تعداد بازدید: 2585

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 3 خرداد 1397-9:19

اول تا پنجم مردادماه امسال در ساری؛

سومین جشنواره «لیلِم» برگزار می شود

مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا گفت: سومین دوره جشنواره البرزنشینان لیلم یکم تا پنجم مردادماه امسال، در بخش های رقابتی و جنبی در ساری برگزار می شود.


مازندنومه، سرویس فرهنگی و هنری: سومین دوره جشنواره البرزنشینان لیلم یکم تا پنجم مردادماه امسال در ساری برگزار می شود.

این جشنواره به کوشش شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

محمد غلامی -مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا- که در چند سال گذشته با تولید آلبوم ها و کنسرت های مختلف، چراغ تولید آثار هنری مازندرانی را روشن نگه داشته، در مورد بخش های مختلف سومین دوره جشنواره لیلم به خبرنگار ما گفت:در بخش رقابتی جشنواره، هم اجراهای گروهی مازندرانی و هم انفرادی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بخش رقابت انفرادی شامل تک‌نوازی سازهای بومی مازندران(دوتار، دسرکوتن، للِـه‌وا، غرنه، کمانچه‌ی محلی، سرنا، تشت‌)، آواز محلی مازندرانی، منظومه‌خوانی و هم چنین مقالات پژوهشی در حوزه موسیقی بومیِ اقوام البرزنشین خواهد بود.

غلامی تصریح کرد: در بخش جنبی سومین جشنواره لیلم، علاوه بر گروه‌های موسیقی استان‌های البرزنشین (گیلان، گلستان، سمنان، قزوین، تهران، زنجان، آذربایجان شرقی و اردبیل)، اجرای گروه‌های موسیقی نواحی ایران (استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان و لرستان) را خواهیم داشت.

این فعال فرهنگی وهنری ادامه داد: در بخش جنبی جشنواره امسال، علاوه بر اجرای گروه‌های موسیقی بین‌المللی، کارگاه‌های آموزشی با موضوع قوم‌شناسی و سازشناسی استان‌های البرزنشین و هم چنین نمایشگاه ساخت سازهای بومی استان‌های البرزنشین برپا و آموزشگاه‌های برتر در زمینه آموزش موسیقی مازندرانی معرفی خواهند شد.

 مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا تاکید کرد:علاقه مندان به شرکت در این جشنواره باید توجه داشته باشند که ثبت نام متقاضیان (گروهی و انفرادی) از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره به نشانی lilemfest.irصورت می‌پذیرد. پس ازثبت‌نام، شماره‌ی پیگیری و نمونه‌ اجرای تصویریِ اثر در قالب DVD، با کیفیت مطلوب و بدون افکت صوتی و تزئینات استودیویی و قابل پخش در دستگاه‌های تصویری (DVD Player)، تا تاریخ 10/04/1397 به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شود.

وی با بیان این که آثاری که با کیفیت نامناسب ارسال شود، حذف خواهند شد، افزود: قطعات ارسالی باید کاملاً بومی باشند.

غلامی با اشاره به این که قسمت انفرادی شامل تکنوازی سازهای بومی مازندرانی، آواز محلی مازندرانی، منظومه‌خوانی و مقالات پژوهشی است، تصریح کرد: در رشته تشت‌نوازی (لگن) تنها بانوان مجاز به شرکت در جشنواره هستند.

وی با بیان این که گروه‌نوازیِ مازندران شامل گروه‌هايي است كه در سراسر کشور، در راستاي موسيقي بومي مازندرانی فعاليت دارند، اظهار کرد: به سرپرستان گروه‌ها تاکید می‌شود که هر نوازنده، خواننده و حتی همخوان، فقط مجاز به شرکت در یک گروه است.

غلامی با اشاره به این که نوازنده‌ها و خواننده‌های گروه‌های موسیقی مازندرانی، می‌توانند به‌صورت جداگانه در بخش انفرادی نیز شرکت کنند، گفت:گروه‌های مازندرانیِ راه‌یافته به جشنواره باید علاوه بر بخش رقابتی، یک اجرا در بخش جنبی هم داشته باشند.

وی با تاکید بر این که در بخش گروه‌نوازی، موسیقی بی‌کلام نیز جهت بررسی و حضور در جشنواره پذیرفته می‌شود، افزود: ارائه‌ی قطعات مهجور و کهن بومی که تاکنون ارائه و منتشر نشده باشد، از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

این ناشر و تهیه کننده موسیقی با اشاره به این که ارائه‌ی قطعات بومی به‌وسیله‌ی گروه‌های مازندرانی، که تاکنون شنیده نشده هم دارای امتیاز ویژه است، یادآور شد: بخش گروه‌نوازی البرزنشينان شامل گروه‌های موسيقي استان‍‌هاي حاشيه البرز (مازندران، گیلان، گلستان، سمنان، قزوین، تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان) است.

وی با بیان این که گروه‌های موسیقی (مازندرانی، البرزنشینان و نواحی) باید با سازهای محلی مناطق خود در جشنواره حضور یابند، تاکید کرد: پوشیدن لباس محلی برای کلیه‌ی هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره (انفرادی و گروهی) الزامی است.

غلامی با اشاره به این که تعداد نفرات شرکت‌کننده در بخش گروهی البرزنشینان و نواحی حداکثر 6 تن است، افزود:مدت آثار ارسالی در بخش تک‌نوازی حداکثر 5 دقیقه و در بخش گروه‌نوازی 15 دقیقه است.

وی تصریح کرد: در بخش منظومه‌خوانی، منظومه‌خوانان باید از بین منظومه‌های مَمزَمون، طالب و زهره، امیر و گوهر، مَشتی، ذبیح‌پهلوان (آمی دترجان)، خُلّر، سوت کرم، فاطمه مسکین، هژبر و حامد، سه منظومه را به دلخواه از بر بوده و معیارهای لازم را در خوانش صحیح منظومه، رعایت کنند.

غلامی ادامه داد: منظومه‌خوانان می‌توانند همراه با منظومه‌خوانی بنوازند و یا یک نوازنده با خود به همراه داشته باشند.

مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا با بیان این که در بخش مقالات پژوهشی، مقاله‌هایی با محوریت موسیقی بومی حاشیه البرز که در همایش دیگری ارائه نشده باشد، پذیرفته می‌شود، گفت: مقاله‌ یا مقالاتی که با نظر هیئت داوران برگزیده شده‌اند، در یک نشریه معتبر علمی-پژوهشی موسیقی چاپ می‌شوند.

وی با تاکید بر این که سازندگان سازهای بومی استان‌های البرزنشین می‌توانند از طریق دبیرخانه جشنواره، جهت حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کنند، تصریح کرد: در این دوره از جشنواره استادان و آموزشگاه‌هایی که بیشترین تعداد هنرجویان را در بخش رقابتی داشته باشند، معرفی و از آن ها قدردانی خواهد شد.

غلامی افزود: در این جشنواره و در هر رشته، یک نفر به عنوان مقام برترین و نفرات برتر با نظر هیئت داوران برگزیده خواهند شد.

وی درباره داوری جشنواره امسال نیز گفت: بررسی و داوری آثار هنرمندان در 3 گروه سنی (زیر 12 سال، 12 تا 19 سال و بالای 19 سال) انجام می‌پذیرد.

این فعال فرهنگی و هنری مرکز استان تاکید کرد: ارسال آثار به منزله‌ی قبول مقررات و شرایط جشنواره است و مدارک و آثار ارسالی به دبیرخانه بازگشت داده نمی‌شود.

وی اظهار کرد: پس از دریافت آثار توسط دبیرخانه، آثار جایگزین قابل قبول نخواهد بود و برگزاركننده‌ی جشنواره در استفاده از محتوا و آثار به هرشکل، با حفظ حقوق معنوی هنرمندان مجاز است.

غلامی ادامه داد: دبیرخانه ما باشماره تلفن‌های 01133350703و 09331121356 و رایانامه‌یinfo@lilemfest.ir آماده پاسخگویی به پرسش‌های متقاضیان حضور در جشنواره است. نشانیِ دبیرخانه نیز ساری، میدان امام(ره)، ابتدای بلوار پاسداران، جنب اداره‌ی بازرگانی، انتهای کوچه‌ی شهید بهزادی، شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا است.

وی یادآور شد: هرگونه اطلاع‌رسانی تکمیلی، تنها از طریق پایگاه اینترتی جشنواره به نشانی lilemfest.ir صورت می‌پذیرد.

غلامی تاکید کرد: پس از پايان مهلت ارسال آثار، بررسی نمونه آثار ارسالی توسط هیئت انتخاب صورت گرفته و اسامی هنرمندان و گروه‌های راه یافته به بخش رقابتی از طريق پايگاه رسمی جشنواره اعلام خواهد شد.
 
مدیر شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا درباره جوایز بخش رقابتی جشنواره امسال گفت: در بخش های مختلف به برترین ها تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اهدا می شود.



    ©2013 APG.ir