تعداد بازدید: 2714

توصیه به دیگران 3

پنجشنبه 26 مهر 1397-8:36

انتقال آب خزر؛ تبلیغات سمنانی‌ها یا بی‌خیالی مازندرانی‌ها؟

در حالی که عیسی کلانتری -معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست- با صدور مجوز از انتقال آب حمایت کرده است. ادعایی که در تاریخ ۲۳ مهر ۹۷ با انتشار مطلبی به نقل از وزیر نیرو در همشهری سمنان بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. سمنانی ها در این زمینه حتی دبیرخانه ای تخصصی در دانشگاه خود ایجاد کرده اند. در همین باره علی محمد شاعری -عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس- گفته که انتقال آب خزر صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و در مجلس رد شده است. 


مازندنومه؛ سرویس محیط زیست و گردشگری، رضا شریعتی: پس از تصویب طرح انتقال آب از مازندران به سمنان در  سال ۱۳۸۸، دولت دهم در سال ۱۳۹۱ مطالعات این طرح را آغاز کرد تا شاید مشکلات آبی برخی استانهای مرکزی ایران نظیر سمنان، قم، یزد و چند استان دیگر فلات مرکزی ایران حل شود.

طرحی که به اذعان وزیر نیروی دولت دهم نیازمند ۷ میلیارد دلار بودجه بود و‌ کارشناسان از همان ابتدا مخالفش. آنها با استناد به خشک شدن دریاچه ارومیه، هشدار دادند که با اجرای طرح منابع آبی به شدت کاهش می‌یابد. این کارشناسان معتقد بودند کاهش وابستگی به منابع آبی در صنایع و استفاده از انرژی پاک بخش بزرگی از مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

نگرانی دیگر کارشناسان بحث استفاده بیش از حد از منابع آبی و گسترش بیابان منجر به تشکیل کانون‌های ریزگردها و گرد و غبار است. آنها می‌گویند 90 هزار کیلومتر از شبکه فرسوده آبرسانی سی درصد آب کشور را هدر می‌دهد که با ترمیم و تعویض این میزان خط انتقال آب فرسوده  و کاهش هدر رفت ۸۵ درصدی کشاورزی سنتی می‌توان از «پرتی» آب جلوگیری کرد.
 
*گران‌تر از پپسی

پروفسورعلی یخکشی، -پدر علم محیط زیست ایران- در این باره می‌گوید: بردن آب دریاچه مازندران به سمنان از نظر فنی قابل‌اجراست ولی باید دید صرفه‌اقتصادی دارد یا نه؟

وی معتقد است که براساس محاسبات انجام داده شده توسط خودش قیمت یک لیتر آب شیرین‌شده در این روش از قیمت کوکاکولا و پپسی‌ نیز گران‌تر تمام خواهد شد. بنابراین شیرین‌کردن آب دریاچه کاسپین اقتصادی نخواهد بود.

وی تاکید دارد که اجرای این طرح موجب تغییر اکوسیستم و آلودگی زیست‌محیطی منطقه خواهد شد. زیرا شیرین‌کردن آب و گرفتن نمک‌ها پسماندی دارد که این پسماند به ‌مرور منطقه را آلوده خواهد کرد.  

او می‌گوید: «دولت اگر اعتبار چنین طرحی را دارد چرا کارهای مهمتری نمی‌کند؟!»  

پروفسور یخکشی‌ معتقد است در این موضوع منافع افرادی در جریان است که منافع ملی را نمی‌بینند و می‌گوید: دریاچه‌ی مازندران آبی لب شور دارد که مانند آب دریاهای جهان شور نیست و دخل و تصرف در اکوسیستم آن یعنی مرگ هزارنه گونه ماهی.


 
* چراغ سبز محرمانه

در تاریخ ۷ دی ماه ۹۵ طرح انتقال آب در مجلس رای نیاورد اما 30 دی ۹۶ خبر رسید که عیسی کلانتری -معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست- با صدور مجوز از انتقال آب حمایت کرده است. ادعایی که در تاریخ ۲۳ مهر ۹۷ با انتشار مطلبی به نقل از وزیر نیرو در همشهری سمنان بار دیگر مورد توجه قرار گرفت. سمنانی ها در این زمینه حتی دبیرخانه ای تخصصی در دانشگاه خود ایجاد کرده اند.

*لشکر مخالفان

در همین باره علی محمد شاعری -عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس- گفته است که انتقال آب خزر صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و در مجلس رد شده است. 

وی با بیان اینکه در صورت تخطی در این طرح تا استیضاح وزیر پیش می‌رویم، افزود: انتقال آب خزر موجب از بین رفتن هزاران گونه‌ ماهی و آبزیان خزر می‌شود و مردم و مسئولان در برابر این طرح کوتاه نمی‌یایند.  

شاعری با تاکید بر اینکه نمی‌گذاریم تا تغییر در اکوسیستم دریاچه‌ی خزر خسارت جبران ناپذیری را به بار آورد، افزود: دریاچه خزر یک دریاچه بسته است و نکته مهمی که در مورد آن وجود دارد این است که اصلا بحث طرح انتقال آب دریای خزر به تصویب نرسیده که مجوز برای آن صادر شود.

علی اصغر یوسف‌نژاد -عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی- هم در این باره گفت که با اجرای این طرح میزان222 میلیون مترمکعب آب از ساحل دریای خزر شیرین سازی می‌شود و املاح آن باعث نابودی محیط زیست می‌شود.

 یوسف نژاد تاکید کرد که چالش‌های اقتصادی و زیست محیطی این طرح نشان می‌دهد این طرح سراسر فاجعه است و بنا به تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس با اجرای طرح شوری آب افزایش یافته و پساب حاصل از شیرین سازی در طرح با غلظت 25 گرم در لیتر دارای نمک و حرارت بیشتری نسبت به وضعیت فعلی آب دریای خزر می‌شود که در فاصله نزدیک به مجرای تخلیه کننده آثاری منفی بر موجودات دریایی وارد می‌کند.

نماینده ساری افزود: از ابتدا بنده در نامه‌ای، مخالفت آشکار خود و دوستداران منابع طبیعی و محیط زیست مازندران را از اجرای این طرح  به اطلاع جناب آقای دکتر روحانی رساندم که رونوشت آن نیز به وزیر نیرو ارسال شد.

وی با بیان اینکه عده‌ای به دنبال استفاده تبلیغاتی و اعمال فشار دوباره هستند، اظهار کرد: طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در مجلس منتفی شد و در لایحه بودجه نیز ردیفی برای آن در نظر گرفته نشده است.

علی ادیانی راد، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم در این باره گفت که عده‌ای با تصمیم غیر کارشناسی می‌خواهند آب دریای خزر را به سمنان انتقال دهند.

نماینده قائم شهر تصریح کرد: نباید اجازه داد سرنوشت خزر به سرنوشت ارومیه تبدیل شود، انتقال آب دریای خزر به سمنان فاقد پشتوانه علمی و اقتصادی  و نمونه بارز بی احترامی به حقوق دریا است.

ادیانی راد با اشاره به اینکه پساب حاصل از تاسیسات شیرین سازی آب دریا نسبت به شوری پایه دریای خزر حدود دو برابر است، افزود: این دریاچه بین‌المللی است و نمی‌توان با تصمیمات فردی مسئولان باعث نابودیش شد.


  • سعید از انزلیپاسخ به این دیدگاه
    دوشنبه 27 اسفند 1397-4:59

    ما اهالی گیلان اجازه نمی دهیم آب دریای خزر را به سمنان انتقال دهند
    از همه مردم شمال ایران چه تالشی چه گیلک چه مازندرانی تقاضا دارم جلوی این دولت نالایق وایسند و نگذارند آب دریای مارا به تاراج ببرند

    • مرزبان چالوسیپاسخ به این دیدگاه 15 0
      جمعه 17 اسفند 1397-12:25

      ما کلارستاقی ها اجازه نمی دهیم آب دریای مازندران به سمنان منتقل شود
      چالوس و مرزن آباد و کلاردشت متحد هستند شهرهای دیگر چطور؟
      اما خایمی شه سامون ره حفظ هاکنیم
      ریکا و کیجا ندارنه همه بنه تو این حرکت دبن
      اوشون خاینن امی سامون ره ویران هاکنن ولی اما نلیمی اوشون اینتی هاکنن
      مه گت پیر خدابیامرزی قبلا این مسئله ره پیشبینی هاکرده بو و اماره بوته که اتا روزی بونه که او دریا ره خشک کنه
      او خشک بویه آدم که خاره ملیجه و سیکا زنده نبونه اینجه
      شه هم دیارون ره گمه مه بی حرکت نبومه و شه اینکار ره کمه

    • سه شنبه 8 آبان 1397-8:2

      متاسفانه بعضی افراد در مورد این مطلب با ژست میهن پرست و نوعدوست و انساندوست مطلب می نویسند که گویی کویر و ایران، سرزمین مهر و عطوفت و انصاف بوده است.
      عزیزان، وطن پرستان، بزرگواران دلسوز اگر حل مسایل محیط زیستی به همین سادگی بود آفریقا که از سه وجه در دریا و اقیانوس غوطه ور است و محل گذر کشور‌های مدرن جهان است پیشتر به این تفکر پیش پا افتاده جامه عمل می پوشاند. کمی تفکر و تأمل برای هر انسان واجبه حتی در کار خیر و عاقبت آن. امسال چندین هزار هکتار از شالیزارهای ما بخاطر کم آبی از بین رفت؟
      این موضوع نشان می دهد که بارندگی در مازندران همین الان هم متوازن نیست و خطر کویری شدن مازندران عزیز را تهدید می کند.

      از طرفی نگاه به وضع اسفناک نساجی مازندران و مشاهده نساجی اردکان از مثالهای بارز تبعیض آشکار موجود در ایران است.
      از قضا که ما شمالی هستیم و وظیفه‌ی زنبور کارگر برای کویریان را داریم باید سعی کنیم آنقدری آب برایمان بماند که ویلاهای کویریها در لب ساحل و بالای کوه خراب نشود، حال در این بین شاید با این نوعدوستی چندین هزار شالیزار ما هم خشک شد، اشکالی ندارد ، صبری است که به حلاوت آبادانی کویر می انجامد. و ...

      • يکشنبه 6 آبان 1397-13:27

        دامادی کار انتقال آب رو خراب کرد و تاوانش رو هم پس نیده، مردم تو مویر از تشنگی دارن میمیرن، تو کی هستی که مانع تراشی کتی، دامادی با مردم سمنان طرف حسابه، این یه تهدید نبود...

        • انسان دوستپاسخ به این دیدگاه 2 20
          جمعه 4 آبان 1397-11:32

          با سلام و ادب اقتضای توسعه ی کشور ما در مقابل افزایش جمعیت ، آبادانی کویر است کار کارستانی که سرهنگ قذافی در لیبی انجام داد اما ناتو با از میان بر داشتن قذافی متوقّفش کرد.این کار شدنی و کویر آباد شدنی است حال یابا آب در یای مازندران یا اجرای طرح ایران رود از خلیج فارس و در یای عمان. اصرار و پافشاری بر تعصّبات کورجز لطمه به آیندۀ کشور فایدۀ دیگری ندارد سودش را چهار کشور دیگر حاشیۀ خزر می برند .مثل استخراج نفت که حتی دکلش را هم گویا ساخته بودند چون مدّت ها سوژۀ مطبوعات بود و مراحل ساختش را ماه به ماه و هفته به هفته گزارش می کردند بعد ها گفتند اینو باید اجاره بدیم به ترکمنستان بعدترش هیچ اثر و نشانی هم از اون نماند مطبوعات گزارش کننده هم ناگهان ساکت شدند . اصلاًموضوع انتقال آب به کنار ،دوست عزیزی که دیگران را به داخل باغ نبو دن سرزنش می کنی میشه شما که داخل باغی یک خبری از آن دکل افسانه ای به خارج باغ مخابره کنی ! آیا این دکل نرفت به دنبال اون دکل های گمشدۀ دیگر که شاید پیدایشان کند!؟؟ اگر قرار است از نفت در یای شمالی (مازندران)استفاده نکنیم، از آبش استفاده نکنیم ،از خاویارش به دلیل آلودگی یی که دیگر همسایه ها ایجاد کردند بهره نبریم پس این در یا چگونه باید بدرد ما بخورد.لابد در جوابم خواهید گفت می نشینیم در ساحلش در بابل سر هر ساله مجسمۀ شنی درست می کنیم یا نگاهش می کنیم و شعر می سراییم . اگر در یای مازندران نبود نیما یوشِج چگونه می سرود : آی آدم ها که در ساحل نشسته شاد و خندانید! یک نفر در آب دارد می سپارد جان ،یک نفر دارد که دست و پای دایم می زند روی این در یای تند و تیره و سنگین که می دانید... اگر در یارا برای سرایش شعر یا سالی یک روز ساختن مجسمه های شنی می خواهید آری محکم نگهش دارید اما آن دیگران نیز علاوه بر بهره گیری این چنینی با نعمت های آشکار و نهفتۀ آن کشورشان را اداره می کنند.کویر باید آباد شود حالا یا با آب خزر یا با احداث ایران رود از منشأ خلیج فارس ودر ی عمان و یا هردو و هر سه به طور توامان. این رمز توسعۀ اقتصادی و اجتماعی ایران عزیز است در آینده .کفۀ سرزمینی شمال و غرب کشور بسیار سنگین شده و جمعیتی بیش از این را بر نمی تابد.اگر گامی بسوی آبادان کردن کویر بر نداریم دیر نیست که در شمال نیز با مسکونی شدن جنگل ها و مراتع از تاک و تاک نشان اثری باقی نماند .از قضا ما شمالی ها در آبادانی کویر باید تأکید بیشتری داشته باشیم.

          • سه شنبه 8 آبان 1397-7:46

            از قضا شما شمالی نیستید!!! سمنانی های عزیز لطفاً از کامنت گذاری با هویت شمالی دست بردارید، تعصبات کور مربوط به زمانی بود که صنعت را بر گیلان و مازندران حرام کردند و هر چه توان داشتند برای آبادانی سرزمینهای مادریشان گذاشتند. با تشکر

          • سه شنبه 1 آبان 1397-22:19

            از هنر سیاست مداران این است که انجام عملی را بدون ایجاد جنگ و با حداقل تنش شدنی می کنند. حال که کویر تشنه است با ایجاد بیکاری ، فقر، کاهش منفعت اقتصاد کشاورزی کاری میکنند تا یا مازندران پر از کویری ها شود و یا مردم مازندران مستأصل از شرایط اعمالی به آنها، زمینه انتقال آب به سمنان را فراهم کنند. صدای عطش سیری ناپذیر سمنان در بیخ گوش ما احساس میشود که نه تنها از بلعیدن سرچشمه های مازندران سیراب نشده است بلکه خیره به دریای خزر شده است. ما از با هم بودن متضرر نگشتیم.

            • سه شنبه 1 آبان 1397-10:33

              تعصب کور را کنار بگذاریم .زیبایی مازندران را پاس بداریم اما ایران عزیز را هم فراموش نکنیم .اگر معتقدیم به ما صنعت ندادند ما خود مان هم چندان مطالبه گر نبودیم .نساجی قائم شهر وبهشهر و حریر بافی چالوس را آیا توانستیم با همان ظرفیت 70 سال پیش آن حفظ کنیم ؟بخش بزرگی از کشور عزیزما کویر است با تکنولوژی امروزی باید آباد شود حالا از دریای مازندران نشد از خلیج فارس و در یایرعمان آب بیاراند. طرح ایران رود را که از زمان پهلوی اول مطالعاتش صورت گرفت انجام دهند اجرای طرح ایران رود از عوامل بسیار اٍر گذار رشد و توسعۀ نتنها کشور ما که کشور های شرق در یای مازندران است زیرا می شود از طریق کانال ایران رود خط کشتی رانی ایجاد کرد و با ترانزیت کالا برای کشور های شرق در یای مازندران که به در یا راه ندارند درآمدی دایمی برا نسل حاضر و نسل های آینده ایجاد کرد و هزاران شغل ایجاد نمود و سیمای شنزار های کویر را ذسبز نمود ما از عربستان چه کم داریم که از اینسوی کشورش قصد دارد رود خانه ای بدان سوی بکشاند و برای تغییر آب و هوا کوه بنا کند؟ هزینهِ آن هم معادل رقم یکی از این اختااس هایی که امثال خاوری و باک زنجانی کردند بیشتر نمی شود .

              • محسن محمودی غرب مازندرانپاسخ به این دیدگاه 6 20
                شنبه 28 مهر 1397-10:28

                چرا عده ای سر راه هر پروژۀ ملی که می خواهد برای اجرا پا بگیرد سنگ اندازی کرده اندیشه اش را در نطفه خفه می کنند؟ ما ایرانی ها تا کنون از در یای مازندران چه بهره ای برده ایم و از ظرفیت هایش چگونه استفاده کردیم.جز آنکه تابستان طرح در یا برای شنا درست کردیم و بس ؟عمیق ترین نقطۀ در یای خزر سمت آبهای ایران است هر از چندگاهی موجی راه می افتد که ای جماعت خزر نشین می خواهیم نفت در یای خزر را استخراج کنیم همین هفت هشت سال پیش مطبوعات شمال تصویری از دکلی نفتی را نشان می دادند که درآبهای اطراف نکا مقرر است بی دریا برود و استخراج نفت آغاز شود و ناگهان سرو صدا خوابید و کسی نپرسید اون دکله که عکسا شو نشون می دادید چی شد چرا استخراج نفت متوقف شد؟ ...بگذریم وقتی چهار کشور حاشیۀ در یای مازندران از این در یا هزار جور بهره می برند بگذارید کویر های کشور ما اقلاً تشنگی خود را با آبش برطرف کند.بگذارید اگر نفت در یای خزر را نمی توانیم بکشیم دستکم کویر هایمان از آب آن بقدر تشنگی به چشند .اگر نگران هزینه اش هستید گمان می کنیم آقای خاوری یک هفت ملیاردی بیشتر اختلاس کرد. بضمناً دوچار شدن خزر به سرنوشت دریاچۀ ارومیه و هامون توهمی بیش نیست . هر وقت دیدیم خزر داره خشک میشه آب رو قطع می کنیم .آیا مقدار آبی که می خواهیم به سمت کویر ببریم بیش حجم آن بیش از دیبی دوتا از رود خانه هایی است که به دریا می ریزند؟آیا سر سبز شدن کویر به لحاظ زیست محیطی اهمیتش کم است .حضراتی که می فرمایند هزینۀ یک لیتر آب خزر که به کویر برود معادل یک کوکا کولا است مگر همین اکنون ما خزر نشینان برای آب پول نمی دهیم . مگر قرار است آب بدون کنتور به مردم سمنان ،یزد و اصفهان داده شود ؟خوب وزارت نیرو آب رسانی می کند در قبالش آب بها را از مردم می گیرد که همین الان هم چندان ارزان نیست. تشکر از مازند نومه به شرط انعکاس این دیدگاه.

                • سه شنبه 1 آبان 1397-22:6

                  چرا و از کجا این تصور بر آدمیان غالب گشت که حق دارد از هر چیز ممکنه به نفع خودش استفاده کند؟ حال که غرض بر استفاده است عزیز دل من، چرا استفاده اش را مردمان کویر ببرند، لااقل همانطور که شما میگویید آب دریا را شیرین ،غلظت نمکش را کمتر، کنیم و خودمان استفاده کنیم نه سمنان و هر ناکجا.

                  • سه شنبه 1 آبان 1397-16:21

                    اخوی شمام گویا تو باغ نیستی

                  • شنبه 28 مهر 1397-9:55

                    اب به سمنان نمی دیم

                    • م.ابراهیم زادهپاسخ به این دیدگاه 6 23
                      جمعه 27 مهر 1397-13:9

                      اب در یای خزر چرا نباید کویر را سیراب کند ؟مگر نه این است که ما ایرانیان هرگز از در یای خزر آنطور که بایدبهره ای نبردیم دیگر همسایه ها از نفتش بهره می برند بگذارید ما هم از آبش بهره ببریم نگرانی خشک شدنش هم نباشید..شهید گلسرخی شاعر و مبارز سرسخت شمالی در یکی از شعر هایش کویر را همنشین خزر می خواست.بگذارید ما شمالی ها به این آرمان ووصیت این اسطورۀ سرزمین شمالی عمل کرده هموطنان کویر نشین خود را با آب خزر مهمان کنیم وزمین تشنۀ آنان را سیراب کنیم

                      • شنبه 28 مهر 1397-17:11

                        عرض سلام جناب ابراهیم زاده، به گونه ای نظر داده اید که گمانم شمالی نیستید. هر کس در این سرزمین زندگی کرده باشد می داند که همین مردمان عزیز کویر بودند که با بهانه های مختلف مازندران و گیلان را از نعمت صنعت و به روز شدن محروم کردند تا ما و فرزندان ما کارگران و امربران آنها باشیم. نگاهی به خوزستان بیفکنید کدام وعده، رخت عمل پوشید. همین مازندران خودمان،مازندران عزیز، بنگرید که چه کسانی صاحبان ویلا و تفرجگاه های آن هستند. آنها آب را می برند نه برای اعتلای ایران،بلکه برای حفظ صنایع و شهرهایی می‌برند که فرزندانشان مدیران آن هستند. دمی تامل کافیست تا ببینید مشکل آب سمنان نیازی به خشکاندن دریای مازندران یا همان خزر ندارد بلکه کافی است تا طرح‌های بازیابی فاضلاب و همچنین اصلاح الگوی مصرف و کشاورزی در این استان کوچک اجرا گردد.
                        کلام آخر، در ناراستی مسئولان تصمیم گیرنده در صنعت آب همین بس بگویم که اگر از آب شیرین کن استفاده گردد و آب شیرین شده با آب کشاورزی ممزوج شود میتوان کشت دوم برنج را در سطح وسیعی از استان مازندران رواج داد. آیا به نظر شما که چنین دل در گرو میهن و هموطنان کویری داده اید جایز است چراغی که به خانه رواست به مسجد بسپاریم؟

                        • شنبه 28 مهر 1397-14:53

                          اخوی پیامدهاشو نخوندی گویا پس بی زحمت شمام خونتو بده به ما


                        ©2013 APG.ir