تعداد بازدید: 2438

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 26 فروردين 1397-22:52

شاعر و طنزپرداز برجسته در نشست در حلقه رندان در ساری بیان کرد:

مسئولان ظرفیت انتقادپذیری خود را بالا ببرند

ناصر فیض: کسانی که مسئولیتی دارند ظرفیت انتقادپذیری خود را بالا ببرند، چون اگر اینگونه نشود طنز به سمت لودگی می‌رود/ اگر با صدای بلند نتوان انتقاد کرد فایده ندارد/ طنزهای محلی غریب است در حالی که ظرافت‌های بسیاری دارد+ گزارش مراسم عصری با شعر طنز در حلقه رندان


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: عصری با شعر طنز «در حلقه رندان» امروز در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

اکبر کتابدار در سخنانی اظهار کرد: بالاترین عبادت بعد از نماز، ایجاد سرور برای مومن است به شرط اینکه توهین و دروغی بر کسی بسته نشود.

این طنزپرداز افزود: هجو دسته‌بندی مختلف دارد و با تاریخ ادبی و فرهنگ ما همسو بوده اما هجو به این معنا نیست که توهین به همراه داشته باشد.

*اگر با صدای بلند نتوان انتقاد کرد، فایده ندارد،

ناصر فیض هم در این نشست اظهار کرد: پایه و اساس طنز، نقد است و طنزی که نقد نداشته باشد معنا ندارد.

وی با بیان اینکه برگزاری جلساتی مثل در حلقه رندان حتی با اشکالاتی که دارد از برگزار نشدن آن بهتر است، افزود: لازم است کسانی که مسئولیتی دارند ظرفیت انتقادپذیری را بالا ببرند، چون اگر اینگونه نشود طنز به سمت لودگی می‌رود و بخشی از این کارها ناگزیر در آثار ما وجود دارد و خیل ترانه‌های بی‌ربط را به همین دلیل شاهد هستیم.

این شاعر طنزپرداز ادامه داد: سطح ذوق مردم را به دلیل اشتباهاتی، پایین آوردیم و به سمت کار فاخر کمتر می‌روند و اتفاقی که نباید افتاده است.

فیض با بیان اینکه در هر جریانی اگر نقد باشد حرکت‌های بعدی‌اش درست‌تر انجام می‌گیرد، تصریح کرد: انتقادپذیری به نفع حرکت رو به جلو در جامعه است، اگر این را جدی نگیریم اتفاقی نمی‌افتد.



وی با اشاره به اینکه از فضای مچ‌گیری فاصله بگیریم، گفت: راه‌اندازی دفتر طنز، اتفاق مبارکی است، کار کم تجربه شده، ایرادهایی دارد و این طبیعی است اما وظیفه ما نیست مرتب به دیگران تذکر دهیم.

فیض با بیان اینکه اگر با صدای بلند نتوان انتقاد کرد فایده ندارد، خاطرنشان کرد: طنزپرداز باید معیارهایی را رعایت کند که هم صدایش برسد و هم کارش را انجام دهد

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه طنزهای محلی غریب است در حالی که ظرافت‌های بسیاری دارد، گفت: اینها فرصت می‌کنند در این جلسات مطرح شوند و استقبال از طنز هم باعث پیشرفت ادبیات است و هم حرکت رو به جلو در جامعه.

* طنز را جدی بگیریم

یوسفعلی میرشکاک هم با اشاره به اینکه از بهترین دوره‌های زندگی‌ام فعالیت در حوزه هنری مازندران بود، اظهار کرد: طنز را جدی بگیریم و بدانیم که بزرگترین شاعر این سرزمین و آموزگار تفکر، «حافظ» زیربنای موفق‌ترین آثارش طنز است.

وی با بیان اینکه بعد از این به شکل دیگری به حافظ نگاه کنیم، افزود: بدانیم قوم ما در تاریخ پس از اسلام با ممنوعیت‌هایی مواجه است و این ممنوعیات‌ها فرار کرد و در شعر پنهان شد.


این شاعر افزود: رقص در شعر و خوشنویسی ما هست که اخیرا به آن حرکات موزون می‌گویند و شهردار تهران فدای آن شد.

میرشکاک با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند طنز برای سراینده و شنونده، خطر دارد اما اینگونه نیست، گفت: اگر حوصله این را پیدا نکنیم کلام جدی را حتی اگر تلخ باشد از فیلتر طنز عبور داده و بشنویم، خیلی ضرر خواهیم کرد و این ضرر نه فقط در فرهنگ بلکه در اقتصاد هم دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سراینده‌ها تقاضا داریم خرده فرهنگ را جدی بگیرند، تصریح کرد: فرهنگ عمده در حال فروریختن و صدمه دیدن است اما زبان مادری و خرده فرهنگ قابل انفکاک نیست.

میرشکاک خطاب به حاضران در این نشست گفت: پیش از اینکه در شعر فارسی استاد شوید به زبان ضمیر ناخودآگاه خود شعر بگویید و ببینید چقدر رافت پیدا می‌کند، این خرده‌فرهنگ تهدید نمی‌شود حتی اگر زبان رسمی ما انگلیسی باشد.
وی با بیان اینکه حفظ زبان فارسی کار فرهنگستان ادب نیست که سوپسید را به یارانه تبدیل کند، خاطرنشان کرد: این خرده فرهنگ‌ها هستند که به حفظ زبان ما کمک می‌کنند.

میرشکاک با اشاره به اینکه از روزی که این موجود عظیم دریای کاسپین بوده موسیقی و زبان و فرهنگ شما هم بوده است، اظهار کرد: اهل تقلید نباشید، خودتان را که پیدا کنید اصل قضیه را هم حفظ کردیم.

وی ادامه داد: کسی که در هنر بومی مشق می‌کند در اوایل ورودش به شعر فارسی جزو ممتازها خواهد بود.

این شاعر با اشاره به اینکه استاد حسین طیبی را به عنوان یکی از بزرگان موسیقی جهان می‌شناسند چراکه موسیقی بومی خود را حفظ کرد و گسترش داد، افزود: دیدیم که موسیقی پاپ ما همواره در حاشیه بوده و آن موسیقی هرگز موسیقی ما نخواهد بود.

وی با بیان اینکه معماری و موسیقی مازندران ویژه بوده و از شعرا و نویسنگان تقاضا می‌کنم زبان خود را جدی بگیرید، تصریح کرد: پشت هر واژه‌ بومی، اسطوره و افسانه‌ای  از اتفاق‌های کهن و باستانی است.

میرشکاک با بیان اینکه طبیعت مازندران اعتدال به این مردم بخشیده است، گفت: طبیعت ذات شما مانند طبیعت پیرامون‌تان سالم است و بیخود نیست در عزا و عروسی، جماعتی ترافیک طولانی را تحمل کرده و به اینجا بیایند.

*جدی‌تر از شعر طنز سراغ ندارم

مدیر حوزه هنری مازندران در این نشست اظهار کرد: جدی‌تر از شعر طنز سراغ ندارم.

سینا دلشادی افزود: از دلایل تلاش برای این میزبانی، ایجاد فضایی است که هنرمندان بتوانند اید‌ه‌ها را مطرح کنند و این از برکات انقلاب است.

وی با بیان اینکه روزگار ما بیش از هر زمانی به گونه ادبی طنز نیاز دارد، گفت: اگر‌می‌خواهیم اندیشه‌ورزی در جامعه ارتقا یابد باید به سمت طنز برویم.

دلشادی با اشاره به اینکه طنز می‌تواند با نقد به موقع، به ایجاد جامعه آزاد و سعادتمند کمک کند و این بستر به برکت انقلاب اسلامی فراهم شده، تصریح کرد: ظرفیت شنیدن ما باید بالاتر رود.

گفتنی است در این مراسم محموعه  شعر رشید بابازاده با عنوان «40 حدیث نبوی» و اثر نقاشیخط علیرضا پاک‌بین رونمایی شد.

مهدی مهدی زاده، کاظم صداقتی، صابر قدیمی، علیرضا دهرویه، روح‌الله احمدی، ناصر رنجبر، جابر نوری، مهدی فرج‌اللهی و ناصر فیض در این مراسم به شعرخوانی پرداختند و اجرای برنامه هم بر عهده حمید حمزه‌نژاد بود.



    ©2013 APG.ir