تعداد بازدید: 2584

توصیه به دیگران 0

پنجشنبه 4 مرداد 1397-10:52

کارشناسان «لیلم» را ستودند

مسلم فهیمی: سطح داوری در سومین جشنواره لیلم نسبت به گذشته ارتقا یافته است/ محمدابراهیم عالمی: کارشناسان مطرح حوزه موسیقی ابراز کردند لیلم تنها جشنواره‌ای است که در همه سطوح به موسیقی بومی پرداخته است و این جشنواره را ستودند/ فضل الله دهقان: در لیلم شاهد رشد بسیار خوب رده سنی نوجوانان و جوانان در بخش رقابتی هستیم/ محمد غلامی: حضور مهمانان ویژه و شخصیت‌های برجسته موسیقی در این جشنواره برای ما بسیار دارای اهمیت است.


 مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: مسلمم فهیمی اظهار کرد: جشنواره لیلم در سال سوم به شکل بسیاری بهتری نسبت به سال‌های قبل برگزار می‌شود.

این نوازنده برجسته دوتار با بیان اینکه بخش دوتارنوازی در جشنواره رشد خوب و چشمگیری داشته است، افزود: در لیلم سوم، حضور دوتارنوازان در سطحی عالی بود و پس از جشنواره‌های اول و دوم، شاهد گرایش بیشتر هنرجویان به ساز دوتار بودیم. این جشنواره همچنین باعث رشد سطح مدرسان موسیقی شده است.

فهیمی با اشاره به اینکه منظومه‌خوانی بخش جدید جشنواره لیلم است، تصریح کرد: از این اتفاق جدید در جشنواره لیلم راضی بودم.



عضو هیات داوران جشنواره لیلم با بیان اینکه سطح داوری در سومین جشنواره لیلم نسبت به گذشته ارتقا یافته است، خاطرنشان کرد: سطح شرکت کننده‌ها در جشنواره هم تغییر کرده و نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

*حفظ سازهای مازندرانی از اهداف جشنواره لیلم است

  محمد ابراهیم عالمی اظهار کرد: در سومین جشنواره موسیقی لیلم، کیفیت شرکت‌کنندگان در تک‌نوازی و گروه‌نوازی ارتقا یافته است.

عضو هیات داوران جشنواره لیلم با بیان اینکه در نخستین سال برگزاری جشنواره، آثاری دریافت کردیم که از سازهای غیر مازندرانی استفاده کرده بودند، افزود: پس از جشنواره اول، این موضوع را نهادینه کردیم که گروه‌های موسیقی از سازهای مازندرانی استفاده کنند و از این جهت، گروه‌نوازی‌ها در جشنواره سوم ارتقا یافته و فقط از سازهای مازندرانی استفاده می‌کنند.

داور سومین جشنواره لیلم با بیان اینکه این مسئله نشان می‌دهد جشنواره نقش خود را ایفا کرده و به نتیجه مطلوب رسیدیم، گفت: کارشناسان مطرح حوزه موسیقی ابراز کردند لیلم تنها جشنواره‌ای است که در همه سطوح به موسیقی بومی پرداخته است و این جشنواره را ستودند.



این خواننده موسیقی مازندرانی تصریح کرد: سال نخست برگزاری جشنواره، برخی گروه‌ها بدون لباس بومی در جشنواره حاضر شده بودند اما امسال همه گروه‌ها و شرکت‌کننده‌ها از لباس محلی استفاده کردند و این نشان می‌دهد لیلم با اندیشه به پیش می‌رود.

عالمی ادامه داد: یکی از نقش‌های جشنواره، این است که نگذاریم سازهای محلی فراموش شده و در موزه‌ها نگهداری شوند و سعی کردیم در لیلم، سازهای محلی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ایجاد همدلی از دیگر ویژگی‌های جشنواره لیلم است، خاطرنشان کرد: رقابت در این جشنواره نه مانند رقابت‌های ورزشی بلکه بر پایه دوستی و مهربانی است و واژه جایگزین رقابت نداشتیم که از آن استفاده کنیم چراکه تبادل دوستی و مهربانی است.

داور سومین جشنواره موسیقی لیلم با اشاره به رشد شرکت‌کنندگان نوجوان در جشنواره، اظهار کرد: به ویژه در بخش دوتار و نقاره، داوران از سطح شرکت‌کنندگان خرسند بودند.

عالمی در پایان گفت: کسانی که موفق به کسب مقام در جشنواره می‌شوند باید تلاش کنند از آن سطح، پایین‌تر نیایند و افرادی هم که در جشنواره مقام کسب نکردند باید با تلاش و تمرین، به مقام بالا دست یابند که مستلزم هر دو وضعیت، تمرین و کسب مهارت بیشتر است.

*  رشد نوجوان و جوانان در بخش رقابتی لیلم سوم

فضل الله دهقان اظهار کرد: شروع جشنواره لیلم، اتفاق بسیار زیبا در مازندران بود و شور و شوق وصف نشدنی بین هنرمندان موسیقی به وجود آورد.

 وی با بیان اینکه بخش جنبی جشنواره هم در شهرهای مازندران گسترده شده است، افزود: حضور گروه‌های موسیقی از دیگر کشورها هم فرصت بسیار خوبی برای برخورداری جوانان و نوجوانان فراهم آورده است، ضمن اینکه از جنبه سرگرمی و نشاط، فضای مناسبی برای خانواده‌ها ایجاد شده و از این فضا به رایگان استفاده می‌کنند.



 عضو هیات داوران سومین جشنواره لیلم با اشاره به حضور چشمگیر شهروندان در بخش جنبی جشنواره، گفت: این موارد، فعالان عرصه موسیقی را دلگرم می‌کند و نشان می‌دهد لیلم به اهداف خود دست یافته است.

دهقان با بیان اینکه در لیلم شاهد رشد بسیار خوب رده سنی نوجوانان و جوانان در بخش رقابتی هستیم، تصریح کرد: لیلم توانسته توجه علاقه‌مندان را به هنر مازندران جلب کند و باعث حفظ و حراست از فرهنگ بومی و داشته‌های مازندران شود، داشته‌های ارزشمندی که باید در زندگی امروز به کار گیریم.

* نیازمند حمایت متولیان فرهنگ و هنر مازندران هستیم

محمد غلامی درباره روند برگزاری جشنواره لیلم اظهار کرد: در بخش رقابتی جشنواره، نوازنده‌ها عملکرد خوبی داشتند و بسیار نزدیک به هم ساز زدند و این مسئله، کار را برای داوران سخت کرده است.

وی افزود: در لیلم سوم، کارگاه پژوهشی مازندران‌شناسی و قوم‌شناسی مناطق البرزنشین را برای نخستین بار برگزار کردیم.

مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با اشاره به اینکه دومین شب از بخش جنبی جشنواره در بوستان ولایت ساری با استقبال چهار هزار نفر مواجه شد، گفت: این استقبال پرشور نشان از علاقه مردم به جشنواره دارد و اینکه با جشنواره مانوس شده‌اند.

مدیر موسسه فرهنگی هنری مهرآوا تصریح کرد: حضور مهمانان ویژه و شخصیت‌های برجسته موسیقی در این جشنواره برای ما بسیار دارای اهمیت است و جشنواره تاکنون مورد تایید این استادان قرار گرفته است.



غلامی ادامه داد: این جشنواره برای همه گروه‌های مردمی به شکل رایگان برگزار می‌شود و استقبال مردم باعث دلگرمی هنرمندان شده است.

 مدیر اجرایی سومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی نیازمند پشتوانه مالی بسیار قوی است اگرچه برخی ارگان‌ها از ما حمایت کردند اما این حمایت‌ها ناچیز است و مشکلات عدیده‌ای داریم و نیازمند حمایت متولیان حوزه فرهنگ و هنر استان هستیم.

*مطالب مرتبط:

سومین جشنواره موسیقی «لیلم» آغاز به کار کرد

امیدهای موسیقی مازندران در «لیلم»

موسیقی مقامی، اساس موسیقی رسمی کشور است

موسیقی مقامی، اساس موسیقی رسمی کشور است

 



    ©2013 APG.ir