تعداد بازدید: 2880

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 22 اسفند 1385-0:0

چهارشنبه سوري کمبي،پار دسٌوري کمبي

همراه با جشن سنتي چهارشنبه سوري(کل چارشنبک)


نوجوان و برخي جواناني كه هم براي رسيدن به چهارشنبه آخر سال لحظه شماري مي‌كنند به گفته خودشان مي‌خواهند شادي كنند و يك روز سال را در كنار هم سن و سالان به تفريح بپردازند كه عموم مردم از اجراي آن با اين روش ناراضي‌اند.


حسين اسلامي- پژوهشگر تاريخ مازندران- در اين باره گفت: آتش در فرهنگ ايرانيان مهر وطن و دوري از پليدي و زشتي است. 
وي اظهار داشت: روشني آتش و نوروز كه در پايان سال به همديگر گره خورده است مظهر زايش و زندگي است.
وي با ياد آوري اين مطلب كه ايرانيان آتش پرست نبودند افزود: ايرانيان آتش را فقط نماد مهرباني و نيكي مي دانستند و چهارشنبه سوري يادگار بازمانده از زمينه‌هاي تاريخي و مذهبي تاريخ ايران است و از آنجايي ناشي مي‌شود كه هموطنان ما مي‌خواستند در روزهاي آخر سال را دست به عصا زندگي كنند تا سال جديد را با حادثه و اتفاق بد ناشگون آغاز نكنند.


اسلامي با بيان اين‌كه در سال‌هاي بسيار گذشته چهار شنبه سوري زيبا و منطقي برگزار مي‌شد تصريح كرد: خانواده‌هاي ايراني و مازندراني‌ها در اين ايام در چهارشنبه آخر سال دور هم جمع مي‌شدند و با درست كردن آتش در حياط منزل تا پاسي از شب را گذران مي‌كردند و كارشان از هر گونه آسيب به همنوعان به دور بود.


فرمانده انتظامي استان مازندران نيز در همين ارتباط با با بيان اين‌كه نيروي انتظامي مخالف شادي مردم نيست گفت: گروه‌هاي كه از احساسات مردم سوء استفاده مي‌كنند از دست پليس در امان نيستند به طوري كه در فرهنگ و آموزه‌هاي اخلاقي و ديني آزار و اذيت روحي و رواني مردم نيز مورد نكوهش قرار گرفته است.


مهدي توكلي اظهار داشت: براي برخورد با آسيب زدگان به آرامش و نظم اجتماعي پليس مازندران از مدتي قبل برنامه‌هايي را براي اجرا تدوين كرده است.
وي گفت: از شروع عمليات نيروي انتظامي در مازندران تاكنون 600 هزار عدد انواع مواد منفجره و ترقه توسط پليس كشف شد كه پيش بيني مي‌شود جلوي حجم زيادي از سوء استفاده كنندگان از چهار شنبه سوري گرفته شده است.


توكلي خاطر نشان كرد: در همين ارتباط 67 مغازه در سطح استان پلمپ شده است و متهمان خريد و فروش نيز بر اساس قانون تا 14 فروردين در بازداشت به سر مي‌برند.
وي با بيان اينكه برخي عاملان خريد و فروش از كلمه مواد منفجره مجاز براي بهر ه برداري اقتصادي استفاده مي كنند اضافه كرد: در كشورمان مواد منفجره ي مجاز نداريم.
توكلي درباره ي خسارت ناشي از برگزاري نادرست چهار شنبه سوري در سال گذشته ي مازندران گفت: در سال گذشته 57 نفر از افراد دچار آسيب هاي جدي شدند و در اين حادثه تعدادي هم بينايي خود را از دست دادند.(farsnews)



    ©2013 APG.ir