش نیاز دارد و نگهداری از آن هم راحت‌تر است.

وی با اشاره به اینکه بازار فروش ما، استان‌های دیگر است، گفت: فروش بیشتر از طریق فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی است.

این فعال حوزه گل وگیاه با بیان اینکه اگر سرمایه بیشتری داشته باشیم به گسترش فضای گلخانه و اشغال‌زایی منجر می‌شود، افزود: به گلخانه‌های با فضای بزرگ، تسهیلات میلیاردی تعلق می‌گیرد اما به گلخانه‌های با متراژ پایین، حتی 50 میلیون تومان هم اختصاص نمی‌دهند.

کاظمی با اشاره به اینکه چنانچه از تسهیلات 50 میلیونی برخوردار شویم همین میزان آورده هم می‌تواند به گسترش این فضا منجر شود، گفت: اکنون در این واحد به تعداد 2 نفر مستقیم اشتغال‌زایی داریم و اگر متراژ گلخانه به 500 متر برسد می‌توانیم برای سه خانوار دیگر هم اشتغال‌زایی کنیم.

وی با بیان اینکه در گذشته به اداره جهاد کشاورزی ساری برای دریافت تسهیلات مراجعه کردم، ادامه داد: این تسهیلات با سود 18 درصدی بود که با دیگر تسهیلات، تفاوت چندانی نداشت.

کاظمی با اشاره به اینکه مجوز مشاغل خانگی دارم و سال گذشته از طریق اداره جهاد کشاورزی ساری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساری معرفی شدم تا برای تولید گیاهان زینتی مبلغ پنج میلیون تومان تسهیلات دریافت کنم، خاطرنشان کرد: شماره تماس و مدارک را تحویل دادم و قرار شد تماس بگیرند و اکنون یک سال گذشته و خبری از اداره تعاون نشده است.

وی با بیان اینکه علاقه در شروع هر کاری از شروط نخست است و اگر از فعالان این حوزه حمایت شود، شغل پرآمدی است، اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند وارد این شغل شوند اگر سرمایه اولیه کمی دارند پیشنهاد می‌کنم وارد نشوند.

کاظمی با اشاره به اینکه تقاضا داریم تسهیلات کم‌بهره به واحدهای گلخانه‌ای با متراژ پایین هم اختصاص دهند، افزود: کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید وقت خود را به شکل کامل به گلخانه اختصاص دهند و نمی‌توان به عنوان شغل دوم روی آن حساب کرد.

وی در پایان گفت: وقتی با هزینه کمتر می‌توانیم مشاغل خانگی ایجاد کرده و افراد دیگری را هم مشغول به کار کنیم ضمن اینکه به دولت کمک می‌شود چرا از ما حمایت نمی‌کنند.

 



    ©2013 APG.ir