تعداد بازدید: 2331

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 24 بهمن 1396-11:6

پنجشنبه این هفته 4 آلبوم موسیقی مازندران رونمایی می‌شود

قرار است در مراسم روز پنجشنبه آلبوم‌های «طالبا»، «حماسی»، «احمد بختیاری» و «کرماه شو» که شامل قطعاتِ فولک و بومی هستند عرضه شوند


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، اشکان جهان‌آرای: پنجشنبه این هفته 4 آلبوم موسیقی مازندرانی در ساری رونمایی می‌شود. این آلبوم‌ها که توسط شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا منتشر شده‌اند، قرار است در مراسمی با حضور هنرمندان و تعدادی از مسئولان، عصر پنجشنبه 26 بهمن در سالن آمفی‌تئاتر زنده‌یاد «سلمان هراتی» اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران رونمایی و عرضه شود.

مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: تعداد آلبوم‌های منتشر شده توسط نسیم مهرآوا با انتشار این 4 آلبوم به عدد 115 می‌رسد. قرار است در مراسم روز پنجشنبه آلبوم‌های «طالبا»، «حماسی»، «احمد بختیاری» و «کرماه شو» که شامل قطعاتِ فولک و بومی هستند عرضه شوند.

جاودانه‌های موسیقی مازندران

«محمد غلامی» اظهار کرد: منظومۀ جاودانه های موسیقی مازندران پروژه ای است که برای گردآوری و ثبتِ آثار قدیمی و بعضا مرجعِ موسیقی مازندران اجرا شد. بعد از آلبوم «نظام شکارچیان» که نخستین آلبوم این مجموعه بود، «احمد بختیاری» دومین آلبومی است که توسط این شرکت روانۀ بازار موسیقی می شود. در آلبوم «احمد بختیاری» تعدادی از اجراهای قدیمی این هنرمند مازندرانی که در زمانِ حیات او، با امکاناتِ شنیداری آن دوره ثبت و ضبط شد، پس از کیفی‌سازی قطعات گنجانده شده است.

 وی افزود: تلاش کردیم که پالایش مناسبی برای اثر انجام شود تا مخاطبان و علاقه‌مندان به جاودانه‌های موسیقی مازندران این قطعات را با بهترین کیفیت گوش کنند. «ته مله سنگ تراشون»، «جانِ یار»، «چپون کیجا»، «دندون طلا»، «کتولی»، «گل ابرو»، «گوهر»، «ملک جان»، «من و ته» و «یار بلاره شه دلخواه ره» قطعاتی هستند که در این آلبوم قرار دارند. قطعات خاطره‌انگیز و زیبایی که مطمئنیم مورد توجه علاقه‌مندان به موسیقی فولک مازندران قرار خواهد گرفت.

طالبا

آلبوم «طالبا» را با توجه اطلاعاتی که از آن منتشر شده است می‌توان یکی از مهم‌ترین آلبوم‌های موسیقی بومی مازندران دانست.

«جهانگیر نصری اشرفی» پژوهشگر برجسته موسیقی و فرهنگ اقوام که کار پژوهش این آلبوم را انجام داد، معتقد است که «طالبا» معتبرترین متن از ادبیات تبری در دوره معاصر است که برخی نمونه های آن بازگو کنندۀ مبانی دستور و قواعد زبان تبری در زمینۀ ادبیات و شعر است.

نصری اشرفی بین سال‌های 1374 تا 1378 مطالعات و پژوهش‌های میدانی درباره فرهنگ‌های منطقه البرز را انجام می‌داد، در مناطق مختلف با طالباخوانی‌های متفاوت از هم مواجه شد که همین موضوع سبب شد او از آغاز دهه 80 برخی از نمونه‌های آواز طالبا که از فرهنگ‌های مختلف منطقه گردآوری شده بود را دسته‌بندی کند که این آوازها توسط استاد «ابوالحسن خوشرو» بازخوانی و در آلبوم «طالبا» منتشر شد.

مدیرعامل شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا از آلبوم «طالب» به عنوان اثری استثنایی و ارزشمند در موسیقی مازندران یاد کرد و گفت: پژوهش در موسیقی مازندران توسط برخی چهره‌های شاخص فرهنگی جدی گرفته شده است. آلبوم «طالبا» نیز یکی از آثاری است که توسط «جهانگیر نصری اشرفی» و استاد «ابوالحسن خوشرو» پژوهش و اجرا شده است. این آلبوم یکی از آثار خاص در موسیقی فولک مازندران محسوب می‌شود.

غلامی افزود: استاد خوشرو در آلبوم «طالبا»، طالباخوانی‌های مناطق مختلفی همچون مناطق مرکزی و سوادکوه، دودانگه ساری، هزارجریب(چهاردانگه)، عالی درّه و محال ثلاث در غرب مازندران، کوهپایه ها و جلگه های مناطق مرکزی، گرجی¬محله و آسیاب سر را بازخوانی کرده است.

منظومه های روایی تبری-حماسی

استاد «محمدرضا اسحاقی» خنیاگر و روای منظومه‌های عاشقانه و حماسی در موسیقی مازندران که حافظ ده‌ها منظومه بومی مازندران است، در آلبوم «حماسی» تعدادی از این منظومه‌ها را روایت کرده است.

غلامی با بیان این‌که منظومه های روایی تبری مجموعه ای از آثار فولکلور مازندران است که استاد «محمدرضا اسحاقی» آن را بازخوانی کرده و در چند آلبوم تهیه و تنظیم شده است، خاطرنشان کرد: «حماسی» از مجموعه آوازهايي است که طبق آييني منحصر به فرد، سينه به سينه در طول تاريخ، به امروز رسيده و در آلبوم توسط استاد به گوشِ مخاطبان موسیقی فولکلور می رسد.

وی افزود: «حماسی» سومین آلبوم از این مجموعه است که پس از آلبوم¬های «عاشقانه¬ها» و «آیینی»، از پنجشنبه روانۀ بازار موسیقی خواهد شد. در این آلبوم قطعات «عباس گالش»، «قمرناز» و «محمد جبه» قرار دارد. آلبوم «کرماه¬شو» نیز شامل چند داستان کوتاه مازندرانی است که به روایت «علی طالبی» و با آواز «محمدابراهیم عالمی» منتشر شده و از پس‌فردا عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت نسیم مهرآوا خاطرنشان کرد: در مراسم روز پنجشنبه قطعاتی از هر 4 آلبوم اجرا خواهد شد. همچنین استاد خوشرو با گروه در این برنامه موسیقی اجرا خواهند داشت.

موسیقی بهاری مازندران

غلامی از انتشار 3 آلبوم دیگر پیش از نوروز 1397 توسط این شرکت به مناسبت سال نو خبر داد و گفت: چند سال است که پیش از نوروز علاوه بر برگزاری مراسم رونمایی چند آلبوم، آلبوم‌هایی ویژه نوروز را نیز منتشر می‌کنیم. امسال قرار است تا پایان سال آلبوم موسیقی «شاباجی» با صدای استاد خوشرو منتشر شود که در آن چند قطعه موسیقی فولک از جمله منظومه عاشقانه «شاباجی» اجرا می‌شود. یک آلبوم هم به نام «روجین» با صدای «اسماعیل عبدی» تا پایان سال منتشر می‌شود. سومین آلبوم ویژه بهار هم که از 2 سال پیش انتشار آن را آغاز کردیم و شامل قطعات بهارانه از موسیقی مازندران است را پیش از نوروز منتشر می‌کنیم. «تی‌تی‌کاک» و «شادمانه‌ها» دو آلبوم ویژه بهار بودند که پیش از نوروز 1395 و 1396 منتشر کرده بودیم.

غلامی تصریح کرد: حضور همه دوستداران موسیقی و فرهنگ و هنر مازندران در این مراسم آزاد و رایگان است. امیدواریم مردم فرهنگ دوست در این مراسم حضور یابند و از تولیدات موسیقی بومی استان حمایت کنند. هر 4 آلبوم یاد شده پس از رونمایی در محل برگزاری مراسم عرضه هم خواهند شد.

 



    ©2013 APG.ir