تعداد بازدید: 2763

توصیه به دیگران 1

چهارشنبه 22 فروردين 1386-0:0

قدرت و ديگر هيچ

مدير مسئول كيهان در جمع دانشجويان و اساتيددانشگاه علوم پزشكي بابل :سهم هر كس را در دنياي امروز به اندازه قدرتش مي دهند نه توان چانه زني.


در دنياي امروز هر يك از كشورها به اندازه قدرت خود سهم مي برند نه به اندازه تواني كه در چانه زني هاي ديپلماتيك دارند. اين فرمول در باشگاه اتمي نيز مصداق دارد و چالش هسته اي چند ساله ايران گواه روشني بر عملياتي بودن اين فرمول است.


حسين شريعتمداري مدير مسئول روزنامه كيهان كه صبح ديروز در جمع دانشجويان و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي بابل سخن مي گفت با بيان مطلب فوق و بعد از اشاره به تاريخچه مستندي از فعاليت هسته اي كشورمان افزود؛ از اجلاس اكتبر 2003 تهران كه فعاليت هاي هسته اي خود را به حالت تعليق درآورديم تا اوت 2005 كه اين فعاليت ها را به تدريج از تعليق خارج كرديم، ما به دنبال غرب مي دويديم و آنها فرصت سوزي مي كردند ولي از آن پس غرب درپي ما مي دود و با بي اعتنايي ما به خواسته هاي غيرقانوني آنها، حريف فرصت را از دست مي دهد.


مدير مسئول كيهان گفت؛ در توافقنامه پاريس قرار شد ايران براي عدم انحراف فعاليت هسته اي خود به غرب تضمين عيني بدهد و در مقابل براي تبادل دانش و تكنولوژي هسته اي مطابق مفاد صريح NPT از غرب تضمين قطعي بگيرد ولي سه ماه بعد، تروئيكاي اروپايي با صراحت اعلام كرد كه بهترين تضمين عيني، دست كشيدن ايران از فعاليت هسته اي است و بدين ترتيب نشان دادند كه ادامه مذاكره تنها با هدف فرصت سوزي صورت مي پذيرد و نگراني از توليد سلاح هسته اي فقط يك بهانه است. دقيقا از همين نقطه است كه فاز بعدي آغاز مي شود و تعليق هاي داوطلبانه پايان مي پذيرد.


شريعتمداري دوران 5/2 ساله فاز اول را بدون دستاورد ندانسته و گفت؛ در اين فاز با انجام بازرسي هاي همه جانبه و از جمله بازرسي هاي سرزده و از هر مكان در هر زمان، توهم پراكني آمريكا و متحدانش درباره تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي فرو ريخت و در همان حال، اجماع احتمالي عليه جمهوري اسلامي ايران شكسته شد، اگرچه برخي از اقدامات بعدي مي توانست زودتر صورت بپذيرد.


وي گفت؛ امروزه مسئولان هسته اي به اين نتيجه رسيده اند كه كار فني و تكنولوژيك بر مذاكره و چانه زني برتري غيرقابل انكاري دارد چرا كه اين روش قدرت آفرين است و حال آن كه مذاكره به تنهايي جز از دست دادن فرصت و با دست خالي پشت ميز مذاكره رفتن، نتيجه ديگري ندارد.


مدير مسئول كيهان با اشاره به واكنش ايران در مقابل ارجاع پرونده هسته اي كشورمان به شوراي امنيت، اين واكنش را قابل تقدير اما ناكافي دانست و افزود، خروج از NPT ضروري ترين اقدامي است كه متاسفانه تاكنون بر زمين مانده است. وي گفت؛ امروزه معاهده اي به نام NPT ديگر وجود خارجي ندارد كه پاي بندي به آن مفهوم و معنايي داشته باشد.


شريعتمداري در پاسخ به سؤالي درباره فاصله ميان غني سازي اورانيوم و توليد سلاح هسته اي گفت؛ كشوري كه به دانش و تكنولوژي غني سازي اورانيوم دست يافته است با توليد سلاح هسته اي فقط يك گام فاصله دارد و افزود، اين گام، يك گام علمي و فني نيست بلكه يك تصميم سياسي است و البته جمهوري اسلامي ايران بارها اعلام كرده است كه هرگز درپي توليد بمب اتمي نيست.


مدير مسئول كيهان در بخش ديگري از سخنان خود گفت؛ امروزه چالش هسته اي ايران يك پرونده مستقل نيست بلكه با ده ها پرونده و موضوع ديگر گره خورده است كه مسئله عراق، فلسطين، لبنان، شكل گيري خاورميانه جديد، تغيير جغرافياي سياسي منطقه با حذف اسرائيل از جمله آنهاست. آمريكا و متحدانش مي دانند كه نمي توانند با صدور قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل، پرونده هسته اي ايران را جدا از پرونده هاي ديگر و به نفع خود حل و فصل كنند.


شريعتمداري در پاسخ به سؤال يكي از دانشجويان درباره چند وجهي بودن پرونده هسته اي ايران گفت؛ آمريكا و متحدانش به خوبي مي دانند كه در عراق گروگان ايران هستند و به وضوح درك كرده اند كه جنگ 33 روزه لبنان فقط يك چشمه از نمايش قدرت ايران اسلامي بوده است و مناسبات آينده خاورميانه به سرانگشت ايران وابسته است.


وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به موادي از معاهده NPT و پادمان مربوطه و نيز رخدادهاي چند ساله اخير در چالش هسته اي با غرب، گفت؛ خروج از NPT، اخراج بازرسان آژانس، جمع آوري دوربين ها در مراكز هسته اي كشورمان از جمله اقدامات ضروري و حياتي است كه اگر امروز صورت بپذيرد سودمندتر از فرداست.


مدير مسئول كيهان، نصب 3000 سانتريفيوژ در نطنز را ورود ايران به توليد صنعتي سوخت هسته اي ناميد و افزود كه قرار است اين چرخه تا نصب حداقل 60هزار سانتريفيوژ ادامه يابد.(kayhannews)



    ©2013 APG.ir