تعداد بازدید: 5287

توصیه به دیگران 3

جمعه 4 اسفند 1396-12:15

به همت پژوهشگران مازندرانی و در مجله هفته لموند؛

پژوهش های مازندران شناسی مشترک ایران و روسیه منتشر شد

نخستین شماره فصلنامه مشترک ما با دانشگاه و دپار تمان زبان های ایرانی آکادمی علوم مسکو با عنوان «پژوهش هایی درباره کرانه جنوبی دریای کاسپین» برای نخستین بار، با محوریت تاریخ، فرهنگ، هنر و زبان انتشار یافت.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، طیار یزدان پناه لموکی، پژوهشگر: از تاریخ 16 تا 26 اردیبهشت 1394 با دعوت نامه رسمی (تاریخ 9/ آوریل 2015 ) دانشگاه دولتی مسکو -لاماناسوف- بودم، برای سخنرانی درباره «تاریخ ، فرهنگ، هنر و زبان» مازندران باستان از آغاز تا هزاره دوم پیش از میلاد.

 پس از سخنرانی دوم در دپارتمان زبان های ایرانی آکادمی علوم روسیه، از ریاست دپارتمان زبان های ایرانی، بانو پرفسور النا مالچانوا خواستم ضمن داشتن کرسی مازندران شناسی در این دپارتمان، فصلنامه مشترکی داشته باشیم. ایشان بسیار محترمانه پذیرفتند. مجموعه اعضای فرهنگستان هم استقبال کردند.

در واقع از ریاست فرهنگستان سه در خواست داشتم: 1-  کرسی مازندران شناسی در دپارتمان زبان های ایرانی پایه گذاری شود. 2- فصلنامه مشترکی داشته باشیم. 3- دانشمندان و اندیشمندان طرفین به مراکز پژوهشگاهی و دانشگاهی، جهت همکاری های علمی- پژوهشی به صورت مهمان، در آمد و شد باشند.

در خواستم نخست از جانب دکتر اسماعیل پور که از طرف وزرات علوم برای تدریس ادبیات و زبان های ایرانی به مدت دوسال  آن جا تشریف داشتند، مورد حمایت قرار گرفت که تاثیر تعیین کننده ای داشت. این در حالی رخ داد که «آشنایی دیداری ما» با یکدیگر کم تراز سه ساعت بود. ریاست فرهنگستان و دیگر دانشمندان با فروتنی مورد های مطرح شده ما را پذیرفتند با این افزوده  که خواهان اعزام دانشجو نیز از جانب  ما شدند.

سوغات سفر علمی ما، نیک بود.  وقتی برگشتم، ارشاد مازندران و برخی دانشگاه های مازندران در نشستی نسبت به دستاوردهای سفر اقبال نشان دادند و حتی رییس میراث فرهنگی استان به شوخی گفت: «طیار، آخر روس ها تو را بردند مسکو!»  خلاصه آن که دانشگاهی انتشار فصلنامه را تقبل کرد. آن جا حتی پایه گذاری دانشگاه مازندران شناسی را گذاشتم و به مدت یک سال برنامه دروس را تدوین کردیم و وزارت علوم نیز موافقت کرد.

 یک روز گفتند ما باید سر دبیر فصلنامه باشیم و 6 تا 10 نفر دکتر از وابستگان ما باید جز هیات تحریریه باشند (برای تفاخر در داشتن رزومه)؛ گفتم در توافق کتبی چنین چیزی نداشتیم. تلویحی گفتند دستور است. نپذیرفتم. فصلنامه را جای دیگر برای انتشار بردم که بسیار روی خوش نشان دادند اما پس از سه ماه  «سر کارم » گذاشتند. داستان ملا نصرالدین را قطعاً می دانید که روزی به اوگفتن: «ملا، چرا این همه سرت کلاه می گذارند، تجربه نمی کنی؟» پاسخ داد: «آخه هر دفعه جوری کلاه می گذارند که با دفعه پیش فرق می کند!»

   شماره نخست

نخستین شماره فصلنامه مشترک ما با دانشگاه و دپار تمان زبان های ایرانی آکادمی علوم مسکو با عنوان «پژوهش هایی درباره کرانه جنوبی دریای کاسپین» برای نخستین بار، با محوریت تاریخ، فرهنگ، هنر و زبان انتشار یافت.

در این شماره آثاری از دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، پرفسور النا مالچانوا، دکتر کتایون مزداپور، پرفسور ولادیمیر ایوانف، دکتر لیلی داد یخودویوا، دکتر زهره زرشناس، گیتی شکری، دکتر فردوس آقا گل زاده، مسعود پورهادی، دکتر علی علیزاده جُوبنی، طیار یزدان پناه لموکی، نادعلی فلاح، میر عبدالله سیار، احمد باوند سوادکوهی، عادل جهان آرای، سیده زینب تقوی، معصومه رشید ثانی، حسین علمباز و بهمنیار شریفی و محمد ابراهیم عالمی منتشر شده است.

مسئول ترجمه متون روسی این فصلنامه مشترک مهدی مهر آرا و سردبیر هم طیار یزدان پناه لموکی است.

اعضای هیات تحریریه از دپارتمان زبان های ایرانی آکادمی علوم روسیه و دانشگاه دولتی مسکو –لاماناسوف- پرفسور النا مالچانوا، پرفسور ولادیمیر ایوانف، دکتر لیلادادیخودویوا و از ایران دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور، دکتر زهره زرشناس، دکتر سیده مهنا سید آقایی رضایی، گیتی شکری، دکتر کتایون مزدا پور، دکتر مجتبی منشی زاده و طیار یزدان پناه لموکی هستند.

فهرست مقاله های نخستین شماره به این شرح است:

بررسی چند واژه طبری

نوع شناسی ( تیپولوژی ) روابط پدر- پسر ، براساس یک افسانه مازندرانی

مازندران و دیو سپید

ویژگی های نوای گفتاری در زبان گیلکی و مازندرانی

شیوه های سنتی دامداری گالش های حاشیه دریای کاسپین

بقایای باور های کهن در مازندران

برخی تغییرات آوایی و فرایند های واجی فعال در گویش مازندرانی

توصیف گویش تاتی رود بار زیتون ، گونه جُوبنی

فعل مرکب گیلکی

ماضی نقلی در گویش های مازندران و گیلان

مختصری در باره تاریخ زبان و برخی واژگان مازندرانی

افسانه ها و منظومه های عاشقانه غیر بومی مازندران

افسانه ببر مازندران

افسانه چلیک

نیما از باستان گرایی تا طبیعت گرایی

پیشینه رسم منبر کشی در ساری

زنگ چمر

باورها و آیین ها درفرهنگ مردم سنگده ساری

پیوند وارتباط موسیقی ردیف دستگاهی با موسیقی نواحی ( محلی – مازندران ) ایران

 برای مطالعه مقاله های منتشر شده در مجله هفته «لموند» اینجا را کلیک کنید.

 


  • جناب طیّار یزدان پناه لموکی!پاسخ به این دیدگاه 2 0
    پنجشنبه 17 اسفند 1396-17:43

    چرا مازندنومه دیدگاه مرا منتشر نکرد؟

    • جناب طیّار یزدان پناه لموکی!پاسخ به این دیدگاه 3 0
      چهارشنبه 16 اسفند 1396-15:44

      کی سه قوم تپور و آمارد و هیرکانی در به قدرت رسیدن کورش هخامنشی در صحنۀ نبرد نقش داشتند؟ شما به کتاب های معتبر در حوزۀ تاریخ هخامنشیان رجوع کنید حتّی در index نامی از آماردها و تپورها نیامده است.

      • طیار یزدان پناه لموکیپاسخ به این دیدگاه
        سه شنبه 8 اسفند 1396-17:13

        سلام به آقا و یا خانم گله مند ، اگر پاسخم در باره قوم تپورتند به نظر رسید پوزشم را بپذیر . ظاهرا با انسان با احساسی رو در رو هستم که عاشقانه به تبرستان عشق می ورزد ما نیز به مردم کهن سرزمین مان که افتخار آفریدن عشق می ورزیم . شاید لازم بود می گفتم :" مازندران را تبرستان خواندن جای تامل دارد " روشن است محدوده ارضی قوم تپور از شرق به تمیشه باستان ( وهرگانه از تمیشه تا کراسنودسکی یا ترکمن باشی کنونی )و از غرب به آمل ( آماردها ، از اول آمل تا آمارلو رودبا ر) متصل بود . وقتی ما کل مازندران را تبرستان بخوانیم به طریق اُولی باید ساکنان سرزمین آماردها و وهرگانی ها از ما گله مند باشند . زیرا این طور به نگاه می آیدکه حقوقی برای آن دو قوم قائل نیستیم .
        هر سه این قوم در به قدرت رسیدن کورش هخامنشی در میدان نبرد تاثیر بسزایی داشتند . نظر به تقدم و تاخر نداشتم امید است پوزشم را بپذیرید . گفت و گو خوب است . ما مازندرانی ها اصطلاحی داریم که میگم :" برو حرف بزنیم زرنگ باویم . یعنی نهایت تسامح ( نه دعوا و نه تهدید )
        جای کتاب "قوم های مازندان از آغاز تا فروپاشی ساسانیان " بسیار خالیست .

        • حرف زدن خوب است اما با منطق !پاسخ به این دیدگاه 1 0
          چهارشنبه 9 اسفند 1396-10:50

          فرموده اید حرف زدن ، این کافی نیست برادر . منطق اگر نباشد کار درست نمی شود . روشن نکرده اید حوزه جغرافیایی مد نظر شما که مازندرانش می خوانید از کدام زمان به این نام موسوم شده است ؟ صرف نظر از مازندران اسطوره ، می دانیم مازندران مرعشی (مورخ ) با مازندران در تقسیمات کشوری عصر رضا شاه و یا حتی با مازندران امروز همه با هم متفاوتند . مازندران شما کدام است ؟ آن را مشخص نکرده اید نگفته اید آن نام را از کجا آورده اید اما باید بگویم تبرستان تاریخی برای محدوده ای که شما در تصور خود دارید نامی سازگار تر است ، اینطور نیست ؟ تقاضای مجدد می کنم ، محبت کنید و مجله هفته را که با درج مطلبتان در آن به کار خود اعتبار بخشیده اید و مازندنومه نیز تصویری از همان مجله زینت کارتان نمود ،برایمان معرفی کنید

        • طیار یزدان پناه لموکیپاسخ به این دیدگاه 0 2
          دوشنبه 7 اسفند 1396-6:20

          با تشکر فراوان از استقبال دانشوران ، نخبه گان ودوستداران تاریخ ، فرهنگ ، هنر و زبان های رایج درکرانه جنوبی دریای کاسپین (مازندران ) که در دو سه روز اخیرنسبت به انتشارفصلنامه مشترک ، از خودعلاقمندی نشان داده اند و برخی با حُسن نظربه این کار را ستودند .
          گفتنی ست ، فصلنامه مشترک به زودی در ایران منتشر می شود .
          نکته دیگر آن که به لحاظ دانش قوم شناسی مازندران را نمی توانیم بگویم تبرستان ، زیرا قوم کهن تپور نه در دوران اقتدار هزاران ساله کاسی ها ، قومی برتر بوده و نه در دوران چیرگی قوم آریایی ها و حتی در دوره هایی از تاریخ باستان تحت نفوذ قوم وهرگانی ها بوده است . برای آگاهی بیش تر به مطلب نگارنده در این شماره ارجاع داده می شود . با سپاس طیاریزدان پناه لموکی6/12/96

          • جناب یزدان پناه عزیز !پاسخ به این دیدگاه 2 0
            دوشنبه 7 اسفند 1396-13:55

            با گله مندی باید بگویم کامنت شما توهین به شعور مخاطب است . مگر نام مازندران خود بر موازین قومشناسی پا گرفته است ؟ تبرستان هم هر چه باشد نامی است و واقعیتی تاریخی و جغرافیایی و بنا به میل و اراده شما و من فراموش نمی شود .
            به جای این نکته که یاد آور شدید بهتر بود نشریه اینترنتی مجله هفته یا به قول تان لموند ( ظاهراً مراد همان لوموند است ) را به مخاطبان معرفی می نمودید .

          • يکشنبه 6 اسفند 1396-8:8

            با سلام و خداقوت به دوستانی که این پروژه علمی را پیش می برند

            • يکشنبه 6 اسفند 1396-9:16

              آقای ایمانی شما مجله هفته که مرجع این خبر است را می شناسید ؟ پرسیده اید در نوشتن کدام مقاله دانشمند متعلق به کشور روسیه همکاری است ؟

            • شنبه 5 اسفند 1396-13:2

              تبریک به اقای یزدان پناه بخاطر این کار خوب

              • مجله هفته ؟پاسخ به این دیدگاه 2 0
                شنبه 5 اسفند 1396-7:32

                " مجله هفته" کدام مجله است ؟ اگر ممکن است به کاربران معرفیش کنید . با سپاس

                • جمعه 4 اسفند 1396-23:52

                  خله خاره.ولی مازندران گننی کجه خور گننی؟فیروزکوه هم دره؟شهمیرزاد دره؟گرگان و کردکوی و علی آباد کتول و... چی؟اینانم درنه یا نا؟اگه دنینه چه چیسته دنیه مگه امه زوون و وشون زوون اتا نیه؟؟؟؟؟؟؟اگرم درنه که چه گننی مازندران،ونه بویین تبرستان.


                  ©2013 APG.ir