تعداد بازدید: 2957

توصیه به دیگران 0

يکشنبه 20 اسفند 1396-23:1

پای ویلاسازان به آغوزحال رسید

بنا بر برخی گزارش‌های مردمی، در ارتفاعات آغوزحال تنکابن اقداماتی برای ویلاسازی و ثبت روستا در حال انجام است.


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، اشکان جهان‌آرای: در یکی دو هفته اخیر تماس‌هایی از سوی چند شهروند غرب استانی با دفتر تحریریه همشهری مازندران گرفته شد تا از تخریب منابع طبیعی در یکی از مناطق مرتفع کوهستانی و جنگلی غرب استان بدهند. به گفته این شهروندان در ارتفاعات آغوزحال شهرستان تنکابن، اقداماتی تقریبا قانونی برای ویلاسازی در حال اجراست. آن طور که این اهالی گفته‌اند، حتی نسبت به ثبت کد روستایی برای این منطقه در حال ساخت نیز اقداماتی انجام شده است و برخی افراد در تلاش هستند نظر بعضی مسئولان را جلب کنند تا امتیازاتی هم برای این منطقه احتمالا در حال تبدیل به شهرک در دل جنگل بگیرند.

عرصه‌های ملی یا مستثنیات؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر در این باره به همشهری گفت: به ما گزارشی در این زمینه نشده است. اما این که زمین‌های در حال ساخت یا مد نظر برای ساخت جزو عرصه ملی است یا مستثنیات مردم اهمیت دارد تا برای این موضوع اقدام شود.

«سید وجیه‌الله موسوی» افزود: حتما این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا در صورتی که تخلفات احتمالی گزارش شده در عرصه‌های ملی انجام شده یا قرار است انجام شود به طور جدی برخورد کنیم. اما اگر این عرصه‌ها جزو مستثنیات باشد، پیگیری وضعیت تغییر کاربری در حوزه اختیارات اداره امور اراضی استان است که باید به این ماجرا ورود کند و پیگیر درستی یا نادرستی اقدامات انجام شده شود.

تأیید بروز تخلف توسط حفاظت محیط زیست

بر اساس پیگیری‌های انجام شده برای تهیه گزارش، آغوزحال تنکابن منطقه‌ای جنگلی است که به جز چند روستای قدیمی معدود که از گذشته دارای کد آبادی بودند، بقیه آن جنگلی است. در واقع روستاهای دارای کد آبادی این روستا مشخص هستند، مگر این که اخیرا یک کد آبادی به این منطقه افزوده شده باشد. در سال‌های اخیر نمونه‌هایی از این دست مشاهده شد که برای ساخت و ساز و دریافت مجوزها، حرکت‌هایی برای ثبت کد روستایی در برخی مناطق انجام شود. این موضوع را مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در گفت‌وگو با همشهری تقریبا تأیید کرده و با بیان این‌ که در برخی نقاط زمانی فقط یک دامداری وجود داشت و اکنون مدعی ایجاد روستا هستند، گفت: جایی که روستا باشد باید یک سری امکانات و بناها از قبل وجود داشته باشد.

«حسینعلی ابراهیمی کارنامی» افزود: موضوع ساخت و ساز در منطقه آغوزحال تنکابن به ما نیز گزارش شد و همکاران ما برای بررسی موضوع به این منطقه رفتند. یک جاده شوسه 18 کیلومتری برای برداشت چوب در منطقه وجود دارد که پس از طی چند کیلومتر مسیر دیگر که جاده خاصی هم ندارد، به آغوزحال می‌رسد. به عنوان مدیرکل حفاظت محیط زیست مخالفت خود را با ساخت و ساز در این منطقه اعلام کردم.

وی اظهار کرد: همکاران ما برای ثبت موقعیت منطقه از تمام طول مسیر و وضعیت آن فیلم گرفتند تا در آینده ادعا نشود که در این منطقه مسیر و جاده قدیمی وجود داشت. ما می‌گوییم اگر مجوزی برای ساخت و ساز در این منطقه صادر شده است ارزیابی زیست‌محیطی آن انجام شد یا نه و نتیجه ارزیابی کجاست؟ اگر هم مجوزی صادر نشد که هر اقدامی خلاف قانون است.

مردم چه کار کنند؟

اما نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر معتقد است که چنین اتفاقاتی هم اگر بیفتد ریشه اقتصادی دارد و نمی‌توان به بومیان منطقه بابت ساخت و ساز یا فروش زمین خرده گرفت. «شمس‌الله شریعت‌نژاد» در گفت‌وگو با همشهری با بیان این که اطلاعی از موضوع عنوان شده ندارم و گزارشی دریافت نکردم، اظهار کرد: مردم این مناطق استان چه کار کنند؟ سری به روستاهای تنکابن بزنید بوی پرتقال فاسد شده را احساس خواهید کرد. مرکبات را کیلویی 400 تومان باید بفروشند تا پولی به دستشان بیاید. ما چه نسخه مدیریتی مناسب برای اقتصاد منطقه تعریف کردیم که حالا از مردم بخواهیم زمین نفروشند یا ویلاسازی نکنند؟وی تصریح کرد: گل و گیاه، کیوی و مرکبات روی دست مردم مانده، وضعیت برنج هم مشخص است. برای گردشگری هم که برنامه مدون و درستی نداریم. پس مردم چه کار کنند؟ مردم چاره‌ای ندارند. دولت باید یا یکپارچه‌سازی اراضی را خودش انجام دهد یا اگر توان‌اش را ندارد بگوید منطقه زون گردشگری است و برای آن برنامه تعریف کند. به فکر ظرفیت‌سازی باشد تا چنین اقداماتی را شاهد نباشیم. از مردم حمایت کند تا روی پرورش گل و گیاه کار کنند و برای صادرات این محصولات هم برنامه داشته باشد.

جهاد کشاورزی ضعیف است

نماینده مردم تنکابن، عباس‌آباد و رامسر با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی به دلیل بی‌برنامگی در زمینه رونق کشاورزی و باغبانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی فقط شده وزارت گندم و جو و برنج که عمده نگاه‌اش هم به واردات است. نهاده‌های کشاورزی و سموم گران است و نهاده‌های جعلی و تقلبی فراوان. در این شرایط همه این معضلات را رها کردیم و به مردم می‌گوییم کاری نکنید. این ظلم به مردم است که بگوییم هیچ کاری نکنند.

شریعت‌نژاد اظهار کرد: کسی که زمین فروخته می‌خواهد خرج زندگی‌اش را تأمین کند. بیش از 70 درصد کار جهاد کشاورزی در غرب مازندران شده برخورد با تغییر کاربری و حوزه ترویج کشاورزی و نسخه‌های فنی عملا تعطیل شده است. برای بازاریابی محصولات تولیدی‌مان چه کاری انجام شد؟ بهتر است ابتدا یک سوزن به خودمان بزنیم. نه این که چون هفته منابع طبیعی است همه فقط حرف بزنیم.

وی افزود: آیا دنیا مثل ما عمل می‌کند؟ امروز اگر بگویند وزارت کشاورزی منحل شد همه مردم این منطقه جشن می‌گیرند! چون کارکرد مناسبی ندارد. از کشاورزان ما بپرسید وزارت جهاد کشاورزی برای بهبود کشاورزی چه کار کرد؟ یک فرد اگر در صد متر زمین بخواهد گلخانه بزند با هزار اما و اگر مواجه می‌شود.

اما در کشاکش این اختلاف‌نظرها آنچه که مظلوم واقع می‌شود منابع طبیعی است و محیط زیست! این دور باطل ادامه دارد و چالش‌ها حل نمی‌شود. در این بین هم نهایتاً قشری که سود می‌برند، مردم نیستند، بلکه عده‌ای سودجو هستند که هم منابع طبیعی را تخریب می‌کنند، هم به مردم بومی سود نمی‌رسانند و هم سرمایه‌شان افزون‌تر می‌شود.



    ©2013 APG.ir