تعداد بازدید: 2147

توصیه به دیگران 1

شنبه 22 ارديبهشت 1397-9:56

توسعه ی ورزش همگانی در 15 شهرستان ساحلی مازندران

معاون توسعه ورزش‌های همگانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران: در 15 شهرستان ساحلی، برای پر کردن اوقات فراغت گردشگران و مردم محلی، ورزش همگانی را با کمک هیات‌های ورزشی توسعه می‌دهیم/ سه‌شنبه‌های بدون خودرو از مصوبه‌های شورای ورزش همگانی است که در برخی شهرهای مازندران اجرا می‌شود و تلاش داریم تا در همه شهرستان‌ها حداقل کارکنان دولت، سه‌شنبه‌ها بدون خودرودر محل کار خود حاضر شوند.


مازندنومه؛ سرویس اجتماعی، کلثوم فلاحی: مازندران از استان‌های چاق در کشور است و این مقوله را می‌توان در کم‌تحرکی مردم استان، جست و جو کرد. ورزش به عنوان یکی از آسان‌ترین راه‌های کسب سلامت، مورد تاکید است و با وجود موفقیت‌هایی که مازندران در ورزش قهرمانی دارد اما در ورزش همگانی یک پای ما می‌لنگد. عادل عالیشان معاون توسعه ورزش‌های همگانی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در این گفت و گو به برنامه‌های توسعه ورزش همگانی، وضعیت ورزش در مازندران، سه‌شنبه‌های بدون خودرو، صعود نساجی به لیگ برتر فوتبال و تاثیر آن بر توسعه ورزش و موارد اینچنینی پرداخته است.

 در حوزه گسترش ورزش همگانی چه اقداماتی انجام شده است؟

در حوزه ورزش همگانی اقدامات گسترده‌ای در سال گذشته انجام شد. با توجه به تاکید دولت و وزارت ورزش در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ورزش همگانی، در ابتدای سال گذشته، برنامه‌هایی طراحی و به همه شهرستان‌ها ابلاغ کردیم به همین دلیل به لحاظ نسبی، رشد بسیار خوبی را در حوزه ورزش همگانی شاهد بودیم.

البته این اقدامات را از ابتدای شروع دولت یازدهم در دستور کار داشتیم و طبق برنامه‌های ابلاغی عمل کردیم و گواه مدعای من در این زمینه، ارزیابی‌های وزارت ورزش و جوانان است که مازندران رتبه خوبی کسب کرد. اگرچه توفیقات خوبی به دست آوردیم اما به منزله این نیست که به نقطه مطلوب رسیدیم.

در ارزیابی‌های وزارت ورزش و جوانان در پایان سال 94 مازندران در میان استان‌های تیپ یک،  در حوزه ورزش همگانی رتبه سوم و در پایان سال 95 با یک پله صعود، رتبه دوم را کسب کرد.

 با وجود اینکه مازندران از استان‌های قهرمان‌پرور است اما گویا در وزه ورزش همگانی نیازمند عزم جدی تری هستیم. در این زمینه چه نظری دارید؟

 توسعه ورزش همگانی نیازمند انرژی و اعتبار قابل توجه است و همه مسئولان وظیفه دارند در مسیر مربوط به سلامت مردم، به دستگاه ورزش کمک کنند. مازندران در حوزه قهرمانی در سطح کشور و بین‌الملل، در اوج بوده و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما در حوزه ورزش همگانی نیازمند تلاش بیشتر هستیم. برخی دستگاه‌های برخوردار از امکانات ورزشی، همکاری در راستای همگانی کردن ا

ین امکانات، ندارند و توقع داریم مردم بتوانند از این امکانات و تجهیزات ورزشی استفاده کنند.از رسانه تقاضا داریم در زمینه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی  مردم، به دستگاه ورزش کمک کنند، تامین سلامت فقط بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و اداره ورزش و جوانان نیست، تنها 25 درصد از تامین سلامت مردم استان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و 75 درصد باقی‌مانده باید بین دیگر دستگاه‌های اجرایی تقسیم شود و همه باید در مقابل سلامت مردم، ادای دین و احساس مسئولیت کنند.

 در مازندران بیش از 150 هزار ورزشکار سازمان‌یافته آماتور و حرفه‌ای داریم، بیش از 90 درصد از جمعیت مازندران باقی می‌ماند که این جمعیت را باید به ورزش ترغیب کنیم و با ایجاد بستر لازم و ورزش‌های آسان مانند پیاده‌روی، کوه‌روی، گل‌گشت، دوچرخه‌سواری و موارد اینچنینی تشویق کنیم.

تاکید استاندار مازندران و معاون سیاسی استاندار بر توسعه ورزش همگانی است تا با همکا ری دستگاه‌های مختلف، ورزش همگانی و نشاط اجتماعی در بین مردم گسترش یابد. امکانات و اعتبار ما در این زمینه کم است و چاره‌ای نداریم جز بهره‌مندی از ظرفیت دیگر دستگاه‌های اجرایی.

 در مازندران شورای توسعه ورزش همگانی از ابتدای سال با جدیت شروع به کار کرده و سعی دارد با همراه کردن دستگاه‌های اجرایی و جلب نظر و توجه آنها به سلامت عمومی جامعه کمک کنند.

 چند درصد از مردم جامعه ما ورزش می‌کنند و چشم‌انداز در این زمینه چیست؟

در پایان سال 92 آمار کسانی که در سطح کشور به ورزش همگانی می‌پرداختند 11 درصد ودر  در مازندران 15 درصد بود این آمار در پایان سال 95 با رشد 2 برابری در سطح کشور به 20 درصد و در مازندران به 25 درصد رسید. چشم‌انداز ما تا پایان سال 1400 رسیدن به 35 درصد و در پایان 1404 رقم 50 درصد است.

به همه خانواده‌ها توصیه می‌کنیم در هفته سه تا پنج جلسه به میزان 150 دقیقه تحرک بدنی داشته باشند.

  شورای ورزش همگانی چه تصمیمی برای اقشار پرجمعیت در استان دارد؟

امسال در نخستین نشست شورای توسعه ورزش همگانی برای سه قشر پرجمعیت کارگری، دانش‌آموزی و دانشجویی برنامه‌هایی را با همکاری سه دستگاه متولی در این حوزه مانند اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و دانشگاه مازندران تدوین کردیم تا برنامه‌های همگانی و تفریحی نه فقط در یک مقطع بلکه در طول سال برگزار شود.

با کمک سپاه، بسیج و شهرداری‌ها برای ورزش محلات هم برنامه‌ریزی داریم. در سال‌های گذشته ورزش محلات در روستاها و شهرها برگزار می‌شد و امسال هم به صورت منسجم در دستور کار داریم.

درنظر داریم در 15 شهرستان ساحلی، برای پر کردن اوقات فراغت گردشگران و مردم محلی، ورزش همگانی را با کمک هیات‌های ورزشی توسعه دهیم، رشته‌های ورزشی که قابلیت اجرایی در نوار ساحلی را دارند با هدف ایجاد فضای با نشاط اجرا می‌شود.

 از دلایل چاقی مازندرانی‌ها، کم‌تحرکی است. در این زمینه توضیح دهید.

مازندران از استان‌های چاق در سطح کشور است، دلایل متعددی برای چاقی وجود دارد و از جمله کم‌تحرکی و رژیم غذایی نامناسب را می‌توان مثال زد. مصرف و جذب کالری‌های مازاد در طول روز، باعث چاقی افراد است. ما در غذا خوردن اسراف می‌کنیم.

ورزش تنها راه و کم‌هزینه‌ترین را برای کسب صحت و سلامتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی است و بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله سکته قلبی، سکته مغزی، فشار خون و دیابت ریشه در کم‌تحرکی دارد. با یک  برنامه ساده و منظم ورزشی روزانه و هفتگی، می‌توانیم از هزینه‌های سنگین بهداشتی و درمانی بکاهیم و از عواقب بعدی که ممکن است بعد از بیماری به وجود آید پیشگیری کنیم.

 درباره ورزش بانوان چه تصمیمی دارید؟

وقتی از ورزش صحبت می‌کنیم شامل همه اقشار جامعه است و بانوان هم جدای از این مقوله نیست، ورزش همگانی همه اقشار را دربرمی‌گیرد، خانواده شامل بانوان هم می‌شود و سلامت عمومی هم با ورزش همگانی گره خورده است.

  صعود نساجی می‌تواند عاملی برای توسعه ورزش در مازندران باشد؟

هر توفیق ورزشی در رشد و اشاعه ورزش تاثیرگذار است. موفقیت یک تیم، باعث افزایش پرورش داوران، مربیان و دیگر ورزشکاران می‌شود و همه اینها به توسعه ورزش همگانی کمک می‌کند.

 سه‌شنبه‌های بدون خودرو فقط در یکی دو شهر مازندران اجرا می‌شود در این زمینه توضیح دهید.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو از مصوبه‌های شورای ورزش همگانی است که در برخی شهرهای مازندران اجرا می‌شود و تلاش داریم تا در همه شهرستان‌ها حداقل کارکنان دولت، سه‌شنبه‌ها بدون خودرو در محل کار خود حاضر شوند. اداره محیط زیست در زمینه اجرایی شدن سه‌شنبه‌های بدون خودرو در شهرستان‌ها مسئولیت دارد.



    ©2013 APG.ir