تعداد بازدید: 2512

توصیه به دیگران 0

جمعه 9 شهريور 1397-23:21

در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران؛

«سردار سوادکوهی» نقد و بررسی شد

با حضور جمعی از پژوهشگران مازندرانی و گلستانی، کتاب «سردار سوادکوهی» تالیف «مصطفی نوری» در مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران نقد و بررسی شد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، سید رحیم موسوی: عصر روز چهارشنبه هفتم شهریور نشست نقد و بررسی کتاب «سردار سوادکوهی» در اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران و محققان حوزه مازندران شناسی برپا شد، ابتدا آزادیان، رییس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران سخنرانی کرد.

  او اعلام کرد: مرکز اسناد خانه اصلی محققان و پژوهشگران و آماده خدمت رسانی به پژوهشگران است.

در ابتدا کارشناس-مجری نشست، کتاب و مولف آن را به مخاطبان معرفی کرد، سپس مصطفی نوری -نویسنده کتاب- از دغدغه های تالیف این اثر و چگونگی پدید آمدن آن نکاتی را بیان کرد.

پس از آن دکتر رضا شجری -مدیر گروه تاریخ دانشگاه مازندران- طی سخنانی نقاط قوت این اثر را بهره گیری از منابع و مآخذ آرشیوی و اسناد خاندانی برشمرد و اثر را یکی از منابع مهم مطالعات تاریخ معاصر مازندران دانست.

وی سکوت مولف در برابر نقدهایی را که به امیر موید وارد بود و برخی نکته های دیگر را به عنوان نقاط ضعف اثر مطرح کرد.

منتقد بعدی علی اکبرعنایتی از پژوهشگرانی بود که خود در زمینه اسناد آثار برجسته ای را انجام داده است. او که در زمینه امیر موید مقالاتی را نوشته است، بررسی کتاب را از عنوان و روی جلد آغاز کرد و به تشریح و نقد اثر پرداخت. 

عنایتی با برشمردن نقاط قوت کتاب و تدوین منظم و منابع معتبر آن به نقاط ضعف کتاب «سردار سوادکوهی» نیز اشاره کرد، از جمله اشکالات نگارشی و تایپی و همچنین بهره گیری در چند بخش از منابع دست دوم و نکاتی از این دست.

در ادامه پژوهشگرانی چون یوسف الهی، بیژن هنری کار، زمانه حسن نژاد و همچنین دو تن از محققان استان گلستان آقایان رجایی و اخوان به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

درانتهای جلسه نیز مولف کتاب به مباحث طرح شده پاسخ داد.

گفتنی است در این نشست، موسس مجموعه گردشگری و بوم گردی «اساره سو» در روستای وسطی کلای قائم شهر که حامی مالی برنامه بود، اعلام کرد: هدف اصلی این مجموعه گردشگری، خدمت به فرهنگ و توریسم مازندران است. 

فرامرز بزرگی تاکید کرد: مازندران شناسی دغدغه اصلی ما ست و امیدواریم بتوانم بخشی از درآمدهای این مجموعه را خرج فرهنگ و زیرساختهای آن کنیم.

در پایان نشست،  موسس مجموعه گردشگری و بوم گردی «اساره سو» چند لوح را به رسم یادبود به مدیر مرکز اسناد و مولف کتاب و منتقدان اهدا کرد.

عکس از: محسن اکبرپور کیاسری



    ©2013 APG.ir