تعداد بازدید: 2431

توصیه به دیگران 0

سه شنبه 19 تير 1397-12:35

سرنوشت موزه قائمشهر در گفتگو با رییس میراث فرهنگی این شهرستان

موزه در محاق

ساختمانی که برای تاسیس موزه قائم شهر در نظر گرفته شده، حال و روز خوشی ندارد. شهرداران و شورای شهر گذشته و کنونی، برنامه ای برای این کار ندارند و حالا رییس میراث فرهنگی قائم شهر می گوید: «متاسفانه تا امروز هیچ پیشرفتی مشاهده نشده و حتی زمانی که ساختمان موزه را تحویل گرفتند بخش ممیزی شهرداری را در آنجا مستقر کردند. در جلساتی که با موضوع گردشگری و مختص آن برگزار می شود همه حاضر هستند جز نماینده گردشگری!»


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، حمید صالحی: بیش از 4 سال از زمانی که مدیریت اداره میراث فرهنگی و گردشگری قائم شهر در یک مصاحبه با روزنامه همشهری مدعی شده بود پروژه آماده سازی ساختمان شهرداری قدیم در مراحل پایانی قرار دارد، می گذرد. ماجرا اما به گونه ای دیگر رقم خورد و با وجود سپری شدن زمان زیادی از آن تاریخ، به نظر می رسد در این سال ها نه تنها این طرح به اتمام نرسیده، هر رهگذری با یک مقایسه ساده بین وضعیت کنونی این مکان نمادین شهر با آن روزها، به سادگی در می یابد که ساختمان حال و روز خوشی ندارد.

 این گونه که از شواهد و قرائن بر می آید متصدیان امر برنامه ای برای اصلاح وضع نابسامان آن ندارند. اوضاع اگر به همین منوال بماند دیر یا زود شهرداری قائم شهر به عادت قدیمی خود باز می گردد و با نزدیک شدن بهار، سطل های رنگ و فرچه های نقاشی را به دست کارگران غیرماهرش می دهد تا با صرف کمترین هزینه، چهره یادگار پیر گذشته را بزک کنند.

اقدامی که در گذشته نه چندان دور، شاهد آن بوده ایم که نه تنها نشان دهنده علاقه مسئولان شهری به حفظ این ساختمان به عنوان یک نماد مهم هویت شهری نبوده است، این تصور را به ذهن متبادر می کند که برای آنها مثل فرزندی ناخواسته است که اگر نمی بود بهتر بود!

در همین زمینه با محسن باستانی مجاوری -رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قائم شهر- گفتگو کردیم. مکان اداره متبوع او، روزی همین ساختمان بود و امروز جایش را اداره ممیزی شهرداری گرفته است.

 مدت هاست سنگ پله های ورودی ساختمان قدیم شهرداری که قرار بود موزه شود، یکی یکی در حال جدا شدن است. در داخل ساختمان هم به نظر عملیات عمرانی در آن در حال اجراست؟

در ابتدا باید بگویم که میراث فرهنگی آغازگر مرمت و آماده سازی ساختمان شهرداری قدیم برای راه اندازی موزه بوده است و تا زمانی که ما در آنجا مستقر بودیم کارها را براساس برنامه پیش می بردیم. بودجه ای در حدود 780 میلیون تومان از طرف میراث اختصاص داده شد که با آن کارها تا مراحل پایانی پیش رفت.

در سال 93 شورای شهر قائم شهر مصوبه ای داشت که براساس آن مقرر شد 400 میلیون تومان برای احداث موزه اختصاص یابد، ولی با وجود جلسات متعدد بین میراث و شهرداری، این اقدام صورت نگرفت و پولی به پروژه تزریق نشد و ساختمان در همان وضعیت و بلااستفاده باقی ماند.

در ادامه چه اتفاقی افتاد و به چه دلیل اداره میراث فرهنگی و گردشگری از آنجا نقل مکان کرد؟

در زمان شهرداری آقای حجازی تصمیم گرفته شد که شهرداری ادامه کار موزه را به انجام برساند و به همین دلیل همه نقشه ها و طرح ها تحویل شهرداری شد. اداره میراث فرهنگی و گردشگری هم از آنجا نقل مکان کرد. بعداً بخش ممیزی شهرداری در ساختمان مستقر شد و تا امروز وضع به همین منوال است و عملا شهرداری باقی کارها را به عهده گرفته است.

780 میلیون تومانی که هزینه شد از چه محلی تامین شده بود؟

این بودجه از محل اعتبارات دولتی و اداره کل میراث فرهنگی تخصیص داده شده بود. نکته ای که خیلی مهم است در نظر داشته باشیم این است که این طرح مصوبه هیات دولت است و بر اساس مصوبه هیات دولت این ساختمان باید به موزه تبدیل شود. طرح موزه، شهرستانی است ولی باتوجه به اینکه در هیئت دولت تصویب شده بود، بودجه مناسبی به آن اختصاص پیدا کرد و در صورت اتمام کار ساختمان، برای ادامه کارها مثل روند بهبود ساختمان و آماده سازی اشیا موزه می توانیم بودجه ملی داشته باشیم.

خب، در دوره آقای حجازی کاری صورت نگرفت. بعد چه شد؟

متاسفانه در دوره آقای حجازی و شورای شهر آن زمان اقدامی صورت نگرفت. بعد از آن در دوره شهرداری آقای رحیمی هم ایشان خواستند خودشان کار را به عهده بگیرند و در نتیجه توافقنامه ای امضا شد که همان مصوبه 400 میلیون تومانی بود، ولی متاسفانه تا امروز هیچ پیشرفتی مشاهده نشده و حتی زمانی که ساختمان را تحویل گرفتند بخش ممیزی شهرداری را در آنجا مستقر کردند.

در زمان شورای شهر و شهردار فعلی تغییری در وضعیت صورت نگرفته است؟

متاسفانه وضعیت به همان منوال سابق است و با توجه به وضعیت بودجه ای که ما داریم از شورای شهر کنونی و شهرداری می خواهیم پا پیش بگذارند و کمک کنند تا این طرح به سرانجام برسد و با افتتاح موزه در این دوره، هدیه ای باارزش و ماندگار به مردم شهر و استان بدهیم.

در موزه شهرداری قرار است چه چیزی به نمایش در بیاید؟

باتوجه به اینکه شهر م با قدمت چندهزار ساله است، بعد از اتمام ساختمان می توانیم اشیا با ارزشی را که در کاوش ها به دست آمده و در گنجینه ساری قرار دارد، به موزه منتقل کنیم و باتوجه به ظرفیت ساختمان یک مجموعه بسیارخوب و یک موزه استانی داشته باشیم

در حال حاضر در ساری و بابل موزه هایی وجود دارند ولی ما می توانیم موزه قائم شهر را به یک گنجینه بزرگ تبدیل کنیم. این یک کار باارزش اس.

اما روند پیشرفت پروژه در چند سال گذشته نشان می دهد با وجود اینکه کار با نظر مثبت شهرداری و همکاری میراث فرهنگی آغاز شده، در ادامه، نظر مدیریت شهری عوض شده و با نقل و انتقالات انجام شده به نظر می رسد اراده ای در مدیریت شهری برای اتمام آن وجود ندارد؟

نکته ای که باید برای اعضای شورای شهر و شهرداری توضیح بدهم این است که باید در نظر داشته باشند ما می توانیم بازوی خوبی برای آن ها در انجام کارها باشیم. برای مثال در پارک جنگلی تلار که در گذشته وضعیت مناسبی نداشت، امروز وضعیت به گونه ای دیگر است و به یک محیط خوب و آرام با امکانات مناسب برای خانواده ها و مسافران تبدیل شده است. آلاچیق ها، سرویس های بهداشتی، آسفالت، روشنایی ها، آبرسانی و منبع آب زیر زمینی و همه امکاناتی که در آنجا وجود دارد، توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مهیا و بودجه ای بالغ بر 3،5 میلیارد تومان در آنجا هزینه شده است.

مشابه این کار در پارک سراج و پارک سیاهرود انجام شده که در حدود 5 میلیارد تومان هزینه در برداشته و توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تامین شده است. پس ما بازوی خوبی برای شهرداری بوده ایم. امروز هم از همین تریبون به دوستان عزیز اعلام می کنم ما می توانیم برای طرح های خوب، بودجه های خوب به شهرمان بیاوریم. ما می توانیم کارهای خوبی در شهرمان انجام بدهیم چرا که از پتانسیل مناسبی در این شهر برخوردار هستیم. برای مثال رودخانه سیاهرود را داریم که اگر طرح خوبی برای آن ارائه شود می توانیم بودجه آن را دریافت کنیم و از این پتانسیل استفاده کنیم.

پیشنهاد شما به شورای شهر و شهردار کنونی چیست؟

 متاسفانه در جلساتی که با موضوع گردشگری و مختص آن برگزار می شود همه حاضر هستند جز نماینده گردشگری! این انتظار معقولی است که جلساتی که با موضوعات مختلف برگزار می شود با حضور مسئول آن بخش برگزار شود و در تصمیم گیری ها نظرات آن ها شنیده شود. نباید کارها را به تنهایی انجام دهیم، چرا که به تنهایی هیچ کدام از ما قادر به انجام کار نخواهیم شد. شاید من در بحث گردشگری اطلاعاتی داشته باشم که بتواند مفید باشد و با کمک آن ها تصمیمات بهتری بگیرند و کارها بهتر انجام بشود. باید در کنار هم باشیم و برای مردم کار کنیم.چرا که مردم از ما انتظار دارند.

من بارها دیده ام که بسیاری از سایت ها انتقاد کرده اند و گفته اند در بحث گردشگری ظرفیت های زیادی وجود دارد، ولی از آن ها استفاده درست نمی شود. این حرف را قبول دارم ولیکن باید توجه کنید که با وجود همه ظرفیت های موجود، گردشگری به تنهایی قادر به استفاده از آن ها نخواهد بود. بسیاری از کارها نیازمند همکاری بخش های مختلف دولتی و عمومی است.

یعنی برای انجام کارها موانع قانونی وجود دارد؟

منع قانونی وجود ندارد. منظور بنده این است که وظایف و حوزه کاری نهادهای مختلف با هم در ارتباط هستند و عملکرد جداگانه آن ها معنی ندارد. برای مثال گردشگری با راه، ورزش و یا بهداشت در ارتباط تنگاتنگ است. در بحث گردشگری چیزی حدود 50 تا 70 نهاد و سازمان دخیل هستند و باید در کنار گردشگری باشند تا بشود آن را را رونق داد.

اما نگاه مردم به مجموعه میراث فرهنگی است و ریزبینانه عملکرد مسئولان را رصد می کنند. آن ها می بینند که کارها نیمه تمام رها شده. سوال مشخص من این است که چرا میراث فرهنگی که به گفته شما بودجه زیادی وارد شهر کرده، به تنهایی کار موزه را تمام نکرده؟ آیا این امکان وجود نداشت که میراث ساختمان موزه را خریداری و کار آن را تمام می کرد؟ در آن صورت امروز وضعیت به گونه ای دیگر بود.

متاسفانه این امکان وجود ندارد. چرا که آنجا متعلق به ما نیست بلکه در تملک شهرداری و حوزه کاری مدیریت شهری است. ما همه تلاش مان را می کنیم که بازوی قوی و خوبی برای شهرداری باشیم. گفتم که ما مبلغی نزدیک به 800 میلیون تومان برای موزه هزینه کرده ایم. همچنین در 7،8 سال گذشته نزدیک به 5میلیارد تومان برای پروژه های شهری هزینه کردیم که نتیجه آن در اختیار شهرداری قرار داده شد. همه اینها متعلق به شهرداری و در حوزه کاری آن ها بوده است.

درباره موزه هم هدف ما همین بوده و هست. برنامه ما این است که آنجا را آماده و تجهیز کنیم و بعد آن را در اختیار شهرداری بگذاریم. حتی عواید و درآمد آن هم متعلق به آن ها خواهد بود و تبدیل به می تواند یک منبع درآمد برای شهرداری باشد. به نظر من این یک کار خوب و مهم است که به کمک هم باید آن را به سرانجام برسانیم. نگاه ما به این موضوع فراتر از چیزی است که متاسفانه برخی از دوستان برداشت کرده اند.

همه ما قبول داریم که هماهنگی بین بخش های مختلف ایده درستی است ولی در عمل این اتفاق نیفتاده. در واقع نه تنها هماهنگی به وجود نیامده، برعکس این ناهماهنگی باعث شده پروژه مهمی مثل موزه امروز در وضعیت مبهمی باشد. نبود اتحاد بین مسئولان باعث شده است که خواسته بحق مردم علی رغم گذشت مدت زمان طولانی برآورده نشود.

حرف شما درست است ولی فراموش نکنید که بودجه ما هم با محدودیت های زیادی روبه روست. شما می توانید رصد کنید و ببینید بودجه گردشگری شهر ما بسیار محدود است. آیا تا به حال کسی از خودش پرسیده بودجه گردشگری شهر ما چه قدر است؟ این درست است که ما ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری داریم ولی بهره برداری از آن ها نیازمند سرمایه گذاری است و بودجه ما اجازه بسیاری از کارها را نمی دهد. من بارها در فضای مجازی دیده ام که هجمه هایی علیه ما انجام شده است. باید بگویم اگر می خواهیم شاهد رونق گردشگری در قائمشهر باشیم هیچ راهی وجو ندارد جز اینکه همه باید به میدان بیایند. این یک کار بزرگ است که همه باید سهم خود را در آن ادا کنند و نتیجه آن هم عاید همه و مردم شهر خواهد شد.



    ©2013 APG.ir